بهمن کیارستمی در آستانه سالگرد درگذشت پدرش‌:

گروه فرهنگ- عباس کیارستمی، کارگردان فقید ایرانی دو سال پیش در فصل تابستان و کشور فرانسه درگذشت‌؛ کارگردان 76 ساله‌ای که دوستان و نزدیکانش معتقدند اگر پرونده پزشکی‌اش دچار مشکل نمی‌شد و خبری از خطای جراح و عواقب بعد از عمل نبود، سال‌های سال زندگی می‌کرد و فیلم می‌ساخت‌. اما سکانس پایانی زندگی عباس کیارستمی، تخت بیمارستان بود و چند ماه گرفتاری‌. در زمانی که خبر بیماری کیارستمی و مصائب بستری شدنش در بیمارستان جم در رسانه‌ها پخش شد، شخص وزیر بهداشت برای پیگیری اوضاع بالای سر بیمار رفت و با همراهانش عکس یادگاری گرفت‌. چهره درهم و خشکیده کیارستمی روی تخت بیمارستان علاقه‌مندانش را متاثر کرد‌. بسیاری از سینماگران و دوستان نزدیکش که در جریان پرونده پزشکی او بودند، جراح او یعنی دکتر میر را مسبب گرفتاری او می‌دانستند‌. به همین خاطر تا چند ماه بین جامعه پزشکی و سینماگران و علاقه‌مندان به کیارستمی دعوا بود‌. پرونده پزشکی او با فوتش در کشور فرانسه به دادگاه رفت و جواب هم از قبل مشخص بود‌. پزشک به توبیخ کتبی در پرونده محکوم شد و کارگردان بزرگ سینمای ایران برای همیشه از میان ما رفت‌. بعد از ماجرای پرونده پزشکی عباس کیارستمی، مردم در فضای مجازی با هشتگ خطای پزشکی موارد مشابهی را که برایشان اتفاق افتاده بود بیان کردند‌؛ موجی که تا چند وقت ادامه داشت ولی بعد‌ها دوباره به فراموشی سپرده شد‌. حالا دو سال از آن زمان‌ها گذشته و رای نهایی دادگاه اعلام شده است‌. باز هم توبیخ کتبی و درج در پرونده‌. حکمی به گفته بهمن کیارستمی، پسر عباس کیارستمی برای خانواده او اهمیتی ندارد‌. او هنوز به دنبال مدارک پزشکی روزهای اولی بیماری پدرش است‌؛ مدارکی که هنوز به او و حتی وزیر بهداشت تحویل داده نشده است‌.
صحبت‌های نظام‌پزشکی پر از تناقض است
بهمن کیارستمی با تاکید براینکه هیچ‌گاه میزان حکم صادر شده در پرونده پزشکی پدرش برایش اهمیت زیادی نداشته است، تاکید کرد‌: هنوز هم اگر راهی‌ پیدا شود تا گزارش‌ مراحل اولیه درمانی پدرم را در اختیار بگیریم حتما اقدام می‌کنیم، چون هنوز هیچ اطلاع موثق و قابل استنادی دراین‌باره ارائه نشده است‌.
بهمن کیارستمی در گفت‌وگویی با ایسنا با اشاره به اینکه برای دومین سالگرد درگذشت پدرش برنامه‌ای خانوادگی و خصوصی تدارک دیده‌اند، درباره اعلام حکم قطعی و اینکه گفته شده ما دیگر اعتراضی نداشته‌ایم، بیان کرد‌:‌ وقتی خبرهای منتشر شده را از مسوولان سازمان نظام‌پزشکی می‌خوانیم می‌بینیم که پر از تناقض هستند‌. آقای خلیلی اعلام کرده که خود سازمان نظام‌پزشکی با اعمال ماده ۴۰ روی حکم اعتراض کرده که پرونده به هیات عالی ارسال شود و هیات عالی چون خود فرد هم‌ ذی‌نفع اعتراض بود همان رای تجدیدنظر را تایید کرده است‌.


