بخش خصوصی می‌تواند نفت را از بورس خریداری و صادر کند

معاون اول رییس جمهوری از تصمیم دولت برای عرضه نفت در بورس داخلی خبر داد و گفت: نخستین هدف آمریکا، ممانعت از فروش نفت ایران است که به این شیوه، بخش خصوصی می‌تواند نفت را از بورس به طور شفاف خریداری و صادر کند.
به گزارش ایرنا، اسحاق جهانگیری روز یکشنبه در همایش روز ملی صنعت و معدن که با حضور صنعتگران و معدنکاران و فعالان بخش اقتصادی و مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: هدف آمریکا اول نفت است ، می‌خواهند نفت ایران فروش نرود که این غیرممکن است و برای جنگ روانی این اقدامات صورت می‌گیرد.
وی اظهار داشت: کسی که کمترین شناخت بین‌المللی را داشته باشد می‌داند چنین کاری شدنی نیست. به همین دلیل به سمت سعودی‌ها رفتند تا اگر نفت ایران کم شد اتفاقی در بازار نفت آنها نیفتد.
معاون اول رییس جمهوری تاکید کرد:هرکشوری در این مبارزه به جای ایران بخواهد بازار نفت را بگیرد، خیانت به ملت ایران و فضای بین‌المللی کرده و روزی تقاص این خیانت را خواهد داد. ما کشورهایی «دوست» داریم که نفت خود را می‌فروشیم و مذاکراتی را با آنها شروع کردیم.


جهانگیری اظهار داشت: نفت خام ایران در بورس داخلی عرضه خواهد شد و بخش خصوصی می‌تواندب ه طور شفاف نفت بخرد وصادر کند. تلاش ما این خواهد بود که برای کاهش فروش نفت حتما کاری کنیم که شعار آمریکا را به شکست بکشانیم و در دولت در این زمینه برنامه‌ریزی شده است.
پشیمان کردن آمریکا در صادرات غیرنفتی
معاون اول رییس جمهوری گفت: برای صادرات غیرنفتی نیز مشکل ایجاد خواهند کرد ولی هدف گذاریهایی صورت گرفته و در آن بخش از صادرکنندگان و فعالان اقتصادی انتظار داریم همانند سرباز خط مقدم تلاش کنند تا صادراتشان نسبت به سال گذشته افزایش یابد. باید برای پشیمان کردن آمریکایی‌ها هدفگذاری ملی کنیم.
وی افزود: آنها هدفگذاری کردند تا جابجایی پول ما به راحتی ممکن نباشد .
 اگرچه سیستم بانکی ما در دنیا نتوانسته سرویس‌های کافی را ارائه دهد که از سال 91 این مشکلات را ایجاد کردند و هنوز به طور کامل مرتفع نشده است و هزینه‌هایی برای نقل و انتقال پول وجود دارد ولی با راهکارهایی که اتخاذ خواهیم کرد آن را حل می‌کنیم.
جهانگیری اضافه کرد: هدفگذاری بعدی بر روی حمل و نقل است که در این زمینه نیز ایران با 15کشور همسایه و کشورهای آسیای میانه از طریق زمین و دریا متصل است و قادر هستیم خدمات مورد نیاز خود را ارائه دهیم وشرکت‌های خارجی نیز اعلام آمادگی کرده‌اند.
معاون اول رییس جمهوری درباره سیاست‌های ارزی کشور هم گفت: سیاست ارزی باید شفاف باشد. مهمترین هدف اینست که ارز حاصل از صادرات باید به چرخه اقتصادی باز گردد.
جهانگیری از فعالان اقتصادی و صاحب نظران و نخبگان خواست در این زمینه نظر مشورتی خود را به دولت ارائه دهند.
وی گفت: در بخش واردات هم مهمترین موضوع این است فردی که ارزی می‌گیرد ما به ازای آن کالا وارد کشور کند.
 اگر چه در گذشته اتفاقاتی می‌افتاد گه در حال حاضر حوصله بحث در آن زمینه نیست البته واهمه ای برای گفتن آن ندارم . 
در شرایطی که دشمن می‌خواهد در بازار و اقتصاد ما التهاب وارد کند، نمی‌توانیم نسبت به مدیریت قیمت ارز بی تفاوت باشیم و نمی‌توان مبنای قیمت ارز را خرید و فروش در نقطه ای قرار دهیم. 
معاون اول رییس جمهوری به نقش فعالان اقتصادی در بخش صنعت و معدن برای دستیابی به توسعه اشاره کرد و گفت: دولت هم در این زمینه وظایفی دارد. در دولت یازدهم مسئولیت اصلی ما تعامل با دنیا بود تا بتوانیم فضای بین‌المللی را برای فعالان اقتصادی و برای پیشرفت و تشویق آنان درست کنیم. 
جهانگیری افزود: سیاست‌های پولی، بانکی و اقتصادی دولت باید ثبات زا و آرامش آفرین باشد .به دنبال این بودیم که ثبات در فضای فعالیت اقتصادی کشور را حاکم کنیم. 
 صدای واحدی در مدیریت کشور به گوش برسد
جهانگیری با بیان اینکه اگر فضای بین‌المللی بر مبنای تعامل صورت گیرد ثبات به فضای اقتصاد داخلی باز خواهد گشت، گفت: دعواهای بی خود که ذهن مردم را فقط مشغول می‌کند خصوصا دعوای بین مسئولین را باید تبدیل به هماهنگی کنیم تا صدای واحدی در مدیریت کشور به گوش مردم و فعالان اقتصادی برسد. 
