لزوم اصلاح ساختار اقتصادی کشور

آفتاب یزد با مرور نامه هشدارآمیز
سال گذشته اقتصاددانان به حسن روحانی
به چرایی وضعیت فعلی اقتصاد کشور پرداخته است




لزوم اصلاح ساختار اقتصادی کشور

آفتاب یزد- گروه سیاسی: یک سال از وعده‌های رئیس جمهور منتخب، حسن روحانی به ملت ایران می‌گذرد، او علیرغم بی توجهی به هشدار اقتصاددانان و درخواست آنها برای عدم تسلیم در برابر فشارها و نیز ابراز نگرانی نسبت به چالش‌ها، تیم اقتصادی مورد نظر خود را به مجلس معرفی کرد و پس از رای اعتماد در خانه ملت وعده بهبود وضعیت اقتصادی را به مجلس و مردم داد. اگرچه طی ماه‌های گذشته تیم اقتصادی دولت با اقتصاد بیمار ایران به تعبیر برخی از اقتصاددانان کج دار و مریز رفتار کرد و به همین دلیل هم عده ای رئیس دولت دوازدهم را محافظه کار خواندند اما به تدریج روی دیگری از سکه از جمله افزایش فشارهای جریان‌های مخالف دولت و ... بیش از پیش نمایان شد. امروز بازار سکه و ارز در تلاطم است و نارضایتی‌ها نسبت به وضعیت موجود اقتصادی موج می‌زند. از این رو با توجه به هشدار 71 اقتصاددان در مرداد ماه سال 96 به رئیس جمهور و نیز تاکید بر انتخاب تیمی‌قوی، این پرسش به وجود آمد که آیا علت ناکامی‌های اقتصادی ناشی از انتخاب تیم اقتصادی است و یا عوامل دیگری منجر به ایجاد وضعیت کنونی گشته است، وضعیتی که روز به روز تنفس را برای دولت از سوی مخالفان سخت‌تر می‌سازد. از این رو حمید حسینی اقتصاددان و عضو اتاق بازرگانی تهران در اینباره به آفتاب یزد گفت:« تیم اقتصادی طی هفت ماه گذشته بدون هچ مشکلی توانست کشور را اداره کند به همین دلیل به نظر می‌رسد که بخش عمده‌ای از مشکلات اقتصادی ربطی به عملکرد دولت ندارد.» او ادامه داد: «به هر حال فشارهای خارجی تاثیر نامطلوبش را بر اقتصاد ایران گذاشته است و از سویی رفتار مردم و بخشی از مافیای قدرت بر بازار سکه و ارز منجر به وضعیت فعلی اقتصادی گشته است.»

نگاهی به نامه سرگشاده 71 اقتصاددان
مردادماه سال 96 پس از معرفی تیم اقتصادی روحانی به مجلس بود که 71 اقتصاددادن سرشناس کشور در نامه ای خطاب به رئیس جمهور منتخب ضمن تشریح مشکلات اقتصادی، چالش‌های کنونی را در این راستا به او یاد آورشده و نسبت به فشارهای سیاسی و چانه ‌زنی‌های مختلف در انتخاب تیم اقتصادی ابراز نگرانی کردند. این اقتصاددانان سرشناس کشور در ادامه به تشریح ویژگی‌های مطلوب برای انتخاب تیم اقتصادی مناسب پرداختند که از جمله این ویژگی‌ها،«تخصص در امور اقتصادی»، «سیاست‌گذاری مناسب برای چالش‌های کنونی»، «دیپلماسی و اطلاع‌رسانی صحیح»، «چهره مقبول در میان اقتصاددانان و مردم»، «اعمال سیاست‌های صحیح در سطح دولت و مقابله با درخواست‌های ناهمسوی دستگاه‌های اجرایی» و «هماهنگی در سیاست‌های پولی، ارزی، تجاری، مالی و مالیاتی» از مهم‌ترین این ویژگی‌ها هستند. همچنین این اقتصاددانان سرشناس که نسبت به وضعیت موجود و آینده اقتصادی ایران با روند گذشته و مسیر کنونی آگاه بودند از رئیس جمهور خواستند که به هیچ روی تسلیم فشارهای سیاسی و چانه زنی‌ها نشود اما به هر روی رئیس جمهور تیم اقتصادی مورد نظرش را به مجلس معرفی کرد و در خانه ملت قبل و بعد از رای اعتماد از مجلس برای وزرای پیشنهادی خود به مردم وعده داد که مشکلات اقتصادی به کمک تیم پیشنهادی و منتخب حل خواهد شد.

پیش بینی اقتصاددانان درباره ابر چالش‌ها
امروز 11 ماه از زمان نوشتن نامه 71 تن از اقتصاددانان سرشناس به رئیس جمهور و هشدار آنها به او نسبت به ابرچالش‌های اقتصادی موجود در کشور و توجه بیشتر به انتخاب تیم اقتصادی دولت می‌گذرد؛ اکنون با توجه به وضعیت موجود از جمله گرانی، تورم و رکود اقتصادی صدای نارضایتی‌هایی که به ویژه از سوی اقشار فرودست و کم درآمد جامعه به گوش می‌رسد و نیز گاه زمزمه تغییر برخی از وزرا که از سوی مجلس شنیده می‌شود، به نظر می‌رسد که اقتصاددانان کشورمان وضعیت موجود و نتیجه انتخاب روحانی و تسلیم او در برابر محدودیت‌ها و فشارها را پیش بینی کرده و به همین دلیل طی نامه ای از رئیس جمهور با ابراز نگرانی نسبت به ابرچالش‌های اقتصادی خواستند که روحانی نسبت به انتخاب تیم اقتصادی خود توجه بیشتری داشته باشد.

