شور تماشای بازی در ‌آزادي

آرمان- یاسمن طالقانی: 30 خرداد در ذهن جامعه ایرانی به‌عنوان روز باز شدن درهای ورزشگاه آزادی به روی خانواده‌های ایرانی ثبت شده، اما مردم نمی‌خواهند که این روز صرفا به همین تاریخ باقی بماند بلکه این روز فتح بابی خواهد بود برای آینده که همه با فراغ‌بال به ورزشگاه بروند. این حضور برای بار دوم روز دوشنبه تکرار خواهد شد؛ زمانی که دلاور مردان ایرانی می‌توانند با بازی تاریخی پرتغال شگفت آفرین باشند و پس از نمایش خیره‌کننده‌شان در مقابل اسپانیا که تحسین همگان را برانگیخت حال با نمایش غرو انگیز مقابل پرتغال جهانیان را مجبور به تشویق و تحسین ایران و ایرانی کنند و دوباره پرچم ایران را بر فراز محل برگزاری مسابقه به اهتزاز درآورند. شامگاه دوشنبه چشم امید ایرانیان به حماسه سازی غیورمردان ایران است.
گشودن در؛ 19:30
ناصر محمودی‌فرد مدیر مجموعه ورزشى آزادى اعلام كرد: مجوز نمایش بازی ایران و پرتغال در ورزشگاه یكصد‌هزار نفرى آزادى صادر شد و علاقه‌مندان به ورزش مى‌توانند همراه اعضاى خانواده خود این بازی را از روى سكوی تماشاگران مشاهده كنند. بر همین اساس درب غربى مجموعه ورزشى آزادى از ساعت ١٩:٣٠ به روى علاقه‌مندان باز مى شود و آنها مى‌توانند در مجموعه حضور یابند. مانند بازی ایران و اسپانیا یک نمایشگر بزرگ به مساحت ۱۲۰۰ متر مربع در قسمت رو‌به‌روی جایگاه ورزشگاه آزادی کار گذاشته خواهد شد تا تماشاگران از طبقه اول و دوم ضلع غربی ورزشگاه، تماشاگر بازی باشند. البته مشكلات فنی این نمایشگر بزرگ برطرف شده و تماشاگران با كیفیت مناسب نظاره‌گر بازی ایران و پرتغال خواهند بود. در پایان یادآورى می‌شود كه بلیت فروشى این مسابقه به مانند دیدار قبلی اینترنتى و از طریق سینما تیكت خواهد بود.
جداسازی جایگاه خانواده‌ها


دیروز معاون سیاسی- انتظامی فرماندار تهران از پخش مستقیم بازی فوتبال ایران و پرتغال در ورزشگاه صدهزار نفری آزادی با حضور خانواده‌ها خبر داد. عبدالعظیم رضایی بیان کرد: شورای ورزش و نیز شورای تامین استان تدابیر لازم را برای امنیت و آرامش خانواده‌ها در ورزشگاه اندیشیده‌اند و جلساتی در این زمینه برگزار شده است. وی با بیان اینکه حضور خانواده‌ها برای تماشای بازی ایران و اسپانیا تجربه خوبی رقم زد افزود: مردم در تجربه قبلی اغلب به‌صورت خانوادگی در ورزشگاه حضور یافتند، شئونات اخلاقی از سوی همه رعایت شد و موردی از ناهنجاری گزارش نشد. وی با بیان اینکه تجربه پخش بازی قبلی (ایران- اسپانیا) برای طراحی و برنامه‌ریزی تیم مجری برنامه نیز بسیار موثر بود، افزود: مقرر شده است با ایجاد لژ (جایگاه) خانوادگی، خانواده‌ها از مراجعان مجرد جداسازی شوند. رضایی گفت: زیرساخت‌های ورود خانواده‌ها به ورزشگاه آزادی مناسب‌سازی شده، سرویس‌های بهداشتی ویژه بانوان و همچنین نمازخانه‌ها مناسب‌سازی شده‌اند؛ ضمن اینکه سرویس‌های بهداشتی سیار نیز تدارک دیده شده است. وی افزود: در بین دو نیمه و قبل از آغاز بازی نیز اجرای برنامه‌های فرهنگی و دیدنی برای خانواده‌ها تدارک دیده شده است. رضایی گفت: شرکت مترو نیز برای ایاب و ذهاب خانواده‌ها تا ظرفیت 2‌هزار نفر آمادگی دارد و پس از پایان بازی از ایستگاه ورزشگاه آزادی به سمت صادقیه خدمات‌رسانی می‌کند. وی بیان کرد: مجموعه وزارت کشور ازجمله استانداری تهران کاملا موافق حضور خانواده‌ها برای تماشای بازی در ورزشگاه آزادی است؛ البته برخی دغدغه‌های دلسوزان نیز مدنظر قرارگرفته که تفکیک خانواده‌ها از افراد مجرد از جمله آنهاست.
