خوش رقصی عربستان برای ترامپ


گروه انرژي: بازار جهاني نفت همچنان درگير مساله افزايش توليد و گران شدن است. اوپکي‌ها تصميم گرفته‌اند تا همان توافق سال 2016 را اجرايي کنند. اجراي آن توافق به معني افزايش توليد نفت خواهد بود، اما اين افزايش توليد به اندازه‌اي نيست که شاهد مازاد عرضه در بازارهاي جهاني باشيم. توافق اوپکي‌ها در ظاهر با همراهي روسيه همراه شد. با اين حال هنوز چند روز بيشتر از اين توافق نگذشته که آمريکايي‌ها براي اعمال تحريم عليه ايران از روسيه کمک خواسته‌اند. از طرف ديگر برخي گزارش‌هاي منتشر شده نيز حاکي از اين است که عربستان تصميم گرفته تا ميزان توليد خود را افزايش دهد. موضوع تحريم نفت ايران در بازارهاي جهاني نيز ديگر مساله‌اي است که طي روزهاي گذشته حاشيه‌آفرين بوده است. برخي کشورها مانند ژاپن، هند و چين کشورهايي هستند که در سال‌هاي گذشته و زماني که ايران با تحريم‌هاي شديد نفتي مواجه بود، آنها به خريد نفت خود از ايران ادامه دادند. اين کشورها اين بار هم به دنبال معافيت از تحريم‌هاي آمريکا هستند تا بتوانند معاملات نفتي خود با ايران را ادامه دهند. با اين حال به نظر مي‌رسد که شرايط اين مرتبه متفاوت خواهد بود و ترامپ قرار نيست به هيچ کدام از خريداران نفت ايران معافيت بدهد.
افزايش توليد نفت عربستان تا سطح رکوردي
در همين حال بلومبرگ نوشت که عربستان سعودي به دنبال افزايش توليد نفت خود در ماه جولاي(تير-مرداد) به رکوردي جديد است و براي پايين آوردن قيمت‌ها يکي از بزرگترين افزايش‌هاي تاريخ صادرات خود را رقم خواهد زد. به گزارش مهر به نقل از بلومبرگ، به گفته افراد مطلع از سياست‌گذاري توليد عربستان سعودي، در ماه جولاي(تير- مرداد) اين کشور به دنبال افزايش توليد نفت خود به رکوردي جديد است و براي پايين آوردن قيمت‌ها يکي از بزرگترين افزايش‌هاي تاريخ صادرات خود را رقم خواهد زد.
منابع آگاه، که به علت انتشار اطلاعات محرمانه، نخواستند نامي‌از آنها برده شود، خبر دادند که شرکت نفت دولتي عربستان، آرامکو، ماه آينده توليد خود را به رکورد ۱۰.۸ ميليون بشکه در روز خواهد رساند. به اين ترتيب رکورد قبلي توليد اين کشور که ۱۰.۷۲ ميليون بشکه در روز و مربوط به توافق نوامبر ۲۰۱۶ بود شکسته خواهد شد. اين نشان‌دهند واکنش بي‌سابقه عربستان به فشارهاي ترامپ براي افزايش توليد نفت اوپک است. توليد نفت عربستان در ماه مي‌(ارديبهشت-خرداد) ۱۰.۰۳ ميليون بشکه در روز بود.


ديدار نفتي وزير انرژي روسيه با وزير خزانه‌داري آمريکا
از طرف ديگر براساس برخي گزارش‌ها وزير انرژي روسيه، الکساندر نواک گفت که با وزير خزانه‌داري آمريکا، استيون منوچين ديدار کرده است تا در مورد مسائل مربوط به انرژي و تحريم‌هاي آمريکا عليه روسيه گفتگو کند. به گزارش مهر به نقل از رويترز، سه‌شنبه شب، وزير انرژي روسيه، الکساندر نواک گفت که با وزير خزانه‌داري آمريکا، استيون منوچين ديدار کرده است تا در مورد مسائل مربوط به انرژي و تحريم‌هاي آمريکا عليه روسيه گفتگو کند. روسيه يکي از بزرگترين توليدکنندگان نفت و گاز جهان است و ايالات‌متحده از توليدکنندگان انرژي جهان خواسته است براي جلوگيري از افزايش قيمت‌ها، توليد نفت خود را افزايش دهند.