تیم اقتصادی، تنها یکی از عوامل ناکامی
مهدی پازوکی اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفت وگو با آفتاب یزد درباره هشدار سال گذشته اقتصاددانان نسبت به انتخاب تیم اقتصادی و تاثیر عملکرد وزارت خانه‌های اقتصادی دولت بر مشکلات اقتصادی گفت: وضعیت کنونی تنها نتیجه انتخاب تیم اقتصادی نیست بلکه انتخاب تیم اقتصادی قوی تنها به عنوان یکی از مولفه‌های مهم منجر به بهبود وضعیت اقتصادی می‌گردد. او با بیان اینکه رئیس جمهور قبل از هر اقدامی‌باید اصلاحات اقتصادی را در دستور کار خود قرار دهد، افزود: اگر در کشور اصلاحات اقتصادی به مفهوم حقیقی صورت نگیرد قطعا کشور دچار چالش‌های بیشتری خواهد شد. هر چقدر این اصلاحات به تاخیر بیفتد هزینه اصلاحات اقتصادی افزایش خواهد یافت. این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه البته تیم اقتصادی دولت باید قوی و شجاع باشد، ادامه داد: اما هر تیمی‌که بر روی کار آید روحانی چاره ای جز اصلاحات اقتصادی ندارد. به ویژه امروز که حزب به مفهوم واقعی در کشور وجود ندارد، روحانی می‌تواند تیم بسیار قوی ای در وزراتخانه‌های اقتصادی بر روی کار بیاورد و از نیروهای تکنوکرات، مستقل و شجاع در کشور استفاده کند. پازوکی در ادامه اظهار کرد: یکی از مسائلی که رژیم گذشته به لحاظ اقتصادی با آن مواجه شد این بود که علیرغم اینکه تیم اقتصادی در آن دوران بسیار مطلوب عمل کرد، شاه نیروهای تکنوکرات را کنار زد و این مسئله منجر به افزایش نارضایتی‌های عمومی‌گشت و تورم نیز فزاینده شد. در حالی که حل چالش‌های اقتصادی ایران نیاز به مدیران شجاع و کارآمد دارد. او با بیان اینکه در اردیبهشت ماه 96 مردم ایران خواهان تغییر در همه حوزه‌ها به ویژه اقتصادی بودند که به روحانی رای اعتماد دادند، تاکیدکرد: رئیس جمهور برای اینکه از خود نامی‌ماندگار در صحنه سیاسی ایران به ویژه در پیشگاه ملت به جای بگذارد، چاره ای جز تن دادن به اصلاحات اقتصادی و روی کار آوردن تیم اقتصادی قوی و کارآمد و شفاف سازی در اقتصاد ایران ندارد.

تاثیر برجام و مافیای قدرت بر اقتصاد
حمید حسینی اقتصاددان و عضو اتاق بازرگانی تهران درباره نامه هشدارآمیز سال گذشته 71 تن از اقتصاددانان سرشناس کشورمان به رئیس جمهور، توجه به انتخاب تیم اقتصادی و نیز تاثیر عملکرد وزارتخانه‌های اقتصادی بر مشکلات کشور، به آفتاب یزد گفت: اگرچه شکی نیست که در تیم اقتصادی دولت دو دستگی و دوگانگی وجود دارد اما این تیم اقتصادی طی هفت ماه گذشته توانست بدون هچ مشکلی کشور را اداره کند به همین دلیل به نظر می‌رسد که بخش عمده ای از مشکل ربطی به عملکرد دولت ندارد. او ادامه داد: به هر حال نسبتا فشارهای خارجی تاثیرش را بر اقتصاد کشور گذاشته است و از سویی رفتار مردم و بخشی از مافیای قدرت بر بازار سکه و ارز منجر به وضعیت اقتصاد فعلی گشته است. بنابراین هر فرد دیگری هم امروز در تیم اقتصادی دولت باشد به نظر نمی‌رسد که بتواند کار خاصی انجام دهد. عضو اتاق بازرگانی تهران افزود: امروز وضعیت به گونه ای است که دولت چندان نمی‌تواند از تنش در روابط خارجی و نگرانی موجود در جامعه بکاهد و از سویی مردم را به عدم ورود به بازارهای متفرقه متقاعدکند. حسینی در ادامه اظهار کرد: بنابراین در چنین وضعیتی تفاوتی ندارد که اقتصاد کشور به دست چه مدیر و یا مدیرانی اداره شود. از این رو اعتقاد ندارم به اینکه همه مشکلات اقتصادی ناشی از انتخاب نادرست تیم اقتصادی دولت باشد. این عضو اتاق بازرگانی تهران در پایان با بیان اینکه دولت امروز با توجه به چالش‌های اقتصادی باید به هر ترتیبی از برجام مراقبت کند، گفت: مخالفان برجام در صورت خروج از برجام چه راه حلی دارند؟! در حالی که خروج از برجام تنها شرایط را نسبت به گذشته بدتر خواهد کرد. از سویی باید در نظر گرفت که حفظ برجام به جامعه آرامش می‌دهد و مردم احساس خواهند کرد که دولت به دنبال حل اساسی همه مشکلات موجود از جمله روابط خارجی و اقتصاد است. علاوه بر این، رئیس جمهور همچنان باید به دنبال گفت و گوی شفاف و مستقیم با مردم و در میان گذاشتن همه مشکلات موجود با آنها باشد.