تجربه جام جهانی سند قهرمانی در جام ملت‌ها

نقشه ایران، نقشه تیم‌های کوچک آسیا
تجربه جام جهانی سند قهرمانی در جام ملت‌ها

حمیدرضا عرب


Hamidreza Arab
   4 امتیاز آورده از گروهی که قهرمان‌های قاره‌ها در آن حضور داشتند دستاوردی بزرگ برای فوتبال ایران محسوب می‌شود که کارلوس کی‌روش و شاگردانش خلق کردند.
نتایجی که در جام جهانی 2018به دست آمد را به واقع با هیچ میزان از خوشبینی نمی‌شد پیش بینی کرد اما فوتبال ایران دست به کار بزرگی زد و بهترین نتیجه تاریخ فوتبال ایران را خلق کرد.
این موفقیت ترکیبی از انگیزه، انتخاب‌های درست تاکتیکی و مدیریت بی‌نقص سرمربی تیم ملی در ساختن تیمی هماهنگ بود اما باید سهمی هم برای تفکرات و نوع نگاه تیم‌های همگروه نسبت به تیم ملی ایران، در این موفقیت قایل بود. نه مراکش، نه اسپانیا و نه پرتغال هرگز فکر نمی‌کردند بازیکنان ایران با این میزان انگیزه و پشتکار گام به عرصه رقابت‌های جهانی بگذارند و به واقع با شرایط بسیار غافلگیرکننده‌ای مواجه شدند.
خبرنگاران رسانه‌های برجسته دنیا را خوب به یاد می‌آوریم که در مدیا سنتر ورزشگاه‌های میزبان بازی‌های ایران چگونه ایران را با اختلاف گل‌های نسبتا چشمگیر بازنده همه بازی‌ها می‌دانستند. آن خبرنگار رویترز که پیش از بازی با اسپانیا با انگشتانش عدد 2 را مقابل‌مان قرار داد یا خبرنگار پرتغالی که پیش از نبرد با ایران عدد 3 را روبه‌روی‌مان قرار داد.
حتی نماینده رسانه‌های آسیایی نیز پیش از بازی نخست ایران مقابل مراکش شانسی برای پیروزی ایران قایل نبودند و بهترین نتیجه ایران در این رقابت‌ها را یک مساوی مقابل مراکش می‌دانستند.
این تفکر که ایران جام جهانی را به بدترین شکل ممکن به پایان می‌رساند در واقع میان همه تسری داده شده و شاید به سبب پیشینه فوتبال ایران این ذهنیت چندان هم نادرست نبود اما در نهان فوتبالیست‌های ایران رسیدن به دستاوردی متفاوت در قیاس با همه ادوار موج می‌زد و در نهایت نتایجی به دست آمد که حالا می‌توانیم این نتایج را ماورای تصورات همه کارشناسان
بدانیم.
 این جام جهانی برای ما تجربه‌ای بود تا عمیقا درک کنیم که تیم‌های کوچک را نباید دست کم گرفت و این تجربه را در تورنمنت‌های آینده نیز به کار بگیریم. حالا ایران برای تیم‌های فرودست آسیایی به مثابه همان اسپانیا و پرتغالی است که در جام جهانی برابرمان قرار گرفتند و باید انتظار داشت که همگروه‌های نسبتا ساده ما در جام ملت‌های آسیا با همان انگیزه و اشتیاقی برابرمان قرار بگیرند که ما مقابل همگروه‌های‌مان در جام جهانی قرار
گرفتیم.
در واقع ما به تیم‌های کوچک جهان بخصوص آسیایی‌ها یاد دادیم که چگونه می‌توان مقابل تیم‌های بزرگ به نتایج شگفت انگیزی رسید و اکنون ما خود نباید اسیر و دربند تاکتیک‌های این قبیل تیم‌ها شویم و احیانا جام ملت‌های آسیا را همان گونه تمام کنیم که اسپانیا و پرتغال به پایان رساندند.
 حذف اسپانیا و پرتغال از مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی فوتبال و پیش از آن برد و تساوی خفیف مقابل ایران نشان می‌دهد که نباید صرفا با تکیه بر عقبه و گذشته گام به رقابت‌های بزرگ گذاشت و اگر فوتبال ایران بخواهد با اتکا به نتایجی که در جام جهانی رقم زد یا پیشینه عظیمش در فوتبال آسیا گام به آوردگاه جام ملت‌های آسیا بگذارد تردیدی نیست به سرنوشت پرتغال و اسپانیا دچار خواهد شد.
 برای آنکه فوتبال ایران در جام ملت‌های آسیا که فاصله آنچنانی تا شروعش نیست، همچون اسپانیا و پرتغال غافلگیر نشود، لازم است کار مجدانه‌ای شروع شود و باید در این راه همه عوامل تاثیرگذار بسترلازم را برای کی‌روش و شاگردانش فراهم آورند.
تیم ملی همانطور که دیدیم در بخش دفاعی یکی از عالی ترین تیم‌های حال حاضر فوتبال جهان است به طوری که با تیم‌های درجه دوی اروپایی هم برابری می‌کند. یکی از نقص‌هایی که تا جام ملت‌های آسیا باید برطرف شود در واقع همین است؛ ساختن تیمی که مثل دفاعش در خط آتش نیز چشمنواز باشد. تیمی که از پستی، بلندی‌های جام ملت‌های آسیا به سلامت عبورکند و رقبای سرسخت و با انگیزه‌ای که انتظارش را می‌کشند به همان سرنوشتی دچار کند که مراکش، اسپانیا و پرتغال در جام جهانی شدند.
 ما به قهرمانی در جام ملت‌های آسیا نیاز داریم و عمیقا به آن حساسیم و سخت بر این باوریم که با کارلوس کی‌روش و این بازیکنان می‌شود پس از سال‌ها آقای آسیا شد.