دولت کنار نمي‌کشد، استعفا هم نمي‌دهد

رييس جمهور در مراسم هم‌انديشي مديران ارشد دولت تاکيد کرد؛
رئيس جمهور تاکيد کرد: ما امروز در خط مقدم در مرزهاي ايران ايستاديم؛ مرز اقتصاد؛ مرز آبرو و مرز عزت ايران. ما مي‌ايستيم و جان و آبرو خود را با افتخار مي‌دهيم. دولت مي‌ايستد. کساني که فکر مي‌کنند دولت مي‌ترسد، استعفا مي‌دهد و کنار مي‌رود، اشتباه مي‌کنند.
به گزارش ايلنا، حجت‌الاسلام حسن روحاني در مراسم هم‌انديشي مديران اجرايي سراسر کشور گفت: دولت در خط مقدم مبارزه است. ما در خط اول مبارزه هستيم. آن کسي که در خط اول و مقدم است، بايد در زير پاي خودش مين را هم ببيند. نه تنها موشک و بمب بلکه بايد آتش تير و تفنگ را هم مي‌بيند.
وي ادامه داد: آن هماني است که پيامبر (ص) گفته است در خط مقدم بودن شبش از شب قدر هم بالاتر است.


رئيس دولت تدبير و اميد خطاب به مسئولان و مديران ارشد نظام اظهار داشت: ما به عنوان خط مقدم به همه نظام و همه مسئولان کشور که مي‌گوييد، امروز، روز سخت است. هر روز از 18 ارديبهشت يوم القدر و ليله القدر بوده است.
روحاني با بيان اينکه من شعار نمي‌دهم، تصريح کرد: ما امروز در خط مقدم در مرزهاي ايران ايستاديم؛ مرز اقتصاد؛ مرز آبرو و مرز عزت ايران. ما مي‌ايستيم و جان و آبرو خود را با افتخار مي‌دهيم. دولت مي‌ايستد. کساني که فکر مي‌کنند دولت مي‌ترسد، استعفا مي‌دهد و کنار مي‌رود، اشتباه مي‌کنند.
وي با بيان اينکه ما در کنار هم تا روز آخر دولت دوازدهم به عهدمان وفا مي‌کنيم، خاطرنشان کرد: ما امانتدار مردم هستيم. تا پاي جان، آبرو، حيثيت و افتخار مي‌ايستم. من ترس و هراسي ندارم اما شرطش اين است که ما دولتي‌ها بايد فشارها را تحمل کنيم. اينکه فکر کنيم فشار براي ديگران است، شکست مي‌خوريم.
رئيس‌جمهور با تاکيد بر اينکه اگر روزي هشت ساعت کار مي‌کنيم و فردا هم هشت ساعت کار مي‌کنيم، با همان سبک و مديريت به جايي نمي‌رسيم، ابراز داشت: بايد امروز به فکر مشاوران جديد باشيم. شرايط جديد عوض شده است. ما بايد به فکر کارشناسان جديد باشيم. وزرا، معاونان و مديران کل بايد احساس کنند و در عمل نشان دهد که شرايط امروز با ديروز متفاوت است.
روحاني با بيان اينکه اگر مردم قرار است صرفه‌جويي کنند، دولت بايد شروع کند، عناون کرد: من از رئيس سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداري و استخدامي‌مي‌خواهم يک برنامه تدوين کنند. من مسئوليت را مي‌پذيرم. ما بايد در هزينه صرفه‌جويي کنيم. شما بايد راه‌حل بدهيد. نمي‌شود سال97 سفر خارجي ما و شرکت‌هايمان با سفرهاي سال 96 و 95 يکسان باشد. اگر سال 96 هياتي پنج نفره خارج مي‌رفتيم، امسال بايد دو نفره شود. اگر کارمان يک هفته انجام مي‌داديم، امروز بايد دو روزه انجام دهيم.
وي افزود: اگر با فرست کلاس يا بليط تجاري مي‌رفتيم بايد بليط عادي به مسافرت برويم. مردم بايد ببينند از خودمان شروع کرديم. اگر از خود شروع کنيم مردم ما مي‌ايستند. بايد تدبير و برنامه‌ريزي کنيم.
رئيس دولت دوازدهم با تاکيد بر اينکه بايد برنامه‌مان را براي مردم توضيح دهيم، يادآور شد: ما بدون مردم پيروز نمي‌شويم. بايد براي آنها توضيح دهيم و آنها را قانع کنيم. حتما مردم از ما حمايت مي‌کنند اگر ما درست حرکت کنيم/
روحاني با اشاره به ضرورت‌هاي کنوني کشور بيان کرد: ما بايد برنامه خاص و ويژه‌اي حداقل در چهار، پنج مسئله مدنظر قرار دهيم؛ براي اشتغال، مبارزه با فقر، تنظيم بازار و توليد. اين چهار رکن اگر درست انجام دهيم، ما موفق مي‌شويم.
وي با تاکيد بر اينکه در شرايط سختي و مشکلات، بيکاري فشارش مضاعف است، گفت: اگر من بيکار تا ديروز بر من فشار بوده، امروز فشار بيشتري بر من است. بايد بيکاري را با توان بيشتر حل کنيم. بايد همه با قدرت به صحنه بياييم.
