اتمام حجت ‌روحانی

آرمان: رئیس‌جمهور دیشب در نشست هم‌اندیشی مدیران ارشد دولت، با آنها اتمام حجت کرد. او برای چندمین بار تاکید کرد که برای برون رفت از مشکلات باید با هم متحد باشیم که در آن صورت می‌توانیم از مشکلات عبور کنیم. آقای روحانی به درستی تاکید کرد که دولت می‌ایستد و برعهدی که با مردم بسته ثابت قدم است. در این میان چند نکته شایسته دقت نظر است. همه ما می‌دانیم که دولت تحت فشار است و در کنار این فشار که از جوانب مختلف وارد می‌شود، وارث شرایط سخت از گذشته هم بوده است. در عین حالی که در حوزه بین‌الملل، آمریکا وارد جنگ اقتصادی تمام‌عیاری با ایران شده که دشواری‌های خاص خود را دارد و البته توجهات خاص خود را می‌طلبد؛ اینها همه درست اما اگر قبول داریم که وارد جنگ اقتصادی شده‌ایم، دولت هم باید بپذیرد که در شرایط بسیار حساسی قرار دارد ولی هیات دولت برای غلبه بر این شرایط راهکاری ارائه نداده است و جالب اینکه تاکید می‌شود که در این شرایط حساس بخش‌هایی از کابینه خوب عمل نکرده است. در چنین شرایطی است که تغییر می‌تواند به مثابه یک راهکار برای وارد کردن شوکی دوجانبه باشد، هم به کابینه و هم برای تغییر فضای اجتماعی به‌قصد همراهی بیشتر مردم با دولت، تا جامعه ببیند که کابینه در تلاش رسیدن به انسجام است. این تغییرات می‌تواند از کابینه به بخش‌هایی مانند استان‌ها هم کشیده شود. برای مثال باید در استان‌ها با مدیرانی مواجه باشیم که به شکلی وجدانی مردم و افکار عمومی را قانع می‌کنند در حالی اکنون چنین نیست و برخی استانداران نسبت به شرایط بسیار کند و کاهل شده‌اند. در بخش سیاسی پیداست که دولت به تنهایی نمی‌تواند تغییرات مورد نظرش را اعمال کند اما باید گفت که آیا نباید برای مواجهه با سختی‌های بین‌المللی در داخل منسجم و یکپارچه باشیم؟ اگر بخش‌هایی از کابینه کم‌تحرک است و اگر بخش‌هایی از تیم اقتصادی دولت نتوانسته چنان که باید و شاید برنامه‌های موثری را اجرا کند، پیداست که تیم اقتصادی نیاز به ترمیم دارد و این ترمیم تاثیری چندجانبه خواهد داشت ولو اینکه رئیس دولت به چنین تغییری اعتقاد نداشته باشد. اگر آقای روحانی صادقانه می‌گوید که برای برون رفت از شرایط دشوار فعلی باید بیشتر تلاش کرد، صادقانه باید یادآوری کرد که در جلسه دیدار رئیس‌جمهور با مدیران ارشد دولت، برخی از مدیران خسته و بی حال و برخی در حال چرت زدن بودند و با چنین مدیرانی نمی‌توان بر هیچ مشکلی غلبه کرد. می‌توان سخن صادقانه را ادامه داد و گفت با این مدیران نمی‌توان از بحران خارج شد و فردا برای تغییر چنین مدیرانی دیر خواهد بود. مردم انتظار بیشتری دارند و اگر رئیس‌جمهور در این شرایط حساس به مدیران شجاع اشاره می‌کند، شجاعت را نمی‌توان در صف این همه مدیران کم تحرک دید.
