مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان: تامین آب شرب جمعیت 5 میلیونی اصفهان نیازمند تدبیر جدی‌تر مسئولان است

اصفهان-خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی: در شرایط سخت کم آبی و خشکسالی و درحالی که میزان آورد زاینده رود از 1 میلیارد و 400 میلیون متر مکعب در سال 96 به 465 میلیون در سال جاری کاهش یافته، حفظ کیفیت و تامین آب شرب بدون اعمال جیره بندی دو خط قرمز شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان است تا تابستان امسال با کمترین مشکل پشت سرگذاشته شود. با این وجود مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان معتقد است شرایط سخت کنونی را می‌توان به چشم فرصت دید. همانطور که سرانه مصرف آب اصفهانی‌ها به پایین‌تر از حد میانگین کشور رسیده، میزان آب بدون درآمد استان کاهش یافته و استفاده از پساب به طور جدی در دستور کار صنایع بزرگ و شهرداری‌ها قرار گرفته است و لی باید برای تامین منابع جدید آب استان 5 میلیون نفری اصفهان تدابیر جدی‌تری انجام شود. در بخش مدیریت توزیع آب نیز درحال حاضر سامانه تله متری و مدیریت فشار شرکت آبفا استان اصفهان در هیچ کدام از استان‌های کشور وجود ندارد. همچنین استفاده از لوازم کاهنده مصرف آب نیز که یک روش علمی برای مدیریت مصرف آب در منازل است و باوجود گذشت 3 سال از مصوبه مجلس در هیچ کجای کشور عملیاتی نشده بود، در استان اصفهان اجرا شد تا لوازم کاهنده را در اختیار مردم قرار داده و هزینه آن را به صورت اقساطی از مردم دریافت کنیم.
نباید صرفا به هفته صرفه جویی در مصرف آب بسنده کنیم
هاشم امینی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در نشستی با خبرنگاران به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب(یکم تا هفتم تیرماه)، با بیان اینکه یکم تا هفتم تیرماه در تقویم کشور به عنوان هفته صرفه جویی نام‌گذاری شده با تقدیر از همراهی وتعامل صحیح رسانه‌های استان در انعکاس اخبار وآگاهی بخشی به جامعه از وضعیت آب استان و لزوم استفاده درست از آب، گفت: بیش از 30 سال است که این عنوان را در تقویم رسمی کشور داریم ولی متاسفانه صرفا به یک هفته برای این موضوع مهم بسنده شده، این درحالی است که در استان اصفهان به جهت شرایط سخت آبی، در تمام طول سال به بحث مدیریت مصرف آب توجه داریم. وی موضوع کم آبی و خشکسالی در کشور را یک واقعیت دانست و افزود: نباید صرفا به هفته صرفه جویی در مصرف آب بسنده کنیم و باید در تمام بخش‌ها به مصرف بهینه آب و بکارگیری راهکارهای متداول در دنیا توجه داشته و در این راستا فرهنگسازی کنیم. وی با اشاره به طرح موضوع خشکسالی و کم آبی در ایران ازسوی رژیم اشغالگر قدس به عنوان بستری برای دستیابی به اهداف شوم این رژیم، تصریح کرد: ما باید باور داشته باشیم که با اتکا به ظرفیت‌های داخلی کشور می‌توانیم در این حوزه قدم برداریم و مشکلات را پشت سربگذاریم. امینی با بیان اینکه متاسفانه امروز در کشور همه دنبال بهانه هستیم که مسئولیت را گردن دیگران بیندازیم، گفت: این درحالی است که باید از کارهای کوچک شروع کنیم و تمام ارکان جامعه بدانند کارهای کوچک تاثیر زیادی دارد، چراکه راهکار عبور از شرایط سخت آبی، این است که همه آحاد جامعه نقش خود را ایفا کنند. وی با بیان اینکه در شرایط فعلی و باتوجه به رویکرد وزارت نیرو بحث سازگاری با کم آبی مورد توجه قرار گرفته، تصریح کرد: بیش از هزاران سال است که در ایران با شرایط کم آبی مواجه هستیم، ولی پدران ما با احداث قنات با موضوع کم آبی مقابله می‌کردند، امروز هم موضوع سازگاری با کم آبی باید مدنظر باشد و با بسترسازی، انجام اقدامات لازم و فرهنگ سازی درجهت مدیریت مصرف بهینه آب گام برداریم. در این راستا توجه به موضوع سازگاری با کم آبی در بخش‌های مختلف شرب، کشاورزی و صنعت، توجه به آمایش سرزمین در توسعه پایدار کشور، خودباوری و هم افزایی می‌تواند موثر باشد.
