توقیف 4500 خودرو در گمرک


گروه صنعت، معدن و تجارت: پيگيري‌ها براي حل مساله واردات و ثبت سفارش غيرقانوني در زمان بسته بودن سامانه ثبت سفارش همچنان ادامه دارد. طي روزهاي گذشته اين موضوع حاشيه‌هاي فراواني را تجربه کرده است. مهمترين اين حاشيه‌ها زماني ايجاد شد که رئيس سازمان بازرسي کل اعلام کرد که سامانه ثبت سفارش هک شده و برخي توانسته‌اند اجازه ورود 5000 هزار خودرو که بخش عمده‌اي از آنها لوکس بوده را اخذ کنند. با اين حال وزارت صنعت، معدن و تجارت ادعاي هک شدن اين سايت را تکذيب کرده و اعلام کرده است که به صورت جدي پيگير اين موضوع خواهد بود. در همين حال وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که عمليات ترخيص چهار هزار و 500 خودرو از مجموع 6 هزار و 481 خودرو ثبت سفارش شده غيرقانوني در گمرکات متوقف شد و پرونده بقيه خودروهاي مشمول در پرونده که بيش از يک هزار و 900 دستگاه بوده در حال پيگيري است‌.
به گزراش وزارت صنعت، معدن و تجارت، مرکز حراست اين وزارتخانه درباره انتشار اخباري مبني بر پرونده ثبت سفارش‌‌ي اعلام کرد: اين مرکز برپايه وظيفه ذاتي خود و رصدهاي لازم از زيرمجموعه‌هاي وزارتخانه بدون دريافت گزارشي از ديگر مراکز نظارتي نسبت به کشف تخلف در ثبت سفارش خودرو از روش‌هاي غيرقانوني اقدام و پس از بررسي‌هاي قانوني و تخصصي اطلاعات به دست آمده، براي جلوگيري از سودجويي افراد دخيل در پرونده، در زمان مشخص، پيگيري و مکاتبه با گمرک جمهوري اسلامي‌ايران، سازمان تعزيرات حکومتي، وزارت اطلاعات و ديگر مراکز مرتبط انجام و منجر به توقف ادامه عمليات و ترخيص چهار هزار و 500 خودرو از مجموع 6 هزار و 481 خودرو از گمرکات شد.
مرکز حراست وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: براي ديگر خودروهاي باقيمانده مشمول در پرونده که افزون بر يک هزار و 900 دستگاه بوده، پيگيري‌هاي لازم براي شناسايي افراد دخيل در پرونده از طريق شناسه‌هاي سيستمي‌و آدرس‌هاي اينترنتي در حال انجام و در پرونده‌اي که به همين منظور در مجتمع قضايي قاچاق کالا و ارز تشکيل شده، انجام خواهد شد. اين مرکز با استقبال از حساسيت رسانه‌ها و افراد دلسوز، تاکيد کرد: بايد توجه داشت در اين ميان مصاحبه‌هايي انجام مي‌شود که با هدف منصرف کردن اين مرکز، از ادامه پيگيري است، اما اطمينان مي‌دهيم مرکز حراست وزارت صنعت، معدن و تجارت پرونده را تا روشن شدن ابعاد و افراد آن تا آخر پيگيري خواهد کرد.
رئيس سازمان توسعه تجارت چندي پيش اعلام کرد پس از توقف ثبت سفارش واردات خودرو، برخي تخلف‌ها صورت گرفته و براي روشن شدن اين موضوع پرونده آنها به دستگاه‌هاي ذيربط امنيتي قضايي ارسال شده است. به گفته خسروتاج، با وجود آنکه تيرماه پارسال بارها اعلام شد ثبت سفارش واردات متوقف شده، اما خودروهايي از مسير گمرک‌ها ترخيص شد که ثبت سفارش آنها بعد از تاريخ اعلامي‌بود. پيش از اين نيز ناصر سراج، رييس سازمان بازرسي کل کشور هفته گذشته از هک شدن سايت وزارت صنعت، معدن و تجارت براي ثبت سفارش و ورود غيرقانوني نزديک به پنج هزار خودرو به کشور خبر داده بود که واکنش وزارت صنعت، معدن و تجارت را به دنبال داشت و آن را تکذيب کرد.


سازمان بازرسي کل کشور در واکنش به تکذيب وزارت صنعت، در اطلاعيه‌اي اعلام کرد: رييس وقت گروه ثبت سفارش خودروهاي خارجي سازمان توسعه تجارت ايران (وزارت صنعت، معدن و تجارت) در بخشي از نامه‌اي به سازمان بازرسي کل کشور که نهم خرداد امسال به امضاي وي رسيده است، تاکيد مي‌کند «هيچ‌کدام از مراحل ثبت سفارش خودروهاي سواري مورد نظر توسط اين دفتر صورت نگرفته است؛ به‌ عبارت‌ ديگر دفتر مقررات، در مراحل آن نقشي نداشته است و اين ثبت سفارش‌ها فقط با هک سيستم و تغيير کد در ديتابيس در روز 27 تيرماه 1396 رخ داده است.»
مجتبي خسروتاج نيز در واکنش به اين اطلاعيه سازمان بازرسي، 29 خرداد در حاشيه نشست هيات نمايندگان اتاق تهران در جمع خبرنگاران اعلام کرد: امکان دارد پس از رسيدگي به تخلف ثبت سفارش واردات 6400 دستگاه خودرو که وزارت صنعت آن را به مراجع ذيربط اعلام کرده است، مشخص شود سيستم ثبت سفارش هک شده است. البته ثبت سفارش به معني واردات نيست؛ بنابراين ممکن است ثبت سفارش شود اما واردات صورت نگرفته باشد. وي افزود: درخصوص هک شدن، ممکن است پس از رسيدگي به تخلف ثبت سفارش، مشخص شود سيستم ثبت هک شده است اما من اين را نمي‌دانم و نمي‌توانم بر آن نام(هک شدن) بگذارم.
اين اشکال هم مي‌تواند در سيستم و هم در افرادي باشد که در ارتباط با ثبت سفارش بودند اما وقتي موضوع را با شرکت‌هاي واردکننده در ميان مي‌گذاريم، مي‌گويند کارمندان ما ثبت سفارش کرده‌اند و ما از آن بي خبريم. با تمام اين احوال آنطور که مشخص است، نهادهاي نظارتي، گمرک و مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت تصميم گرفته‌اند به صورت جدي به اين پرونده ورود کرده و شرايط را براي متخلفان به طور کامل ببندند و از فعاليت آنها جلوگيري کنند.