رئیس‌جمهور؛ نماینده مردم
رئیس‌جمهور دیروز بعدازظهر در جلسه‌ای با مسئولان دولت در سالن اجلاس سران سخنرانی کرد. در این نشست وزرا، اعضای کابینه و جمعی از نمایندگان مجلس حضور داشتند. حسن روحانی با بیان اینکه کاری را که ملت ایران از حدود ۵۰ روز پیش انجام داد، در تاریخ می‌ماند، گفت: اینکه ملت ایران تصمیم آینده‌اش چیست و تمام دنیا به جز چند کشور محدود ترامپ و کاخ سفید را محکوم می‌کنند. رئیس‌جمهور گفت: الان سه راه پیش پای ملت ایران است و دولت به عنوان نماینده مردم و رئیس‌جمهور به عنوان نماینده مردم و به عنوان نماینده‌ای که دیروز می‌گفت: متکی به ۲۴ میلیون رای هستم و امروز می‌گوید متکی به ۸۱ میلیون رای هستم. ما با اتکا به ملت ایران و با توجه به ارشادات رهبری دقیقا آنچه منافع ملی تقاضا می‌کند با هماهنگی قوای دیگر حرکت می‌کنیم. او ادامه داد: راه اول در برابر آمریکا این است که تسلیم شویم و هر آنچه ترامپ می‌گوید بپذیریم. این راه را هیچ عاقل و وطن پرستی و ایرانی در برابر فشار، ظلم، سخن نابجا، در برابر توهین نمی‌پذیرد. اگر بپذیریم به معنای پایان عزت تاریخی ملت ایران است. فکر نمی‌کنم یک نفر از ۸۱ میلیون نفر رایش این باشد که در برابر متجاوز، دروغگو، توهین کننده به ملت ایران سرخم کنیم و تسلیم شویم. روحانی تصریح کرد: راه دوم این است که ما در برابر آمریکا بایستیم، اما دعوا و اختلافات درونی خودمان را هم ادامه دهیم. یکی بگوید برجام خوب بود یکی بگوید بسیار بد بود. یکی بگوید هیچ بود دیگری بگوید اگر هیچ بود چرا ناراحتی... الان موقع این حرفهاست؟ می‌شود رو‌به‌روی هم بایستم و در داخل دعوا کنیم. می‌شود یک عده هم مطالبات مردم را هر روز بالا ببرند. می‌شود گفت: شرایط بسیار عادی است. چرا سکه و ارز و بازار اینچنین... می‌شود دعوا‌های داخلی را بیشتر کرد و به دولت توهین کنیم، خدای ناکرده دولت هم به دیگران توهین کند. نتیجه چه می‌شود؟ نتیجه این می‌شود این مقاومت با بالاترین هزینه برای مردم ایران و بالاخص برای فقرا و برای اقشار کم درآمد بالاترین هزینه را مردم پرداخت می‌کنند. ما باید در تاریخ پاسخ بدهیم. به ملت، به مردم و به خدایمان... می‌توانیم این کار بکنیم و در هر فضایی رو‌به‌روی هم بایستیم. یعنی ایستادن در برابر آمریکا با بالاترین هزینه. وضع ما بدتر می‌شود، وحدت شکننده‌تر می‌شود، اقتصاد و فرهنگ بدتر می‌شود.