کاهش میزان آورد زاینده رود به 465 میلیون متر مکعب


مدیرعامل شرکت آبفا استان اصفهان میزان آورد رودخانه زاینده رود در سال گذشته را 1 میلیارد و 400 میلیون مترمکعب بود اعلام کرد و افزود: سال گذشته شرایط نسبتا مناسبی داشتیم ولی سامانه دوم آبرسانی اصفهان را در مدار نداشتیم درحالی که خوشبختانه با پیگیری استاندار اصفهان این پروژه درحال اجراست. وی با اعلام اینکه میزان آورد امسال رودخانه زاینده رود به 465 میلیون متر مکعب رسید، گفت: برای پشت سرگذاشتن این شرایط سخت باید در توزیع آب دقت کرده و محدودیت‌هایی قایل شد تا بتوان به فصل بارش‌ها رسید. امینی در عین حال اذعان داشت: شرایط سخت آبی فرصت‌هایی هم پیش روی شرکت آبفا استان گذاشت که ازجمله می‌توان به تلاش مضاعف این شرکت و بسیج کارکنان برای پشت سرگذاشتن تابستان با کمترین چالش برای مردم اشاره کرد. وی با بیان اینکه شرکت آبفای استان در خط مقدم توزیع آب قرار دارد، توضیح داد: ممکن است به جهت سازمانی وظیفه تامین آب نداشته باشیم ولی به جهت ارتباط نزدیک با مردم همیشه مورد سوال هستیم و به همین جهت حداکثر توان خود را برای تامین آب مورد نیاز مردم بکار می‌گیریم.
اختصاص لوازم کاهنده مصرف آب به مشترکان برای اولین بار در اصفهان
امینی با تاکید بر اینکه درحال حاضر سامانه تله متری و مدیریت فشار شرکت آبفا استان اصفهان در هیچ کدام از استان‌های کشور وجود ندارد، اضافه کرد: استفاده از لوازم کاهنده مصرف آب نیز که یک روش علمی برای مدیریت مصرف آب در منازل است، باوجود گذشت 3 سال از مصوبه مجلس در هیچ کجای کشور عملیاتی نشده بود، اما در استان اصفهان اجرا شد تا لوازم کاهنده را در اختیار مردم قرار داده و هزینه آن را به صورت اقساطی از مردم دریافت کنیم. وی یکی از گلایه‌های همیشگی رسانه‌ها و مردم به شرکت آبفا استان اصفهان را آبیاری فضای سبز شهری عنوان کرد و افزود: امروز به جرات می‌توانم بگویم تمام آبیاری فضای سبز اصفهان از شبکه شرب جدا شده و همچنین جلسات متعددی با شهرداری داشته‌ایم و دقت درآبیاری فضای سبز شهری به صورت جدی پیگیری می‌شود.
90 درصد مردم اصفهان زیر 20 متر مکعب در ماه آب مصرف می‌کنند
وی با اعتقاد به اینکه اعداد و ارقام گویای حرکت بسیار خوب در زمینه مدیریت مصرف آب در چندسال گذشته است، تصریح کرد: درحال حاضر حدود 90 درصد مردم اصفهان زیر 20 متر مکعب در ماه آب مصرف می‌کنند که کمتر از میانگین کشوری است. امینی با اشاره به اینکه کارگروه سازگاری با کم آبی در کشور درصدد است استاندارد سرانه مصرف آب را از 20 متر به 15 متر تقلیل دهد، گفت: این درحالی است که همچنان در استان اصفهان این رقم پایین و حدود 11 و نیم مترمکعب برای یک خانوار در ماه است. وی با تاکید براینکه کاهش سرانه مصرف آب به معنای به خطر انداختن بهداشت و سلامت مردم نیست، گفت: در استان اصفهان میزان مصرف هر نفر در شبانه روز 154 لیتر است که باید تا 110 لیتر کاهش یابد. اگر مردم رفتار مصرفی خود را تغییر داده و از ابزارهای کاهنده مصرف استفاده کنند این کار به راحتی امکان پذیر است. مدیرعامل شرکت آبفا استان با اشاره به کاهش مصرف آب در شرکت ذوب آهن اصفهان و همچنین استفاده از پساب در شرکت فولاد مبارکه و پالایشگاه اصفهان، گفت: بقیه صنایع بزرگ استان نیز درحال حرکت برای استفاده از پساب هستند که فرصت خوبی برای استان اصفهان است.
