کشوری که 15 همسایه دارد می‌تواند اثر بسیاری از تحریم‌ها را به حداقل ممکن برساند

همایش دانشجویی- مردمی «خستگی ممنوع» به همت بسیج دانشجویی هفت دانشگاه بزرگ تهران در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد.
سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این همایش اظهار داشت: اگر توجه کرده باشید آمریکایی‌ها مدتی است حتی سخن از «گزینه نظامی» را نیز بر زبان نمی‌آورند زیرا در عمل دیدند که جمهوری اسلامی ایران داشته‌ها و توانمندی‌هایی دارد که منجر به حذف این گزینه از روی میز شده است لذا باید بر همین اساس بگونه‌ای عمل کنیم تا در عرصه اقتصاد نیز گزینه تحریم از روی میز آنها کنار برود.
وی با تاکید بر اینکه  وقتی صورت مسئله را خوب متوجه نشویم، نمی‌توانیم برای حل مشکلات به درستی عمل کنیم، گفت: در گذشته عده‌ای می‌گفتند چرا مسئله هسته‌ای را حل نکردید؟ در حالی که اصلا مگر هسته‌ای یک مسئله بود؟ این دشمن بود که می‌خواست از موضوع هسته‌ای یک مسئله تعریف کند و بعد هم راه‌حل آن را برای ما تعیین تکلیف کند. جلیلی خاطرنشان کرد: در ابتدای دولت اعلام شد 80 درصد مشکلات ناشی از سوءتدبیر و بی‌ارتباط با تحریم هاست، امروز انتظار آن است بعد از 5 سال این سوء تدبیرها برطرف شود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با‌اشاره به ژئوپلیتیک خاص ایران، گفت: هیچ کس منکر استفاده از دیپلماسی و تعامل با دنیا نیست اما‌اشتباه بزرگ این است که دنیا را در چند قدرت خاص خلاصه کنیم. کشوری که 15 همسایه دارد درصورت تعامل سازنده و موثر با آنها می‌تواند اثر بسیاری از تحریم‌ها را به حداقل ممکن برساند. وی تصریح کرد: سیاست خارجی موفق ریشه در داخل و قدرت درونی یک کشور دارد، مانند زمانی که با اتکا به دانشمندان هسته‌ای و تولید سوخت 20 درصد قدرت‌های جهانی در برابر جمهوری اسلامی ایران زانو زدند.


عضو شورای راهبردی روابط خارجی کشور گفت: ریچارد هاوس رئیس‌شورای روابط خارجی آمریکا کتابی با عنوان «سیاست خارجی از خانه شروع می‌شود» منتشر کرده که در آن توضیح می‌دهد قدرت واقعی یک کشور در عرصه دیپلماسی ناشی از توانمندی‌های درونی هر کشور است اما عده‌ای بر این گمان هستند با تخلیه منابع قدرت یک کشور و با صرف مذاکره می‌توان موفق شد و آن نامه ذلیلانه را می‌نویسند. مسئول سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان گفت: با برخی تابوسازی‌های غلط حتی اجازه نمی‌دادند به برخی معیارهای غلط و نادرست مثل قطعنامه‌های ظالمانه شورای امنیت نقد شود، می‌گفتند چرا گفته می‌شود قطعنامه‌ها کاغذ پاره است؟ همین‌ها که استدلال می‌کردند قطعنامه 2231 شورای امنیت ضامن اجرا و حفظ برجام است، امروز که آمریکا همین قطعنامه را زیرپا می‌گذارد و سازمان ملل و متحدان اروپایی آمریکا به یک اظهار تاسف بسنده می‌کنند، بگویند قطعنامه چیست؟ جلیلی خاطرنشان کرد: اگر در صحنه جنگ تحمیلی شهید علم الهدی و باقری‌ها الگوی جوانان و دانشجویان ما بودند برای این بود که به شکل فعال نقش و رسالت خود را تعریف و ایفا می‌کردند، امروز هم الگوهای جدیدی مثل شهید احمدی روشن و حججی نشان دادند چگونه می‌توان نقش خود را پیدا و ایفا کرد لذا همه ما باید بتوانیم نقش و جایگاه موثر خود را در این جنگ اقتصادی تعریف کنیم. نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: اگر امروز دشمن از هر حربه‌ای برای ایجاد مانع در جهت پیشرفت ایران دریغ نمی‌کند به خاطر ضعف او و قدرت ماست و ان‌شاءالله در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی بار دیگر عظمت و توان انقلاب اسلامی را به رخ دشمن خواهیم کشید.
حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مجلس شورای اسلامی هم در این همایش به لایحه پیوستن ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم‌اشاره کرد و با یادآوری اینکه رهبر انقلاب به صراحت، نمایندگان را از پذیرفتن این کنوانسیون‌ها منع کردند، اظهار داشت: پس از بیانات رهبر انقلاب، همه تصور کردند کار FATF تمام شده است، اما آقای لاریجانی بعد از آن به مجلس آمد و گفت فلان کشور چنین حرفی گفته و باید زودتر کاری بکنیم و باید زودتر به FATF بپیوندیم! وی با بیان اینکه چهل سؤال و ابهام را نسبت به  FATF مشخص کرده‌ایم، تصریح کرد: باید پرسید که آیا یک نفر وجود دارد که  به این ابهامات پاسخ دهد؟ نماینده شاهین‌شهر با انتقاد از صداوسیما گفت: صداوسیما که این همه درباره برجام جلسه گذاشت، چرا درباره این موضوع جلسه نمی‌گذارد؟
محمد صادق شهبازی، دبیر اسبق جنبش عدالتخواه دانشجویی نیز در این همایش با‌اشاره به شایعه استعفای مسعود نیلی دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقتصادی، افزود: ما با امثال آقای نیلی خیلی کار داریم. امثال او عامل وضعیت موجود هستند. مگر یادمان رفته که آقای نیلی و دوستانش می‌گفتند قیمت دلار باید آزاد شود و وقتی قرار بود جلوی دلالی گرفته شود نگذاشتد. وی با‌اشاره به وضع آشفته فعلی بازار و اقتصاد، ادامه داد: ما طیف فکری‌ای که وضعیت امروز را ایجاد کرده‌اند را رها نخواهیم کرد نه آنها و نه کسانی که نمی‌گذاشتند حتی به برجام اعتراض کنیم، مردم هم اینها را رها نخواهند کرد.
امیر حسین ثابتی مسئول اسبق بسیج دانشجویی دانشگاه تهران نیز یادآور شد: آن چیزی که امروز برای ما بسیار مهم است این است که به مرحله مطالبه و اثرگذاری تخصصی برسیم، یعنی اینکه دانشجو بتواند مسائل اصلی کشور را با درسی که می‌خواند پیوند بزند و تخصصی آن را پیگیری کند. وی افزود: اگر یک دانشجوی اقتصاد امروز تحلیل درستی از وضعیت نداشته باشد، در آینده هم اگر مسولیتی بگیرد، می‌شود یکی مانند مسئولانی که امروز می‌بینیم کاری از دستش بر نمی‌آید.
حسین صمصامی، استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی با ‌اشاره به افزایش نقدینگی در کشور، افزود: نقدینگی در سال 92 حدود 500 هزار میلیارد تومان بود که در سال 96 حدود 3 برابر شد. نقدینگی با ابزار‌های اقتصادی باید به سمت تولید و ‌اشتغال هدایت شود و طبیعی است که نقدینگی در جایی می‌رود که سود بیشتری دارد. حالا وقتی این فضای تولید و‌اشتغال فراهم نشود می‌رود در دلالی و امثال آن. وی تصریح کرد: سیاستی ابلاغ شد مبنی بر کاهش نرخ سود بانکی اما چندی بعد آمریکا از برجام خارج شد و از طرفی نقدینگی درست هدایت نشد و از آن سو سفته بازی‌هایی که رخ داد باعث این مشکلات شد. اقتصاد ما شده عرصه آزمون و خطای بانک مرکزی. صمصامی گفت: در 21 فروردین 97 ابلاغ شد که نرخ ارز تک نرخی می‌شود. خب بعدش دوباره یک بازار دیگری شروع شد و دلار دوباره رشد پیدا کرد. مصطفی خوش‌چشم، کارشناس مسائل بین‌الملل نیز اظهار داشت: آمریکایی‌ها بورس‌هایی را دارند که نخبگان هر کشوری را شناسایی می‌کنند در رده‌های مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری. اینها سالها در محیط و جامعه آمریکا بزرگ می‌شوند و در حقیقت تمایلات اجتماعی و فرهنگی و سیاسی آنجا به خورد آنها می‌رود و با آن تفکرات آمریکایی عجین می‌شوند، به همین علت خیلی از کشور‌ها اجازه نمی‌دهند سفیرانشان بیش از اندازه در آن جامعه باشد. وی تاکید کرد: در این بورس‌ها این افراد را تا دکتری تربیت می‌کنند و برای استادی آنها را به کشورهای اصلی خودشان مثلا ایران بر می‌گردانند برای یک ماموریت.
سایر اخبار این روزنامه
قدردانی رهبر انقلاب از روحیه و خدمات مردمی امام‌ جمعه خرمشهر دستگیری یکی از اخلالگران بزرگ بازار با 2 تن سکه! دستگیری یکی از اخلالگران بزرگ بازار با 2 تن سکه! نفوذ اجتماعی در پسابرجام!(یادداشت میهمان) بادبادک‌های یک یورویی فلسطینی‌ها میلیون‌ها یورو به ما خسارت زد یارانه 600 میلیارد تومانی دولت به واردکنندگان خودرو شهید محمدابراهیم رشید هم تخریبچی ماهر و هم استاد اخلاق بود پروژه عظیم آبرسانی خرمشهر و آبادان به همت قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) سپاه به نتیجه رسید قدردانی سرلشکر سلیمانی از مواضع ضدآمریکایی و ضد صهیونیستی روحانی پاسخ منفی چین به آمریکا برای قطع واردات نفت از ایران پلیس بلژیک به کاهدان زد /فرد بازداشتی، عضو مرکزیت منافقین است(خبر ویژه) قاسمی: سفیر فرانسه به وزارت امور خارجه احضار شد مبارزه ایران با تروریسم، امنیت‌آفرین و به نفع منطقه و جهان بوده است حضور حجت‌الاسلام رئیسی در بازار رضا(ع)مشهد برای شنیدن مشکلات مردم کشوری که 15 همسایه دارد می‌تواند اثر بسیاری از تحریم‌ها را به حداقل ممکن برساند اغتشاشگران بازار تهران را شناسایی کنید دستگیری یکی از اخلالگران بزرگ بازار با 2 تن سکه! دستگیری یکی از اخلالگران بزرگ بازار با 2 تن سکه!