افزایش غیرقانونی قیمت لبنیات ادامه دارد؛

گروه بازرگانی- شواهد حاکی از آن است که صنایع لبنی در سال جدید نیز از رو نمی‌روند و همواره بر گران کردن خودسرانه کالاهای لبنی تاکید دارند. افزایش قیمت خودسرانه محصولات لبنی از اقداماتی به شمار می‌رود که هر چند وقت یک بار توسط چند برند معروف انجام می‌شود چرا که میزان فروش برخی برندها به دلیل استقبال مردم، قابل قبول به نظر می‌رسد. اما این در حالی است که هیچ گونه مجوز افزایش قیمتی از سوی دستگاه‌های مربوطه در این خصوص صادر نشده و صنایع لبنی نیز قیمت خرید شیر خام از دامداران را نه‌تنها بالا نبرده‌اند بلکه حتی پایین‌تر از قیمت مصوب، شیر خام را خریداری می‌کنند به طوری که این اقدام آنها بارها دامداران را ناچار به اعتراض کرده است‌ اما با این حال به اعتراض دامداران که پاسخی داده نشده هیچ‌ بلکه برخی اقدامات برندهای صنایع لبنی، صدای اعتراض مصرف‌کنندگان و مسوولان را نیز درآورده است.
در حالی که بارها سازمان حمایت اعلام کرده هیچ مجوزی برای افزایش قیمت محصولات لبنی صادر نکرده است اما در نوروز شاهد گرانی برخی برندهای خاص صنایع لبنی بودیم. بر همین اساس علی رجبی، رییس اتحادیه فروشندگان لبنیات در واکنش به این موضوع اعلام کرد که افزایش قیمت‌ها در سال جدید خواسته تمام کارخانه‌داران است‌ چراکه با توجه به تورم هر ساله لازم است هزینه‌های مربوطه از طریقی جبران شود.
این در حالی است که سازمان حمایت مصرف‌‌کنندگان و تولیدکنندگان در واکنش به این اقدام یکی دو برند صنایع لبنی اعلام کرد که افزایش قیمت محصولات لبنی تخلف است و بدون مجوز صورت گرفته که با متخلفان برخورد می‌شود و نرخ‌ها به حالت سابق برمی‌گردد.
با گرانفروشان برخورد می‌شود


سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در رابطه با افزایش قیمت برخی از محصولات لبنی توسط دو شرکت تولیدکننده، اعلام کرد: به دنبال افزایش قیمت محدود توسط دو شرکت که بدون هماهنگی با سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و اخذ مجوزهای قانونی صورت گرفته است، موضوع در دستور کار واحدهای تخصصی و نظارتی سازمان قرار گرفت و به دنبال انجام بازرسی و سایر اقدامات لازم مقرر شد این دو واحد قیمت‌های این محصولات را به قیمت سابق برگردانند.
بدیهی است عرضه هیچ کالای لبنی با قیمت‌هایی مازاد بر قیمت‌های سابق به هیچ عنوان مورد پذیرش این سازمان نبوده و با هرگونه تخلف در این زمینه برخورد خواهد شد.
همچنین به تمام واحدهای تولیدی، توزیعی و عرضه‌کنندگان اعلام شده که هرگونه افزایش قیمت بدون هماهنگی و اخذ مجوز‌های قانونی ممنوع است و با متخلفان بر‌اساس قانون تعزیرات حکومتی قانون نظام صنفی و سایر قوانین مرتبط برخورد خواهد شد.
وعده بازگشت قیمت‌ها
دبیر انجمن صنفی صنایع لبنی نیز در این راستا اعلام کرد: این دو کارخانه لبنی که اقدام به افزایش قیمت ماست و شیر کرده بودند برای خود دلایلی داشتند که آن را مطرح کردند اما این اقدام را خود کارخانه‌های لبنی انجام داده بودند.
رضا باکری افزود: بر‌اساس توافقاتی که این کارخانه‌های لبنی با سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان داشتند مقرر شد آنها از روز چهارشنبه با نرخ‌های گذشته محصولات خود را روانه بازار کنند. در این میان کارخانه‌های مورد نظر دلایل خود را برای افزایش قیمت محصولات خود به سازمان حمایت اعلام کردند و مقرر شده تا این ادله مورد بررسی قرار گیرد و تصمیمات بعدی از سوی این سازمان اتخاذ شود.
