پیروزی ضد انسانی ترامپ

بالاترین مرجع قضایی آمریکا فرمان مهاجرتی مناقشه‌برانگیز دونالد ترامپ برای منع سفر ایرانیان و مسلمانان چند کشور دیگر را تایید کرد‌. ناظران صدور این حکم را بزرگترین موفقیت سیاسی رییس‌جمهور آمریکا می‌دانند‌.
رویترز در گزارشی که از واشنگتن منتشر کرد، خبر از تایید فرمان مهاجرتی از سوی دیوان عالی آمریکا داده است‌. این دادگاه بالاترین مرجع قضایی آمریکا به شمار می‌رود‌. پیشتر دادگاه‌های فدرال ایالات متحده این ممنوعیت را غیر‌قانونی ارزیابی کرده بودند، اما دیوان عالی ایالات متحده سه‌شنبه گذشته فرمان مهاجرتی ترامپ را با پنج رای موافق برابر چهار رای مخالف، تایید کرد‌. حکم دادگاه یاد شده در عین حال حکایت از بزرگترین موفقیت سیاسی ترامپ در دوره زمامداری‌اش دارد‌. دونالد ترامپ فرمان مهاجرتی خود را علیه ایرانیان و شهروندان چند کشور عمدتا مسلمان ‌‌صادر کرده بود‌.
این فرمان مهاجرتی ترامپ که ۲۳ ماه سپتامبر سال ۲۰۱۷ صادر شد، ورود اتباع ایران، لیبی، سوریه، یمن، سومالی، چاد و کره‌شمالی و همچنین برخی از مقام‌های دولت ونزوئلا را به خاک آمریکا ممنوع کرد‌. البته ماه آوریل گذشته ممنوعیت سفر به آمریکا برای شهروندان چاد لغو شد‌. رییس‌جمهور آمریکا هدف از صدور این فرمان را محافظت از آمریکا برابر تروریست‌ها اعلام کرده بود‌. این فرمان او با انتقاد گسترده گروه‌های حامی پناهندگان و حقوق بشر مواجه بوده است‌. از زمان صدور این فرمان، بسیاری از سیاستمداران آمریکا و همچنین مراجع قضایی این کشور، این فرمان را مغایر قوانین آن کشور ارزیابی کرده بودند‌. صدور حکم دادگاه عالی آمریکا عملا به این مناقشه به سود دونالد ترامپ و نیروهای محافظه‌کار آن کشور پایان داده است‌. دونالد ترامپ پس از تایید فرمان مهاجرتی خود از سوی بالاترین مرجع قضایی آمریکا می‌تواند علیه دادگاه‌ها و ایالت‌هایی نظیر ایالت ‌هاوایی که مانع از اجرای این فرمان شده بودند، از منظر حقوقی اقدام کند‌. رییس‌جمهور آمریکا با انتشار یک پست توئیتری نسبت به حکم دیوان عالی آمریکا واکنش نشان داده است‌. کاخ سفید آمریکا نیز صدور حکم این بالاترین مرجع قضایی آمریکا را پیروزی درخشان رییس‌جمهور آمریکا و مردم این کشور اعلام کرده است‌.
اعتراضات سراسری در آمریکا


در چندین شهر آمریکا تظاهرات گسترده علیه سیاست مهاجرتی ترامپ برگزار شد‌. ۱۷ ایالت نیز در همین زمینه از ترامپ شکایت کرده‌اند‌. اعتراضات هم به سیاست ترامپ درباره مهاجران مکزیک است و هم قانون منع سفر اتباع هفت کشور به آمریکا‌.
در سراسر آمریکا تظاهرات و اعتراضاتی علیه فرمان مهاجرتی ترامپ و نیز سیاست مهاجرتی او در مرز مکزیک در سه‌شنبه گذشته برگزار شد‌. به گزارش خبرگزاری فرانسه در شهرهای بزرگ مثل واشنگتن، لس‌آنجلس و نیویورک تعداد زیادی از مردم به خیابان‌ها آمدند‌. در لس‌آنجلس پلیس ده‌ها نفر را دستگیر کرد‌. این افراد مخالف سخنرانی وزیر دادگستری بوده و علیه آن تظاهرات کردند‌.
