پیشگامی شهرداری مشهد در شفافیت عملکرد

هدف، ارتباط شفاف با مردم است؛ این که خلأ اعتمادی که سال هاست بین مردم و مدیریت شهری شکل گرفته، برطرف شود. هر کدام از مدیران شهری چه قبل از انتخابات و چه بعد آن، شفافیت برای مردم را شعار اصلی خود بیان می کردند و حالا مدیریت شهری جدید مشهد تمام دغدغه های مردم و هر آن چه را موجب گسترش بی اعتمادی بین مردم و شهرداری می شده، به خوبی درک کرده و می خواهد عملکرد خود را بدون محدودیت، استثنا و با اطلاعات کامل در اختیار مردم قرار دهد و در این زمینه سامانه ای با نام «فاش» (فضای اطلاع رسانی شفاف) طراحی کرده است که تمامی قراردادها، مناقصه ها، اسناد، پیمان نامه ها، اطلاعات اجرایی شهرداری و... با همه مشخصات، در دسترس عموم مردم است. در تمامی دوره های مدیریت شهری همیشه شهروندان درباره بودجه شهرداری ها و دخل و خرج آن انتقادهایی داشتند، لذا مدیریت شهری در گام اول، بودجه 97 خود را در سایت شهرداری قرار داد و در گام بعدی و به منظور شفاف سازی، جلسات شورای شهر به صورت زنده برای مردم پخش شد و در نهایت سامانه فاش که به اذعان مدیران شهری تمامی قراردادها، مناقصه ها، اسناد، پیمان نامه ها، اطلاعات اجرایی شهرداری و... در آن وجود دارد، با تمامی مشخصات طراحی شد تا در دسترس مردم باشد.
وظیفه شهرداری ارائه شفاف عملکرد خود به مردم است
شهروندان، سرمایه گذاران، پیمانکاران و... گاه به در دسترس نبودن اطلاعات و شفاف نبودن عملکرد مالی شهرداری انتقاد داشتند؛ موضوعی که شهریار آل شیخ معاون برنامه ریزی و توسعه شهردار مشهد در گفت و گو با «خراسان رضوی» به آن اذعان می کند و می گوید: به هر حال مردم نیازها و مطالباتی از مدیریت شهری دارند و شهرداری موظف است در این زمینه عملکرد خود را به صورت شفاف به مردم ارائه کند، اگر این کار صورت نگیرد چه بسا شایعاتی مطرح شود که واقعیت ندارد.
اطلاعات تمام قراردادهای بالای 250 میلیون تومان در سامانه فاش قرار می گیرد


آل شیخ با بیان این که سامانه فاش به صورت آزمایشی فعال است تصریح می کند: همه قراردادها، مناقصه ها و... که در این سامانه گذاشته شده مبتنی بر واقعیات و مستندات است و افراد می توانند آن را تحلیل کنند، تمام قراردادهای متوسط طبق ضوابط دولت و بالای 250 میلیون تومان، با همه مشخصات در این سامانه درج شده است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا نمونه مشابهی از این سامانه در شهرداری های کشور فعال است؟ می گوید: سامانه ای در تهران راه اندازی شده است ولی تمام قراردادها و اطلاعات در آن وجود ندارد و تنها قراردادهای بالای یک میلیارد تومان و خاص در آن درج شده، همین مسئله باعث شده است که این سامانه مرجعی برای استناد نباشد، ولی در سامانه فاش اطلاعات شرکت برنده، ظرفیت کاری، عملکرد و سوابق شرکت، میزان پرداختی، تعداد قراردادهای شرکت های مختلف با شهرداری و میزان پیشرفت پروژه ها منتشر شده و قابل استناد است.
راه اندازی سامانه فاش راهی برای نقد عملکرد مدیریت شهری
وی تصریح می کند: منتقدان همیشه دو طیف هستند، منتقدان طیف اول همیشه واقعیات را انعکاس می دهند و اصلا هدف ما از راه اندازی این سامانه این بوده که عملکرد ما را نقد کنند و اگر در جایی کم و کاستی داشته باشیم، این کاستی ها را برطرف کنیم.
معاون برنامه ریزی و توسعه شهرداری مشهد به طیف دوم منتقدان اشاره می کند و می افزاید: برخی نقدها اما به دور از واقعیت است، درباره هزینه های پروژه های شهری برخی منتقدان می گویند چرا هزینه فلان پروژه در فلان شهر پایین است، چرا در این جا بالاست، هر شهری ظرفیت خودش را دارد، این نوع انتقادها و قیاس کردن باعث می شود سطح توقع مردم بالا برود، ما بودجه 97 شهرداری مشهد را در سامانه قرار دادیم، با دانشگاهیان و صاحب نظران مشورت کردیم، انتظار داریم این شفافیت باعث شود که عملکرد خودمان را اصلاح کنیم و اگر این نقدها نباشد سامانه فاش عملکرد و کارکرد خودش را از دست می دهد و مثل سامانه ای که در تهران اجرا شده است، نمی تواند قابل استناد و مرجع باشد.
