افزایش قیمت ۴۰ درصدی تلفن‌های همراه

صبا رضایی-گرانی نرخ دلار‌ قیمت موبایل را نیز 30 تا 40 درصد گران کرد. بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند که محصولات فناوری سریع‌تر از دیگر محصولات متاثر از نوسانات ارزی می‌شوند اما تنها چند ساعت از افزایش قیمت دلار گذشته بود که خبر گرانی گوشی‌های همراه در خبرگزاری‌ها منتشر شد و به طور حتم بسیاری از واردکنندگان و فروشندگان تلفن‌های همراه از این گرانی سود می‌برند چراکه بعید به نظر می‌رسد تمامی کالاهای موجود در بازار موبایل طی چند روز گذشته به اتمام رسیده باشد. واردکنندگان هم در سفارش‌های بعدی خود به ناچار باید با نرخ کنونی دلار قیمت محصولات را پرداخت کنند چراکه واردکنندگان موبایل همچنان از اختصاص نیافتن دلار دولتی شاکی هستند اما محمد‌جواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادعا می‌کند به واردکنندگان موبایل‌ دلار دولتی تخصیص یافته است. به هر روی گرانی موبایل موجب کاهش قدرت خرید مردم شده و بازار موبایل با کاهش شدید تقاضا مواجه خواهد شد. این امر تاثیر مستقیم روی فعالان بازار موبایل خواهد گذاشت و کارشناسان معتقدند بسیاری از بنگاه‌های کوچک اقتصادی در اثر این گرانی گوشی‌های همراه و کاهش تقاضا با خطر ورشکستگی مواجه خواهند شد.
پیگیری گرانی موبایل در توئیتر
وزیر ارتباطات نتوانست واکنشی به گرانی گوشی‌های موبایل نشان بدهد و با راه ارتباطی همیشگی خود- توئیتر- از پیگیری دلایل افزایش قیمت گوشی موبایل خبر داد و گفت: «امکان اعلام گزارش اختصاص ارز به گوشی‌های وارداتی فراهم شده و تخلفات صورت گرفته قابل پیگیری است.» به دلیل ثبت سفارش گوشی موبایل با ارز آزاد‌ طی یک ماه گذشته قیمت این کالا در بازار ایران حدود ۴۰ درصد‌ افزایش یافت. در این زمینه رییس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی دلیل گرانی ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت گوشی موبایل را تخصیص نیافتن ارز دولتی به واردکنندگان اعلام کرد و گفت: «بازرگانان به جای واردات رسمی، گوشی مسافری می‌آورند.» به گزارش مهر، کاربران تلفن همراه در شبکه اجتماعی توئیتر با اعتراض به افزایش قیمت گوشی، از وزیر ارتباطات خواستند در این زمینه توضیح دهد. به اعتقاد کاربران، با وجود اجرای طرح رجیستری و حذف قاچاق از بازار موبایل و نیز واردات قانونی گوشی، انتظار می‌رفت گوشی ارزان شود اما در حال حاضر قیمت گوشی هزار دلاری در بازار ایران به ۱۰ میلیون تومان رسیده است. با این حال محمدجواد آذری‌جهرمی در ادامه توئیترش نوشت: «انتقاد وارد است و هفته گذشته پیگیری‌هایی در این خصوص داشته‌ام.» او بیان کرد: «اکنون امکان شفاف‌سازی و گزارش اختصاص ارز در مدت اخیر‌ به همه گوشی‌های وارد شده در کشور به وجود آمده و در همین هفته عملیاتی خواهد شد. تخلفات صورت گرفته نیز قابل پیگیری است.» روز گذشته آذری‌جهرمی درباره چرایی قیمت‌های نجومی برخی از گوشی‌ها در بازار ازجمله آیفون گفت: «پشت پرده گوشی‌های گران‌قیمتی که امروز اتفاقا در بازار با ارز بالایی محاسبه می‌شوند و به فروش می‌رسند افراد سودجویی هستند که ارز را گرفته و در بازار به مردم ارائه کرده‌اند.»
