سفرهای تفریحی شاه، چند میلیون دلار هزینه برمی داشت؟

 
در سن موریتس که هر سال یک ماهی ،شاه و خانواده اش در آن، تعطیلات زمستانی را می گذراندند، دیگر یک قصر کافی نبود، قصرها و خانه های بزرگ اطراف قصر شاه، خریداری شد تا آن تپه در اختیار گارد شاهنشاهی قرار گیرد و در جاده ورودی آن دری گذاشته شود، با نگهبانان ایرانی. هرسال در این تپه، شاه مهمانانی داشت. ژیسکار دستن رئیس جمهوری تازه فرانسه، پرنس رینر شاهزاده موناکو و گریس کلی، کیسینجر و معشوقه اش، کنستانتین پادشاه آواره یونان، راکفلرها. در کنار «شومینه» قصر شاه در سن موریتس بزرگان سیاست و سرمایه داری، شب های زیبایی با خاویار ایران می گذراندند.هر سال 10 میلیون دلار، دراین ماه، به طرق مختلف عاید سوئیسی های مقتصد می شد. این مبلغ اجازه می داد که مرخصی های پلیس یک کانتون سوئیس لغو شود، تا از تظاهرات و فعالیت های کنفدراسیون دانشجویان مخالف رژیم شاه، در این مدت جلوگیری شود.دورانی چنین را ،هویدا با تشکیل کنگره حزب ایران نوین به پایان برد که در آن، نمایندگانی از احزاب مختلف دنیا- از جمله تمام احزاب کمونیست اروپای شرقی- حضور داشتند و در نطق های خود، همگی از شاه و اصلاحات و انقلاب او، تجلیل کردند!
در همان حال ،علم، با میلیاردها ریال بودجه کار جشن ها را پیش می برد. به سفارش او بنایی عظیم در مدخل (هوایی) تهران ساخته می شد.همچون برج ایفل، با مخارجی هزارها برابر بیشتر.همچنان که تشکیلات اشرف با هیاهو و تبلیغات از سرمایه داران ،نفری 30 هزار تومان می گرفت تا به نام هر کدام مدرسه ای به یادبود این جشن ها ساخته شود. می بایست 2500 مدرسه ساخته شود که هرگز نیمی از آن هم ساخته نشد.یک سفیر اروپایی گزارش ماموریتش را چنین آغاز کرده بود: «در تهران مصاحبت با مردان و زنان خوش صحبت و متمدن، کاری نتیجه بخش، خانه ای مجلل، همه نوع وسایل تفریح و زندگی راحت وجود دارد، اما این ها از زجر تعظیم به یک جنون کم شعور که خود را نابغه می پندارد، نمی کاهد.» اما هر روز ده ها تن از بزرگان حکومت و اقتصاد کشورهای اروپایی، آسیایی و آمریکایی، در فهرست انتظار ملاقات با همین «مجنون» بودند.همه می بایست در ابتدای قالیچه ای که در وسط اتاق کار او افتاده بود، تعظیم کنند و به انتظار آن که اجازه نشستن بدهد، بمانند. پشت در ،رئیس تشریفات، از یک ربع پیش آن ها را که می بایست«شرفیاب» شوند ،تعلیم می‌داد که جملات خود را با «اعلیحضرتا» شروع کنند، تنها به سوالات جواب بدهند، چیزی نپرسند و... .
در آن مجموعه کاخ ها، شاه هردم تملق و مدح می شنید و از آن خسته و سیر نمی شد. شب ها او بر تختخواب بزرگی می خوابید که تاج پهلوی مطلایی بر بالای آن نصب شده بود.
هر شب، پشت در ،یکی از ارتشبدها و سپهبدهای ارتش، با شمشیر، تا صبح بیدار می ماند و از رویاهای او پاسداری می کرد.گارد اصلی البته، هزاران افسرو سرباز دست چین شده بودند که مجهز به مدرن ترین سلاح ها و با وسایل مخابراتی و محافظتی، جنبیدن پشه ای بر بالای کاخ های سلطنتی را مراقب بودند. هیچ هلی کوپتر و هواپیمایی را اجازه عبور از فضای کاخ نبود.
سایر اخبار این روزنامه
مردی به بزرگی یک ملت مردی به بزرگی یک ملت واگذاری امتیاز کارت های بازرگانی به غیر ممنوع شد واگذاری امتیاز کارت های بازرگانی به غیر ممنوع شد محمود صادقی: برای 60 دانشجوی اتفاقات دی ماه پرونده تشکیل شده است محمود صادقی: برای 60 دانشجوی اتفاقات دی ماه پرونده تشکیل شده است دست «اون» دوباره روی دکمه هسته ای دست «اون» دوباره روی دکمه هسته ای «سورپرایز ترامپی» برای انتخابات میان دوره ای کنگره «سورپرایز ترامپی» برای انتخابات میان دوره ای کنگره دستگاه قضا باید با مختل کنندگان امنیت اقتصادی برخورد کند دستگاه قضا باید با مختل کنندگان امنیت اقتصادی برخورد کند نسخه روحانی برای عبور از مشکلات نسخه روحانی برای عبور از مشکلات برگ های برنده ایران علیه تحریم نفتی برگ های برنده ایران علیه تحریم نفتی تفرقه انگیزان در شیعه از فقاهت به دور هستند تفرقه انگیزان در شیعه از فقاهت به دور هستند شوک دلالان به کاغذ پس از افزایش 2 برابری قیمت شوک دلالان به کاغذ پس از افزایش 2 برابری قیمت واعظی: تغییراتی در کابینه خواهیم داشت واعظی: تغییراتی در کابینه خواهیم داشت سفرهای تفریحی شاه، چند میلیون دلار هزینه برمی داشت؟ سفرهای تفریحی شاه، چند میلیون دلار هزینه برمی داشت؟ الیت شفاف بشو نیست! الیت شفاف بشو نیست! جدال غیرفوتبالی ! جدال غیرفوتبالی !