لینک بازرسی را برای شکایات مردم به سامانه اضافه می کنیم
وی در پاسخ به این سوال که اگر شهروندان بخواهند شکایات خودشان را در زمینه مسئله ای درباره اطلاعات منتشر شده در این سامانه مطرح کنند، چه اقدامی باید انجام دهند، می گوید: شهروندان هر شکایتی داشته باشند می توانند به بازرسی شهرداری مراجعه کنند و این سوال و پیشنهاد خوبی است که لینک بازرسی را به این سامانه اضافه کنیم و این اقدام را انجام خواهیم داد. وی یادآور می شود: سامانه فاش شهرداری مشهد به نشانی www.fash.mashhad.ir قابل دسترسی برای عموم مردم است و طی روزهای آینده به صورت رسمی رونمایی می شود.
«فاش»، روح مطالبه گری را در شهر نهادینه می کند
در ادامه با سیداحسان اصولی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای شهر مشهد گفت و گو می کنیم. اصولی درباره کارکرد سامانه فاش و نقش آن در توسعه شفافیت در عملکرد شهرداری می گوید: شورای اسلامی شهر مشهد در شعار انتخاباتی ارائه شده خود به مردم، بحث شفافیت را مطرح کرد و به همین دلیل این اتفاق را از همان ابتدا و با شیوه انتخاب شهردار انجام داد و این رویه در دیگر فعالیت های شورا نیز ادامه داشت. وی با تاکید بر این که شورای شهر همواره از مجموعه شهرداری مطالبه شفاف سازی در فعالیت ها و اقدامات را داشته است، می افزاید: به واسطه این پیگیری ها، حوزه معاونت و برنامه ریزی شهرداری مشهد تصمیم گرفت سامانه فاش را راه اندازی کند، تا تمام قراردادها و پیمان های شهرداری در این سامانه قرار بگیرد.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد می گوید: قطعا برای رسیدن به نقطه مطلوب باید گام های دیگری نیز برداشت، اما گام اول مهم ترین گام بود که با راه اندازی این سامانه برداشته شد و امید است به مرور و با انعکاس نقایص و ایرادات احتمالی که از سوی مردم، نخبگان و کارشناسان امر مطرح می شود، روز به روز شاهد کامل تر و شفاف تر شدن فعالیت این سامانه و مجموعه شهرداری باشیم.
اصولی با تاکید بر این که راه اندازی این سامانه می تواند روح مطالبه گری را در شهر و شهروندان نهادینه کند و نتیجه آن جلوگیری از سوء استفاده است، تاکید می کند: این سامانه قرار است طی چند مرحله تکمیل شود که یکی از این مراحل امکان ابزار نظرات و نکات توسط شهروندان است، ما برای جلوگیری از از دست دادن زمان، از همکارانمان خواستیم این سامانه هر چه زودتر بهره برداری و به مرور بخش های تکمیلی آن نیز به سامانه اضافه شود.
هیچ اطلاعاتی در شهرداری محرمانه نیست
نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای شهر مشهد نیز ایجاد شفافیت در مدیریت شهری را اولویت اول کاری شورای شهر پنجم بیان می کند و می گوید: در سامانه فاش هنوز بخش هایی از آن چه مد نظر ماست نشر یافته ولی این نکته را باید مورد توجه قرار دهیم که برخی مباحث، مانند مباحث بودجه موضوعات تخصصی است و ممکن است برخی افراد که اطلاعاتی در این زمینه ندارند، متوجه اطلاعات ارائه شده نشوند و همین موضوع سبب ایجاد اختلاف نظراتی بین افراد خواهد شد.
محمدحسین ودیعی درباره سایر اقداماتی که در این زمینه انجام شده، با تاکید بر این نکته که هیچ اطلاعاتی در شهرداری محرمانه نیست و مردم هر شهر نسبت به این اطلاعات محرم هستند، اظهار می کند: ما در شورا، سامانه شورا یاوران را داریم و هر یک از شهروندان می توانند به سایت شورا مراجعه و سوالات، انتقادات و پیشنهادهای خود را ارائه و برای پیگیری های آتی، شماره پیگیری دریافت کنند. وی می افزاید: در کنار این موارد، سامانه 137 و شوراهای اجتماعی محلات نیز برای این مسائل در نظر گرفته شده است.