حال باید دید سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان که به گفته خود قرار است با گرانفروشان محصولات لبنی برخورد کند، تصمیمی اتخاذ می‌کند تا دیگر صنایع لبنی مانند سال‌های گذشته اقدام به گرانفروشی و اتخاذ تصمیمات خودسرانه نکنند یا آنکه برخوردها و جرائم سازمان حمایت بازدارندگی لازم را ندارد.
چه عواملی نرخ لبنیات را افزایش داد؟
بررسی‌ها در بازار بیانگر آن است که نرخ لبنیات بدون سر و صدا در حال گران شدن است و این درحالی است که هیچ از یک کارخانه‌های لبنی نه تنها مجوزی برای افزایش قیمت محصولات خود دریافت نکرده‌اند بلکه نرخ خرید شیر خام از دامداران به عنوان ماده اولیه تولید را افزایش نداده‌اند.
در همین خصوص محمد‌رضا ملاصالحی، مدیر کل مرکز اصلاح نژاد وزارت جهاد کشاورزی در خصوص گلایه مندی‌های مردم از افزایش قیمت محصولات لبنی در بازار اظهار داشت: با وجود آنکه شیر خام ۷۰ درصد هزینه‌های تولید را تشکیل می‌دهد طی دو سال اخیر نه تنها نرخ خرید آن از دامداران افزایش نیافته بلکه روند کاهشی نیز به خود گرفته است.
وی افزود: با وجود افزایش ۲۰۰ تومانی شیر و سایر فرآورده‌ها به همین تناسب در تعطیلات نوروز گلایه‌مندی مصرف‌کنندگان و دامداران بحق است.
ملاصالحی تصریح کرد: از آنجایی که ابزارهای مربوطه در زمینه برخورد با متخلفان در اختیار سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان است، ما نمی‌توانیم کاری انجام دهیم.
توجه مردم به برندهای خاص، عامل سوء‌استفاده
همچنین محمد‌رضا اسماعیلی، مدیر عامل سابق اتحادیه تعاونی‌های لبنی در این خصوص گفت: در تعطیلات نوروز برخی برندهای معروف لبنی که تقاضای بیشتری برای خرید محصولات آنها وجود دارد اقدام به افزایش محصولات خود کرده‌اند.
وی افزود: با وجود افزایش هزینه‌های حمل‌و‌نقل، حقوق و دستمزد از اواخر ماه مجوزی مبنی بر گرانی قیمت محصولات از سوی سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده صادر نشد که با این وجود صنایع متخلف خود باید پاسخگو باشند.
اسماعیلی با بیان اینکه توجه مردم به برندهای خاص افزایش قیمت محصولات را به همراه دارد، گفت: با وجود آنکه تفاوتی میان محصولات لبنی با برندهای مختلف نیست از این رو خانوار‌ها برای جلوگیری از سودجویی این کارخانه‌ها لازم است که خرید خود را از سایر برند‌ها انجام دهند.
جلسه افزایش قیمت تشکیل می‌شود؟
پس از اعلامیه سازمان حمایت و ادعای برگشت قیمت‌ها به سابق، رییس اتحادیه فروشندگان لبنیات بار دیگر به این موضوع واکنش نشان داد و از بازگشت قیمت محصولات دو کارخانه‌ لبنی که افزایش قیمت داشتند، به حالت قبل خبر داد.
علی رجبی عنوان کرد: قرار بر این است که سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان جلسه‌ای در این خصوص تشکیل دهد تا در صورت نیاز، افزایش قیمت‌ها در آینده اعمال شود که البته هنوز زمان این جلسه مشخص نشده است.
گرانی خامه بعد از شیر
در این میان در حالی که سازمان حمایت با صدور اطلاعیه‎ای به واحدهای تولیدی، توزیعی و عرضه‌کنندگان هشدار داد بدون هماهنگی و اخذ مجوزهای قانونی اجازه افزایش قیمت ندارند، قیمت هر خامه دو هزار و ۵۰۰ تومانی با حدود ۱۷ درصد افزایش قیمت، سه هزار تومان به فروش می‌رسد و مشخص نیست این افزایش قیمت با چه مجوزی و از چه زمانی در دستور کار قرار گرفته است.