ادامه برجام، مشروط به تضمين منافع ايران

فندربلن: تحريم‌هاي آمريکايي فرامرزي و ناقض حقوق انسان‌هاست
رئيس جمهور کشورمان که به منظور ديدار و گفتگو با مقامات ارشد اتريش، به اين کشور سفر کرده است، روز چهارشنبه به طور رسمي‌از سوي الکساندر فندر بلن رئيس جمهور اين کشور در کاخ هوفنبورگ مورد استقبال قرار گرفت. در مراسم رسمي‌استقبال علاوه بر نواخته شدن سرود ملي دو کشور، روساي جمهور ايران و اتريش از يگان تشريفات مستقر در محوطه کاخ هوفنبورگ سان ديده و مقامات همراه را به يکديگر معرفي کردند.
روساي جمهوري اسلامي‌ايران و اتريش بر ضرورت گسترش و تحکيم روابط دو کشور تاکيد کردند. به گزارش ايسنا، حجت الاسلام حسن روحاني در نشست خبري روحاني در نشست خبري با رئيس‌جمهور اتريش با تشکر از استقبال گرم اتريش از هيات عاليرتبه ايراني و با اشاره به اينکه امروز گفت وگوهاي بسيار صميمانه، خوب و سازنده‌اي داشتيم، گفت: اتريش براي ما به عنوان يک کشور دوست در اتحاديه اروپا و در اين منطقه است. روابط دو ملت ايران و اتريش به صدها سال قبل برمي‌گردد و همواره در دهه‌هاي اخير روابط دو کشور رو به گسترش بوده است. وي افزود: پس از برجام ، تبادل هيأت‌هاي بسيار فراواني بين دو کشور انجام گرفته و امروز صدها شرکت اتريشي در ايران مشغول فعاليت هستند. اراده دو کشور در اين مذاکرات اين بود که ما بايد روابط تجاري، اقتصادي، فرهنگي، منطقه‌اي و بين‌المللي خودمان را ادامه دهيم. روحاني از برجام به عنوان يک توافق بسيار مهم براي ايران، اتحاديه اروپا و جهان نام برد و اظهارداشت: کار آمريکا خلاف قانون، مصوبات شوراي امنيت و تعهدات چندجانبه است و بي‌ترديد به ضرر آمريکا و ضرر ديگران خواهد بود، يعني تصميمي‌که آمريکا اتخاذ کرده به نفع هيچ‌کس نبوده و نيست و اين جزو تصميمات عجيبي است که حکومت و دولتي برخلاف منافع ملي خودش و برخلاف ملي ديگران، تصميمي‌را اتخاذ مي‌کند. رئيس جمهور افزود: ايران در صورتي است که بتواند از منافع برجام به خوبي استفاده کند، از آن حراست خواهد کرد اما اين دو کفه بايد کاملاً متوازن باشد و اگر غيرآمريکا بقيه امضاء کنندگان برجام بتوانند منافع ايران را تضمين کنند، ايران برجام بدون آمريکا را ادامه خواهد داد.روحاني گفت: اميدواريم همانگونه که همه کشورها در اراده سياسي، قاطع و مستحکم هستند در اراده تجاري و اقتصادي هم به همان نسبت مستحکم باشند و مشکلاتي اگر پيش‌رو است، بتوانيم با کمک يکديگر رفع و حل کنيم.
رئيس جمهور اظهارداشت: در مذاکرات بر اين نکته تأکيد کرديم که دوران يکجانبه‌گرايي به سر آمده و کشوري نمي‌تواند درباره جهان و ملت‌هاي ديگر تصميم بگيرد و استقلال و حاکميت ملي کشورها را نقض کند چرا که اين برخلاف منشور، مقررات بين‌المللي و منافع جهان و صلح جهاني است. خرسندم به دو کشوري مسافرت کرده‌ام که تأثيرگذار در توافق برجام و ميزبان مذاکرات بودند تا توانستيم به موفقيت دست يابيم.


