تحلیل سیاسی هفته

بسم‌الله الرحمن الرحیم
هفته اول تیرماه را درحالی سپری می‌کنیم که امروز حادثه جانسوز هفتم تیر سال 60 و سوختن پیکر شهید مظلوم آیت‌الله بهشتی و 72 تن از یاران باوفای انقلاب در حادثه انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی در سرچشمه تهران بر دل نسل اول انقلاب و آنانی که با خلق و خو و صفا و مرام این بزرگمردان آشنا بودند، سنگینی می‌کند، چرا که اکنون جای خالی بهشتی و بزرگانی امثال او که در صدر انقلاب به شهادت رسیدند، در این جهان آشفته و شرایط کنونی جهان اسلام و مشکلات پیش روی انقلاب، بیش از پیش احساس می‌شود.
عطش نیاز به فکر اجتماعی و اصول بنیادین و توسعه‌ای قافله سالار شهدای انقلاب اسلامی که در غم و شادی و فراز و نشیب روزهای نخست انقلاب همراه مردم بودند امروز به شدت در میان مردم احساس می‌شود و خلاء اندیشه‌های بلند، افکار ارجمند و وجوه عملی و نظری تفکرات شهید بهشتی در شرایط کنونی برای خروج کشور از پیچ‌های خطرناک و دشوار، جای خود را نشان می‌دهد، چرا که او با تلاش‌ موفق و منحصر به فردش توانست آمیزه‌ای از آرمان خواهی اسلامی و واقع نگری‌های کارآمد را در قالب یک نگرش سیستمی و غیرسطحی و ترکیبی پویا و خردمندانه از عدالت و آزادی ارائه کند. از این گذشته باید اذعان کرد که جای خالی شهید بهشتی در موضوعاتی از قبیل معنویت، اخلاق سیاسی، اعتدال، تحزب، خدمت به مردم و آزاداندیشی همیشه خالی است و نشان می‌دهد که دشمنان انقلاب و منافقین خفاش صفت چه کسانی را نشانه رفته و از ملت ایران گرفتند. هر چند اکنون این گنجینه بزرگ از افکار متعالی دردل خاک مدفون شده ولی افکار و اندیشه‌های او می‌تواند بیش از پیش در جامعه راهگشا باشد و رسانه ملی باید با انتشار این افکار و رونمایی از آن برای نسل جدید به بخشی از وظایف خود عمل کند.
از موضوعات مورد بحث این هفته، پا برجایی موضوع برجام در صحنه رایزنی‌های سیاسی بود. هفته جاری پس از گفتگوهای نسبتاً طولانی ایران با اروپا در کمیسیون مشترک برجام که حدود یکماه زمان را به خود اختصاص داد، وزارت خارجه کشورمان با طرف‌های اروپایی برجام اتمام حجت کرده و به آنها یک هفته مهلت داد که با انجام تعهدات قانونی‌شان، موجبات بقای برجام را فراهم سازند والا جمهوری اسلامی ایران تصمیمات مقتضی در این باره را اتخاذ خواهد کرد.


اکنون کاملاً روشن شده که جمهوری اسلامی ایران نه تنها به تعهدات قانونی خود عمل کرده و به امضای خود در پای تعهدات بین‌المللی متعهد بوده بلکه خواستار تداوم برجام است ولی ماندن ایران در برجام به اقدامات قانونی و اجرای تعهدات اروپا نیز بستگی دارد و اروپائیها باید در اسرع وقت نقشه‌ای اقتصادی برای حفظ آن پس از خروج آمریکا ارائه دهند. بنابر این اکنون مقام‌های اروپایی با یک آزمون سرنوشت ساز برای دفاع از استقلال و عزت خود در مقابل سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه آمریکا مواجه هستند وگرنه طبیعی است که باید مسئولیت پیامدهای نابودی برجام را پذیرا باشند.
