توافق نفتی جدید در دستور کار اوپک و غیراوپک

اوپک با روسیه و سایر کشورهای مشارکت‌کننده در توافق کاهش تولید جهانی نفت، روز شنبه موافقت کردند تولیدشان را از ژوئیه افزایش دهند و میزان پایبندی خود به سطح تولیدی که در نوامبر 2016 توافق کرده بودند را به صددرصد برسانند‌.
توافق فعلی در انتهای سال ۲۰۱۸ به پایان می‌رسد اما به گفته وزیر انرژی روسیه یک پیشنهاد دیگر در دست بررسی قرار دارد‌.
الکساندر نواک پس از اینکه با افزایش تولید از ژوئیه موافقت کرد، به شبکه سی‌ان‌بی‌سی گفت: اعضای اوپک و غیراوپک سرگرم بررسی یک توافق نفتی برای سال ۲۰۱۹ هستند‌.
نواک پس از نشست اوپک در وین گفته است: ما سرگرم برنامه‌ریزی برای امضای توافق جدیدی تا پایان امسال هستیم‌. وی در ادامه افزود: چارچوب این توافق با همه شرکت‌کنندگان در نشست اخیر وزرا مطرح شده تا آنها بتوانند توافق مذکور را مطالعه کنند و اصلاحات لازم را انجام دهند‌.


اظهارات وی پس از دیدار روز شنبه میان تولیدکنندگان اوپک و اعضای غیراوپک مطرح شد‌. متحدان اوپک شامل روسیه با افزایش تولید به میزان یک میلیون بشکه در روز به منظور متعادل کردن عرضه و تقاضا در نیمه دوم سال میلادی جاری موافقت کردند‌.
نواک معتقد است: این توافق تا حد زیادی بر مبنای رصد وضعیت بازار، ایجاد و نهادینه کردن یک نهاد نظارتی و امکان اتخاذ تدابیر لازم در صورت لزوم همانند اقداماتی است که در سال ۲۰۱۶ انجام دادیم‌.
پیش‌نویس این توافق در نشست بعدی کمیته نظارتی اوپک و غیراوپک در سپتامبر بررسی خواهد شد تا در نشست وزرا که اواخر سال برگزار می‌شود به امضا برسد‌.
وزیر انرژی روسیه گفته است با وجود اینکه کشورش ابتدا افزایش تولید به میزان 5/1 میلیون بشکه در روز را پیشنهاد کرده بود، توافق اخیر برای افزایش تولید به میزان یک میلیون بشکه در روز باید کافی باشد‌.
وزیر انرژی روسیه در پاسخ به اینکه تا چه حد فشار دونالد ترامپ در گرفتن این تصمیم برای افزایش عرضه موثر بوده است، گفت: روشن است که ما تحت تاثیر توئیت‌های وی قرار نداریم اما مبنای اقدامات ما بررسی‌های عمیق بازار بوده است‌.
وزیر انرژی روسیه همچنین اظهار کرد: عربستان سعودی از روسیه دعوت کرده است تا عضو ناظر اوپک شود‌.
بر اساس گزارش سی‌ان‌بی‌سی، در راستای توافق روز شنبه، روسیه قصد دارد تولیدش را به میزان ۲۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد‌.
اوپک و متحدانش از سال گذشته در پیمانی برای محدودیت ‌عرضه به میزان 8/1 میلیون بشکه در روز شرکت کرده‌اند‌.
این تدابیر کمک کرد بازار نفت در ۱۸ ماه گذشته تعادل خود را باز یابد و قیمت‌های نفت از حدود ۲۷ دلار در سال ۲۰۱۶ به حدود ۷۵ دلار در هر بشکه در سال‌جاری صعود کرد اما اختلالات غیرمنتظره در ونزوئلا، لیبی و آنگولا کاهش تولید این گروه را در ماه‌های اخیر به حدود 8/2 میلیون بشکه در روز رساند‌.