بررسی مشکلات اقتصادی در جلسه غیرعلنی مجلس

سرویس سیاسی- جلسه دیروز مجلس شورای اسلامی با جلسه علنی آغاز شد و پس از گذشت حدود یک ساعت جلسه غیرعلنی پیرامون موضوعات اقتصادی آغاز شد. در این جلسه اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور و برخی معاونین مربوطه از طرف دولت حضور داشتند.
معاون اول دولت در جلسه غیرعلنی به ایراد سخن پرداخت. جهانگیری در سخنانی در دفاع از لایحه اصلاح بخشی از ساختار دولت مربوط به تفکیک برخی از وزارتخانه‌ها، گفت: تفکیک در چند وزارتخانه از ضروریات منطقی است، متأسفانه درباره شرایط جدید پیش روی کشور با مجلس، دولت و مردم گفت‌وگوی روشنی نداشتیم، به همین دلیل برای بسیاری از مسئولان کشور، وضعیت فعلی به عنوان یک شرایط ویژه تفسیر نشده و در جریان قرار نگرفته‌اند.
وی در ادامه با‌اشاره به برگزاری نشست غیرعلنی مجلس برای بررسی موضوع گرانی، گفت: ان‌شاءالله در جلسه‌ای که در خدمت دوستان هستیم قدری درباره شرایط جدید صحبت می‌کنیم، مهم این است که بدانید آمریکایی‌ها به گمان خود جنگ اقتصادی جدی را علیه کشور ما شروع کردند و تصور آنان این است که در زمین‌گیر کردن اقتصاد ایران موفق می‌شوند تا به تعبیر رئیس‌جمهور آمریکا، ایران پای میز مذاکره حضور یابد.
معاون اول رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: برای این کار به سازوکارهای اقتصادی نیاز است، دو وزارتخانه‌ای که امروز مورد بحث است از لحاظ مختلفی برای کشور دارای اهمیت است، در دنیا نیز معمولاً اختیارات تفکیک در سطح وزارتخانه‌ها به رئیس‌جمهور داده می‌شود تا تصمیم بگیرد کابینه‌اش را با چند وزیر معرفی کند.


وی تأکید کرد: هدف‌گیری اصلی اقتصاد کشور در مرحله اول بخش صنعت و بازرگانی است، در این دو بخش نیازمندیم که از سرعت عمل، چابک‌سازی و تصمیم‌گیری به‌موقع برخوردار باشیم، به همین دلیل حتی یک روز تأخیر در ایجاد وزارت بازرگانی آن هم به عنوان نهادی که باید برای کنترل قیمت‌ها، بازار و مایحتاج مردم و کالای موردنیاز وجود داشته باشد، به معنای وارد شدن فشار بر زندگی مردم است، یک لحظه تردید در تعیین وزیر مشخصی به عنوان مسئول در بخش صنعت به این معناست که در ماه‌های آینده با کارخانه‌های تعطیل‌شده متعددی مواجه خواهیم شد، اگر وزیر صنعت بخواهد موارد مربوط به بخش بازرگانی را مورد بررسی قرار دهد، بخش صنعت رها می‌شود کمااینکه اکنون فشار جدی وجود دارد که بخش صنعت و کارخانه‌ها به تعطیلی کشانده شوند.
معاون اول رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: ضربه زدن به حمل‌ونقل کشور نیز از دیگر دستورکارهای دشمن است، اولین تحریم‌ها مربوط به صنعت هوایی، حمل‌ونقل دریایی و بیمه‌های مرتبط با حمل‌ونقل دریایی است، در کنار این موارد بخش مسکن از مهم‌ترین بخش‌هایی است که می‌توان از آن برای‌اشتغال کشور بدون نیاز به ارز استفاده کرد، با توجه به این دلایل از نمایندگان به عنوان یک ضرورت جدی درخواست می‌کنیم به کلیات این لایحه رأی مثبت دهند.