از رویدادهای این هفته باید به تحرکات روزهای اخیر یک جریان فرصت طلب و سوءاستفاده گر که منافع ملی و مصالح و مشکلات عمومی کشور را به راحتی قربانی سودجویی می‌کنند، اشاره کرد که با سوءاستفاده از تعلل، ناکارآمدی و عدم قاطعیت مسئولان و در شرایطی که دشمن با استفاده از جنگ روانی به دنبال ناامید کردن مردم و یاس آفرینی در جامعه است، وارد عمل شدند. این افراد دقیقاً همان طیف و جریانی بودند که نه تنها نمی‌خواهنددولت را در این جنگ سیاسی و اقتصادی کمک کنند بلکه از داخل همواره به مثابه شعبه‌ای از عوامل تخریبی دشمن عمل کرده‌اند.
در این میان دولت با همه کاستی‌ها به عنوان قوه اجرایی نظام باید در مقابل کوه توطئه‌ها و فشارهای خارجی که به منظور به تسلیم کشاندن ملت وارد می‌شود مورد حمایت قرار گیرد. همه می‌دانیم که دولت به تنهایی قادر به حل مشکلات نبوده و برای مقابله با حجم عظیم توطئه‌ها نیازمند همکاری و همدلی همه قوا، جریان‌ها و نهادهای سیاسی است.
باید توجه داشت که نگاه واقعه گرایانه در عرصه سیاسی و توجه به مصالح عمومی در میدان سیاست، همگان را به این مهم رسانده باشد که ما همه دارای سرنوشت مشترک هستیم و منافع ملی همچون کشتی است که ما مسافران آن بوده و محافظت از این کشتی، بقای ما را تامین می‌کند. البته این که در برخی زمینه‌ها دارای کاستی‌ها و مشکلاتی هستیم، قابل کتمان نیست اما یافتن سرمنشاء این مشکلات و راههای مقابله با آن باید در راس توجه همه افراد و جریان‌های سیاسی – فارغ از اینکه در مجموعه دولت قرار دارند یا نه – قرار گیرد و در مسیر غلبه بر مشکلات، بزرگترین سرمایه، اعتماد عمومی و تقویت رابطه میان مردم و حاکمیت و عمل براساس صداقت و شفافیت است. از این رو در شرایط کنونی انسجام و وفاق ملی یکی از ضروریات مهم و اصلی کشور بوده و همه قوا باید با قاطعیت در مقابل افراد مفسده جویی که منافع ملی را نشانه رفته اند، بایستند.
روز گذشته به مناسبت هفته قوه قضائیه، رئیس و مسئولان این قوه با رهبر انقلاب دیدار کردند. در این دیدار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تاکید بر اینکه قوه قضائیه باید مظهر عدالت و ملجاء مورد اطمینان و پناهگاه آرامش بخش مردم برای احقاق حقوق فردی و عمومی باشد، فرمودند: تحول در قوه قضائیه باید سریع باشد.
ایشان با اشاره به موضوع مهم افکار عمومی و لزوم جلب اعتماد مردم و ضعف قوه قضائیه در این بخش، افزودند: ما باید در مقابل دشمن بدخواه و توطئه‌گر و تهمت‌زن با قاطعیت عمل کنیم اما در مقابل مردم باید با تواضع و دلسوزی و محبت وارد شد و با آنان تفاهم کردتا بتوان اعتماد افکار عمومی را جلب کرد.
رهبر انقلاب در ادامه به لزوم استفاده از شیوه‌های مختلف و مناسب جهت رسیدگی به شکایات مردم در دادسراها و مراجع قضایی اشاره کردند و گفتند: در قوه قضائیه باید قضات کوشا، صادق و قانع، به مردم معرفی شوند تا این سبک کار ترویج شود و از طرف دیگر باید افراد متخلف و خیانت کار اعم از قاضی و یا دیگر عوامل نیز به مردم معرفی شوند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنانشان نقش دستگاه قضا را در مبارزه با مفاسد اقتصادی مهم خوانده و خاطرنشان کردند: در مدیریت مسئله اساسی کشور یعنی اقتصاد، قوه مجریه نقش اول را دارد اما قوای مقننه و قضاییه نیز موثر و نقش آفرینند. ایشان ایجاد امنیت در فضای اقتصادی را از جمله وظایف دستگاه قضا برشمردند و تصریح کردند: فضای کسب و کار و زندگی و معیشت مردم باید امن باشد و دستگاه قضا باید با مختل کنندگان امنیت اقتصادی برخورد کند. مبارزه قاطع و صریح با مفاسد و مفسدان اقتصادی از وظایف مهم قوه قضاییه است که باید واضح و موثر در این مقوله ورود کنید و فعال باشید.