وزیر بهداشت قول پیگیری داده بود
کیارستمی افزود‌: پس از مراسم اولین سالگرد پدرم در تیرماه سال گذشته، وزیر بهداشت قول پیگیری برای گرفتن گزارش روند درمان را داد‌. بعد در جلسه‌ای که ۱۱ مرداد سال گذشته در وزارت بهداشت و با حضور‌ هاشمی و دکتر زالی (رییس سازمان نظام‌پزشکی) برگزار شد دکتر زالی که دوره مدیریتش در سازمان نظام‌پزشکی تمام شده بود گفت بر اساس قانون امکان ارائه گزارش روند درمان وجود ندارد اما ایشان برای نمایش حسن نیت‌شان پیش از تودیع می‌خواهند که هیات عالی این مساله را دوباره رسیدگی کنند و بر همین اساس از ما خواستند درخواست تجدیدنظر کنیم‌. بعد ریاست سازمان نظام‌پزشکی تغییر کرد و شرایط تازه‌ای پیش پای ما گذاشته شد‌. رییس جدید سازمان دکتر فاضل در بدو ورود اعلام کرد که در پرونده کیارستمی از کاه کوه ساخته‌ایم و در این پرونده به پزشکان ظلم شده است، حالا هم باعث تعجب نیست که آقای خلیلی مطلع نباشند پرونده در طول دوسال گذشته چه مسیری را طی کرده است‌.
طرح شکایت برای گرفتن گزارش بود
کیارستمی در پاسخ به اینکه حال با توجه به حکم قطعی اعلام شده ماجرا برای خانواده کیارستمی تمام شده است گفت‌: من از همان هفته‌های اول یعنی بعد از اظهارات وزیر وقت ارشاد گفتم که حکم صادر شده برای پزشک خاطی برایمان بی‌اهمیت است‌.
اساسا طرح شکایت برای گرفتن گزارش بود که هیچ وقت ارائه نشد‌. بنابراین اینکه حالا صدور حکم را به عنوان پایان پرونده تلقی کنیم بی‌معنی است و هنوز هر اقدامی در جهت گرفتن گزارش دقیق و قابل استناد لازم باشد انجام می‌دهیم‌. اما واقعیت این است که امید چندانی نداریم‌.
او ادامه داد‌: وقتی وزیر بهداشت در مراسم اولین سالگرد می‌گوید با کمک رییس‌جمهور و رییس قوه قضاییه سعی می‌کند این گزارش را بگیرد اما نمی‌تواند، در واقع یعنی قانون مانع شفافیت است و راهی برای دسترسی به مستندات وجود ندارد‌. نظام‌پزشکی با استناد به قانون هیچ‌کس را در جایگاهی نمی‌بیند که بخواهد به او توضیح و گزارش دهد؛ نه خانواده و نه حتی خود بیمار را‌.
بهمن کیارستمی درباره تاکیدش بر گرفتن گزارش توضیح داد‌: در اولین مراسم سالگرد (تیرماه سال 96) بخش عمده‌ای از روند درمان که مربوط به عمل چهارم به بعد و زمان ورود وزارت بهداشت به روند درمان شده بود تقریبا با جزییات عنوان شد، اما مساله اصلی به پیش از این مقطع برمی‌گردد و حالا تقریبا بعد از دو سال و چهار ماه از اولین عمل، هرچه می‌دانیم اطلاعات درگوشی و پراکنده‌ای است از فلان پزشک مشاور یا فلان پرستار مهربان با تاکید براینکه اطلاعات را نشنیده بگیریم‌.
بالاخره در این چهار عمل چه اتفاقاتی افتاده؟ خطاهای پزشکی دقیقا چه بوده‌اند؟ در ماه اول چه تصمیماتی درست و چه تصمیماتی غلط بوده و قانون در برابر هریک از این تصمیمات چه می‌گوید؟ اینها تنها بخشی از سوالاتی هستند که بارها مطرح شده‌اند ولی سازمان نظام‌پزشکی ترجیح داد یا سکوت کند یا فرافکنی یا تهدید‌. حالا هم بعد از دو سال از مرگ کیارستمی، به این اعلامیه بسنده کرده‌اند که دکتر احمد میر، جراح معالج او را کتبا توبیخ می‌کنند و تا مدتی برایش گواهی عدم سوءپیشینه صادر نمی‌کنند‌.
بیمارستان‌ها افراد معروف را قبول نمی‌کنند
بعد از دو سال از ماجرای پزشکی عباس کیارستمی مهدی فخیم‌زاده سر صحنه فیلمبرداری در شمال کشور تصادف کرد‌. او بعد از چند روز بیهوشی به تهران منتقل شد و قرار بود در یکی از بیمارستان‌ها روند درمان را پی بگیرد‌. اما به گفته همراهان این کارگردان سینمای ایران، بیمارستان‌ها از پذیرش او امتناع می‌کردند‌. بعد از این اتفاق خبرگزاری‌ها دلیل این اقدام را اتفاق تلخی دانستند که برای عباس کیارستمی افتاد‌؛ اتفاقی که تا سال‌های سال در ذهن جامعه سینمایی و علاقه‌مندان به هنر هفتم و همچنین جامعه پزشکی می‌ماند‌.