یزد پایتخت انرژی پایدار جهان

رئيس بنياد جهاني انرژي با اشاره به اينکه يزد مي‌تواند به عنوان پايتخت پايداري انرژي در جهان معرفي شود گفت: يزد از سال‌هاي گذشته از لحاظ محيطي شهر پايدار شکل گرفته است.
رئيس بنياد جهاني انرژي با اشاره به اينکه يزد مي‌تواند به عنوان پايتخت پايداري انرژي در جهان معرفي شود گفت: يزد از سال‌هاي گذشته از لحاظ محيطي شهر پايدار شکل گرفته است.
ولفگانگ نيومن، رئيس بنياد جهاني انرژي در نشستي با مدير مرکز خلاقيت و فناوري نوين شهري شهرداري و تني چند از اعضاي شوراي اسلامي‌شهر يزد با بيان اينکه ۳۵ سال پيش حرکت‌هاي خود را در جهت پايداري در جهان آغاز کردم اظهار داشت: پروژه‌هايي در اين زمينه و در بحث‌هاي ذخيره انرژي و استفاده صحيح از انرژي آغاز کرده ام.
وي ادامه داد: بنياد جهاني انرژي معتبرترين بخش در بحث انرژي در جهان است و با تمام شرکت‌ها ارتباط مناسب و خوبي در مباحث ذخيره انرژي و استفاده بهينه از انرژي برقرار کرديم.


نيومن با بيان اينکه از سال ۲۰۰۰ شروع به تحويل جايزه بنياد جهاني انرژي به کشورها کرديم افزود: تا کنون ۱۸۲ کشور عضو بنياد جهاني انرژي هستند.
رئيس بنياد جهاني انرژي با اشاره به اينکه وقتي به شهر يزد سفر کردم و اين شهر را ديدم متوجه شدم که داستان پايداري از شهر يزد آغاز مي‌شود اضافه کرد: ناراحت هستم که چرا از ۳۵ سال گذشته به يزد سفر نکردم و اين دانش و اطلاعات شما را متوجه نشدم که بشود به جهانيان عرضه کرد.
وي با تأکيد بر اينکه مرکز پايداري در جهان بايد يزد شناخته شود گفت: مي‌توان يزد را به عنوان پايتخت پايداري جهان معرفي کرد چون در اين شهر تمام مؤلفه‌هاي پايداري جمع شده و اين دانش و تجربه يزدي‌ها بايد به جهانيان عرضه شود.
نيومن افزود: صدها سال پيش بوده که شهر يزد از لحاظ محيطي شهر پايدار شکل گرفته و اينکه مردم چگونه با اين محيط خود را وفق دادند و اين هم زيستي مسالمت آميز و اديان حتي در زمان‌هايي که در جهان جنگ‌هاي مختلف در جريان بوده، اين مردم چگونه در کنار يکديگر زندگي مي‌کنند که نشان از اهميت اين مسئله است و همه مردم جهان بايد اين نشانه‌هاي عظيم و زيبا را بدانند.
رئيس بنياد جهاني انرژي با بيان علاقه مردم ايران به پايداري محيط زيست، تاکيد کرد: ايرانيان گام‌هاي عملي و نيز اقدام‌هاي زيادي تاکنون براي پايداري انرژي و محيط زيست انجام داده‌اند که اين تلاش آنها قابل قدرداني است.
«ولفگانگ نيومن » در آيين امضاي تفاهم نامه شهرداري يزد با بنياد جهاني انرژي در شوراي شهر مرکز استان اظهار علاقه کرد که تصوير واقعي از ايران را در معرض ديد جهانيان قرار دهد.
شهرداري و شوراي اسلامي‌شهر يزد به منظور بررسي و اجراي راهکارهاي‌ لازم براي توسعه دانش روز و پايداري رفتارها، پياده‌سازي عملکردهاي مدرن جهاني در حوزه مديريت شهري شهر يزد با رويکرد سبز و دانش محور، با بنياد جهاني انرژي ‌تفاهم نامه همکاري امضا کردند.
انجام فرآيند آموزش و بازديدهاي علمي‌و صنعتي براي متخصصين معرفي شده از سوي شهرداري يزد در اروپا درحوزه‌هاي مورد نياز براي توسعه شهر پايدار، برگزاري اجلاس جهاني شهر پايدار در شهر يزد، برگزاري دوره‌هاي آموزشي داخلي و بين المللي در حوزه مديريت شهري، برگزاري و حمايت از همايش‌هاي تخصصي و دانش مبنا در حوزه توسعه پايدار شهري،‌ از جمله محورهاي تعيين شده براي تفاهم نامه همکاري شهرداري يزد با بنياد جهاني انرژي است.
توسعه گردشگري پايدار و تبادل دانش و اطلاعات مرتبط با گردشگري و حمايت از نشر کتاب‌هاي تخصصي در حوزه‌هاي توسعه پايدار شهري،‌ شهر سبز و انرژي،‌از ديگر مفاده اين تفاهم است.
