به جای خریدن آب معدنی، حق مردم را مطالبه كنيد

خرمشهری ها کارون را داشتند. همین حالا هم پای صحبت جوان های‌شان هم که بنشینی از خاطرات روزهایی می‌گویند که در گرمای داغ تابستان و زیر سایه نخل‌ها پاهای‌شان را در آب کارون می‌گذاشتند یا در آب شط آب تنی می‌کردند. حالا خشکسالی به کارون زده و مردم خرمشهر و آبادان حسرت روزهایی را دارند که زندگی‌شان در کنار این رود پر آب می‌گذشت که برکت زندگی‌شان بود. حال که کارون را خشک کرده‌اند، عده‌ای در فضاهای مجازی راه افتاده‌اند تا برای حل معضل بی‌آبی کارون پول جمع کنند و آب معدنی بخرند. ای کاش مسئولان این روزهای کشور را از قبل دیده بودند و با مردمی که با خون‌شان از این کشور دفاع کردند، چنین نمی‌کردند. یکی از کاربران فضای مجازی در صفحه اش نوشته:« من در خرمشهر زندگی می‌کنم. ما خودمان از پس خریدن آب معدنی برمی‌آییم. لطفا در اعتراض‌های‌تان به دولت به فکر ما باشید چون مشکل بی‌آبی باید به دست دولت حل شود نه با خریدن آب معدنی». یکی دیگر از کاربران نیز نوشته است:« خریدن آب معدنی و فرستادن آن به خرمشهر مثل این است که به جای رفع مشکل کمبود برق برای‌شان باتری‌های قلمی بخریم. اینکه کمپین راه بیندازیم که برای خرمشهر آب‌معدنی جمع کنیم درست نیست. چون داشتن آب لوله‌کشی حق مردم است و این کار باید از طرف دولت انجام شود. مردم مسئولیتی درباره این موضوع ندارند». این درحالی است که کارشناسان محیط‌زیست هم می‌گویند حل کردن معضل آب آشاميدني در خرمشهر و آبادان به‌صورت کوتاه مدت، راه حل معضل آب در خوزستان نیست. این فشار باید به وزارت نیرو وارد شود تا سدها را به روی مردم باز کند. کارون را دادند و به جایش از مردم می‌خواهند که به مردم آب معدنی بدهند. در اين میان افراد معروف و مشهوری نيز در حمایت از مردم در اینستاگرام واکنش نشان داده‌اند. مسعود شجاعی، کاپیتان تیم‌ملی فوتبال ایران که خودش هم در آبادان متولد شده در یادداشتی نوشته است: «از صدقه سر شهرهايى مثل آبادان است كه بيشترين سرمايه مملكت ثروتمندمان از همين شهر استخراج مي‌شود و به تاراج مي‌رود ولى مردمش از ساده‌ترين امكانات زندگى بى‌بهره‌اند، من فرزند همين آب و خاكم و با چشمانم مصايب اين مردم را ديده‌ام با آن‌ها زندگى كرده‌ام و با جان و روحم درك‌شان مى‌كنم. آقايان من دخيلم را در بيمارستان به تخت جانبازى مي‌بندم كه ديروز بدنش را سپر كرد تا ذره‌اى از كيان وطنش را دشمن صاحب نشود كه امروز من و شما سلامت وآسايش در سرزمين خودمان و در كنار خانواده‌هاي‌مان باشيم، ختم كلامم اينكه به داد مردم برسيد تا دير نشده». علی انصاریان، فوتبالیست و بازیگر نیز نوشته است:« یادت به‌خیر فرمانده محمد جهان آرا؛ نیستی ببینی شهر داره از بین میره سردار». (بازیگر) که خودش هم آبادانی است، در صفحه اینستاگرامش نوشته:«بيكاري، خاك، شوري آب، به خدا مردم آبادان هم حق زندگي كردن دارن! به خودتون بيايد ببينيد چه به روز مردم اين شهر اومده!».
سلامت روانی جامعه در کمک رسانی مهم است
در فضایی که دولت نتوانسته نیاز اولیه مردم آبادان را که تامین آب آشامیدنی است، انجام دهد، جریان‌هایی هم در فضاهای مجازی راه افتاده كه یکی از آن‌ها، خریدن آب معدنی برای کمک به مردم خرمشهر و آبادان است كه با واکنش‌های زیادی مواجه شد. همچنین تعدادی از سلبریتی‌ها نیز در این جریان‌ها پیش قدم شده‌اند تا به مردم اين شهرها کمک کنند. در حالي که برخی سلبریتی‌ها فقط برای همراهی با هواداران‌شان پُستی به اشتراک می‌گذارند تا خودنمایی کنند.
