برای کالاهای ضروری جای نگرانی نیست

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری همراه با تعداد دیگری از دولتی‌ها مثل واعظی مسئول دفتر رئیس‌جمهوری و تعدادی از وزرا دیروز به دیدار نماینده‌های مجلس رفتند. موضوع این جلسه آن‌قدر مهم بود که نماینده‌های مجلس دستور دیروز را به‌طور کامل انجام ندادند تا نوبت به برگزاری جلسه غیر علنی با معاون اول رئیس‌جمهوری برسد. موضوعی که در روزهای گذشته خیلی از مسئولان را وادار به پاسخگویی کرده است، یعنی گرانی و افزایش قیمت کالاها. اگرچه این جلسه غیر علنی بود، اما به‌محض تمام‌شدنش، کسانی که در آن حضور داشتند پیغام خوشحال‌کننده معاون اول رئیس‌جمهوری را به مردم رساندند: نگران نباشید.
نخستین کسی که گزارش این جلسه را به رسانه‌ها داد علی لاریجانی، رئیس خانه ملت بود. او اول بر اهمیت جلسه تأکید کرد و گفت: «لازم بود درباره وضع قیمت‌ها و نگرانی‌هایی که به وجود آمده بین مجلس و دولت بحث جدی شکل بگیرد.»
شیطنت‌های آمریکا هم یکی از بحث‌هایی بوده که در این جلسه مطرح شده است. لاریجانی در این مورد گفت: «باید قبول کرد با توجه به شیطنت‌هایی که آمریکایی‌ها دارند و برخی اشکالات درونی اقتصاد کشور، باید روی این مسائل کار جدی کرد و نقدینگی را به سمت نقاط ثروت‌زا و تولیدمحور سوق داد.» پاسخ لاریجانی به یکی از رسانه‌ها درباره این‌که تدبیر فوری دولت برای کنترل گرانی‌های اخیر چه بوده است، بیشتر از بقیه حرف‌هایش جالب بود. او گفت: «امیدواریم خدا به همه شما
صبر بدهد.»


شهباز حسین‌پور، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم به‌عنوان کسی که در این جلسه غیر علنی حضور داشت، حرف‌های امیدوارکننده‌ای می‌زند. او که از جهانگیری به‌عنوان فرمانده جنگ اقتصادی یاد می‌کند، می‌گوید: «به نظر من جهانگیری دیدگاه‌ها و نظرات خوبی برای حل مشکلات مردم ارایه کرد. او اعلام کرد که بر اساس سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی، امید دشمن را در حوزه اقتصادی تبدیل به یأس می‌کنیم و راهکارهای خوبی هم برای این موضوع در نظر داریم. من فکر می‌کنم دولت تمام تلاشش را برای ساماندهی وضع موجود انجام می‌دهد، اما کارشکنی‌هایی هم وجود دارد که باید آنها را در نظر گرفت.»
حسین‌پور در جواب این‌که راهکار عملی دولت برای کنترل بازار چه بوده است، می‌گوید: «قرار شد دولت طی هفته‌های آینده تصمیم‌گیری‌ها و نظارت‌های خود را اعلام و کنترلش را بر وضع بازار بیشتر کند. همچنین این توضیح داده شد که از آن‌جایی که کالاهای ضروری با دلار ۴۲۰۰ تومان وارد شده باید در زمان فروش هم نرخ‌های مصوب اعلام شود تا فشار روانی که گران شدن برخی از کالاها وارد می‌کند باعث گران شدن تمام اقلام موجود در بازار نشود.»
وعده دیگر جهانگیری اعلام سیاست‌های دولت در مورد بازار ارز بوده است. حسین‌پور می‌گوید: «معاون اول رئیس‌جمهوری قول داد که ظرف هفته آینده سیاست‌های دولت در این مورد اعلام و اقدامات لازم برای ساماندهی بازار ارز انجام شود.»
گویا پای کسانی هم که در جریان پیش‌فروش سکه به‌صورت فله‌ای اقدام به خرید آن کرده‌اند به این جلسه باز شده، چون به گفته حسین‌پور،‌ جهانگیری وعده‌هایی هم در مورد بررسی این موضوع داده و قرار شده با متخلفان
برخورد شود.