ملت ایران؛ سربلند تاریخ


روحانی با بیان اینکه راه سوم این است که در برابر آمریکا تسلیم نشویم، گفت: عزتمان را حفظ می‌کنیم و آمریکا را در این مبارزه اراده‌ها به زانو درمی‌آوریم و ملت ایران مثل همیشه تاریخ سربلند خواهند بود و زورگویان خواهند فهمید راه غلطی را انتخاب کرده‌اند. راه سوم راهی است که ما مقاومت می‌کنیم با کمترین هزینه. هزینه باید پرداخت کنیم، اما کمترین هزینه. توقعات را کاهش می‌دهیم. واقعیت امروز ایران را مدنظر قرار می‌دهیم، همه همکاری می‌کنیم، امروز دولت و نماینده ملت یعنی رئیس‌جمهور دست همه را می‌بوسد. در برابر تمام مردم و جناح‌ها و حتی کسانی که بدترین توهین‌ها را به من کردند دست آنها را هم می‌بوسم. امروز روز به اهتزاز درآوردن پرچم عزت و عظمت ملت ایران است. ما باید به دنیا نشان دهیم سختی و مشکلات را تحمل می‌کنیم و استقلالمان را معامله نمی‌کنیم، آزادیمان را معامله نمی‌کنیم، اسلامیت نظام را معامله نمی‌کنیم، اما سختی را تحمل می‌کنیم، با هم در کنار هم. روحانی گفت: آن کسی که در خط اول است باید زیر پای خودش مین را هم ببیند نه آتش توپخانه و هواپیما، بلکه باید آتش تفنگ و تیر مستقیم را هم باید ببیند، چون در خط مقدم است. این همانی است که پیغمبر هم گفته است در خط مقدم بودن است از شب قدر هم بالاتر است. او ادامه داد: ما به عنوان خط مقدم و همه نظام و همه مسئولان در کنار هم می‌گوییم که روز سخت است. من می‌گویم که از ۱۸ اردیبهشت هر روز و شب ما یوم و لیله‌القدر است. روحانی با بیان اینکه اگر کسی فکر می‌کند که دولت می‌ترسد، استعفا می‌کند و یا کنار می‌رود، اشتباه می‌کند، گفت: همه ما در کنار هم تا روز آخر دولت دوازدهم به عهدمان وفا می‌کنیم. او گفت: ما به مردم وعده دادیم. ما امانت‌دار مردمیم، من به عنوان یک فرد می‌گویم که تا پای جان و آبرو و حیثیت با افتخار می‌ایستیم هیچ ترس و هراسی نداریم. اما شرطش این است که ما دولتی‌ها اول باید فشار را تحمل کنیم. اگر می‌خواهیم که بگوییم روز سختی و فشار است، اما برای دیگران است، حتما شکست می‌خوریم. اگر تا امروز ما ۸ ساعت کار می‌کردیم و فردا هم همان ۸ ساعت را به همان سبک کار کنیم، موفق نمی‌شویم. شرایط ما امروز متفاوت است و باید به فکر کارشناسان جدید باشیم و از افکار همه استفاده کنیم.
شرایط متفاوت با دیروز
روحانی در ادامه نشست هم‌اندیشی مدیران ارشد دولت گفت: باید نشان دهیم که شرایط امروز با دیروز متفاوت است. اگر مردم در شرایط جدید باید صرفه‌جویی کنند دولت باید شروع کند. وی افزود: ‌من از رئیس سازمان اداری و استخدامی می‌خواهم که تدوین کنند ما باید در هزینه صرفه‌جویی کنیم. نمی‌شود سال ۹۷ سفر‌های خارجی ما و شرکت‌های ما با سال ۹۶ و ۹۵ یکی باشد. اگر ما سال ۹۶ با هیأت ۵ نفره سفر خارجی می‌رفتیم امروز باید کمتر کنیم و دو نفره برویم. اگر با بلیت فرست‌کلاس می‌رفتیم باید با بلیت اکونومی برویم. روحانی با بیان اینکه باید شرایط ما تغییر کند، گفت: باید مردم ببینند که از خودمان شروع کردیم، اگر از خودمان شروع کنیم مردم می‌ایستند. البته که باید تدبیر کنیم و برنامه‌ریزی کنیم ما باید برنامه‌هایمان را برای مردم توضیح بدهیم. ما بدون مردم پیروز نمی‌شویم، هر کاری می‌کنیم باید برای مردم توضیح بدهیم و مردم را قانع کنند، اگر درست حرکت کنیم حتما مردم از ما حمایت می‌کنند.
بخش‌‌ها زمین‌های بی‌استفاده
رئیس‌جمهوری با بیان اینکه اگر تا دیروز بر یک بیکار فشار بوده است، از امروز این فشار بیشتر است، تاکید کرد: بنابراین ما باید بیکاری را حل کنیم و وزارت کار باید با تمام قدرت به صحنه بیاید. باید اشتغال را درست کنیم. با گذشت از هزینه‌های مربوط به تامین اجتماعی برای شش ماه و یک سال، باید اشتغال روستایی را تسریع کنیم. روحانی ادامه داد: اگر بخواهیم سبک سال ۹۶ را ادامه دهیم موفق نمی‌شویم، ما در شرایط جدید هستیم. وزیر کار و وزیر مسکن هر ماه باید بگوید در حوزه کار یا مسکن چه کردیم؟ هیچ دستگاه دولتی حق ندارد زمینی را که لازم ندارد، در اختیار وزارت مسکن قرار ندهد. اگر ببینم بخشی، زمینی بدون استفاده را در سال ۹۷ واگذار نکرده، حتما آن زمین را از آن نهاد می‌گیریم. رئیس‌جمهور تصریح کرد: ما باید یک تحول بزرگ ایجاد کنیم. باید در اشتغال و در هر موردی که می‌تواند این وضعیت را بهبود بخشد به میدان بیاییم.
