روحانی: دولت باید از خودش شروع کند

حسن روحانی از مدیران ارشد دولتش خواست سختی‌ها را از خودشان شروع کنند و اگر تا امروز روزانه 8 ساعت کار می‌کردند، در شرایط متفاوت امروز، دیگر نباید با این سبک کار و مدیریت کنند. او از لزوم صرفه‌جویی در دولت گفت و بر همین اساس خواست اگر هیأتی سال‌های قبل 5 نفره بود، امسال باید به 2 نفر کاهش یابد و اگر با بلیت فرست‌کلاس و تجاری به سفر می‌رفتیم باید اکنون با بلیت اکونومی برویم تا مردم ببینند ما تغییر را از خودمان شروع کرده‌ایم که در چنین شرایطی مردم هم می‌ایستند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، حسن روحانی در دومین نشست هم‌اندیشی مدیران ارشد دولت تدبیر و امید با اشاره به خروج آمریکا از برجام، گفت: اکنون 3 راه پیش پای ما و ملت ایران است و باید با توجه به ارشادات مقام معظم رهبری بهترین گزینه را انتخاب کنیم.
رئیس‌جمهور گفت: در مقابل دشمنان 3 گزینه داریم که نخستین آن تسلیم شدن مقابل دشمن است و اینکه بگوییم حالا که ترامپ تصمیم گرفته برجام را برهم بزند و آن را تحمل نمی‌کند، ما هم اعلام کنیم هر چه تو بخواهی به برجام اضافه یا کم می‌کنیم که این راه را هیچ عاقل وطن‌دوست و وطن‌پرست و هیچ ایرانی‌ای نمی‌پذیرد.
 روحانی افزود: راه دوم این است که در برابر آمریکا بایستیم اما همزمان به دعواها و اختلافات درونی ادامه دهیم و یکی بگوید برجام خوب بود و یکی دیگر بگوید بد بود و همه با هم دعوا کنند اما الان زمان این حرف‌ها نیست.


رئیس‌جمهور گفت: می‌شود عده‌ای مطالبات مردم را هر روز بالاتر ببرند یا شرایط را عادی جلوه دهند و به هم توهین کنیم اما نتیجه این کار این است که مقاومت ما بالاترین هزینه را برای مردم ایران و بویژه برای فقرا و قشرهای کم‌درآمد خواهد داشت. روحانی افزود: اما راه سوم این است که ما تسلیم نمی‌شویم و در برابر آمریکا عزت ملی و تاریخی خود را حفظ می‌کنیم و آمریکا را در این مبارزه اراده‌ها به زانو در می‌آوریم.
وی گفت: ملت ایران مثل همیشه تاریخ سربلند خواهد بود و زورگویان و قلدرمآبان خواهند فهمید که راه غلط و اشتباهی را انتخاب کرده‌اند. رئیس جمهور ادامه داد: راه سوم راهی است که با کمترین هزینه، مقاومت و ایستادگی می‌کنیم.
آقای روحانی گفت: در این راه توقعات را پایین می‌آوریم، واقعیت امروز ایران را مد نظر قرار می‌دهیم و همه با هم همکاری می‌کنیم.
وی افزود: امروز دولت و رئیس‌جمهور به عنوان نماینده ملت دست همه را می‌بوسند و در برابر تمام جناح‌ها، تمام مردم حتی آنهایی که تا امروز بدترین اهانت‌ها را به دولت کردند، خم می‌شوم و دست آنها را هم می‌بوسم.
روحانی در ادامه سخنان خود در هم‌اندیشی مدیران اجرایی سراسر کشور تاکید کرد: دولت در شرایط جدید خواهد ایستاد و اگر کسی فکر می‌کند دولت استعفا می‌کند و کنار می‌رود اشتباه می‌کند و همه ما در کنار هم به عهد و پیمانی که با مردم بستیم وفاداریم چرا که امانتدار مردم هستیم.
رئیس‌جمهور گفت: من به عنوان یک فرد هم تا پای جان اگر لازم باشد حیثیت خود را فدا می‌کنم و با افتخار می‌ایستم و هیچ ترسی هم نداریم اما شرطش این است که اول ما دولتی‌ها فشارها را تحمل کنیم و اگر بگوییم امروز روز فشار و سختی برای دیگران است به نتیجه نمی‌رسیم. روحانی افزود: اگر ما تا امروز 8 ساعت کار می‌کردیم، اگر دوباره 8 ساعت کار کنیم، یعنی با همان سبک قبلی و مدیریت سابق کار کنیم، دیگر موفق نمی‌شویم، بلکه باید به فکر مشاوران جدید باشیم، چرا که شرایط ما متفاوت است.
رئیس‌جمهور تاکید کرد: وزرا، معاونان و مدیران کل سراسر کشور باید در عمل نشان دهند که متفاوت با گذشته کار می‌کنند چرا که شرایط امروز با دیروز متفاوت است بنابراین اگر مثلا می‌خواهیم در شرایط جدید صرفه‌جویی کنیم اول از خودمان شروع کنیم.
از روسای سازمان‌های برنامه و بودجه و امور اداری و استخدامی می‌خواهم برنامه صرفه‌جویی را تدوین کنند.
آقای روحانی ادامه داد: در سال 97 سفرهای خارجی نباید مثل سال‌های 95 و 96 باشد و اگر هیأتی سال‌های قبل 5 نفره بود امسال باید به 2 نفر کاهش یابد و اگر با بلیت فرست‌کلاس و تجاری به سفر می‌رفتیم باید اکنون با بلیت اکونومی برویم تا مردم ببینند ما تغییر را از خودمان شروع کرده‌ایم که در چنین شرایطی مردم هم می‌ایستند.