وی با اشاره به اینکه در سیاست خارجی به برجام رسیدیم و ایران توانست در مذاکره نفس گیر 18 ماهه به توافق بین‌المللی برسد و ثبات اقتصادی بوجود آید و تورم کاهش یابد، گفت: در این شرایط فعالان اقتصادی احساس کردند فضا برای فعالیت مناسب است.
معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: ممکن است گفته شود این شرایط هنوز برای مردم خوب تعبیر نشده است که حرف درستی است، چرا که وقتی شوک درستی وارد می‌شود، درآمد مردم کاهش می‌یابد و زمان طولانی باید صرف شود تا به وضعیت قبل بازگردیم.
جهانگیری با اشاره به اینکه اتفاق جدیدی در این شرایط در فضای بین‌المللی بوجود آمد، گفت: با روی کارآمدن رییس جمهوری کنونی آمریکا، با فضای جدیدی روبرو شدیم و این که قدرت‌های بزرگ که همواره به دنبال این بودند که با گفت وگو مسائل چالش برانگیز حل شود، وقتی از طرف همین قدرت‌ها توافقات بین‌المللی زیر سوال برده می‌شود، کشورها را نگران می‌کند.
وی اضافه کرد: رییس جمهوری آمریکا از ابتدا با این توافق مخالفت می‌کرد و آن را بدترین توافق تاریخ آمریکا نامید، در حالی که در مذاکرات تیم ایرانی 20 نفر و تیم آمریکایی 150 نفر بودند. در چنین شرایطی مگر می‌شود گفت که ایران توافق را علیه آمریکا نوشته است؟ 
معاون اول رییس جمهوری گفت: جریانی مرکب از آمریکا، رژیم صهیونیستی و سعودی‌ها به دنبال این بودند که فضای توسعه ای که در ایران شکل گرفته است و شرکتهای خارجی به ایران می‌آیند و سیاستهای روشنی در اقتصاد ایران پیش بینی می‌شود را برهم زند .
جهانگیری با اشاره به بی سابقه بودن تعامل بخش خصوصی با دولت افزود:اسرائیل ، سعودی‌ها وامریکائی‌ها به دنبال برهم زدن این شرایط و فضای اقتصادی بودند و به همین منظور محدودیت‌هایی را علیه فعالان اقتصادی بوجود آوردند .
وی خاطر نشان کرد: آنها فکر می‌کنند کشور بزرگی که آرامش منطقه به دلیل توانمندی آن است را می‌توانند برهم بزنند، شما فکر می‌کنید عددی بودید که الان بخواهید آرامش خلیج فارس را حفظ کنید؟
معاون اول رییس جمهوری اضافه کرد: محدودیت‌های اول این جریان بر روی تامین اسکناس وارز در داخل بود که کشور به دلیل عدم استفاده از کارت‌های اعتباری در داخل نیاز زیادی به اسکناس برای مسافرت و ارز دانشجویی داشت.
جهانگیری گفت: طبیعی است وقتی محدودیت‌ها اعمال شد تقاضای داخل برای اسکناس و ارز با فضای دیگری روبروشد وعده ای در این فضا به بازار ارز مراجعه کردند که ارز بخرند ودر خانه نگه دارند و حجم آن هم مشخص نیست وهمین عاملی برای تغییر قیمت ارز شد.
وی یادآور شد: در ماههای مهر، آبان وآذر نفت کشور به فروش رسید و سال گذشته درآمد حاصل از فروش نفت 50 میلیارد دلار و درآمد حاصل از صادرات غیر نفتی 45 میلیارد دلار بود بنابراین عدم تعادلی در عرضه وتقاضا ی ارز در کشور نداشتیم ولی تلاطم قیمت را در بازار ارز مشاهده می‌کردیم.
معاون اول رییس جمهوری گفت:البته همه موضوعات را نباید به تحریم‌ها ربط داد. اقتصاد ایران از دولتی بودن و وابستگی به نفت رنج می‌برد و از طرفی حضور بخش خصوصی در آن کمرنگ است .
جهانگیری افزود:در کنار این موضوعات مشکلات نظام بانکی و افزایش نقدینگی را هم باید مورد توجه قرار داد و همه این مشکلات همانند اتاق باروتی است که نیازمند یک جرقه است و این جرقه می‌تواند تلاطم ایجاد کند .
وی ادامه داد: ما به عنوان ایران وایرانی و دولت ایران قادر هستیم مشکلاتی که برای اقتصاد کشور طراحی شده را به زمین بزنیم و از آن عبور کنیم ولی شروطی دارد. معاون اول رییس جمهوری تصریح کرد: شرط اول آن داشتن روحیه است .همانطور که در دوران جنگ واحدهای صنعتی خود را اداره کردیم امروز هم باید همانند آن دوران نیازهای خود را تامین کنیم . نباید در برابر کسی که به ملت بزرگ ایران بی احترامی کرده و حرف زور می‌زند وبه معاهدات بین‌المللی اعتنا نمی‌کند کوتاه بیاییم .باید او را پشیمان کنیم.