کارت زرد به وزیر جهادکشاورزی

جلسه علنی دیروز مجلس پس از برگزاری جلسه غیررسمی مجلس برگزار شد و نمایندگان  میزبان محمود حجتی وزیر جهادکشاورزی برای پاسخ به سوالات جواد کریمی قدوسی و قرجه طیار بودند.
ابتدا در جلسه غیررسمی «لاریجانی» درباره تصمیمات شورای هماهنگی قوای سه‌گانه توضیحاتی ارائه کرد. سخنگوی هیات رییسه مجلس از توضیحات رییس مجلس شورای اسلامی درباره تصمیمات شورای هماهنگی قوای سه گانه در جلسه غیر رسمی مجلس خبر داد. بهروز نعمتی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: آقای لاریجانی از فرصتی که تا به حد نصاب رسیدن نمایندگان برای جلسه علنی وجود داشت استفاده کرد و در جلسه غیررسمی درباره تصمیمات اتخاذ شده در شورای هماهنگی سه قوه که روز شنبه بین روسای سه قوه برگزار شد توضیحاتی به نمایندگان داد. حجتی هم به مجلس آمده بودتا پاسخگوی دو سوال باشد.یک سوال مربوط به  نماینده گنبدکاووس بود.این نماینده در توضیح سوالش از وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه باید این وزارتخانه به عنوان متولی کشاورزی و امنیت غذایی ملت ایران برای کاهش ریسک تولید، برنامه‌های مدون و مشخصی داشته باشد، گفت: متاسفانه در چنین شرایطی این وزارتخانه دچار روزمرگی شده و بنا به اقتضائات روز تصمیماتی را می‌گیرد.  وی افزود که سیاست‌های غلط وزارت کشاورزی باعث نوسات قیمت محصولات کشاورزی شده است. در پاسخ به وسوال قرجه طیار محمود حجتی با حضور در مجلس از افزایش پنج درصدی راندمان آبیاری در طول چهار پنج سال گذشته خبر داد و گفت: سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی هم در برنامه‌ای که تقدیم شده و هم در مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی مشخص است که مهمترین آنها صرفه‌جویی در مصرف آب و افزایش بهره‌وری است. نماینده گنبد کاووس از پاسخ‌های وزیر کشاورزی قانع شد و گفت: مشکل شخصی با وزیر ندارم، اگر ایشان قول دهد که مشکلات منطقه را بررسی کند سوال را به رای نمی‌گذارم. در ادامه این جلسه کریمی قدوسی، نمایند مردم مشهد  در جریان طرح سوال خود از وزیر کشاورزی گفت:‌ در سال گذشته ۳۵ میلیون قطعه مرغ تلفات رخ داد و صنعت طیور  ۳۰۰۰ میلیارد تومان خسارت از محل آنفولانزای مرغی متحمل شده است.
حجتی درباره ایجاد انحصار در بازار دان و مرغ با بیان اینکه قیمت نهاده‌های دامی و قیمت طیور مناسب است و بازار آن کم و بی التهاب است درباره ایجاد انحصار در بازار دان و مرغ توسط «م» گفت: کسی که عمده بازار در اختیارش است ممکن است اگر بخواهد و نظارتی بر آن نباشد، در بازار دخل و تصرف داشته باشد.
وی در توضیح با بیان اینکه صنعت مرغداری صنعتی است که خدمت بزرگی به کشور ارائه می‌کند، گفت: صنعت مرغداری نزدیک به ۲ و نیم میلیون تن در بخش تولید گوشت سفید و نزدیک به ۹۰۰هزار تن تخم‌مرغ را روانه بازار تولید می‌کند.البته به دلایل خاص از نظر اقلیمی و سیاست‌های برنامه‌ای که داشته‌ایم اغلب نهاده‌های مورد نیاز این صنعت وارداتی است. حجتی ادامه داد: با وجود همه محدودیت‌های در ارتباط با بازار ارز و تلاطم‌های ارزی دولت، ستاد اقتصادی دولت و رئیس جمهور حمایت‌های ویژه‌ای برای در اختیار گذاشتن ارز به این افراد را در نظر گرفته‌اند که ارز برای این افراد به قیمت ۳۸۰۰ و بدون تعلل داده می‌شود.


