سلطان سکه در دام پلیس


کوروش شرفشاهی: مدتي است که قيمت‌ها در بازار به سوي ديگري مي‌رود. گراني و تورم بيداد مي‌کند و نتيجه اين گراني‌ها وجود عده‌اي سودجوي فرصت طلب بود. به همين دليل قوه قضاييه با جديت وارد شد و از دستگاههاي امنيتي و انتظامي‌درخواست کرد تا در اين زمينه نظارت بيشتري داشته باشند. نتيجه آن شد که رئيس پليس تهران گفت: سلطان سکه با ۲ تن سکه بهار آزادي دو شب پيش در عمليات پليس تهران دستگير شد. سردار حسين رحيمي‌در جمع خبرنگاران گفت: فردي که معروف به سلطان سکه بود و سال 96 حدود 2 تن سکه را از سطح بازار جمع کرده بود، دستگير شد.وي ادامه داد: اين فرد 58ساله که دو شب پيش در عمليات پليس دستگير شد، به افراد و نوچه‌هاي خود دستور داده بود در بازار تهران به‌راه افتاده و بدون توجه به قيمت روز سکه، تمام سکه‌هاي موجود را بخرند تا در روزهاي آينده خودش تعيين‌کننده نرخ سکه باشد.فرمانده انتظامي‌تهران بزرگ گفت: اين فرد پيش از اين هم به‌عنوان دلال سکه دستگير شده بود. او با پسرش در اين زمينه همکاري مي‌کرده است که در حال حاضر پسرش با قيد ضمانت آزاد است. شخصي که سرکرده معاملات فردايي در بازار تهران بوده، به‌عنوان نوچه اين فرد فعاليت مي‌کرده است.وي افزود: اين فرد در بازار سکه نسبت به انجام هر کاري اقدام مي‌کرد و طي يک سال گذشته 2 تن سکه را جمع آوري کرده بود و هر زماني که مي‌خواست آن‌ها را در بازار توزيع مي‌کرد و برايش مهم نبود که قيمت سکه در بازار به چه مبلغي است و آن‌ها را با قيمت‌هاي روز خريداري مي‌کرد.رحيمي‌تصريح کرد: اين فرد پس از انجام 4 ماه کار اطلاعاتي و عملياتي پليس تهران بزرگ سرانجام دو شب گذشته در محل اختفاي خود دستگير شد.
رحيمي‌اضافه کرد: علاوه بر اين فرد دو اخلالگر در بازار سکه نيز شناسايي شدند که با سوء استفاده از نابساماني قيمت سکه مبادرت به خريد 170 ميليارد تومان سکه در بازار تهران کرده و پس از دهها کلاهبرداري متواري شده بودند که اين افراد نيز هفته گذشته با تلاش همکارانمان در پليس آگاهي شناسايي و در مخفيگاه يکي از آنها دستگير شدند و از اين افراد نيز بالغ بر 20 کيلو سکه و طلا کشف شد.حسين رحيمي‌فرمانده نيروي انتظامي‌تهران بزرگ در رابطه با فعاليت‌هاي متخلفان در بازار ارز و سکه، اظهار کرد: عملا پليس از اواخر سال گذشته در بازار ارز وارد عمل شد و برخورد با دلالان بازار ارز را شروع کرد. شرکت‌ها و مجموعه‌هاي مختلف براي دريافت ارز دولتي، به بانک مرکزي سفارش دادند و با همان قيمت ارز دولتي به مردم بسته‌هاي سفارشي خود را تحويل دادند. وي ادامه داد: 35 شرکت جهت واردات گوشي، تبلت‌ و قطعات کامپيوتري ارز دولتي دريافت کردند و 220 ميليون دلار توسط اين 35 شرکت ثبت سفارش شد.رحيمي‌گفت: بيش از 12 تيم پليس آگاهي در کنار بانک مرکزي، سازمان تعزيرات‌، سازمان صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمايت از مصرف کننده با محوريت پليس آگاهي کار خود را آغاز کردند.
فرمانده نيروي انتظامي‌تهران بزرگ گفت: بانک مرکزي 86 ميليون يورو به اين شرکت‌ها اختصاص داد، 41 يوان‌ چين و 18 درهم امارات‌ به اين 35 شرکت براي واردات گوشي تلفن همراه، قطعات کامپيوتري و لوازم جانبي اختصاص داده شد که 400 هزار گوشي تلفن همراه توسط اين 35 شرکت از 4 برند معروف با ارز دولتي در حدود 2 ماه گذشته وارد کشور شد.وي گفت: با توجه به ارز دولتي که اين شرکت‌ها دريافت کرده بودند، 300 هزار گوشي به قيمت آزاد فروخته شده و حدود 100 هزار گوشي نيز در انبارهايشان‌ احتکار شده بود که اين اموال احتکار شده که شامل لپ‌تاپ، قطعات کامپيوتري و ميز کامپيوتري هستند و تعدادي از آن‌ها در بازار به قيمت آزاد توزيع شده‌اند، توسط پليس توقيف و صورت جلسه شده است و در آينده وارد بازار خواهد شد.
