مقاومت دولتی‌ها،مشکل بزرگ اصل ۴۴

بزرگ‌ترین مشکل اجرای اصل ۴۴ و واگذاری شرکت‌ها مقاومت مدیران شرکت‌های دولتی است. میرعلی‌اشرف پوری‌حسینی رییس سازمان خصوصی‌سازی اظهار داشت: طبق قانون یکی از حوزه‌هایی که واگذاری شرکت‌های آن مورد تاکید قرار گرفته بخش کشاورزی است. بر این اساس بالغ بر ۶۰ درصد از بنگاه‌هایی که امسال در فهرست واگذاری‌ها قرار دارد مربوط به حوزه کشاورزی است که از جمله آنها می‌توان به کشت و صنعت مغان، سپیدرود رشت، خدمات حمایت کشاورزی، سیلوها و شرکت پشتیبانی امور دام و زیرمجموعه‌های آن اشاره کرد. رییس سازمان خصوصی‌سازی گفت: بزرگ‌ترین مشکلات کشور در راستای خصوصی‌سازی، مقاومت مدیران شرکت‌های دولتی است و بقیه مسایل در رتبه‌های بعدی قرار دارند.وی افزود: در این میان شرکت «کشت و صنعت مغان»، گل سرسبد شرکت‌های جهاد کشاورزی است که در فهرست واگذاری‌های ما قرار دارد.
کاهش سنگ‌اندازی‌ها
هر چند تا چند سال گذشته مقاومت‌های موجود در بدنه وزارت جهاد کشاورزی موجب شد این شرکت واگذار نشود اما خوشبختانه این مقاومت‌ها در تیرماه سال ۹۶ شکسته شد و مزایده واگذاری این شرکت برگزار شد. البته در انتهای دولت یازدهم و ابتدای دولت دوازدهم در مجموع سه بار شرکت کشت و صنعت مغان به مزایده گذاشته شد که به فروش نرفت. با این حال در جلسه اخیر هیات واگذاری با کاهش قیمت پایه و بهبود شرایط آگهی، مقرر شده این شرکت به قیمت کل پایه حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان و در راستای واگذاری به بخش خصوصی واقعی در آینده نزدیک به مزایده گذاشته شود. پوری‌حسینی گفت: بر این اساس درخواست ما از نمایندگان محترم کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس این است که با همراهی و اطلاع‌رسانی درست، به موفقیت این واگذاری کمک کنند. وی در خصوص حضور سرمایه‌گذاران خارجی در مزایده این شرکت نیز گفت: به دلیل اینکه ورقه سهام این شرکت را می‌فروشیم از نظر قانونی منعی برای حضور خارجی‌ها در این واگذاری نداریم. پوری‌حسینی ادامه داد: علاوه بر این، یکی از شرکت‌های خوب دیگر مربوط به حوزه کشاورزی که در لیست واگذاری‌های امسال قرار دارد شرکت سپیدرود رشت است که البته چند بار مزایده این شرکت نیز برگزار شد اما این شرکت فروخته نشده است. بر این اساس در تلاش هستیم با قیمت‌گذاری مجدد سهام این شرکت را هم در آینده نزدیک واگذار کنیم.
برخورد با خریداران متخلف


وی در خصوص واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی گفت: در واگذاری سهام شرکت‌های دولتی تعهدات لازم از خریداران گرفته می‌شود و همچنین وثایقی را نیز در این خصوص در نظر می‌گیریم تا در صورت نقض قانون، با خریدار متخلف برخورد کنیم. وی گفت: پس از اتمام مراحل واگذاری و تسویه خریدار با سازمان خصوصی‌سازی، قانون عمومی کشور بر بنگاه و عملکرد خریدار حاکم است و در صورتی که خریدار مرتکب تخلف شود طبق قانون با وی برخورد خواهد شد.
نظارت بر واگذاری‌ها
پوری‌حسینی گفت: تا زمانی که خریدار طرف حساب سازمان خصوصی‌سازی است سالی دو مرتبه بر نحوه فعالیت وی نظارت و کار ارزیابی به صورت کارشناسی انجام می‌شود. ضمن اینکه در صورتی که اساسنامه این شرکت تغییر پیدا کند یا مالک بخواهد تسهیلات بگیرد یا دارایی ثابت شرکت را بفروشد، باید با کسب اجازه از سازمان خصوصی‌سازی این اتفاق رخ دهد. رییس سازمان خصوصی‌سازی گفت: وقتی سیاست‌های کلی اصل ۴۴ در سال ۸۵ ابلاغ شد دولت از فعالیت در گروه یک واگذاری‌ها ممنوع شد. بر این اساس همه ما چه در دولت و چه در مجلس وظیفه داریم به کوچک شدن دولت کمک کنیم و ما نیز در سازمان خصوصی‌سازی بر این نکته اصرار داریم که شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی واقعی واگذار شوند. وی گفت: تا زمانی که یک شرکت در اختیار دولت است هر اتفاقی در آن شرکت می‌افتد و نظارتی بر آن نیست و تا زمانی که شرکتی در اختیار دولت است با یک نامه یا امضا می‌شود بخشی از آن شرکت را در تملک دولت نگه داشت اما وقتی این شرکت به دست بخش خصوصی بیفتد به راحتی نمی‌شود اموال آن را بخشش کرد و آن شرکت را هر طور که بخواهیم کنترل کنیم.