جهانگیری خاطرنشان کرد: دولت به عنوان مسئول جدی مقابله با تحریم‌ها که باید کشور را در شرایط فعلی فرماندهی کند تا بتواند از این مرحله نیز عبور کند، از مجلس انتظار دارد با رأی قاطع به تفکیک سه وزارتخانه صنعت، ورزش و راه، این لایحه را به تصویب برساند؛ چراکه مهم‌ترین ابزاری است که در اختیار دولت قرار گرفته است. اگر این تفکیک رخ ندهد، از فردا می‌گوییم که بخش صنعت، مسکن و حمل‌ونقل به راحتی قابل اداره کردن نیستند و مشکل‌ساز خواهند شد، ما می‌خواهیم مجلس به لایحه رأی دهد تا دولت بتواند سازمان‌های مناسب را طراحی کند.
جلسه غیرعلنی به روایت لاریجانی
علی لاریجانی، رئیس‌مجلس شورای اسلامی دیروز در جمع خبرنگاران در توضیحاتی پیرامون جلسه غیرعلنی گفت: در این جلسه درباره وضعیت قیمت‌ها و نگرانی‌هایی که در کشور به وجود آورده صحبت شد؛ در این خصوص لازم بود بحث جدی میان مجلس و دولت صورت بگیرد.
جلسه غیرعلنی دیروز با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور و وزرای مربوطه برگزار شد و چنانکه لاریجانی تشریح کرد در این جلسه بحث مفصلی درباره شرایط کشور و علت ساز و کار‌های جدید برای مسائل اقتصادی مطرح شده است.رئیس‌مجلس در ادامه افزود: نمایندگان و روسای کمیسیون‌های مجلس هم دیدگاه‌های خود را در این نشست مطرح کردند.
لاریجانی تاکید کرد که باید اصلاحاتی از نظر نوع پرداختن به مسائل اقتصادی ایجاد شود و سپس گفت: این جلسات ادامه خواهد داشت و باید قبول کرد که با توجه به شیطنت‌هایی که آمریکایی‌ها دارند و برخی‌اشکالات درونی اقتصاد کشور، باید بر روی این مسائل کار جدی کرد و نقدینگی را به سمت نقاط ثروت‌زا و تولیدمحور سوق داد.
رئیس‌مجلس اضافه کرد: مباحثی هم درخصوص نوع نیازهایی که دولت در شرایط فعلی دارد و نیازمند تصمیم مجلس است، مطرح شد و پیشنهادات نمایندگان نیز ارائه و بر این نکته تأکید شد که در شرایط فعلی به همگرایی میان قوای سه‌گانه احتیاج است.
لاریجانی در ادامه گفت: خوشبختانه رهبری معظم انقلاب سازوکار مدیریتی را طراحی کردند تا قوای مختلف کشور با هم تصمیم‌گیری کنند و ضوابطی هم برای این موضوع گذاشتند که امیدواریم با این جلسه، این فکر عمیق‌تر شود و  شرایط کشور بهبود یابد.
رئیس‌مجلس در پایان در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آقای وکیلی اعلام کردند شما دیداری درباره FATF با رهبر معظم انقلاب داشته‌اید؟ گفت: دیداری نداشتم.
لاریجانی همچنین با قدردانی از برگزار کنندگان نمایشگاه عکس و کارتن حمایت از کالای ایرانی در مجلس، خاطر نشان کرد: کار ابتکاری خوبی توسط سازمان صورت گرفته و با اعلامی که صورت گرفته از ظرفیت فکری و هنری هنرمندان برای تمرکز بر حمایت از کالای ایرانی و تولید داخل استفاده شده است که به صدا و سیما تاکید می‌شود این نمایشگاه نمایش داده شده و در معرض دید عموم قرار گیرد.
رودربایستی در دولت!
در حاشیه جلسه غیرعلنی دیروز حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم شاهین شهر پیرامون جلسه غیرعلنی دیروز به خبرنگار کیهان گفت: این جلسه از قبل اعلام نشده بود و به یکباره تصمیم گرفته شد. به همین خاطر افراد دولت مطالبشان را از قبل آماده نکرده بودند که به صورت سازمان یافته ارائه دهند و تنها آقای جهانگیری نظراتش را بیان کرد.
وی در ادامه گفت: البته آقای جهانگیری پیام خوبی به مجلس نداد. از ایشان انتظاری بالاتر از این هست با توجه به اینکه در زمان جنگ هم مسئولیت‌های مختلفی داشته و به هیچ وجه وضعیت اکنون با آن زمان قابل مقایسه نیست؛ چرا که توانمندی‌های کشور اکنون بسیار بالاتر است لذا می‌توانستند که بسیار فعال‌تر از این به مسایل ورود داشته باشند.