رحيمي‌با اشاره به تخلفات اين 35 شرکت با توجه به دريافت ارز دولتي که اقدام به فروش لوازم کامپيوتري و تلفن همراه با قيمت آزاد کرده بودند، گفت: اين شرکت‌ها پس از ثبت سفارش کالا، ارز را دريافت کردند و بدون آن که کالا را وارد کشور کنند، ارز را به صورت اسکناس دريافت و در بازار به فروش مي‌رساندند.وي افزود: اين افراد جهت گمراه کردن بازرسان بخشي از کالاها را با قيمت ارز دولتي وارد کشور کردند و بقيه را در بازار به صورت آزاد مي‌فروختند.رحيمي‌با بيان اينکه صاحبان اين شرکت‌ها اقدام به واردات کالاها و احتکار آن‌ها در انبارهايشان مي‌کردند، تصريح کرد: اين شرکت‌ها کالاي خريداري شده را با ارز دولتي و با قيمت ارز آزاد در بازار به فروش مي‌رساندند.


فرمانده نيروي انتظامي‌تهران بزرگ گفت: مطلع شديم برخي صرافي‌ها اقدام به اجاره يک هزار و 800 کارت ملي افراد عادي کرده و با سوء استفاده از اين کارت‌ها مبادرت به اخذ ارز دولتي مي‌کنند.وي افزود: چند صرافي اين کارت‌هاي ملي را با قيمتي معادل 30 تا 50 هزار تومان براي هر روز اجاره مي‌کردند و نهايتا 2 ميليارد دلار ارز دولتي را با سوء استفاده از اين کارت‌هاي ملي دريافت کرده و در بازار آزاد به فروش رسانده‌اند.فرمانده انتظامي‌تهران بزرگ تصريح کرد: 224 هزار نفر از دلالان در اين زمينه دستگير شدند و بالغ بر 50 صرافي متخلف نيز و شناسايي و پلمپ شدند. رحيمي‌گفت: با توجه به سير صعودي قيمت دلار در بازار ارز، يک باند 6 نفره جعل دلار و ارز تقلبي که حدود دو ماه از فعاليتشان مي‌گذشت طي عمليات پليس شناسايي و دستگير شدند و از آن‌ها بالغ بر 160 هزار دلار مجعول، دستگاه‌هاي چاپ و غيره در اين رابطه کشف و ضبط شد.فرمانده انتظامي‌پايتخت گفت: رصد فعاليت شرکت‌هاي دريافت کننده ارز دولتي 4 هزار و 200 توماني که مرتکب جرم ‌شده‌اند به طور ويژه در دستور کار پليس قرار گرفته است.وي افزود: پليس بعد از رصد بازار ارز و سکه، به سراغ بازارهاي لوازم آرايشي و بهداشتي، خودرو و غيره خواهد رفت و طبق دستور قضايي با متخلفان در اين حوزه‌ها برخورد خواهد کرد.سردار رحيمي‌در خصوص وضعيت بازار تهران و فعاليت بازاريان گفت: در حال حاضر وضعيت بازار آرام و بدون تنش است و بازاريان بدون هيچ گونه تنشي و با همکاري پليس در حال انجام فعاليت‌هاي خود هستند.
در انتظار برخورد با سلطان سکه
به گزارش فارس، مصطفي کواکبيان نماينده مردم تهران و عضو فراکسيون اميد مجلس شوراي اسلامي‌پيش از پايان جلسه علني امروز خانه ملت در تذکري شفاهي اظهارداشت: بنده از سربازان عرصه ديپلماسي آقاي ظريف و همکارانش تشکر مي‌کنم و به آنها خدا قوت مي‌گويم، در مذاکرات با اروپايي‌ها بدانند يک ملت پشت سر آنها ايستاده است. اگر حداقل‌هاي حقوق ملت ايران در مذاکرات تضمين شد، راضي شوند اما به متضرر شدن ملت ايران راضي نشوند.کواکبيان خطاب به دستگاه قضايي گفت: برخي مي‌خواهند همسر خود را طلاق دهند و مهريه آنها مثلاً 30 سکه است، مي‌گويند بايد اول مهريه او را بدهيد اما قبلاً سکه 900 هزار تومان بود اما الان 3 ميليون تومان است، اين افراد به دفاتر ما مراجعه مي‌کنند که توان پرداخت 30 سکه را ندارند آنوقت سلطان سکه با 2 تُن سکه دستگير مي‌شود که ما منتظريم ببينيم دستگاه قضايي چه برخوردي با او مي‌کند.