جزییات زلزله 6 ریشتری در استان خراسان رضوی

گروه جامعه- ظهر دیروز بود که خبر شوکه‌کننده زلزله شش ریشتری در مشهد همه را شوکه کرد و ترساند‌. اصل خبر از ترسی حکایت می‌کرد که ممکن بود تلفات گسترده‌ای داشته باشد‌ اما با توجه به ساعت وقوع این حادثه، تا هنگام تنظیم این گزارش تعداد کشته‌شدگان زلزله دو نفر و تصاویر هم حاکی از تخریب برخی مناطق روستایی و ترک خوردن دیوار بازار رضا در مشهد بوده است‌.
در پی زلزله شش ریشتری در ساعت 10:39 در روستای «سفیدسنگ» از توابع شهرستان فریمان واقع در 81 کیلومتری شهر مشهد همه مراکز امدادی و درمانی خراسان رضوی و استان‌های سمنان و خراسان‌های شمالی و جنوبی در حالت آماده‌باش قرار گرفتند‌. به گفته معاون عملیات امداد و نجات هلال‌احمر در این زلزله چهار روستای چلاته منار، چلاته حاجی‌کار، خارزار و چارمزار شهرستان سرخس ۴۰ تا ۱۰۰ درصد دچار تخریب شده‌اند‌.
همچنین به گزارش آنا، تاکنون 53 پس‌لرزه در سفیدسنگ به وقوع پیوسته است‌. شاهین فتحی، معاون عملیات امداد و نجات در مورد آخرین وضعیت زلزله در خراسان رضوی اظهار کرد: تیم‌های ارزیاب به هشت کانون زلزله‌زده اعزام و متاسفانه دو نفر در این حادثه کشته شدند که یک نفر از آنها اهل روستای «کالغش» بود‌.
پیرحسین کولیوند، سرپرست اورژانس کشور نیز با اشاره به آخرین جزییات زلزله مشهد گفت: تاکنون 17 نفر مصدوم شده‌اند اما در حال حاضر اسامی 14 نفر از آنها مشخص شده‌ و احتمال افزایش تعداد مصدومان وجود دارد و در صورت نیاز نیروهای بیشتری به این منطقه اعزام خواهند شد‌. همچنین نام یکی از جان‌باختگان زلزله نیز «نسا محمدپور» است‌.


رییس اورژانس کشور نیز تاکید کرد: دو کودک ۱۰ ماهه دوقلو در میان مصدومان هستند‌. در حال حاضر با توجه به سردی هوا در مناطق زلزله‌زده، مردم این مناطق بیشتر نیاز به اسکان دارند‌.
کولیوند تصریح کرد: با توجه به ساعت وقوع زلزله و فعالیت مردم در زمین‌های کشاورزی، احتمال می‌رود تعداد مصدومان حادثه بالا نباشد‌.
از سویی دیگر رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با اعلام برقرار بودن پروازهای فرودگاه بین‌المللی مشهد، به تمامی فرودگاه‌های معین فرودگاه مشهد، مرکز کنترل، ادارات کل مراقبت پرواز، ارتباطات و ناوبری و مخابرات دستور آماده‌باش داد‌.
وی همچنین عنوان کرد: هم‌اکنون رفت و آمد پروازها در فرودگاه مشهد طبق برنامه درحال انجام و تمامی سرویس‌های مرتبط فرودگاهی و خدمات ناوبری هوایی این فرودگاه برقرار است و طی بازدید میدانی انجام شده از سطوح پروازی و ترمینالی، وقوع زلزله صبح دیروز، بر ایمنی پروازهای این فرودگاه آسیب جدی و تاثیرگذاری نداشته است‌.
هم‌اکنون فرودگاه مشهد باز است و آمادگی کامل برای خدمت‌رسانی و امدادرسانی به آسیب‌دیدگان احتمالی زلزله را دارد‌.
همچنین معاون عملیات امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر نیز در خصوص تعداد فوتی‌های زلزله عنوان کرد: تعداد فوتی‌های زلزله خراسان رضوی تاکنون به دو نفر رسیده است.
به گفته رییس هلال‌احمر مشهد، چهار روستای کلاته منار، کلاته حاجی کار، خارزار و چهارمزار در شهرستان سرخس 40 تا 100 درصد تخریب شده است‌. خوشبختانه کانون زمین‌لرزه در جایی نبوده است که جمعیت زیادی داشته باشد‌. طبق آخرین اطلاعات به دست آمده و بررسی‌های انجام شده، روستای دوبرقلعه بیش از 80 درصد آسیب دیده است‌.
سیدامیرمحسن ضیایی تاکید کرد: اردوگاه اسکان اضطراری در مناطق امن حول منطقه حادثه‌دیده برای آرامش بیشتر مردم ایجاد می‌شود‌.
همچنین به دلیل وقوع زلزله در خراسان رضوی و امکان وقوع پس‌لرزه‌های احتمالی، تمام مدارس نواحی هفتگانه مشهد و تبادکان تعطیل اعلام شد‌.