شبکه آب شرب کشش جیره بندی را ندارد
امینی با بیان اینکه به جهت محدودیت منابع آبی محدودیت‌هایی بر روی شبکه توزیع آب بدون جیره بندی اعمال کرده ایم، توضیح داد: شبکه آب شرب کشش جیره بندی را ندارد و وزارت نیرو هم تاکید دارد شبکه با مدیریت فشار اداره شود چراکه تبعات منفی جیره بندی بیش از محسنات آن است. وی با طرح این سوال که ظرف یک ماه می‌شود ظرفیت سد را خالی کرد اما با ماه‌های بعدی سال چه باید بکنیم؟، گفت: باید تصمیمات منطقی و مهندسی گرفته شود تا با حفظ منافع و آرامش مردم بتوانیم شرایط سخت آبی را پشت سر بگذاریم. وی بزرگترین آسیب در کشور را سیاسی شدن موضوعات دانست و تاکید کرد: شرکت آبفا استان یک مجموعه کامل خدماتی است و نگاهش به مردم است. با تکیه بر همین اصل بوده که سال گذشته در توسعه شبکه‌های فاضلاب و واگذاری آن رکورد زدیم و منابع شرکت را در جهت توسعه شبکه‌های آب و فاضلاب و خدمت رسانی به مشترکین بکار گرفته ایم.
کمک 170 میلیارد تومانی آبفا برای اجرای پروژه تصفیه خانه دوم آب اصفهان
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان همچنین با اشاره به لزوم تامین منابع جدید آب برای استان اصفهان گفت: احداث تصفیه خانه دوم آب شرب اصفهان از سال 86 باید اجرایی می‌شد و علیرغم اینکه شرکت آبفا استان وظیفه‌ای در این خصوص نداشت ولی به منظور تامین آب شرب مورد نیاز مردم استان حدود 170 میلیارد تومان کمک و مساعدت مالی به شرکت آب منطقه‌ای کردیم تا بهره‌برداری از این پروژه ناچار نباشیم 56 شهر و 300 روستا را تنها از طریق یک تصفیه خانه پوشش دهیم. وی با بیان اینکه در موضوع بیوتروریست و اقدامات پدافند غیرعامل شرکت آبفا استان اصفهان یکی از شرکت‌های پیشرو است، افزود: در حوزه استفاده از آب خاکستری نیز با نظام مهندسی و شهرداری اصفهان جلساتی داشته‌ایم تا راهکارهایی برای استفاده از این آب برای بخشی از مصارف خانگی و فضای سبز پیش‌بینی کنیم. وی از استفاده از پساب را به عنوان یک فرصت در کشور و استان اصفهان یاد کرد و افزود: درحال حاضر صنایع بزرگ و شهرداری‌ها به سمت استفاده از پساب در کاربری‌های مختلف حرکت کرده اند، در عین حال که تصفیه تکمیلی پساب به عهده بهره برداران است و ما پساب را صرفا با استانداردهای تعریف شده واگذار می‌کنیم. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با بیان اینکه درحال حاضر حدود 24 متر مکعب آب از سد زاینده رود برای شرب استان اصفهان و یزد و کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری و اصفهان تخصیص می‌یابد، بیان داشت: بخشی از این آب مربوط به مصارف مجاز بوده و بخشی مصارف غیرمجاز که درمورد مصارف غیرمجاز وزارت نیرو به شدت ورود پیدا کرده و مصارف غیرمجاز در استان بالادست و پایین دست را کنترل می‌کنند. امینی همچنین اظهارداشت: حدود 12 متر مکعب آب برای شرب استان اصفهان و یزد اختصاص می‌یابد که از این میزان حدود 10 متر معکب به اصفهان و مابقی براساس برنامه تخصیص وزارت نیرو به استان یزد می‌رسد.
