معرفی بهترین گزینه‌ها برای سرمایه‌گذاری


مدير نظارت بر بورس‌هاي سازمان بورس گفت:جهش بازار سرمايه به دنبال رشد صنايع و سهام بزرگ اتفاق افتاده و کاملا واقعي است.
به گزارش ايبِنا، محسن خدابخش، رشد اخير بازار سرمايه را متاثر از شرايط صعودي صنايع و شرکت‌هاي بزرگ دانست و گفت: البته ارزش ذاتي شرکت‌هاي بازار سرمايه نيز با توجه به مولفه‌هاي اقتصادي بايد رشد کند و بر همين اساس موضوع ارزش جايگزيني را مي‌توان مهمترين عامل رشد بازار سرمايه اعلام کرد.
اين مقام رسمي‌نهاد ناظر با تاکيد بر اينکه صعود بازار سرمايه که از هفته پاياني ارديبهشت ماه آغاز شده کاملا واقعي است، افزود: جهش بازار سرمايه به دنبال رشد صنايع و سهام بزرگ اتفاق افتاده و کاملا واقعي است.
وي در ادامه به افزايش ارزش دلار اشاره کرد و افزود: با توجه به مولفه‌هاي اقتصادي بحث افزايش ارزش جايگزيني نيز در بازار سرمايه مهم شده، به همين دليل رشد ارزش صنايع و شرکت‌ها براي به روز شدن ارزش جايگزيني از مهمترين دلايل صعود بازار سرمايه است که از شرکت‌هاي بزرگ آغاز شده و به طور قطع طي زمان، اکثريت بازار را در بر خواهد گرفت.


خدابخش با بيان اينکه سهامداران و سرمايه گذران تازه وارد را مي‌توان به دو گروه متخصص و غير متخصص تقسيم کرد گفت:سرمايه گذاران متخصص بايد براي دريافت اطلاعات موثق و با اعتبار به سايت کدال مراجعه کنند و با بررسي اطلاعات ناشران، مي‌توانند بهترين گزينه‌ها را براي سرمايه گذاري انتخاب کنند.
مدير نظارت بر بورس‌هاي سازمان بورس تصميم گيري گروه‌هاي غير حرفه‌اي را براي خريد سهام و سرمايه گذاري بسيار مهم دانست و تصريح کرد: اين گروه به هيچ وجه به طور مستقيم وارد بازار سرمايه نشوند و براي سرمايه گذاري از نهادهاي متخصص کمک بگيرند.
وي واحدهاي صندوق‌هاي سرمايه گذاري را يکي از ابزارهاي خوب براي علاقمندان بازار سرمايه معرفي کرد و افزود: برخي سرمايه گذاران تمايل دارند وجه نقد خود را به طور مستقيم به خريد سهام اختصاص دهند، اين گروه مي‌توانند از خدمات شرکت‌هاي سبدگردان استفاده کنند.
خدابخش، ارزيابي درجه ريسک پذيري را براي سرمايه گذاران بسيار مهم دانست و گفت: سرمايه گذاران خرد بايد با توجه به درجه ريسک پذيري شان سهام انتخاب کنند؛ به عنوان مثال ممکن است با بررسي اطلاعات يک شرکت آينده خوبي را مشروط به محقق شدن برخي شرايط براي آن درنظر گرفت اما در صورتي که اين پيش بيني‌ها رخ ندهد، ناشر رشد مورد نظر را نخواهد داشت. بر همين اساس سرمايه گذاران در انتخاب گزينه‌هاي خريد خود بايد دقت کافي را داشته باشند.
خدابخش با تاکيد بر اينکه سرمايه گذاران بازار سرمايه با نگاه بلند مدت و خريد سهام بنيادي به طور قطع سرمايه گذاري کم ريسک و پر بازدهي را تجربه خواهند کرد، گفت: در کنار اين موضوع تزريق نقدينگي‌هاي مردمي‌به بازار سرمايه در شرايط فعلي اقتصاد يک وظيفه اجتماعي نيز تلقي مي‌شود و اگر اين موضوع مورد توجه قرار بگيرد، سودهاي کوتاه مدت وچند روزه بازارهاي غير مولد که به بدنه اقتصاد نيز لطمه مي‌زند، جذابيت خود را از دست خواهد داد.