رییس‌جمهور خطاب به مردم:

رییس‌جمهور گفت: کاری که ملت ایران از حدود 50 روز پیش انجام داد، در تاریخ می‌ماند. اینکه ملت ایران تصمیم آینده‌اش چیست و تمام دنیا جز چند کشور معدود ترامپ و کاخ سفید را محکوم می‌کنند. حسن روحانی رییس‌جمهور در سخنرانی در جمع مدیران اجرایی سراسر کشور در سالن اجلاس سران با تاکید بر اینکه هیچ‌کس نگفت ایران عقب‌نشینی کرده است اظهار داشت: در حال حاضر سه راه پیش پای ملت ایران است و دولت به عنوان نماینده مردم و رییس‌جمهور به عنوان نماینده‌ای که دیروز می‌گفت متکی به 24 میلیون رای است و امروز می‌گوید متکی به 81 میلیون رای است، ما با اتکا به ملت ایران و با توجه به ارشادات رهبر‌ معظم دقیقا آنچه را که مصالح ملی تقاضا می‌کند با هماهنگی قوای دیگر حرکت می‌کنیم. وی افزود: در یک راه اینکه در برابر آمریکا تسلیم شویم‌ و ما در برابر ترامپ بگوییم شما چه می‌گویید و آنچه شما می‌گویید انجام می‌دهیم. این راه را هیچ وطن‌دوستی در برابر ظلم، توهین و ناسزا نمی‌پذیرد. اگر در برابر توهین سر تعظیم فرود بیاوریم به معنای پایان عزت تاریخی ایران است. فکر نمی‌کنم یک نفر از ملت ایران نظرش این باشد که باید در برابر دروغگو، زورگو و توهین‌کننده تسلیم شویم.
وی در ادامه راه دوم را ایستادگی در برابر آمریکا و ادامه دعوا و اختلافات درونی دانست و گفت: یکی بگوید برجام خوب بود یکی بگوید بسیار بد بود. یکی بگوید هیچ بود دیگری بگوید اگر هیچ بود چرا ناراحتی... الان موقع این حرف‌هاست؟ می‌شود روبه‌روی هم بایستیم و در داخل دعوا کنیم. می‌شود یک عده هم مطالبات مردم را هر روز بالا ببرند. می‌شود گفت شرایط بسیار عادی است. چرا سکه و ارز و بازار اینچنین... می‌شود دعواهای داخلی را بیشتر کرد و به دولت توهین کنیم، خدای ناکرده دولت هم به دیگران توهین کند. نتیجه چه می‌شود؟ نتیجه این می‌شود که این مقاومت با بالاترین هزینه برای مردم ایران و بالاخص برای فقرا و برای اقشار کم‌درآمد بالاترین هزینه را مردم پرداخت می‌کنند. روحانی افزود: ما باید در تاریخ پاسخ بدهیم. به ملت، به مردم و به خدایمان، می‌توانیم این کار را بکنیم و در هر فضایی روبه‌روی هم بایستیم که این یعنی ایستادن در برابر آمریکا با بالاترین هزینه که هم وضع ما بدتر می‌شود هم وحدت شکننده‌تر می‌شود و هم اقتصاد و فرهنگ بدتر می‌شود .
