یارانه 600 میلیارد تومانی دولت به واردکنندگان خودرو

به گزارش خبرگزاری ایسنا، بیش از دو ماه پیش دولت اعلام کرد که ارز چهار هزار و 200 تومانی به تمام واردکنندگان کالا تعلق می‌گیرد اما این رویکرد از همان ابتدا مورد انتقاد کارشناسان قرار گرفت، کارشناسانی که معتقد بودند ارز ارزان دولتی نباید صرف واردات کالاهای لوکس و غیرضروری همچون خودرو شود.
اگرچه با ممنوع شدن واردات کالاهای غیرضروری، پرداخت ارز ارزان دولتی به واردکنندگان این کالاها متوقف شد اما اتفاقی که افتاد این بود که دیده شد واردکنندگانی که با ارز ارزان دولتی اقدام به واردات کالا کرده‌اند، این کالاها را با قیمت دو برابری و نرخ ارز آزاد به بازار عرضه می‌کنند.
این موضوع نیز مورد انتقاد شدید کارشناسان قرار گرفته و باعث شد سرانجام رئیس‌جمهوری از مسئولان مربوطه بخواهد لیست شرکت‌ها و کالاهای دریافت‌کننده ارز دولتی را به صورت عمومی منتشر کنند.
در این میان بانک مرکزی لیست شرکت‌های واردکننده خودروی دریافت‌کننده ارز ارزان دولتی را منتشر کرد که نشان می‌دهد در چند ماه اخیر مجموعا ۱۲۱ میلیون یورو ارز دولتی در اختیار ۲۱ شرکت واردکننده خودرو قرار گرفته است.


در این شرایط محاسبه تفاوت نرخ ارز دولتی (یورو حدودا پنج هزار تومانی) با نرخ آزاد این ارز (حدود ۱۰ هزار تومان) نشان می‌دهد که با توجه به پرداخت ۱۲۱ میلیون یورو ارز ارزان به واردکنندگان خودرو، در حقیقت یارانه حدودا ۶۰۰ میلیارد تومانی به واردکنندگان خودرو پرداخت شده است.
اما این تمام ماجرا نیست؛ نکته دردناک‌تر این است که کارشناسان هشدار می‌دهند با توجه به سوابق بد واردکنندگان خودرو، این شرکت‌ها احتمال دارد خودروهای وارد شده با ارز ارزان دولتی را با نرخ ارز آزاد به مصرف‌کنندگان بفروشند، در آن صورت باید گفت که متاسفانه ۶۰۰ میلیارد تومان یارانه پرداختی دولت، از جیب مردم به جیب سرمایه‌داران رفته است.
بنابراین حال که آب ریخته از دست رفته و دیگر قابل بازگشت نیست حداقل انتظار از وزارت صنعت، معدن و تجارت و دیگر سازمان‌های نظارتی به‌ویژه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان این است که با نظارت شدید بر شرکت‌های استفاده‌کننده از ارز دولتی برای واردات خودرو، از گران‌فروشی این شرکت‌ها و فروش خودروهای وارد شده با نرخ ارز دولتی به نرخ ارز آزاد، جلوگیری کنند.
دولت با سیاست غلط ارزی ۲۵۰ هزارتومان
 از جیب هر ایرانی برداشت
در همین راستا، نائب رئیس‌اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد با سیاست ارزی نادرست دولت، از جیب هر ایرانی ۲۵۰ هزار تومان برداشت شده است.
به گزارش خبرگزاری مهر، پدرام سلطانی در توئیتی با عنوان «رانت نه» نوشت: «حاصل انتشار لیست دریافت کنندگان دلار ۴۲۰۰ تومانی این بود که همه مطمئن شدند این یارانه ارزی به جیب مصرف‌کننده نهایی نرفته است. مسئولین حداقل به نادرستی سیاست ارزی اقرار کنند. حداقل ۲۰ هزار میلیارد تومان یارانه تاکنون داده شده، یعنی از جیب هر ایرانی ۲۵۰ هزار تومان پول برداشت شده است.»
گفتنی است روز گذشته هم در همین صفحه از قول رحیم زارع، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نوشتیم: چند نفر به‌دلیل نقص سامانه نیما در چند ماه گذشته به‌میزان کل یارانه نقدی دو سال کشور سود برده‌اند.
سایر اخبار این روزنامه
قدردانی رهبر انقلاب از روحیه و خدمات مردمی امام‌ جمعه خرمشهر دستگیری یکی از اخلالگران بزرگ بازار با 2 تن سکه! دستگیری یکی از اخلالگران بزرگ بازار با 2 تن سکه! نفوذ اجتماعی در پسابرجام!(یادداشت میهمان) بادبادک‌های یک یورویی فلسطینی‌ها میلیون‌ها یورو به ما خسارت زد یارانه 600 میلیارد تومانی دولت به واردکنندگان خودرو شهید محمدابراهیم رشید هم تخریبچی ماهر و هم استاد اخلاق بود پروژه عظیم آبرسانی خرمشهر و آبادان به همت قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) سپاه به نتیجه رسید قدردانی سرلشکر سلیمانی از مواضع ضدآمریکایی و ضد صهیونیستی روحانی پاسخ منفی چین به آمریکا برای قطع واردات نفت از ایران پلیس بلژیک به کاهدان زد /فرد بازداشتی، عضو مرکزیت منافقین است(خبر ویژه) قاسمی: سفیر فرانسه به وزارت امور خارجه احضار شد مبارزه ایران با تروریسم، امنیت‌آفرین و به نفع منطقه و جهان بوده است حضور حجت‌الاسلام رئیسی در بازار رضا(ع)مشهد برای شنیدن مشکلات مردم کشوری که 15 همسایه دارد می‌تواند اثر بسیاری از تحریم‌ها را به حداقل ممکن برساند اغتشاشگران بازار تهران را شناسایی کنید دستگیری یکی از اخلالگران بزرگ بازار با 2 تن سکه! دستگیری یکی از اخلالگران بزرگ بازار با 2 تن سکه!