مظلومیت بخش خصوصی واقعی
پوری‌حسینی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی واقعی در کشور مظلوم است افزود: دولت نباید در فعالیت‌های اقتصادی تصدی‌گری کند و باید اجازه داد بخش خصوصی در کشور فعال شود.وی همچنین در خصوص نظارت‌های موجود بر اجرای اصل ۴۴ پس از واگذاری شرکت‌ها گفت: برای نخستین بار در کشور سازمان خصوصی‌سازی در سال گذشته با استفاده از پتانسیل مراکز پژوهشی و دانشگاهی و بخش خصوصی واقعی، ارزیابی کاملی از حدود ۹۰ شرکتی که به صورت کنترلی واگذار شده‌اند، انجام داد و در این ارتباط هفت معیار کل و ۲۶ زیرمعیار شرکت‌های واگذار شده مورد بررسی قرار گرفتند و نتایج ارزیابی‌های انجام شده نیز ۸ مرداد ۹۶ در همایشی کلی و سراسری به مردم اطلاع‌رسانی شد. پوری‌حسینی گفت: برخلاف آنچه تصور عموم است شرکت‌های دولتی پس از واگذاری معدل خوبی را در مجموع معیارها و زیرمعیارهای تعیین‌شده کسب کرده‌اند. ضمن اینکه بنا داریم تا این نوع ارزیابی‌ها را هر دو سال یک‌بار تکرار کنیم. پوری‌حسینی با اشاره به اینکه ایرادی که به واگذاری سهام شرکت‌های دولتی طی چند سال گذشته وارد بوده واگذاری سهام دولت به شبه‌دولتی‌هاست که در این ارتباط گفت:‌ پس از روی کار آمدن دولت یازدهم تلاش کردیم سهم بخش خصوصی واقعی را از واگذاری‌های دولت افزایش دهیم. بر این اساس تا پیش از دولت یازدهم، سهم بخش خصوصی واقعی از واگذاری‌ها حدود ۱۸ درصد بود اما این آمار در دولت یازدهم به ۶۷ درصد و در ۱۰ ماه فعالیت دولت دوازدهم به ۱۰۰ درصد رسیده است.
تالار شیشه‌ای
۵۰ شرکت فعال‌تر بورس تهران در بهار ۹۷
گروه بورس- فهرست ۵۰ شرکت فعال‌تر بورس تهران برای سه ماهه اول سال ۹۷ اعلام شد که نسبت به لیست سه ماه پایانی سال ۹۶ تغییر اندکی در آن به وجود آمده است. فهرست ۵۰ شرکت فعال‌تر بورس تهران برای سه ماهه اول سال ۹۷ اعلام شد که نسبت به لیست قبلی از این فهرست چهار شرکت خارج و چهار شرکت جدید اضافه شدند. بر اساس این گزارش، در دوره جاری نمادهای «کروی، آپ، وصنعت وامید» از ۵۰ شرکت فعال‌تر بورس تهران خارج و نمادهای «دعبید، وتجارت، فایرا و سپ» به این فهرست اضافه شدند. این در حالی است که «فولاد مبارکه اصفهان، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، شرکت ارتباطات سیار ایران، ملی صنایع مس ایران و گل‌گهر» پنج شرکت فعال‌تر بورس اوراق بهادار در بهار سال ۹۷ بودند. همچنین جزییات این اطلاعات نشان می‌دهد شرکت‌های «سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین، مخابرات ایران، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان، پتروشیمی جم، گسترش نفت و گاز پارسیان، فولاد خوزستان، چادرملو، سرمایه‌گذاری غدیر و خدمات انفورماتیک» در رتبه‌های ششم تا پانزدهم جدول فعال‌ترین شرکت‌های بورسی در سه ماهه اول سال ۹۷ قرار دارند. از سویی دیگر رتبه‌های ۱۶ تا ۳۰ نیز برای شرکت‌های پتروشیمی مبین، پالایش نفت تهران، مدیریت سرمایه‌گذاری امید، توسعه معادن و فلزات، گروه مپنا، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، پتروشیمی خارک، بانک ملت، ایران‌خودرو، بانک صادرات، پتروشیمی پردیس، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی، سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی، سایپا و بانک تجارت به ثبت رسیده است. براساس این گزارش شرکت‌های «پتروشیمی فجر، پتروشیمی فناوران، پالایش نفت تبریز، فولاد خراسان، پتروشیمی شازند، گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان، بانک انصار، بانک پارسیان، نفت بهران، ایران‌ترانسفو، آلومینیوم ایران، پارس‌خودرو، فولاد کاوه جنوب کیش، کالسیمین، لابراتوار داروسازی دکتر عبیدی، نفت سپاهان، بانک اقتصاد نوین، به پرداخت ملت و سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران» در رتبه‌های ۳۱ تا ۵۰ را به خود اختصاص داده‌اند. با توجه به تجربیات بورس‌های اوراق بهادار در سطح بین‌الملل، شناسایی شرکت‌های ممتاز یا دارای موقعیت برتر اغلب بر پایه معیارهای نقدشوندگی سهام، میزان تاثیر‌گذاری شرکت بر بازار و برتری نسبت‌های مالی انجام می‌شود. بر این اساس شناسایی شرکت‌های فعال‌تر در بورس اوراق بهادار تهران بر پایه ترکیبی از قدرت نقدشوندگی سهام و میزان دادوستد سهام در تالار معاملات «تعداد و ارزش سهام دادوستد شده»، تناوب دادوستد سهام در تالار معاملات «تعداد روزهای دادوستد شده و دفعات دادوستد شده» و معیار تاثیرگذاری شرکت بر بازار «میانگین تعداد سهام منتشر شده و میانگین ارزش جاری سهام شرکت در دوره بررسی» است. لازم به ذکر است ۵۰ نماد فعال‌تر بورس براساس دوره سه ماهه ماه محاسبه شده و هر سه ماه یک‌بار به صورت انباشته به روز می‌شود.