مرتضی اکبرپور، معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به گزارش‌های اولیه از مناطق زلزله‌زده گفت: به نظر می‌رسد تخریب‌های ناشی از این زمین‌لرزه زیاد نباشد و امیدواریم این حادثه کمترین خسارات را داشته باشد اما برای اظهارنظر نهایی باید منتظر گزارش‌های تکمیلی تیم‌های ارزیاب باشیم‌.
رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا از شهروندان خواست به مناطق زلزله‌زده مراجعه نکنند و اجازه دهند تا راه‌ها و مسیرها برای ترددهای ضروری باز باشد‌.
استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: در حال حاضر شرایط مردم در فریمان عادی است و تاکنون خسارات زیادی گزارش نشده است‌. هلی‌کوپتر هلال‌احمر در منطقه مشغول گشت و ارزیابی خسارت‌های احتمالی است‌. تیم‌های ارزیابی از مشهد، فریمان، تربت‌جام و سرخس نیز به منطقه اعزام شده‌اند‌. تمام نیروها و امکانات از سوی ارتش، سپاه، اورژانس، شهرداری‌ها، هلال‌احمر و‌.‌.‌. نیز آماده کمک‌رسانی هستند‌.
شعاع گسترش زمین‌لرزه به علت اینکه در عمق 10 کیلومتری زمین اتفاق افتاده است، زیاد بود و در شهر مشهد نیز احساس شد‌.
تا لحظه تکمیل گزارش به علت حجم بالای مکالمات و ترافیک شبکه اختلال در شبکه تلفنی ایجاد شد همچنین به گفته استاندار خراسان رضوی تخریب جزیی برخی مناطق بر اثر زلزله گزارش شده است‌.
این در حالی است که به گفته اکبرپور، معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران، ارتباطات رادیویی و تلفنی در بیشتر مناطقی که تحت تاثیر مستقیم زمین‌لرزه قرار داشتند، قطع شده است‌. همین عامل باعث شده آماری از تعداد جانباختگان یا مصدومان احتمالی این حادثه و همچنین تعداد مصدومان نباشد‌.
به گفته برخی مسوولان خراسان رضوی، خوشبختانه با توجه به تراکم جمعیت در بخش سفیدسنگ مشکل جدی برای این منطقه به وجود نیامده است‌. همچنین وضعیت آماده‌باش در استان‌های خراسان جنوبی، سمنان و خراسان شمالی اعلام شده است‌.
روستاهای مشهد مشکل آب ندارند
مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی گفت: تاسیسات آبی هیچ روستایی دچار مشکل نشده اما تدابیر لازم برای دو روستایی که احتمال قطع آب در آن وجود دارد، در نظر گرفته شده است‌.
دانشگر در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بیشترین تخریب در دو روستای دو قلعه براش و الغور اتفاق افتاده اما هیچ کدام از تاسیسات آبی حتی در این دو روستا نیز دچار مشکل نشده است‌.
وی با بیان اینکه مشکل آب در هیچ یک از روستاهای خراسان رضوی وجود ندارد، عنوان کرد: به منظور احتیاط دو تانکر هر کدام با حجم ۱۰ هزار لیتر به این دو روستا ارسال شده است و در صورت نیاز از منبع آنها استفاده شود‌.
محمدرضا مزینی، مدیرعامل توزیع برق خراسان رضوی نیز درخصوص آخرین وضعیت برق مشهد گفت: گزارشی از وقوع خاموشی و قطع برق نداشته‌ایم‌.
وی از پایداری شبکه ۲۰ کیلوولت در پی وقوع زلزله شش ریشتری در سطح برخی شهرستان‌های استان رضوی خبر داد‌.
همچنین حمیدرضا جانباز، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور درخصوص وضعیت آب مشهد گفت: وقوع زلزله موجب قطع آب در شهر مشهد نشده اما در مورد روستاهای اطراف مشهد هنوز اطلاعات کاملی در دست نیست‌.
علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی ساعت 18 روز گذشته ضمن اشاره به برپا شدن چادرهای اسکان موقت از سوی هلال‌احمر گفت: نیروی انتظامی برای ایجاد امنیت به منطقه نیرو اعزام کرده است. با توجه به برودت هوا در سفیدسنگ، اردوگاهی با امکانات لازم برای اسکان زنان و کودکان فراهم شده ولی بیشتر روستاییان نزدیک روستای خود مستقر شدند چون بسیاری از خانه‌ها هنوز قابل استفاده هستند اما به آنها توصیه کردیم امشب و شب‌های آینده به خانه‌های خود نروند. به مردم توصیه کردیم در کمپ‌های چادری بمانند. بنیاد مسکن نیز برای برآورد خسارت به منطقه نیرو اعزام کرد تا کار بازسازی خانه‌های روستایی با طراحی و ساخت محکم و با استفاده از کمک‌های بلاعوض و وام ارزان انجام شود.