تحدید برای ایمنی

مشکلات بازار ارز و ممنوعیت ها برای واردات گروه‌هایی از کالاها که در هفته های اخیر خبرساز شده است، ابعاد پنهانی نیز دارد که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. ممنوعیت خرید و ورود خودروهای آمبولانس و آتش نشانی، موضوعی است که می تواند در صورت بی توجهی و نادیده گرفتن از سوی مقامات دولتی، بحرانی جدی به همراه داشته باشد. موضوع از این قرار است که بر اساس بند 37 تصویب نامه ممنوعيت خرید کالاهای خارجی (اعم از کالای ساخته‌شده، قطعات، ملزومات، تجهيزات و... تحت هر عنوان) داراي توليد مشابه داخلي، خرید انواع خودروهاي خدمات شهري نظیر آتش نشاني و آمبولانس ممنوع است و این درحالی است که در بسیاری از موارد، تولیدات داخلی پاسخگوی نیاز نیست.
لزوم توجه به ایمنی شهر؟
چند سال قبل و پس از حادثه مهیب آتش سوزی کارگاهی در خیابان جمهوری، یکی از موضوعات خبرساز، باز نشدن نردبان های خودروهای اتش نشانی بود که عاملی برای مرگ چند شهروند در حادثه شد. پس از حادثه، مشخص است که به روز نبودن خودروهای آتش نشانی و دراختیار نداشتن نردبان‌های بلند، عامل تشدید ابعاد حادثه بوده است و با توجه به عدم تولید خودرویی استاندارد برای تجهیز کردن آتش‌نشانی در داخل کشور، خرید خودروهای مجهز خارجی در دستور کار شهرداری قرار گرفت. بعد از آن، حادثه غم انگیز آتش سوزی در ساختمان پلاسکو و تلفات انسانی ناشی از آن، باردیگر موضوع نیاز به در اختیار گرفتن تجهیزات مدرن آتش نشانی را که در داخل تولید نشده و نیاز به واردات آن است، دوچندان کرد. اکنون اما مصوبه ممنوعیت واردات محصولات خارجی، این نگرانی را افزایش داده است که حداقل در حوزه ایمنی شهری با وارد نشدن خودروهای مجهز خارجی، هزینه های حوادث شهری در شهرهای بزرگی چون تهران افزایش یابد. اگرچه هیات وزیران در مصوبه‌ای که تیر سال گذشته به امضای اسحاق جهانگیری، معاون اول ريیس‌‌جمهور رسید، برای واردات خودرو و تجهیزات آتش‌نشانی شروطی گذاشت. بر اساس آن مصوبه، واردات خودرو و تجهیزات مرتبط آتش‌نشانی به شرط عدم تولید در داخل با تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت، با قدمت سال ساخت حداکثر پنج سال، دارا بودن نمایندگی و خدمات پس از فروش و با رعایت بند چ ماده 7 قانون احکام دايمی برنامه‌های توسعه کشور و سایر قوانین و مقررات مربوط، بلامانع اعلام و مقرر شد که «‌ورود خودروهای مذکور توسط شهرداری‌ها و دهیاری‌ها منوط به تایید و پیشنهاد وزارت کشور» است.
تحدید خدمات اورژانسی سلامت؟


در حوزه ورود آمبولانس های مجهز به کشور نیز برای امداد رسانی به موقع و به لحظه نیز ممنوعیت واردات، بیم افزایش نارسایی ها در ارائه خدمات بهداشتی و سلامتی به بیماران را دو چندان کرده است. طی سال های اخیر و با راه اندازی شبکه های آمبولانسی خصوصی در کشور که عمدتا با ورود خودروهای خارجی توانسته بود کمی به نیازهای اورژانس کشور کمک کند، اتفاقات خوبی در کاهش زمان رسیدن پزشک بر بالین مصدومان و بیماران رخ داد. حال اما ممنوعیت واردات آمبولانس های خارجی که مجهز به استانداردهای روز درمانی و سلامتی هستند، می‌تواند زنگ خطری برای سلامت کشور محسوب شود. بر اساس جدیدترین تصمیم‌گیری دولت، واردات هرگونه خودرو خارجی حتی خودروهای هیبریدی ممنوع است اما واردات خودروهایی كه به صورت سی‌کی‌دی انجام می‌شود، آزاد است و ارز رسمی به واردات این محصولات اختصاص می‌یابد. کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه در لیست اعلام واردات، آمبولانس هم ممنوع اعلام شده است، می گوید تا زمانی که پراید در ایران تولید می‌شود نیاز به واردات آمبولانس احساس می شود. با این کیفیت خودرو ها اگر آمبولانس وارد نمی‌کنید، حداقل نعش‌کش وارد کنید! فربد زاوه با بیان اینکه این تصمیم در راستای انضباط مالی و کنترل مصرف ارز در کشور صورت گرفته است، می‌گوید: اما بهتر بود دولت به جای ممنوع کردن واردات و ابطال ثبت وسفارش هایی که در رابطه با واردات خودرو انجام شده است، مبنای واردات خودرو را ارز آزاد اعلام می کرد .