سه‌شنبه بالاترین مرجع قضایی آمریکا فرمان مهاجرتی ترامپ برای منع سفر اتباع هفت کشور عمدتا مسلمان از جمله ایران به آمریکا را تایید کرد‌. دیوان عالی آمریکا تاکید کرد که ترامپ از حیطه اختیاراتش فراتر نرفته و این فرمان، تبعیض علیه مسلمانان نیست‌. دیوان عالی آمریکا همچنین تصریح کرد که محدودیت سفر به آمریکا متناسب و قانونی است و بر اساس حفاظت از امنیت ملی تدوین شده است‌. این محدودیت سفر شامل اتباع کشورهای ایران، یمن، لیبی، سومالی و سوریه می‌شود‌.
دموکرات‌ها در کنگره آمریکا نیز این فرمان و تایید آن از سوی دیوان عالی را به شدت مورد انتقاد قرار دادند‌. چاک شومر، رییس فراکسیون دموکرات‌ها در سنای آمریکا در این باره گفت: این فرمان یک عقب‌گرد و یک سیاست غیرآمریکایی است که امنیت ملی ما را بهتر نمی‌کند‌. انجمن حقوق مدنی آمریکا نیز حکم تایید دیوان عالی این کشور بر فرمان مهاجرتی ترامپ را بزرگترین اشتباه دیوان عالی در تمام تاریخ خواند‌.
دستگیری مهاجران در مرز مکزیک نیز با خشم عمومی در سراسر آمریکا مواجه شده است‌. این اعتراضات به حدی بود که ترامپ هفته گذشته مجبور شد دستورالعمل جداسازی کودکان از والدین را پس بگیرد‌. او اما تاکید کرد که دولتش سیاست تحمل صفر در قبال مهاجران غیرقانونی را همچنان ادامه می‌دهد‌. وزیر دادگستری آمریکا در یک سخنرانی در لس‌آنجلس در سه‌شنبه گذشته در دفاع از سیاست دولت گفت: همان گونه که رییس‌جمهور چندین بار گفته، کشور بدون مرز کشور نیست‌. او همچنین اعلام کرد مخالف دموکرات‌هاست که می‌خواهند سیاست‌های تندروانه مرزهای باز را پیش ببرند‌.
شکایت ۱۷ ایالت علیه سیاست مهاجرتی
۱۷ ایالت آمریکا به‌طور همزمان علیه سیاست مهاجرتی ترامپ درباره مهاجران مکزیک و نیز سیاست پناهندگی او و منع پذیرش پناهجو از برخی کشورها شکایت کردند‌. این شکایت‌ها از سوی ایالت‌های بزرگ و پرجمعیت آمریکا مثل کالیفرنیا، نیویورک، ماساچوست و شهرهایی چون واشنگتن و کلمبیا ارائه شده است‌.
در نامه‌ای که به یک دادگاه منطقه‌ای فدرال در سیاتل نوشته شده، دولت ترامپ به نقض قانون اساسی متهم شده است‌. در این نامه، عنوان شده که بر اساس فرمان مهاجرتی ترامپ، مهاجران آمریکای لاتین مورد خصومت و خسارت واقع شده‌اند‌. امضاکنندگان این نامه خواهان آن هستند که خانواده‌های جداشده از یکدیگر دوباره به هم بپیوندند‌.
دادستان کل نیوجرسی جداسازی کودکان و والدین را مطلقا بی‌رحمانه خوانده است‌. همکار نیویورکی او نیز از یک عمل غیرانسانی، غیرمنطقی و غیرقانونی حرف زده است‌. یک قاضی آمریکایی نیز ۳۰ روز به دونالد ترامپ فرصت داده تا کودکان جدامانده از والدین را به خانواده‌هایشان بازگرداند‌. در این حکم قضایی اولویت با کودکان زیر پنج سال است‌.
کاخ سفید اما این اعتراضات و انتقادات را رد می‌کند‌. سخنگوی کاخ سفید گفته پناهجویانی که در مرزهای رسمی ورودشان را ثبت کنند مورد تعقیب قرار نمی‌گیرند‌. در هفته‌های گذشته بیش از ۲۳۰۰ کودک مهاجر در مرزهای مکزیک از والدین‌شان جدا شده و در سراسر آمریکا پخش شدند‌. بر اساس گزارش وزارت بهداشت آمریکا در سه‌شنبه گذشته، مجموعا ۲۰۴۷ کودک در حال حاضر تحت مراقبت اداره‌های آمریکایی هستند، تنها شش نفر کمتر از هفته پیش‌.
واکنش عفو بین‌الملل
به دنبال تایید ممنوعیت مسافرتی دونالد ترامپ در خصوص سفر شهروندان شش کشور در آفریقا و خاورمیانه به آمریکا از سوی دیوان عالی این کشور، سازمان عفو بین‌الملل صدور این حکم را محکوم و اظهار کرد، این سیاست در جهان متمدن هیچ جایی ندارد‌.