وی با بیان اینکه در ۷ الی ۸ ماه گذشته با افزایش قیمت روبرو بوده‌ایم، گفت: امروز دلار با قیمت ۳۸۰۰ تومان به واردکنندگان می‌دهیم که این میزان سال گذشته ۳۲۰۰ تومان بود.همچنین افزایش قیمت نیز در بازار جهانی در این عرصه داشتیم.ذرت را سال گذشته کمتر از ۲۰۰ دلار خریداری می‌کردیم اما در این روزها و ماه‌ها نرخ ذرت تا ۲۵۰ دلار نیز افزایش داشته است.هم اکنون نرخ ذرت به ۲۳۵ الی ۲۴۰ دلار می‌رسد بنابراین این افزایش قیمت‌ها در بازار جهانی و در نهایت بر وضعیت واردات ما تأثیرگذار است. وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در سال گذشته نزدیک به هفت هزار و ۲۰۰ میلیون تن ذرت واردات داشتیم که امسال بر حسب افزایش تقاضا میزان ذرت بیشتری وارد می‌کنیم، افزود: ما از فروردین تاکنون دو شوک قیمتی مقطعی در بازار را تجربه کردیم؛ یکی از شوک‌ها مربوط به زمانی است که ارز ۴۲۰۰ تومانی مطرح شد آن هم چون چند روزی را واردکنندگان پشت درب بانک مرکزی ماندند و یک التهاب قیمتی نیز در زمان بحث مربوط به کامیون‌داران مطرح شد که در آن مقطع نیز شاهد التهابات یک هفته‌ای بودیم و ما تلاش کردیم با توجه به ذخایر موجود این التهاب را به حداقل برسانیم. نمایندگان پس از استماع توضیحات نماینده مشهد و اظهارات حجتی وزیر جهاد کشاورزی، با ۱۱۳ رای موافق، ۵۴ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموع ۱۹۸ رای نماینده حاضر پاسخ وزیر را قانع کننده ندانستند و به او یک کارت زرد دادند. گفتنی است در جلسه علنی دیروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب ماده هفت لایحه حفاظت از خاک وظایف وزارت جهادکشاورزی برای کنترل کیفیت مطالعات خاک شناسی و همچنین در ادامه رسیدگی به لایحه حفاظت از خاک، وظایف مدیران سازمانهای مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی برای رفع آلودگی و تخریب خاک را تعیین کردند. دیروز همچنین طرح اصلاح موادی از قانون مدنی در مجلس اعلام وصول شد.
مردم به عملکرد شفاف دولت
 چشم دوخته‌اند
نماینده مردم ری‌، تهران و شمیرانات درمجلس شورای اسلامی هم در نطق میان دستور جلسه علنی دیروز مجلس با اشاره به مشکلات اقتصادی اخیر وعملکرد دولت در این باره گفت: مردم برای حل مشکلات اخیر به عملکرد شفاف دولت چشم دوخته‌اند. سیده فاطمه ذوالقدر گفت: در دیدار اخیر با مقام معظم رهبری ایشان فرمودند مجلس نباید نماد خودکم‌بینی و یاس و ناامیدی، بی اعتمادی و بی مبالاتی به مسائل کشور باشد.مجلس نباید با دید مایوسانه به ظرفیت‌های ملی نگاه کند.امروز نیازمند ورود عاجل به وضعیت اقتصادی کشور هستیم.
وی افزود: حال اقتصاد ما خوب نیست.هر روز که می‌گذرانیم بحرانی جدید به جامعه بحران زده وارد می‌شود که دیگر توانایی مقابله با آن از سوی مردم وجود ندارد.مردمی که دلبسته به نظام هستند و با تمام وجود ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب را پاس می‌دارند اما باید بپذیریم که شرایط فعلی خواست‌ها و نیازهای مردم با قبل متفاوت است.
بنابر این ضرورت دارد منطبق با شرایط روز تصمیم بگیریم و با مقایسه شرایط فعلی با دوران انقلاب و دفاع مقدس نمی‌توان نتیجه مطلوب به دست آورد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: امروز این موج اعتراضات و واکنش‌ها صرفا مطالبات قشر و یا گروه خاصی نیست که بتوان آن را با قوه قهریه سامان داد.این بار غم نان است، معیشت مردم در تمام اقشار مورد تهدید است و شاهدیم علی رغم کار تمام وقت در دخل و خرج مانده اند چه برسد به قشر بیکار.مردم حق داشتن یک زندگی شرافتمندانه را دارند باید نگاهی واقع‌بینانه به جامعه داشته باشیم که آیا عدالت به طور کامل در جامعه برقرار شده، آیا در حوزه رفع فقر و تبعیض موفق بوده‌ایم.آیا ارزش‌ها را پاس می‌داریم و همه مسئولین شیفته خدمت هستند؟ آیا آنگونه ای که باید باشد خدمتگزار این مردم بوده‌ایم؟ مسائل داخلی را پیچیده نکنید و دچار توهم توطئه نباشیم اگر چه دشمنان و بدخواهان در تضعیف نظام از هیچ اقدامی فروگذار نیستند.اما در عبور از بحران‌ها درک کرده ایم عنصر انسجام اجتماعی شرط توسعه و پیشرفت کشور است.