نیاز به واردات داریم!
«متاسفانه درصد بسیار زیادی از تجهیزات مورد استفاده در سازمان آتش‌نشانی به ویژه تجهیزاتی مانند نردبان که در عملیات ها کاربرد دارند، مشابه داخلی ندارند». این اظهارات جلال ملکی، سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران درباره محدودیت های وارداتی به کشور است که در ادامه می‌افزاید: «البته بسیاری از تجهیزات سازمان آتش نشانی از جمله خودروهای سبک و تجهیزات سبک، تولید داخل هستند. اگر تجهیزات تولید شده در داخل کشور کیفیت لازم را نداشته باشد، نمی توانیم از آن‌ها استفاده کنیم، زیراكه کار آتش نشان ها به لحظه ها و ثانیه ها بستگی دارد؛ به همین دلیل نمی توانیم کیفیت را به ارزان بودن تجهیزات ترجیح دهیم. تمام تجهیزاتی که از خارج از کشور وارد می شوند، بارها مورد آزمایش قرار می‌گیرند تا از تمام فیلترهای استاندارد عبور کنند». این توضیحات بیانگر آن است که ممنوعیت صرف در حوزه واردات ماشین الات آتش نشانی و آمبولانس می‌تواند حاشیه هایی مهم را در حوزه ایمنی ایجاد کرده و شاید لازم به تجدید نظر در این باره باشد.چندی قبل ناهید خداکرمی، عضو شورای اسلامی شهر تهران در همین باره از واردات برخی تجهیزات آتش نشانی تهران برای افزایش ایمنی پایتخت از اتریش خبر داده بود که اکنون با دستورالعمل دولت با مشکلاتی در تحقق مواجه خواهد شد.
تجهیزات داخلی، 80 درصد نیاز آتش نشانی را برآورده می کند
با آنکه برخی نگرانی ها از افزایش مشکلات ایمنی شهر با ممنوعیت واردات خودروها و تجهیزات خارجی مطرح می شود، برخی کارشناسان عقیده دارند که نگرانی های مطرح شده چندان هم وارد نیست. محمد حقانی، رییس سابق کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران که کمیته ایمنی شهری نیز زیر مجموعه این کمیسیون در شورای شهر محسوب می شود، می‌گوید: به جرات می گویم که 80 درصد نیاز خودرویی و تجهیزاتی آتش نشانی کشور از طریق تولیدات داخلی قابل بر طرف شدن است. وی در گفت وگو با«قانون» می‌گوید: هم اکنون بخش مهمی از تجهیزات و خودروهای ایمنی شهری را در داخل کشور می توانیم تولید کنیم و شاید به طور موردی نیاز به ورود برخی تجهیزات وارد باشد. وی با بیان اینکه اهمال‌ها و اشتباهات مدیریتی را نباید به پای عدم امکان تولید در کشور گذاشت، به حادثه چند سال قبل خیابان جمهوری اشاره کرد و گفت: آنجا یک اهمال مدیریتی رخ داد و خودرو تعمیر نشده بود. از طرفی آموزش لازم را به نیروها نداده بودند که باعث ایجاد مشکل شد. حادثه خیابان جمهوری ربطی به اینکه خودرو و تجهیزات آتش نشانی داخلی یا خارجی بود، نداشت. اين عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه باید نگاه‌ها در توجه به تولیدات داخلی تغییر کند، می افزاید: ما تا زمانی که بخواهیم به روال گذشته کار کنیم، راه به جایی نمی بریم. باید اتکا به تولید داخل داشته باشیم و البته در تولید داخلی نیز باید بازار رقابت به وجود آید و استانداردهای لازم رعایت شود. من به عنوان کسی که چهارسال عضو کمیسیون خدمات شهری و ایمنی شورا بوده، تاکید می کنم که تا 80 درصد نیاز حوزه ایمنی، در داخل کشور پاسخ داده می شود و نیازی به واردات نداریم.