ضرورت حضور بخش خصوصی در ساخت و ساز


گروه راه و مسکن: معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه «کيفيت مورد نظر شوراي‌عالي معماري و شهرسازي در پروژه سرزمين ايرانيان مورد توجه قرار دارد» گفت: بايد جريان جديدي با محوريت بخش خصوصي ايجاد شود. به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي محمدسعيد ايزدي، معاون معماري و شهرسازي وزير راه و شهرسازي در ابتداي اين مراسم علت اصلي حضور خود در مراسم طراحي مجتمع‌هاي خدماتي-رفاهي بين‌ راهي را انتخاب برترين‌هاي حرفه معماري کشور عنوان کرد و گفت: به عنوان رئيس شوراي عالي معماري و شهرسازي کشور ديدن اين مراسم از نزديک براي من از جذابت بالايي برخوردار است. وي افزود: از زمان مطرح شدن طرح سرزمين ايرانيان در شوراي عالي معماري و شهرسازي، اين طرح پيشرفت چشم‌گيري داشته و با توجه به تاکيد اين شورا بر کيفيت پروژه‌ها، خوشبختانه اين مقوله مورد توجه قرار گرفته است.
تاکيد بر نقش حمايتي دولت در برابر بخش خصوصي
معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه «بايد جريان جديدي در اين حوزه با محوريت بخش خصوصي ايجاد شود» گفت: دولت به عنوان تسهيل گر و حامي‌بخش خصصي بايد موانع موجود بر سر راه آن‌ها رفع کند. ايزدي ضمن تشکر از اکبر ترکان مشاور رئيس جمهوري به منظور حمايت از اين پروژه تاکيد کرد: دولت و حرفه بايد دست در دست هم دهند از اين دانش حمايت کنند تا شاهد خلق فضايي درخور شاۤن مردم ايران باشيم. در ادامه اين مراسم اکبر ترکان مشاور رئيس جمهوري اظهار داشت: دولت و نظام تصميم‌گيري کشور به دنبال تقويت صنعت گردشگري هستند. وي افزود: سهم ۷.۵ درصدي گردشگري در اقتصاد ايران عدد بسيار خوبي است. اگرچه برخي کارشناسان اين عدد را ۲ تا ۳ درصد عنوان کرده‌اند. اما من هنوز موفق به شناسايي شاخص سهم گردشگري در اقتصاد ايران نشده‌ام که سرانجام آن را پيدا خواهم کرد. بايد سرمايه‌گذاري در زيرساخت‌هاي گردشگري افزايش يابد مشاور رئيس جمهوري تصريح کرد: براي افزايش سهم گردشگري در اقتصاد ايران بايد سرمايه‌گذاري‌هاي لازم در زيرساخت‌هاي گزدشگري افزايش يابد که نمونه آن را مي‌توان در کشورهاي ترکيه، امارات متحده عربي، جنوب اسپانيا و ايتاليا مشاهده کرد. ترکان با تاکيد بر اينکه بدون سرمايه‌گذاري در زيرساخت‌هاي گردشگري نمي‌توان به سهم قابل توجه اين حوزه در اقتصاد کشور دست يافت، گفت: اگرچه پروژه سرزمين ايرانيان در صنعت گردشگري نقش ايفا مي‌کند اما نقش کوچکي دارد، لذا بايد صدها پروژه مانند سرزمين ايرانيان راه‌اندازي شود تا شاهد افزايش سهم گردشگري در اقتصاد کشور بود. وي يادآور شد: تمامي‌کشورهاي موفق در صنعت گردشگري از صنعت هوانوردي غير نظامي‌پيشرفته‌اي برخوردارند. مشاور رئيس جمهوري خاطرنشان کرد: اگرچه صنعت گردشگري داري بانک مخصوص خود است و اين بانک عمده سهام پروژه سرزمين ايرانيان را در اختيار دارد اما پرتفوي آن سرمايه چنداني بر سرمايه‌گذاري در زمينه توسعه گردشگري وجود ندارد.
مجتمع‌هاي خدماتي-رفاهي به ارتقا ايمني راه‌ها کمک مي‌کند


در ادامه داود کشاورزيان معاون سابق وزير راه وشهرسازي مجتمع‌هاي خدماتي-رفاهي را يکي از اجزاي معماري راه‌ها دانست و گفت: اين مجتمع‌ها نياز کاربران و مسافران جاده را تامين و به ارتقاي ايمني جاده‌ها کمک مي‌کنند. رئيس سابق سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي با بيان اينکه مجتمع‌هاي خدماتي-رفاهي به ارتقاي ايمني راه‌ها کمک مي‌کند، گفت:‌ در حال حاضر حدود ۶۰۰ مجتمع خدماتي-رفاهي در دست بهره‌برداري و به همين تعداد مجتمع در دست ساخت وجود دارد. سر انجام در مسابقه بين‌المللي طراحي مجتمع‌هاي بين‌راهي به ترتيب عليرضا شرافتي از دفتر معماري ارش رتبه اول، حميدرضا گذريان و مهدي رسولي به صورت مشترک با هومن ديبازاده از شرکت هوبا ديزاين رتبه دوم و جيان‌لوپا هولفو از ايتاليا رتبه سوم را به دست آوردند.