شرکت آبفای اصفهان در رتبه اول کاهش میزان هدررفت آب
امینی میزان آب بدون درآمد در استان اصفهان را 16.2 اعلام کرد و گفت: شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در رتبه اول کشور در زمینه کاهش میزان هدررفت آب در شبکه‌های توزیع و انتقال قرار دارد. وی همچنین به انعقاد قرارداد بیش از 250 میلیارد تومانی با شرکت‌های خارجی برای نوسازی و بازسازی شبکه فاضلاب اصفهان با استفاده از فاینانس چین اشاره کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم کل منابع را در شبکه فاضلاب شهر اصفهان هزینه کنیم.
اتمام شبکه فاضلاب شهر اصفهان به عنوان اولین کلانشهر اصفهان
مدیرعامل شرکت آبفا استان اصفهان بیان داشت: درخصوص توسعه شبکه فاضلاب در شهر اصفهان تاکید داشتم که ظرف یک برنامه سه ساله شبکه فاضلاب شهر اصفهان به عنوان اولین کلانشهر اصفهان به اتمام برسد که این کار خوشبختانه محقق شد. وی در بخش پایانی سخنانش بار دیگر بر ضرورت فرهنگ سازی برای مصرف بهینه آب تاکید کرد و گفت: در این راستا با سازمان‌های مردم نهاد، رسانه‌ها و خود مردم ارتباط برقرار کرده‌ایم تا پیام‌های صرفه جویی در مصرف آب صرفا از زبان ما نباشد و انتقال مفاهیم و پیام به مردم از طرف خود آنها هم صورت بگیرد. امینی با بیان اینکه مجموع اقدامات در بخش مدیریت مصرف در بلندمدت منجر به اصلاح رفتار می‌شود، گفت: نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم در مدت کوتاهی این اقدامات باعث شود تا رفتار درستی نسبت به مصرف آب داشته باشیم، چراکه فرهنگ سازی چیزی نیست که به سرعت اتفاق افتاد، اما درهرصورت باید با کارهای کوچک شروع کنیم و هرگز خسته نشویم تا به نتایج بزرگ دست یابیم.
*نباید صرفا به هفته صرفه جویی در مصرف آب بسنده کنیم و باید در تمام بخش‌ها به مصرف بهینه آب و بکارگیری راهکارهای متداول در دنیا توجه داشته و در این راستا فرهنگسازی کنیم
سایر اخبار این روزنامه
امروز با حضور رئیس‌جمهور در پالایشگاه خلیج‌فارس؛ خودکفایی کامل ایران در بنزین با افتتاح بزرگترین طرح پالایشگاهی کشور رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس و مسئولان قوه قضائیه: تحول در دستگاه قضایی، تفاهم با مردم همکاری با دولت رئیس جمهور در نشست هم اندیشی مدیران ارشد دولت: تسلیم نخواهیم شد، عزت تاریخی را حفظ می‌کنیم و در مبارزه اراده‌ها، آمریکا را شکست می‌دهیم تاکید حضرت آیت‌الله وحید خراسانی برای تکریم اهل‌ سنت دکتر ظریف در فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس: نباید فکر کنیم که آمریکا همه چیز است رئیس سازمان بازرسی کل کشور خبر داد خرید 38 هزار و 250 عدد سکه توسط یک جوان 31 ساله تحلیل سیاسی هفته گفتگوی خبرگزاری جمهوری اسلامی با مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی ناگفته‌هایی از حزب جمهوری اسلامی و تفکر تشکیلاتی آیت‌الله بهشتی کارخانه تولید UF6 اصفهان راه‌اندازی شد مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان: تامین آب شرب جمعیت 5 میلیونی اصفهان نیازمند تدبیر جدی‌تر مسئولان است معاون اول دادستان کل کشور خبر داد: اعدام و 20 سال حبس در انتظار اخلالگران ارزی کتاب «روایتی از زندگی و زمانه شهید مظلوم آیت‌الله بهشتی» منتشر شد