وی درباره راه سوم پیش روی ملت بیان اظهار داشت: راه سوم این است که در برابر آمریکا تسلیم نمی‌شویم و عزت‌مان را حفظ می‌کنیم و آمریکا را به زانو در‌می‌آوریم و ملت ایران مثل همیشه تاریخ سربلند خواهند بود و زورگویان خواهند فهمید راه غلطی را انتخاب کرده‌اند. راه سوم راهی است که ما مقاومت می‌کنیم و کمترین هزینه را باید پرداخت کنیم اما برای کمترین هزینه باید توقعات را کاهش دهیم. واقعیت امروز ایران را مدنظر قرار می‌دهیم. همه همکاری می‌کنیم. رییس‌جمهور افزود: امروز دولت و نماینده ملت یعنی رییس‌جمهور دست همه را می‌بوسد. در برابر تمام مردم و جناح‌ها و حتی کسانی که بدترین توهین‌ها را به من کردند دست آنها را هم می‌بوسم. امروز، روز به اهتزاز درآوردن پرچم عزت و عظمت ملت ایران است. ما باید به دنیا نشان دهیم سختی و مشکلات را تحمل می‌کنیم و استقلال‌مان را معامله نمی‌کنیم. آزادی‌مان را معامله نمی‌کنیم و اسلامیت نظام را معامله نمی‌کنیم اما سختی را با هم در کنار هم تحمل می‌کنیم.
روحانی با اشاره به اینکه دولت تا آخرین لحظه حضور خود پای مشکلات می‌ایستد، گفت: دولت می‌ایستد و کنار نمی‌رود. هر کس این‌گونه فکر می‌کند در اشتباه است. ما جان‌مان را فدا می‌کنیم،‌ من شعار نمی‌دهم، ما امروز در خط مقدم مرزهای ایران ایستاده‌ایم؛ مرز اقتصاد، آبرو. آبرویمان را با افتخار می‌دهیم. اگر کسی فکر می‌کند دولت می‌ترسد، استعفا می‌دهد و کناره می‌گیرد اشتباه می‌کند. تا روز آخر دولت دوازدهم به عهدمان وفا می‌کنیم... ما وعده داده‌ایم و امانتدار مردم هم می‌مانیم.


روحانی در ادامه گفت: اگر می‌خواهید نقدینگی را کنترل کنید، باید سهام‌تان را در بورس ارائه کنید‌ آن هم سهام کارخانه‌های سودده را. تمام دستگاه‌هایی که می‌توانند اوراقی را منتشر کنند، به میدان بیایند. مردم باید ببینند پول‌شان جایی است که هم سود می‌برند هم کشور پیشرفت می‌کند. وی افزود: باید تولید را به حرکت دربیاوریم. مواد اولیه کارخانه‌های تولیدی که وارداتی است، با تعهد ما با ارز دلار تامین خواهد شد. آنهایی که می‌خواهند سال بعد کاندیدا شوند و از الان توقع مردم را بالا می‌برند، بدانند که مردم به آنها رای نخواهند داد.
رییس‌جمهور با اشاره به اینکه امروز روز گله‌گذاری نیست، گفت: امروز، روز حمایت است. باید همدیگر را کمک کنیم. ‌تمام وزرایی که در زمینه صادرات و واردات نقش دارند از بخش خصوصی حمایت کرده و کمک بگیرند.
روحانی افزود: الان که تابستان است و به مردم می‌گوییم در مصرف آب و برق صرفه‌جویی کنند. ما باید در خط مقدم باشیم. از وزرا می‌خواهم و ابلاغ می‌کنم که تمام آب و برق مصرفی را در زیرمجموعه‌ها کنترل کنید. اگر مصرف از پارسال بیشتر بود مسوول مربوطه را عوض کنید. همه دولتی‌ها به مردم اعلام کنند که از امروز برای خدمت به مردم یک‌ساعت به کار داوطلبانه اضافه می‌کنیم. اگر این کار را کردیم و خودمان اعلام کردیم مردم پشت سر ما می‌آیند.
رییس‌جمهور در ادامه بیان کرد: اگر فشار خارجی با فشار داخلی همراه شود، به خطر می‌افتیم. امروز در یک صحنه مبارزه هستیم. مصوبه‌ای داشتیم که دستگاه‌های نظارتی حین اجرا ورود پیدا نکنند تا مدیران با قاطعیت کار کنند. روحانی افزود: رهبر معظم انقلاب فرمودند هر تصمیمی گرفتید منتظر تایید من نمانید‌، سریعا ابلاغ کنید، بنده حمایت می‌کنم.