نباید تلفن همراه گران شود


به گزارش ایسنا، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه شرکت‌های واردکننده در ابتدای سال‌جاری دلار مورد نیاز خود را با بهای 4200 تومان دریافت کرده‌اند معتقد است نباید قیمت گوشی در بازار‌ بالاتر از حد معمول برود. محمد‌جواد آذری‌جهرمی با اشاره به طرح رجیستری گفت: ما بحث پروژه ثبت تلفن همراه (رجیستری) را با هدف کنترل و نظارت دقیق بر بازار اجرا کردیم و در این چارچوب، آمارهایی مشخص از میزان واردات تلفن همراه با تخصیص ارز را در اختیار داریم. آنچه آمار ما دررابطه با واردات گوشی با تخصیص ارز 4200 تومانی به این کسب و کارها از ابتدای سال‌جاری نشان می‌دهد، این است که ابتدا 54 شرکت برای واردات هفت میلیون و 229 هزار و 646 هزار گوشی تلفن همراه به ارزش 580 میلیون و 629 هزار و 283 یورو، درخواست دادند که این موضوع در سامانه ثبتارش (سیستم الکترونیکی ثبت سفارش واردات کالا) ثبت شده است.
ارز دولتی تخصیص یافته است
وی ادامه داد: با بررسی‌های انجام شده، درنهایت از این تعداد برای 40 شرکت تخصیص ارز صورت گرفت و مبلغ ارز تخصیص‌یافته از بانک مرکزی به این شرکت‌ها نیز بالغ بر 220 میلیون و 643هزار و 206 یورو بوده است. وزیر ارتباطات ادامه داد: طبق آمار ما که بازه زمانی آن تا 29 خرداد است، پس از این ثبت سفارش‌ها حدود 140 هزار و 399 گوشی به ارزش 75 میلیون و 283 هزار و 860 یورو ترخیص شده که متوسط قیمت گوشی‌های ترخیص شده از بازار بر اساس فرمولی که عرض کردم، 536 یورو است.
ارز دولتی اختصاص نیافته است
در حالی که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادعا می‌کند ارز دولتی به واردکنندگان تلفن همراه اختصاص یافته است اما رییس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی اظهار کرد که دلیل گرانی بی‌سابقه گوشی‌های موبایل تخصیص نیافتن ارز دولتی است. وی از گرانی ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت گوشی موبایل به دلیل تخصیص نیافتن ارز دولتی به واردکنندگان خبر داد و گفت: بازرگانان به جای واردات رسمی، گوشی مسافری می‌آورند. مهدی محبی در گفت‌وگو با مهر، با اشاره به وضعیت بازار گوشی تلفن همراه در پی نوسان نرخ ارز طی هفته‌های اخیر، اظهار کرد: بازار گوشی موبایل به دلیل عدم تخصیص ارز دولتی به این صنف و مشکلات واردات، دچار وضعیت وخیمی است و طی ۲۰ روز گذشته شاهد افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت انواع گوشی در این بازار هستیم.
وی با بیان اینکه به دلیل مشکلات موجود‌ واردکنندگان از واردات گوشی به صورت رسمی خودداری می‌کنند، افزود: بازرگانان موبایل، کارت بازرگانی را کنار گذاشته و به صورت شخصی از طریق گذرنامه به صورت مسافری، گوشی وارد می‌کنند.محبی در مورد این ترفند جدید که از سوی بازرگانان موبایل انجام می‌شود، گفت: هم‌اکنون به دلایلی که مشخص نیست، سیستم گمرک باز است و هر مسافر با یک گذرنامه می‌تواند تا پنج هزار گوشی را به صورت مسافری وارد کشور کند. به همین دلیل بازرگانان با پرداخت عوارض گوشی مسافری، نسبت به واردات گوشی اقدام می‌کنند و دست از واردات رسمی تجاری کشیده‌اند.رییس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی با بیان اینکه تنها در صورتی که ارز ۴۲۰۰ تومانی به این صنف اختصاص داده شود، امکان بازگشت قیمت وجود دارد، بیان کرد: این موضوع باید از سوی بانک مرکزی و وزارت صنعت پیگیری شود که هم‌اکنون نیز شنیده می‌شود‌ برای این صنف دلار ۶۵۰۰ تومانی درنظر گرفته شده است. چنانچه این اتفاق بیفتد، نمی‌توان امیدوار بود که قیمت گوشی به قیمت اولیه خود بازگردد. وی با بیان اینکه گفته شده ظرف دو هفته آینده‌ تکلیف این موضوع مشخص می‌شود، تاکید کرد: در صورتی که دلار ۴۲۰۰ تومانی به این صنف تعلق بگیرد، وضعیت آشفته این بازار تا حدی آرام خواهد شد.
