مقتدی صدر و حیدر العبادی برای تشکیل فراکسیون اکثریت توافق رسیدند عراق در مسیر دشوار گذار

محمدرضا ستاری
مقتدی صدر رهبر جریان صدر و ائتلاف سائرون که پیروز انتخابات پارلمانی اخیر در عراق شده است، پس از چندین مانور سیاسی با عمار حکیم و هادی العامری برای تشکیل ائتلاف، سرانجام از تشکیل فراکسیون اکثریت طی ائتلاف با فهرست النصر حیدر العبادی خبر داد. صدر و العبادی شامگاه شنبه در یک کنفرانس خبری در نجف اشرف با اعلام ائتلاف فراطایفه‌ای جدید نخستین گام جدی را برای تشکیل دولت آینده عراق برداشتند.
این ائتلاف از آنجا حائز اهمیت است که انتخابات عراق یکی از مهمترین انتخابات‌ها پس از شکست خلافت داعش در این کشور بوده و تا به اینجای کار نیز با توجه به چالش‌های سیاسی و اقتصادی و همچنین ادامه تنش‌ها بر سر تائید آرای انتخابات که همچنان به صورت دستی در برخی نقاط در حال شمارش است، سرنوشت آینده سیاسی این کشور در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
مقتدی صدر که لیستش با کسب 54 کرسی از مجموع 329 کرسی پارلمان در صدر قرار داشته و حیدر العبادی نخست وزیر فعلی عراق که دارای 42 کرسی است اعلام کردند که با این اقدام قصد شکل دادن به دولتی قوی، فراطایفه‌ای و فرانژادی در جهت ساختن عراقی عربی دارند و از تمامی گروه‌های سیاسی پیروز در انتخابات نیز می‌خواهند تا در این مسیر به آنها یاری برسانند.


برنامه مقتدی برای قبضه کردن قدرت
اقدام مقتدی صدر برای تشکیل دولت ائتلافی با حیدر العبادی در حالی صورت می‌گیرد که وی پیش از این نیز با هادی العامری به عنوان رئیس جریان دوم پیروز انتخابات و همچنین عمار حکیم و ایاد علاوی نیز ائتلاف تشکیل داده است. این امر هر چند در گام اول شاید نشان دهنده تشتت و یا حتی سردگمی جریان سائرون باشد، اما ناظران سیاسی عراق معتقدند که مقتدی صدر با برنامه‌ای از پیش تعیین شده قصد دارد تمامی جریان‌های اثرگذار عراقی را به سمت خود بکشد تا در دولت آینده هر چند منصبی اجرایی و رسمی نداشته باشد، اما نفوذش را حفظ کند. شواهد چنین مساله‌ای می‌تواند در دعوت نکردن از لیست نوری مالکی و همچنین ائتلاف با حزب کمونیست عراق نمایان باشد.
در همین راستا صدر به میزان زیادی از شروط قبلی خود در مقابل حیدرالعبادی عقب نشسته و با همکاری وی قصد دارد هرگونه اعلام نتیجه در روند بازشماری آرای انتخابات و پیامدهای احتمالی آن را نیز خنثی کند. این مساله برای حیدر العبادی نیز حائز اهمیتی جدی است، چرا که با آتش گرفتن صندوق‌های رای در بغداد پیش از آغاز روند بازشماری آرا و درز کردن اطلاعاتی در خصوص عمدی بودن این ماجرا، بسیاری از تحلیل‌گران تاکید داشتند که این کار عمدی به طور حتم توسط جریان‌های حاکم عراقی برای به آشوب کشیدن و حتی برگزاری مجدد انتخابات شکل گرفته است. مساله‌ای که انگشت اتهام را به سمت حیدر العبادی به عنوان نخست وزیر عراق نشانه رفته بود، زیرا ائتلاف النصر وی با توجه به تمامی تلاش‌های صورت گرفته در مکان سوم رقابت‌های انتخاباتی قرار گرفت.
در همین رابطه سخنگوی جریان صدر تاکید کرده که توافقات قبلی ائتلاف سائرون با سایر جریان‌های سیاسی عراق به قوت خود باقی است و ائتلاف بزرگ برای تشکیل دولت به زودی اعلام خواهد شد. سائرون تا به اینجای کار تاکید دارد که درهای همکاری به روی تمامی کسانی که به اصلاحات باور دارند باز است و آنها قصد دارند علاوه بر تشکیل دولتی فراطایفه‌ای، مبارزه با فساد در تمامی سطوح عراق را با نظارتی شفاف دنبال کنند. مقتدی صدر همچنین در کنفرانس خبری خود با حیدر العبادی درباره نکاتی از جمله تشکیل دولت تکنوکرات شایسته سالار، حمایت و تقویت از نیروهای مسلح، تدوین برنامه اصلاح اقتصادی، بستن راه مداخلات خارجی به توافق رسیده است.