رئيس بنياد جهاني انرژي:۲۰ هزار طرح زيست محيطي و پايداري در اين نهاد جمع آوري شد و براي هر مشکل زيستي راه حلي وجود دارد.
وي ادامه داد: وظيفه مردم است، نسبت به زمين و محيط زيست اطراف خود حساس باشند که به اظهار دانشمندان اگر روند بي تفاوتي ادامه پيدا کند ۴۰ سال آينده با بحران زيستي محيطي در جهان روبرو خواهيم شد.
نيومن افزود: هم اکنون وقت آن است با همکاري و مساعدت هم مشکل زيست محيطي را رفع کنيم که لازمه آن همکاري و ارتباط با يکديگر است.
وي با بيان اينکه در يزد بادگيرهاي منحصر به فردي وجود دارد، اظهار کرد: براي نخستين بار در سال ۱۳۹۶ براي شرکت در همايش ساخت و ساز سبز به يزد سفر کرد.
وي در ادامه يادآور شد: وقتي به اروپا برگشت به همکاران خود گفت که در يزد از انرژِي براي خنک کردن استفاده نمي‌کنند، بلکه بادگيرهايي ساخته‌اند که در نوع خود بي نظير است.
وي در ادامه از يزد با عنوان مرکز پايداري جهان ياد کرد و گفت: بايد به آن احترام گذاشت.
همچنين شهردار يزد با اشاره به ويژگي‌هاي منحصر به فرد اين شهر افزود: با توجه به تلاش گذشتگان در زمينه صرفه جويي انرژي کار را براي مديران مشکل و حفاظت از آنها را سنگين تر مي‌کند.
مهدي جمالي نژاد افزود: مديران شهري و شوراي شهر با رويکرد حفاظت محوري بايد از اين امانت گذشتگان به خوبي نگهداري کنند.وي اضافه کرد: تنها راه حفاظت از شهر يزد حرکت به سمت انرژي‌ها تجديدپذير است.
همچنين معاون هماهنگي امور عمراني استانداري يزد اظهار کرد: ثبت حدود ۲۰۰ هکتار از محدوده بافت تاريخي شهر يزد در فهرست آثار جهاني يونسکو حاصل تلاش گذشتگان است، وطيفه داريم از اين ميراث به خوبي حفاظت کنيم.
محسن صادقيان افزود: بايد يزد را به مرکز تبادل ايران با دنيا در موضوع‌هاي مختلف به ويژه پايداري و انرژي تبديل کرد، اميدواريم انعقاد تفاهم نامه در راستاي اين موضوع باشد.
همچنين رئيس شوراي شهر يزد گفت: ظاهرا کم ارزش‌ترين ماده دنيا خاک است در حاليکه اينگونه نيست، معماران يزدي با مهارت و دانش محلي خود همين خاک را تبديل به ساختمان‌هاي زيبا و پايدار کردند که در جهان بي نظير است.
غلامعلي سفيد افزود: ساختمان‌ها با توجه به گرما و سرما به گونه‌اي ساخته شد که بدون استفاده از هيچ ابزاري قابليت استفاده دارد که مي‌توان در اين اربتاط به بادگيرها اشاره کرد.
وي اظهار کرد : نياکان ما در يزد با ساخت بادگير و ايجاد سرداب در زيرزمين و اتصال آن به جوي آب، فضا را براي زندگي مهيا کردند که بيانگر کمترين ميزان مصرف انرژي است و بايد از آنها درس گرفت.
سفيد يادآور شد: باعث خوشحالي است که بعد از قرن‌ها دنيا متوجه عظمت کار گذشتگان يزد شد و پارسال يزد از سوي يونسکو به عنوان شهر جهاني معرفي و از سوي بيناد جهاني انرژي به عنوان شهر پايدار انتخاب شد.
در اين مراسم تفاهم نامه‌اي ميان بنياد جهاني انرژي و شهرداري يزد در پنج ماده و در ۲نسخه مبادله و مدت آن ۲سال است.
همکاري در توسعه دانش روز، پايداري رفتارها و پياده سازي عملکرد‌هاي مدرن جهاني در حوزه مديريت شهري با رويکرد سبز و دانش محور ، برگزاري اجلاس جهاني شهر پايدار در يزد از جمله محورهاي اين تفاهم نامه است.
برگزاري دورهاي آموزشي داخلي و بين المللي در حوزه مديريت شهري با رويکرد سبز ،توليد و حمايت از نشر کتاب‌هاي تخصصي در حوزه توسعه پايدار شهري ، شهر سبز و انرژي از ديگر مفاد اين تفاهم نامه است.همچنين در اين مراسم نشان شهروند افتخاري يزد به نيومن رئيس بنياد جهاني انرژي اعطا شد. استان يزد يک ميليون و ۱۳۸ نفر جمعيت دارد که ۶۵درصد آن در مرکز استان زندگي مي‌کنند.