نواک در کنفرانس خبري در واشنگتن گفت: ما ديدار کرديم. ما در مورد مسائل انرژي و ساير مسائل گفتگو کرديم. ما در مورد سوالاتي که در مورد تحريم‌ها مطرح بود هم مختصرا بحث کرديم. ما نمي‌توانيم به سادگي از کنار اين مسائل دشوار عبور کنيم و بنابراين در طول گفتگوي خود هم به آنها اشاره کرديم. نواک همچنين گفت که با وزير انرژي آمريکا، ريک پري هم در مورد همکاري در زمينه انرژي ديدار و گفتگو کرده است. اين ديدارها درحالي انجام شد که وزيران و مديران اجرايي انرژي جهان براي کنفرانس سه‌سالانه گاز جهاني، در واشنگتن گرد هم جمع شده‌اند. اين اجلاس بزرگترين اجلاس صنعت گاز است.
آمريکا خواستار توقف خريد نفت ايران توسط هند
در اين ميان يک مقام ارشد وزارت کشور آمريکا گفت که ايالات‌متحده اصرار دارد که هند و تمام خريداران ديگر نفت خام ايران، بايد تا ۴ نوامبر واردات خود از ايران را به صفر برسانند. به گزارش مهر به نقل از هندوستان تايمز، سه‌شنبه شب يک مقام ارشد وزارت کشور آمريکا گفت که ايالات‌متحده اصرار دارد که هند و تمام خريداران ديگر نفت خام ايران، بايد تا ۴ نوامبر واردات خود از ايران را به صفر برسانند. او همچنين هشدار داد که علي‌رغم آن‌چه قبلا در دوره قبلي تحريم‌ها رايج بود، هيچ معافيتي از تحريم‌ها داده نخواهد شد.
اين مقام دولتي گفت که اين پيام تا حالا به متحدان ما در اروپا و آسيا ارسال شده است و تيمي‌ترکيبي از مقامات وزارت کشور و خزانه‌داري آمريکا، در هفته‌هاي آينده، از چين، هند و ساير کشورها ديدار خواهند کرد. اين مقام دولتي در گفتگو با خبرنگاران گفت: هند و چين در معرض تحريم‌هايي قرار خواهند گرفت که بقيه کشورها هم با آن مواجه هستند... و بله ما از آنها مطمئنا خواهيم خواست که واردات نفت آنها از ايران بدون چون و چرا به صفر برسد. او ادامه داد: من در مورد اين که بگويم هيچ معافيتي داده نخواهد شد مردد هستم، اما موضع اوليه ما اين است که خير، هيچ معافيتي داده نخواهد شد.
تعليق قرار نفتي اندونزي با ايران
در اين ميان روز گذشته خبر رسيد که سرپرست شرکت پرتاميناي اندونزي گفته است دولت اندونزي ماه گذشته تصميم گرفت قرارداد شرکت پرتامينا براي اداره ميدان نفتي منصوري در ايران را تعليق کند، زيرا مي‌خواست از روابط خوب اين کشور با آمريکا حفاظت کند. به گزارش تسنيم به نقل از رويترز، نيکه ويدياواتي، سرپرست شرکت پرتاميناي اندونزي گفت: ما رابطه خوبي با آمريکا داريم و به اين دليل اين قرارداد معلق شده است. وي افزود: اين تصميم پس از مشورت ميان رئيس جمهوري، وزارت انرژي و معادن و شرکت پرتامينا اتخاد شده است. وي اين اظهارات را در حاشيه يک کنفرانس جهاني گاز طبيعي در واشنگتن بيان کرد. ويدياواتي نگفت که آيا احتمال احياي پروژه منصوري در آينده وجود دارد يا نه.
وزارت امور خارجه آمريکا ديروز اعلام کرد، در حال اعمال فشار بر متحدان خود است تا خريد نفت خود از ايران را از ماه نوامبر به صفر برسانند. اندونزي، يکي از اعضاي سابق اوپک است که در حال گسترش داد و ستد انرژي خود با آمريکاست و اخيرا يک قرارداد 20 ساله تامين ال ان جي با شرکت آمريکايي چنير انرژي منعقد نموده است. اين قرارداد از امسال آغاز خواهد شد.