توصیه‌های محسن هاشمی
بحث تماشای فوتبال در ورزشگاه آزادی به شورای شهر تهران هم رسیده است و دیروز رئیس این شورا با اشاره به مسابقه تیم ملی در برابر پرتغال گفت: جام جهانی روسیه تصویر قابل احترامی از فوتبال ایران در عرصه بین‌المللی ارائه کرد و موجب شد تا درهای ایستادیوم آزادی روی زنان گشوده شود و شهروندان تهرانی در محیطی سالم اوقات فراغت خود را کنار یکدیگر سپری کنند. امیدوارم این درها باز بماند. محسن هاشمی ادامه داد: امیدواریم با امکان حضور خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها، محیط ورزشگاه‌ها شاهد ناهنجاری‌ها و نقض اخلاق ورزشی و پهلوانی از سوی برخی تماشاگران نباشد و پایش اخلاقی شود. رئیس شورای شهر در ادامه به سالگرد دکتر علی شریعتی و شهید مصطفی چمران اشاره کرده و با بیان اینکه گفتمان آنها در ایجاد انگیزش و شور انقلاب تاثیر فراوان داشت، افزود: چمران، انقلابی آزاداندیش بود و با وجود آنکه به‌لحاظ تفکرات انقلابی مورد تایید و حمایت ویژه امام(ره) محسوب می‌شد، اما از اعضای ارشد نهضت آزادی بود و در انقلابی‌گری و مبارزه با آزاداندیشی منافاتی نمی‌دید. هاشمی با بیان اینکه مردم ایران از مسئولان انتظار دارند که فقط به شعار دادن اکتفا نکنند، تاکید کرد: مردم انتظار دارند مسئولان مسئولیت را وسیله و نردبانی برای بالا رفتن خود و کسب امتیازات مادی نکنند و به اسم ارزش، آزادی و حقوق مردم را نقض نکنند و هر توصیه‌ای که به دیگران دارند خودشان اول به آن پایبند باشند.
بازی تاریخی
بی‌شک دوشنبه 4 تیر مهم‌ترین بازی تاریخ فوتبال ایران انجام خواهد شد، جایی که غیورمردان شایسته کشورمان در دیداری حساس به مصاف تیم پرتغال خواهند رفت. جایی که اگر تیم فوتبال کشورمان با یک بازی حساب شده بتواند پرتغالی‌ها را شکست دهد شگفتی‌ساز جام هجدهم لقب خواهد گرفت. امری که چندان هم دور از دسترس نیست. شاید اگر قبل از حضور تیم ایران در روسیه در مورد نحوه عملکرد این تیم در جام جهانی از کارشناسان امر پرسیده می‌شد همه صرفا به ارائه بازی خوب اکتفا می‌کردند، اما اکنون ملی‌پوشان کشورمان به حدی توقعات را بالابرده‌اند که مردم به کمتر از شکست پرتغال و صعود به مرحله بعد راضی نیستند. البته نباید از پیامدهای برد احتمالی تیم ملی فوتبال کشورمان نیز غافل باشیم چون اگر با شکست پرتغال به دور یک هشتم مسابقات صعود کنیم آن‌گاه جدای از جایزه مالی که نصیب کشورمان خواهد شد نام و آوازه فوتبال ایران و بازیکنانش بیش از پیش در جهان خواهد پیچید. مردم نیز که امیدوار به برد تیم ملی خود هستند درصددند که با پیروزی ایران به جشن و شادمانی بپردازند. گرچه نباید از حضور زنان و خانواده‌ها در ورزشگاه آزادی برای دومین‌بار گذشت. هرچند که باید چارچوب ها را رعایت کنیم و نگذاریم نشاط مردم با رفتارهای خارج از عرف و عدم رعایت شنونات اسلامی تو سط عده‌ای خدشه‌دار شود.