روحاني مسايل مرتبط با منطقه حساس غرب آسيا را از ديگر موضوعات گفت وگو با مقامهاي اتريشي بيان کرد و گفت: درهمين ارتباط در خصوص موضوعاتي همانند اقدامات تهران براي مبارزه با تروريسم و کمک‌ به مردم عراق و سوريه ، لزوم کمک‌رساني به مردم يمن و نقش مخرب بعضي از کشورها از جمله آمريکا و رژيم صهيونيستي ، گفت و گو کرديم.
رئيس جمهور تصريح کرد: بازگرداندن کامل صلح و امنيت به اين کشورها به نفع منطقه و جهان خواهد بود. ما همچنين راجع به مسايل ديگر بين‌المللي با هم گفتگوهايي داشتيم . نظرات ايران و اتريش در مسأله برجام و ضرورت توسعه روابط مشترک و درباره مسايل منطقه‌اي و بين‌المللي نظرات ما نزديک و شبيه به هم است.
روحاني در پايان ابراز اميدواري کرد که اين سفر باعث استحکام روابط ايران و اتريش به عنوان دو کشور دوست، شود.
رئيس جمهور اتريش نيز در اين نشست خبري ، به روابط ديرينه دو کشور اشاره کرد و گفت: اتريش و ايران، يکصد و شصتمين سال برقراري روابط سياسي خود را جشن مي‌گيرند اما روابط دو کشور حداقل به 500 سال پيش باز مي‌گردد. ما امسال شصتمين سال تأسيس انجمن فرهنگي اتريش در تهران و بيست و پنجمين سال گفتگوي بين اديان را جشن مي‌گيريم و مي‌خواهم تاکيد کنم که روابط ديرينه ما فراي همکاري‌هاي اقتصادي و سياسي است.
"الکساندر فندر بلن " گفت: در اين ارتباط مي‌خواهم تأکيد کنم که در اتريش ايرانيان زيادي زندگي مي‌کنند، بعضاً با تابعيت کامل ايراني بعضاً اتريشي شدند و فکر مي‌کنم براي شما خيلي آشنا است که حدود 2 هزار پزشک در نظام سلامت اتريش با پيشينه ايراني در حال فعاليت هستند.
وي افزود: هم اکنون در ايران صدها شرکت اتريشي فعال هستند و اتريش و اتحاديه اروپا تمام تلاش‌شان را مي‌کنند که حتي در اين ايام دشوار چارچوب لازم را نه تنها براي برقراري و استمرار اين همکاري‌ها بلکه براي تعميق آن، ايجاد کنند.
رئيس جمهور اتريش با اشاره به برجام هيچ وقت براين اساس نبوده که تمامي‌مشکلات را حل کند و به اعتقاد وين ، تنها پنجره‌اي را براي رسيدگي به ديگر مشکلات گشوده است، گفت: ما در گفت و گو با رئيس جمهور ايران درباره طيف گسترده‌اي از مسايل دوجانبه و منطقه‌اي گفت وگو و تبادل نظر کرديم. فندر بلن تصريح کرد: اتريش متأسف است از اينکه ايالات متحده از قرارداد برجام خارج شده و اينکه بخواهند مجدداً تحريم‌هايي را وضع کند که نه تنها شامل تحريم‌هاي ابتدايي بلکه شامل تحريم‌هاي ثانويه هم مي‌شود که شامل اتريش نيز خواهد شد. اين تحريم‌هاي ثانويه که به اعتقاد ما و کميسيون اتحاديه اروپا ، فرامرزي است، ناقص حقوق انسان‌هاست.
 
مذاکرات دوستانه و سازنده در «برن»
رييس جمهور کشورمان که به سوييس و اترايش سفرکرده است. پس از آنکه سفرخود به سوييس را به پايان رساند و براي ادامه سفر برجامي‌خود وارد اتريش شد، در يادداشتي نوشت؛ ملاقات با رييس جمهور سوئيس را حاوي توافقاتي برشمرد که نويدبخش آينده‌اي روشن در روابط دوجانبه است. به گزارش ايسنا ، متن يادداشت توئيتري حجت‌الاسلام حسن روحاني بدين شرح است: مذاکرات دوستانه و سازنده‌اي با «الن برسه» در برن داشتيم. دو کشور مصمم هستند ضمن احترام به حقوق بين‌الملل در زمينه‌هاي مختلف اقتصادي، تجاري، علمي، فن‌آوري و گردشگري، همکاري نزديک و هدفمندي باهم داشته باشند. توافقات صورت‌گرفته، نويدبخش آينده‌اي روشن در روابط دوجانبه است.