عراق به کدام سمت خواهد رفت؟
هر چند تا پیش تشکیل کابینه عراق دورنمای جریان‌های پیروز انتخاباتی ترسیم آرمان‌شهری از آینده این کشور است، اما عراق علاوه بر چالش‌های پیش‌رو برای تشکیل دولت ائتلافی، اکنون درگیر تنش‌های قومی و مذهبی، تروریسم، فساد ساختاری، بحران سیاسی و اقتصادی است. هنوز یک سال از زمان شکست سرزمینی داعش در این سرزمین نگذشته که میلیاردها دلار هزینه بازسازی تخریب‌های ناشی از داعش بر روی دست تصمیم‌گیرندگان این کشور مانده است. هزینه‌هایی که تنها جنبه روبنایی و اقتصادی دارد و ضربه‌های اجتماعی و روحی آن تا سال‌ها گریبان‌گیر مردم و مسئولان عراقی خواهد بود. از سوی دیگر چالش عراق با کردستان عراق نیز آتش زیر خاکستر میان بغداد و اربیل است. هر چند به ظاهر تاکنون این تنش تا حدودی با موفقیت نسبی دولت به سود بغداد رقم خورده است، اما همچنان جریان‌های کردی می‌توانند در امور آتی این کشور تاثیر خاص خود را داشته باشند.
همچنین صدر اگر چه ممکن است که دولتی تحت نفوذ خود بر روی کار بیاورد، اما ساختار متشتت عراق و جناح‌بندی‌های سیاسی این کشور با پیوند خوردن به بحث بازیگران خارجی حاضر در صحنه میدانی این است، دورنمای سختی را برای دولت آینده عراق ترسیم می‌کند، چرا که اکنون علاوه بر چالش جریان‌های متعدد سیاسی، مردم این کشور در انتظار یک تغییر بزرگ به سر می‌برند. تغییری که در صورت هرگونه توقف یا انحراف احتمالی می‌تواند حجم زیادی از آوار اعتراضات اجتماعی و فشار افکار عمومی را بر روی صحنه‌گردانان سیاسی این کشور خراب کند. تمامی این مسائل سبب می‌شود تا امکان تشکیل دولت در آینده‌ای نزدیک بعید به نظر رسیده و بر مبنای تجربه سال 2010 اگر یک ائتلاف شکننده نیز از طیف‌های مختلف ایجاد شود، به تبع مدت‌ها درگیری سیاسی دراین کشور ادامه خواهد داشت. امری که در همان سال 2010 به مدت 9 ماه عراق را در بن‌بستی سیاسی گرفتار کرده بود، چه برسد به اکنون که وضعیت سیاسی بسیار ملتهب‌تر از گذشته است.
سایر اخبار این روزنامه
عضو هیات رئیسه مجلس : لاریجانی و روحانی درباره لایحه FATF با رهبر انقلاب دیدار خواهند کرد «ابتکار» از جلسه غیرعلنی پیش بینی نشده مجلس درباره مشکلات اقتصادی گزارش می دهد برنامه دولت برای مقاومت در برابر تا 2 سال جنگ تحریمی ظریف خطاب به منتقدان دولت : خیال نکنید اگر روحانی رفت و اصولگرایان آمدند موفق می‌شوند محمد صادق جنان صفت رئیسی که نمی داند چه کند بهتر است برود روز گذشته معاملات آتی سکه در بورس کالا تا اطلاع ثانوی متوقف شد سرگیجه پژواک‌های طلایی «ابتکار» نگاه اصلاح طلبان به تضاد های تحزب در توسعه سیاسی و استراتژی وحدت انتخاباتی را بررسی می‌کند «ابتکار» از آثار اخبار در نگاه شبکه های اجتماعی بر سایر مردم گزارش می دهد تصویر مبهم «خبر» در آینه اذهان جامعه کیوان ساکت در گفت وگو با «ابتکار » از اساسنامه جشنواره موسیقی فجر می گوید اجرا شدن یا نشدن ؛ مسئله این است! مقتدی صدر و حیدر العبادی برای تشکیل فراکسیون اکثریت توافق رسیدند عراق در مسیر دشوار گذار هشتادمیلیون، یک ملت با یک ضربان قلب امروز منتظر مهمترین بازی تاریخ تیم ملی فوتبال ایران هستند دفاع جهانگیری از لایحه تفکیک وزارتخانه‌ها