به نوشته پایگاه خبری هیل، سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای در واکنش به تایید ممنوعیت مسافرتی دونالد ترامپ از سوی دیوان عالی این کشور اظهار کرد: این سیاست نفرت‌انگیز سراسر یک فاجعه است؛ نه تنها برای آنان که می‌خواهند به آمریکا سفر کنند یا در آنجا کار و تحصیل کنند، بلکه برای آنان که به دنبال امنیت هستند نیز این‌چنین است‌. این تصمیم در عین حال که از ورود مهاجران جلوگیری نمی‌کند، موجب می‌شود که مردم در کشورهای گرفتار ناآرامی‌ حبس شوند و آنان را از یافتن امنیت در آمریکا و یا پیوستن به خانواده‌هایشان بازمی‌دارد‌.
در ادامه این بیانیه آمده است: برخی از آنان که به موجب این سیاست از سفر به آمریکا محروم شده‌اند، از درگیری‌هایی فرار می‌کنند که آمریکا به‌طور مستقیم در ایجاد یا تداوم آنها نقش داشته است؛ همچون یمن و سوریه‌. در چنین مواردی داریم خانه را آتش می‌زنیم و درهای خروج را قفل می‌کنیم‌. این ممنوعیت و احساسات مسلمان‌ستیزانه‌ای که این تصمیم از آن برخاسته است، در کشوری که مدعی احترام به حقوق بشر است، جایی ندارد‌. عفو بین‌الملل پیش از این نیز به شدت از این سیاست دونالد ترامپ انتقاد کرده و آن را نفرت‌انگیز خوانده بود‌.
علاوه بر این سازمان مدافع حقوق بشر، قانونگذاران دموکرات آمریکا و نهادهای دیگر نیز صدور این حکم از سوی دادگاه عالی را محکوم کردند‌. اتحاد آزادی‌های مدنی آمریکا در واکنش به تایید این سیاست گفت، تاریخ آمریکا را برای این حکم قضاوت خواهد کرد‌. نماینده دموکرات ایالت مینسوتا نیز تصریح کرد: این ممنوعیت به تبعیض و اسلام‌هراسی مشروعیت می‌بخشد‌.
هشدار مایک پنس
رییس‌جمهور برزیل و معاون رییس‌جمهور آمریکا درباره سرنوشت کودکان برزیلی که در مرز جنوبی ایالات متحده گیر افتاده‌اند و بحران رو به رشد ونزوئلا بحث و رایزنی کردند‌.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، میشل تامر گفت: اعلام کردم دولت ما آماده کمک به انتقال کودکان برزیلی از مرز آمریکا به داخل برزیل است و این در صورت موافقت خانواده‌های آنها صورت می‌گیرد‌. مقام‌های دو کشور همچنان در تماس خواهند بود‌. حدود ۵۰ کودک برزیلی در پناهگاه‌هایی داخل ایالات متحده آمریکا هستند و پیش از آن از والدین‌شان در مرز آمریکا – مکزیک جدا شدند‌. زمانی که ایالات متحده برای مدت کوتاهی سیاست تحمل صفر را علیه مهاجران غیرقانونی اعمال کرد، بیش از ۲۰۰۰ کودک که عمدتا از آمریکای مرکزی بودند، از والدین‌شان جدا شدند‌. آنها تحت پوشش وزارت بهداشت و خدمات انسانی آمریکا قرار گرفته و به پناهگاه‌هایی انتقال یافتند‌. تامر با قدردانی از تمایل مایک پنس به همکاری گفت: این مساله برای جامعه و دولت برزیل مساله بسیار حساسی است و من ‌خواستار توجه ویژه مایک پنس برای تضمین الحاق مجدد فوری آنها به خانواده‌هایشان شدم‌. معاون ترامپ هم مدعی شد برای اتحاد دوباره خانواده‌ها خصوصا خانواده‌های برزیلی که درگیر این موج مهاجران غیرقانونی شدند، تلاش خواهد کرد‌. او در ادامه ادعاهایش گفت: ایالات متحده آمریکا خوشروترین خانه برای مهاجران در تاریخ بشریت است اما آن کسانی که برای ورود قانونی آماده نیستند، باید در خانه‌ بمانند‌. مایک پنس همچنین سه‌شنبه گذشته از یک کمپ در برزیل که برای مهاجران ونزوئلایی ایجاد شده است، بازدید کرد‌. به گفته او، ایالات متحده حدود ۱۰ میلیون دلار دیگر برای حمایت از این مهاجران اختصاص می‌دهد‌.