این در حالی است که وظیفه اصلی کمک‌رسانی به مردم آسیب دیده خرمشهر و آبادان به عهده دولت بوده و سپس سازمان‌های مردم نهاد یا خیریه‌ها بايد به ميدان آيند. اصغر کیهان نیا، جامعه شناس در گفت و گو با «قانون» درباره شیوه کمک‌های مردمی به مردم خرمشهر می‌گوید:« اگر کمکی نیاز باشد به عهده نهادهای خیریه مردمی است نه سلبریتی‌ها یا مردم عادی که در صفحه‌های‌شان شماره حساب اعلام کنند و پول بگیرند».


کیهان‌نیا با اشاره به اینکه نهاد‌های مدنی نه در فضای مجازی بلکه در خیابان با واقعیت مواجه می‌شوند، گفت:« سازمان‌های مردم نهاد بسته به تخصصی که دارند، امورات را پیش می‌برند که این حرکت عمیق و بادوام ادامه دارد». او درباره موج‌هایی که برای کمک به خوزستان از سوی سلبریتی‌ها ایجاد شده، می‌گوید:«این‌ها یک تب تند زودگذر است که از پس خودش فضا را امنیتی می‌کند و به برخی ذهنیت‌های منفی نسبت به تغییرات اجتماعی خوراک منفی می‌دهد و آن‌ها را حساس می‌کند. در نیت خیر برخی سلبریتی‌ها هیچ تردیدی نیست اما در تغییرات اجتماعی نیت که نه، نتیجه مهم است». او پيرامون به خطر افتادن سلامت روانی جامعه در این رابطه می‌گوید:« ساختار‌های اجتماعی محکم در دل خودش نهاد‌های مدنی دارد که وظیفه دارند حلقه‌ واسطه میان مردم و حکومت باشند و دغدغه‌هایي نظیر محیط زیست را مدیریت کنند. در آن وضعیت هر کس با تخصص خودش وارد ماجرا می‌شود و جامعه این‌گونه و به مانند این چند روز دچار حجم عظیمی از موج‌های منفی نمی‌شود و سلامت روانش به خطر نمی‌افتد. آنجاست که تغییرات در روندی تخصصی و در بازه زمانی طولانی مدت ایجاد و پیگیری می‌شود».
سازمان های مردم نهاد بهترین کمک‌رسان برای مردم
تجربه و دانش عملیاتی برای کمک‌رسانی یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید به آن توجه کرد. محمد طالقانی، فعال اجتماعی و عضو جمعیت امام‌علی(ع) دراین‌باره به «قانون» می‌گوید:« باید برای کمک به مردم همیشه زیرساختی وجود داشته باشد. تجربه،دانش و کار عملیاتی همیشه مهم است. براي مثال در زلزله کرمانشاه سلبریتی‌هایی بودند که پول جمع کردند و به زلزله‌زده‌ها ندادند. به این ترتیب به روح کمک‌های مردمی ضربه زدند. اما این درست نیست که همه سلبریتی‌ها را با یک چوب برانیم. خیلی از اين افراد هم بودند که با نیت مثبت به مناطق زلزله زده رفتند و به مردم کمک کردند».
طالقانی با بیان اینکه در هیچ جای دنیا اشخاص حقیقی از صفحه‌های شخصی خود پول جمع نمی‌کنند تا به مردم کمک کنند ادامه می‌دهد:«این‌طور است که سلبریتی‌ها سازمان‌های خیریه مردم نهاد را معرفی می‌کنند و از طریق آن‌ها کمک‌های‌شان را به مردم می‌رسانند چون خیریه‌ها در این مورد کار کارشناسی شده انجام می‌دهند.کمک کردن به صورت مستمر به مردم با یک جریان از سوی سلبریتی‌ها به‌وجود نمی‌آید. باید این کار در نهادهای اجتماعی صورت بگیرد. جایی هم هست که مردم به علت نبود اعتماد به نهادهای دولتی به نهادهای مردمی کمک می‌کنند و بي‌شك باید نتیجه‌اش را هم ببینند. براي مثال هلال احمر با سیل کمک‌های مردم روبه‌رو شد و توانست خدمات رسانی داشته باشد».