در این دیدار توصیه به همکاری با دولت در حل مشکلات اقتصادی یکی از تاکیدات مهم ایشان به مسئولان دستگاه قضا بود که طبعاً اثرات آنرا باید در روزهای اخیر و در برخورد با عوامل مفسده جو و سوءاستفاده‌کننده از وضعیت اقتصادی و ارزی کشور جستجو کرد.
این توصیه‌ها در صورتی می‌توانند عملی شوند که قوه قضائیه دستخوش تحولی بنیادین از درون شود، توصیه مهم و موکدی که رهبری در دیدار دیروزشان به مسئولان عالی این قوه یادآور شدند.
رویدادهای سایر کشورها به اخبار یمن، سوریه، عراق و فلسطین اختصاص دارد. یمن این روزها شاهد تداوم حمله گسترده ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان به شهر بندری الحدیده است و ارتش ریاض برای تسلط بر این بندر به انواع حربه‌ها و تسلیحات مرگبار متوسل شده است ولی با اینحال نتوانسته است این شهر را به کنترل خود در آورد. مردم و ارتش یمن قهرمانانه در برابر متجاوزان مقاومت و تاکید می‌کنند ادعاهای ریاض درباره پیروزی در الحدیده کذب است. مجامع جهانی و سازمان‌های بین‌المللی در برابراین تجاوز آشکار و جنایت عربستان به طور شرم آور لب فرو بسته‌اند و آمریکا نیز در حمایت علنی از تجاوز ائتلاف عربستان، پاسخ موشکی یمنی‌ها را به شدت محکوم کرده است. وزارت خارجه آمریکا شلیک موشک توسط انقلابیون یمنی به اهداف عربستان را کار گروه‌های «شبه نظامی تحت حمایت ایران» توصیف کرد و در مقابل، تجاوز همه جانبه رژیم ریاض به مردم یمن را «حق دفاع از مرزهای خود» خوانده است. عربستان که لشکرکشی پرهزینه‌اش به یمن به شکست کشیده شده اخیراً تلاش کرده است با تصرف بندر الحدیده، بخشی از رسوایی‌اش در یمن را جبران کند و به نیروهایش برای ادامه جنگ روحیه بدهد.
سه شنبه این هفته رژیم صهیونیستی بار دیگر به سوریه حمله کرد و دو فروند موشک به اطراف فرودگاه بین‌المللی دمشق شلیک کرد. تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به سوریه نیز درحالی صورت گرفت که هیچگونه واکنشی از سازمان ملل و محافل مدعی بین‌المللی مشاهده نشد چرا که این مجامع به دلیل اینکه تحت سیطره آمریکا قرار دارند از ورود به موضوعات مربوط به رژیم صهیونیستی ابا دارند و این یک تاسف و فاجعه برای جامعه جهانی است.
تحرکات رژیم صهیونیستی علیه سوریه به پیروزی‌های حکومت سوریه و ارتش این کشور در برابرتروریستها ارتباط دارد به این معنا که هر زمان ارتش سوریه پیروزی چشمگیری کسب می‌کند تل آویو برای تحت الشعاع قرار دادن این پیروزی و روحیه دادن به تروریست‌ها، وارد عمل می‌شود. تحرک اخیر صهیونیست‌ها نیز با تحولات میدانی در استان «درعا» که طی روزهای اخیر شاهد موفقیت‌های مهم ارتش سوریه بوده است ربط پیدا می‌کند. در چند روز گذشته مناطق زیاد و مهمی در استان درعا و سویدا از اشغال تروریست‌ها آزاد شده و نیروهای سوری توانستند شهر «بصری الحریر» که به مرکز راهبردی تروریست‌ها معروف است را بازپس بگیرند.