رئيس‌جمهور با بيان اينکه بايد اشتغال روستايي را تسريع کنيم، اظهار دشت: بايد شرايط شرايط جديد را مدنظر قرار دهيم. بايد وزير کار هر ماه بگويد براي اشتغال چه کار کرديم و وزير مسکن بگويد براي مسکن چه کار کرديم. بايد در بخش مسکن اميد، اشتغال و حرکت بزرگ ايجاد کنيم.
روحاني با بيان اينکه امروزهيچ دستگاه دولتي حق ندارد اگر زميني که نياز فوري‌اش نيست در اختيار وزارت مسکن براي ساختمان قرار ندهد، تصريح کرد: اين مسئله الزام است. اگر من ببينم، چنين اتفاقي رخ داده است، حتما اين زمين را از آن دستگاه خواهيم گرفت. ما بايد اشتغال درست کنيم، ما بايد در اشتغال روستايي و مسکن تحول بزرگ ايجاد کنيم.
ممنوعيت واردات، فرصتي بزرگ براي توليدکنندگان
همچنين رئيس جمهور در جلسه هيات دولت تصميم دولت درخصوص ممنوعيت ورود برخي از کالاها به کشور با هدف حمايت از کالاي ايراني را فرصت بسيار بزرگي براي توليدکنندگان داخلي در جهت توسعه و تقويت توليدات داخل دانست. حجت الاسلام حسن روحاني وزارت صنعت، معدن و تجارت را موظف کرد با ساماندهي توليدکنندگان داخلي، از مناسب بودن کيفيت و قيمت کالاهاي داخل و در دسترس بودن آن مراقبت نموده و با معرفي فهرست اين کالاها، به گسترش بازار داخلي و ظرفيت صادرات و ايجاد آرامش در جامعه کمک کند.
هيأت وزيران با هدف جلوگيري از رشد بي‌رويه مصارف اوج بار برق در ايام گرم سال و با هدف کاهش نياز به سرمايه‌گذاري در توسعه و ايجاد ظرفيت توليد، انتقال و توزيع نيروي برق، همزمان با توصيه به مردم در صرفه‌جويي در مصارف بخش خانگي، نسبت به تعيين الگوي مصرف برق خانگي در ايام ياد شده و نيز نحوه محاسبه تعرفه برق ساعات اوج بار دستگاه‌هاي اجرايي تصميم‌گيري کرد.
بر اين اساس، تعرفه برق ساعات اوج بار دستگاه‌هاي اجرايي در بازه زماني اول خرداد تا پايان شهريور ماه هر سال با ضريب (1/2) نسبت به تعرفه اوج بار مصوب محاسبه و دريافت مي‌شود.
هيأت دولت با اختصاص اعتبار وتسهيلات بانکي براي جبران خسارات وارده به آسيب‌ديدگان زلزله در استان‌هاي کرمانشاه، کهگيلويه و بويراحمد و کردستان موافقت کرد.
به موجب اين تصميم، مبلغ 975 ميليارد ريال اعتبار در قالب تسهيلات کم بهره از محل منابع قرض‌الحسنه بانک‌هاي کشور، به منظور پرداخت به آسيب ديدگان زلزله سال گذشته استان کرمانشاه اختصاص يافت.
دولت همچنين به منظور جبران خسارت و بازسازي واحدهاي مسکوني خسارت ديده ناشي از زلزله در شهرستان‌هاي استان کهگيلويه و بويراحمد مبلغ 375 ميليارد و 150 ميليون ريال اعتبار اختصاص داد.
هيأت وزيران در ادامه، با اختصاص مبلغ يک هزار و 700 ميليارد و 270 ميليون ريال تسهيلات بانکي ارزان قيمت در مناطق روستايي و شهري در کهگيلويه و بويراحمد موافقت کرد.
با تصويب دولت، مبلغ 129 ميليارد و 885 ميليون ريال اعتبار براي جبران خسارات و بازسازي واحدهاي مسکوني خسارت ديده ناشي از زلزله سال گذشته در استان کردستان اختصاص يافت که شامل کمک‌هاي بلاعوض براي بازسازي 228 واحد مسکوني شهري و 721 واحد مسکوني روستايي مي‌شود.
هيأت وزيران همچنين مصوب کرد مبلغ 595 ميليارد و 700 ميليون ريال تسهيلات بانکي ارزان قيمت در مناطق روستايي و شهري استان کردستان به منظور بازسازي واحدهاي مسکوني اختصاص يابد.
آيين‌نامه اجرايي ايجاد سامانه‌هاي دفع بهداشتي پسماندهاي روستايي به تصويب رسيد
هيأت وزيران با هدف کاهش اثرات مخرب زيست محيطي دفع غير بهداشتي پسماندها و نيز کاهش اثرات سوء ناشي از تعدد مکان‌هاي دفع آنها، آيين‌نامه اجرايي مربوط به ايجاد سامانه‌هاي دفع بهداشتي زباله‌هاي روستايي را به تصويب رساند.
دولت به منظور محافظت هرچه بيشتر از اراضي ملي و دولتي و حمايت از توسعه صنعت گردشگري، مصاديق طرح‌هاي خدمات عمومي‌مورد نياز براي رونق سرمايه‌گذاري و تأسيسات گردشگري را اصلاح کرد.
به موجب اين اصلاحيه، منطقه نمونه گردشگري واقع در خارج از حريم شهرها، بوم‌گردي واقع در بافت‌هاي کالبدي روستايي و مجتمع گردشگري عمومي‌به فهرست مصاديق طرح‌هاي ياد شده اضافه شدند.