مردم بگویند
رئیس‌جمهوری در ادامه این نشست با بیان اینکه اگر می‌خواهید نقدینگی سرگردان را درست هدایت کنید، باید سهام‌تان را در بورس بفروشید، گفت: باید در راه خدا با جان و مال فداکاری کنید. سهام بنگاه‌های سودده خود را به بورس بیاورید. این مصوبه‌ای است که به تمام دستگاه‌ها ابلاغ شده است. تمام وزارتخانه‌هایی که می‌توانند اوراقی را منتشر کنند، به میدان بیایند و اوراق را با سود مصوب در اختیار مردم قرار بدهند تا مردم احساس راحتی کنند و ببینند در جایی سرمایه‌گذاری می‌کنند که تولید کشور و محیط‌زیست بهبود پیدا می‌کنند. او گفت: من به همه تولید‌کنندگان و واردکنندگان و صادرکنندگان و بانک‌ها می‌گویم که می‌توانیم تولیدمان را با این تعهد که من می‌گویم به حرکت در بیاوریم. تعهد این است که همه مواد خام مورد نیاز بخش تولید را با ارز رسمی وارد می‌کنیم. روحانی با بیان اینکه آنهایی که تبلیغات زودهنگام برای مجلس را شروع کردند و توقعات مردم را بالا می‌برند و استانداران باید بدانند که با این رویکرد مردم به آنها رای نمی‌دهند، ادامه داد: من از مردم سوال می‌کنم. شما به ما بگویید که راه چیست. همه باید به تولید داخلی کمک کنیم. امروز یک فرصت برای تولید داخلی است. وقتی ما واردات ده‌ها قلم کالای مصرفی را ممنوع می‌کنیم این مساله یک فرصت است. رئیس‌جمهوری گفت: ما تعهد می‌کنیم که حمایت کنیم. ما از قوه قضائیه و مجلس خواستیم که از فضای کسب و کار حمایت کنند. دیروز مقام معظم رهبری فرمود که شما مصوبات دو جلسه سران سه قوه را برای من ارسال کردید و منتظر هستید من تایید کنم، صبر نکنید هر چه تصویب کردید همان زمان ابلاغ کنید. روحانی با بیان اینکه مساله دیگر مبارزه با فقر است، گفت: نگذارید به اقشار ضعیف سخت بگذرد. وظیفه همه ما این است که از اقشار تحت فشار حمایت کنیم. امروز تنظیم بازار به عنوان یک وظیفه بزرگ است. محصولاتی که در اختیار مردم قرار می‌گیرد شرکت‌های دولتی و وزرا و همه دولتی‌ها باید نظارت کنند و نگذاریم جنس گران شود. رئیس‌جمهوری گفت: شرکت دولتی با سرمایه دولتی در حال تولید است. وزیر مربوط نظارت کند که در این ۵۱ روز اگر قیمت بالا برده می‌شود برخورد شود. امروز یک فرصت بزرگ برای بخش خصوصی است. بخش خصوصی باید راه حل پیدا کند ما در کنار بخش خصوصی هستیم. حسن روحانی گفت: امروز روز گله‌گذاری نیست، روز حمایت از هم است. باید به هم کمک کنیم. همه وزرای مربوطه به بخش خصوصی کمک کنند و از بخش خصوصی کمک بگیرند.