ورشکستگی بنگاه‌های کوچک اقتصادی
به گفته یکی از واردکنندگان گوشی‌های هوشمند، افزایش بی‌سابقه قیمت موبایل موجب کاهش چشمگیر فروش آن و در نتیجه ورشکستگی بنگاه‌های اقتصادی کوچک فعال در زمینه واردات و فروش تلفن‌های هوشمند خواهد شد. مهدی بکاهی، وارد‌کننده گوشی‌های آیفون اپل در گفت و گو با «جهان صنعت» اظهار کرد: طی چند روز گذشته قیمت موبایل در کشور افزایش بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده که دلیل اصلی آن نیز افزایش چشمگیر نرخ ارزها در کشور است. او درباره اینکه افزایش قیمت دلار چگونه می‌تواند طی چند ساعت تاثیر آنی روی قیمت موبایل بر جای بگذارد بیان کرد: تاثیر افزایش آنی قیمت دلار روی فعالان و واردکنندگانی است که موجودی موبایل خود را تمام کرده‌اند و باید با نرخ جدید دلار اجناس جدید وارد کنند اما واردکنندگان و فروشندگانی که در انبار خود به اندازه کافی کالا دارند از این افزایش 40 درصدی موبایل سود بسیاری به جیب می‌زنند با این همه آنها نیز در زمان سفارش محصولات جدید به ناچار باید هزینه را با نرخ جدید ارزی پرداخت کنند و دیگر سود کلانی به جیب نخواهند زد. این واردکننده موبایل درباره تاثیر افزایش قیمت موبایل روی بازار گفت: به طور حتم افزایش چشمگیر قیمت گوشی‌های موبایل موجب می‌شود که بازار فروش تلفن‌های همراه با رکود مواجه شود و در صورت گرانی قیمت‌ها فروش و سود حاصل از فروش نیز کاهش می‌یابد چراکه اگر گوشی آیفون با قیمت پنج میلیون تومان برای فروشنده 50 هزار تومان سود داشته، فروشنده با این قیمت هزاران دستگاه موبایل به فروش می‌رسانده و سود بیشتری در مجموع کسب می‌کرده اما زمانی که قیمت همین موبایل به 15 میلیون تومان برسد فروش موبایل کاهش چشمگیری می‌یابد و حتی فروش به یک‌دهم می‌رسد.
کاهش چشمگیر تقاضا در بازار موبایل
او افزود: اگر حقوق کارمندان را ماهانه سه میلیون تومان در نظر بگیریم هرکارمند با پس‌انداز چند ماهه می‌توانست موبایل آیفون با قیمت پنج میلیون تومان را خریداری کند اما با افزایش 40 درصدی قیمت تلفن‌های هوشمند دیگر مردم قدرت خرید کافی برای خریداری تلفن‌های همراه نخواهند داشت. در نتیجه کسب‌و‌کارهای کوچک و بنگاه‌های اقتصادی خرد فعال در زمینه واردات و فروش موبایل از میان رفته و به تدریج ورشکسته خواهند شد.
سخن آخر
با گرانی بی‌سابقه تلفن‌های هوشمند، مردم دیگر قدرت خرید موبایل را نیز از دست خواهند داد. به نظر می‌رسد در هر بازاری که سرک بکشید با پشیمانی اینکه چرا پیش از عید محصول مورد نیاز خود را خریداری نکرده‌ام یا رضایت از اینکه کالای مورد نیاز خریده شده است مواجه خواهید شد، اما در زمینه محصولات فناوری یکی از ویژگی‌های بارز این محصولات، معرفی و عرضه محصولات نوین با فناوری‌های پیشرفته‌تر و امکانات بهتر است، امکاناتی که مردم کشور به دلیل گرانی و کاهش قدرت خرید از آنها بی‌بهره خواهند بود.