این هفته تلاش‌ها برای پایان دادن به بلاتکلیفی در صحنه سیاسی عراق شدت گرفت. هفته آینده مهلت قانونی دوره مجلس عراق به پایان می‌رسد ولی هنوز هاله ابهام و بلاتکلیفی بر این کشور سنگینی می‌کند و برخی رهبران و جریان‌های سیاسی نسبت به ورود عراق به خلاء قانونی هشدار داده‌اند.
بسیاری از شخصیت‌ها و احزاب با تمدید دوره کنونی مجلس مخالفت کرده‌اند که تازه‌ترین مورد آن، موضع گیری‌های مجلس اعلای اسلامی عراق و جریان سیاسی سید عمار حکیم است که به شدت با تمدید دوره مجلس مخالفت نموده‌اند.
همزمان با تحرکات سیاسی، در سوی دیگر، مسئولان درحال بازشماری دستی آرای انتخاباتی هستند که برخی مسئولان عراقی عنوان کرده‌اند می‌تواند تغییر قابل ملاحظه‌ای در نتیجه انتخابات داشته باشد.
این هفته تحرکات کم سروصدا و در عین حال گسترده‌ای در جریان بود تا طرح موسوم به «معامله قرن» آمریکا آماده پرده‌برداری شود. سفر «جیسون گرینبلات» و «جردکوشنر»، فرستاده و داماد ترامپ به منطقه و سفر غیرمنتظره نتانیاهو به اردن و دیدار با ملک عبدالله در همین ارتباط قرار داشت تا زمینه تحقق طرح آمریکایی فراهم شود. همچنین قرار است هیاتی از رژیم صهیونیستی راهی ریاض شود تا عربستان را در جریان جزئیات این طرح قرار دهد. به گفته منابع فلسطینی، با وجود مخالفت فلسطینی‌ها، مفاد طرح مذکور، مورد توافق اکثر حکام عرب منطقه قرار گرفته است و تلاش‌ها در جهت راضی کردن فلسطینی‌ها با این طرح در جریان است و پیش‌بینی می‌شود فلسطینی‌ها طی روزهای آینده در برابر موج فشارهای زیادی، به خصوص از سوی دولت‌های عربی قرار خواهند گرفت.
سایر اخبار این روزنامه
امروز با حضور رئیس‌جمهور در پالایشگاه خلیج‌فارس؛ خودکفایی کامل ایران در بنزین با افتتاح بزرگترین طرح پالایشگاهی کشور رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس و مسئولان قوه قضائیه: تحول در دستگاه قضایی، تفاهم با مردم همکاری با دولت رئیس جمهور در نشست هم اندیشی مدیران ارشد دولت: تسلیم نخواهیم شد، عزت تاریخی را حفظ می‌کنیم و در مبارزه اراده‌ها، آمریکا را شکست می‌دهیم تاکید حضرت آیت‌الله وحید خراسانی برای تکریم اهل‌ سنت دکتر ظریف در فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس: نباید فکر کنیم که آمریکا همه چیز است رئیس سازمان بازرسی کل کشور خبر داد خرید 38 هزار و 250 عدد سکه توسط یک جوان 31 ساله تحلیل سیاسی هفته گفتگوی خبرگزاری جمهوری اسلامی با مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی ناگفته‌هایی از حزب جمهوری اسلامی و تفکر تشکیلاتی آیت‌الله بهشتی کارخانه تولید UF6 اصفهان راه‌اندازی شد مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان: تامین آب شرب جمعیت 5 میلیونی اصفهان نیازمند تدبیر جدی‌تر مسئولان است معاون اول دادستان کل کشور خبر داد: اعدام و 20 سال حبس در انتظار اخلالگران ارزی کتاب «روایتی از زندگی و زمانه شهید مظلوم آیت‌الله بهشتی» منتشر شد