امروز روز حاشیه‌سازی نیست
روحانی گفت: الان که فصل تابستان است و از مردم می‌خواهیم که در آب و برق صرفه‌جویی کنند باید خود ما هم صرفه‌جویی کنیم. همه وزرا باید مصرف آب و برق زیرمجموعه خود را کنترل کنند. باید راه صرفه‌جویی را پیدا کنیم. به مردم ابلاغ کنیم که ما یک ساعت به کار موظفمان داوطلبانه اضافه کردیم. اگر ما این کار را کردیم مردم پشت سر ما هستند. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه من می‌خواهم که هم خدمات را بالا ببریم و هم آن‌ها را ساده‌تر کنیم، گفت: اگر قرار است خدمات گران شود نباید بیش از تورم گران شود. خواهش می‌کنم همه هنرمندان، فرهیختگان، مراجع اجتماعی و ورزشکاران برای حمایت بیایند. امروز روزی نیست که به دنبال حاشیه‌سازی باشیم. از مردم کمک بگیرید، اما به حاشیه‌های کنار و گوشه جواب ندهید. آنچه به نفع اقتصاد مردم است حتما پاسخ بدهید، اما از برخی حرف‌هایی که در فضای مجازی مطرح می‌شود، نرنجید. اما اگر کسی می‌خواهد افکار مردم را مشوش کند سریع پاسخ بدهید. روابط عمومی‌ها سریع پاسخ بدهند، مردم هم حمایت می‌کنند.
تامین نیازهای ضروری
روحانی با بیان اینکه اگر فشار ما فقط خارجی باشد مثل آمریکا و صهیونیسم، حتما موفق می‌شویم، خاطرنشان کرد: اما اگر فشار خارجی با فشار داخلی توأم بشود، دیگر فقط فشار نیست بلکه مهلک است. با شجاعت کار کنیم، مدیران ما باید شجاعت داشته باشند تا آنچه در این مقطع تاریخی وظیفه‌شان است انجام دهند. او ادامه داد: مردم باید احساس کنند که نیاز ضروری روزانه‌شان تامین می‌شود. وزیر صنعت معدن تجارت باید به مردم بگوید چه اقلامی تامین می‌شود و اگر نیاز به ارز دارد ما آن را تامین می‌کنیم. باید به مردم اعلام شود که برای چه اقلامی ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداخت شده است. ما به تنهایی قادر نیستیم که کنترل کنیم و باید از مردم کمک بگیریم. مردم می‌توانند کنترل کنند. همه مردم باید بدانند قیمت جهانی هر کالا چقدر است. از فضای مجازی استفاده کنید و همه این موارد را به مردم بگویید. روحانی با بیان اینکه باید بگوییم مخصوصا در این ۵۱ روز به چه کسانی برای چه کالایی چقدر ارز دادیم، گفت: مردم بی‌تردید کمک می‌کنند. ما در برابر فشار‌های بیرونی نباید عصبانی بشویم. نباید عجله کنیم. نباید سست شویم و قاطع و محکم باید ایستادگی کنیم. من شک ندارم اگر همه با هم باشیم و با تدبیر عمل کنیم از این وضعیت عبور می‌کنیم.
امیدوار به آینده
حسن روحانی در بخش پایانی اظهاراتش با بیان اینکه فکر نکنید اینکه یک نفر به عنوان رئیس‌جمهور همه مقررات بین‌المللی را زیر پا می‌گذارد و به مسلمانان ظلم می‌کند، کارش بدون پاسخ می‌ماند، تاکید کرد: شما سرمایه‌ای دارید که ترامپ و آمریکا ندارد، شما خدایی دارید که مهربان است. زندگی سخت‌تر خواهد بود، اما افتخارات ما و سربلندی ما در تاریخ بیشتر خواهد بود. او ادامه داد: اگر احساس ما مسئولان اجرایی این باشد که در خط مقدم هستیم، اگر تولیدکنندگان احساس کنند که بار مسئولیت بر عهده آن‌هاست و اگر همه بدانیم که در برابر یک قلدر ایستادگی می‌کنیم حتما پیروز می‌شویم و از این مقطع حساس با موفقیت عبور می‌کنیم.