تاکید حضرت آیت‌الله وحید خراسانی برای تکریم اهل‌ سنت

حضرت آیت‌الله وحید خراسانی در خصوص تکریم اهل سنت گفتند: اگر یک وجب به مملکت اهل سنت در دنیا تعدی بشود ازسوی کفار، وظیفه همه شیعه در قم است که باید دفاع کند و نگذارد آن نقطه مورد حمله کفار واقع شود.
به گزارش روابط عمومی مجمع تقریب مذاهب اسلامی، حضرت آیت‌الله حسین وحید خراسانی در دیداری که دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با ایشان داشت، با تاکید بر فتوای پیشین خویش، نکات ارزشمند و صریحی را در راستای تعامل با اهل‌سنت و مواجهه با تفرقه انگیزان تبیین کردند.
ایشان با اشاره به اینکه تفرقه‌انگیزان در شیعه از فقاهت به دور هستند، فرمودند: «واقعاً فقاهت در این‌گونه جریان‌ها از بین رفته، این کارها موجب اراقه دماء محترمه است، و دستور خود ائمه بر خلاف این است. واقعاً دستورات دین بر همین امر تاکید دارند، ثانیاً در روایت معتبره آمده است: صلوا فی مساجدهم، علاوه بر این، عیادت کنید مرضای آنها را، تشییع کنید جنازه‌های آنها را.»
آیت‌الله وحید خراسانی عنوان کردند: در روایات است که «کونوا لنا زیناً و لا تکونوا علینا شیناً». در این روایات دو مطلب آمده یکی نفی و دیگری اثبات. نفی این است که نباید با اتباع مذاهب دیگر دشمنی کرد، نباید به مقدسات آنها توهین کرد، لعن و سبّ بزرگان آنها جایز نیست، زیرا موجب دور کردن آنها از اهل‌بیت و معارف آنها می‏شود. در روایت می‏فرماید: «لاتکونوا علینا شیناً»، این جهت نفی قضیه است، اما جهت اثبات قضیه این است که فرمود: کونوا لنا زیناً و فرمودند در نمازهای جماعت آنها شرکت کنید، به آنها محبت کنید، از مرضای آنها عیادت کنید، سخنان و معارف ما را برای آنها بیان کنید.


ایشان خاطرنشان کرد: عمده این است که برای ترویج معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام راه را ما بلد نیستیم، راه عبارت است از راه اثباتی. مثلاً نهج البلاغه غوغا است، اگر فهمیده شود و خوب تبیین شود، و فقه شیعه مثل مکاسب و جواهر در تمام کتب عامه آیا نظیرش وجود دارد؟! اگر این‏ها ترویج شود خود اهل سنت لامحاله فطرت دارند و معقول نیست حقیقت را انکار کند. خلاصه جهات اثباتی را باید تقویت کرد. قدمای اصحاب ما چه بودند، علامه حلی را نگاه کنید، حالات، کتب و مناظراتشان را ببینید. خلاصه راه، راه اعتدال است در این مسئله.
آیت‌الله وحید خراسانی گفتند: خداوند در قرآن می‌فرماید «ولا یجرمنّکم شنئان قومٍ علی الّا تعدلوا، اعدلوا هو اقرب للتقوی». استفتائی از ما شد، که این‏ها می‏گویند شیعه کافر است، و خون شیعه را حلال می‏دانند، باید با آنها چه کنیم؟ در پاسخ گفتیم، کسی که شهادتین را بگوید، نفس تلفظ به این دو کلمه، هم موجب حفظ خون و هم حفظ مال است. اگر یک وجب به مملکت اهل سنت در دنیا تعدی بشود ازسوی کفار، وظیفه همه شیعه در قم است که باید دفاع کند و نگذارد آن نقطه مورد حمله کفار واقع شود. باید با آنها چنین بود در هرشرایطی.
سایر اخبار این روزنامه
امروز با حضور رئیس‌جمهور در پالایشگاه خلیج‌فارس؛ خودکفایی کامل ایران در بنزین با افتتاح بزرگترین طرح پالایشگاهی کشور رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس و مسئولان قوه قضائیه: تحول در دستگاه قضایی، تفاهم با مردم همکاری با دولت رئیس جمهور در نشست هم اندیشی مدیران ارشد دولت: تسلیم نخواهیم شد، عزت تاریخی را حفظ می‌کنیم و در مبارزه اراده‌ها، آمریکا را شکست می‌دهیم تاکید حضرت آیت‌الله وحید خراسانی برای تکریم اهل‌ سنت دکتر ظریف در فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس: نباید فکر کنیم که آمریکا همه چیز است رئیس سازمان بازرسی کل کشور خبر داد خرید 38 هزار و 250 عدد سکه توسط یک جوان 31 ساله تحلیل سیاسی هفته گفتگوی خبرگزاری جمهوری اسلامی با مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی ناگفته‌هایی از حزب جمهوری اسلامی و تفکر تشکیلاتی آیت‌الله بهشتی کارخانه تولید UF6 اصفهان راه‌اندازی شد مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان: تامین آب شرب جمعیت 5 میلیونی اصفهان نیازمند تدبیر جدی‌تر مسئولان است معاون اول دادستان کل کشور خبر داد: اعدام و 20 سال حبس در انتظار اخلالگران ارزی کتاب «روایتی از زندگی و زمانه شهید مظلوم آیت‌الله بهشتی» منتشر شد