حاجی دلیگانی در مورد علت شرایط حاضر گفت: یکی از دلایل اصلی این وضعیت در کشور رودربایستی و ملاحظه کاری در دولت است. چون رودربایستی دارند و می‌خواهند همین افرادی که هستند حفظ شوند در حالیکه در چنین شرایطی حداقل آقای رئیس‌جمهور باید رئیس‌بانک مرکزی را عزل می‌کرد ولی تاکنون این اتفاق نیفتاده است. رئیس‌بانک مرکزی 20میلیون نفر را ناراضی کرد اما برای آقای رئیس‌جمهور مهم نبود که 20میلیون نفر به دلیل عدم مدیریت صحیح آقای سیف دچار مشکل شدند و حتی بخشی از آنها دچار وضعیت بحرانی شدند در بحث موسسات مالی.
نماینده شاهین شهر در پاسخ به این سؤال که آیا روحیات و روش وزیر اقتصاد را با برنامه اقتصاد مقاومتی هماهنگ می‌بینید گفت: متاسفانه نه! ایشان اصلا در باغ نیست. در فضای دیگری است. ایشان هنوز تصور می‌کند که در یک فضای گمرکی مشغول به فعالیت است و در شرایط و فضای امروز نیست. حتی می‌بینیم که در جلسه قبلی غیرعلنی در حالی‌که آمده به مجلس برای صحبت و تبادل نظر پیرامون مشکلات بیان می‌کند که من به علت ضیق وقت صحبت نمی‌کنم! در حالی‌که20 دقیقه وقت داشت اصلا یک کلمه صحبت نکرد و به یک احوالپرسی بسنده کرد! در حالی‌که مجلس که نیاز به احوالپرسی ندارد. مجلس نیاز به تشکر ندارد. باید کارشان را انجام بدهند و وقتی به مجلس می‌آیند بگویند که چه کارهایی انجام داده‌اند و چه کارهایی قرار است انجام دهند.
نهاوندیان و نوبخت تصمیم گیرنده هستند!
حاجی دلیگانی سپس افزود: امروز به هر حال مدیران هماهنگ با شرایط را می‌طلبد. خود آقای جهانگیری هم‌اشاره کردند که ما نیاز به مدیران شجاع و جهادی داریم اما نمی‌دانم چرا عمل نمی‌کنند؟ این آقای جهانگیری که خودش می‌گوید مدیران امروز و این شرایط باید مدیران شجاع باشند و روحیه جهادی داشته باشند خب بسم الله. شما و آقای رئیس‌جمهور تصمیم بگیرید.
این نماینده دوره دهم گفت: چرا تصمیم نمی‌گیرند؟ چرا وزیر صنعت می‌آید و اینطور با ضعف مدیریتی خود بازار خودرو را بهم می‌ریزد و اثراتش را در بخش‌های اقتصادی دیگر هم مشاهده می‌کنیم و هیچ عذرخواهی و هیچ استعفایی صورت نمی‌گیرد و از جانب رئیس‌دولت هم اقدامی برای جایگزینی نمی‌بینیم.
وی تصریح کرد: عدم کارآیی وزرای صنعت و اقتصاد و رئیس‌بانک مرکزی یکی از عوامل اصلی این بحران‌های اخیر است. حالا وقتی از این آقایان می‌پرسیم می‌گویند ما تصمیم گیرنده نیستیم. من صبح امروز از یکی از معاونین وزارت صنعت درباره وضع موجود پرسیدم که او در پاسخ گفت تصمیم‌های اقتصادی را آقای نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور و آقای نوبخت سخنگوی دولت می‌گیرند و ما تصمیم گیرنده نیستیم! اگر واقعا اینگونه است و این آقایان خودشان را مقصر نمی‌دانند خب بیایند و بگویند.
حاجی دلیگانی در پایان در مورد اقدامات آتی مجلس گفت: ما برای بانک مرکزی از هفت ماه پیش طرح تحقیق و تفحص را داده‌ایم و روز سه‌شنبه گذشته هم این طرح در کمیسیون مربوطه مطرح شد و ایشان هم (رئیس‌بانک مرکزی) هر چقدر اصرار که ما این طرح را پس بگیریم قبول نکردیم. در مورد وزیر اقتصاد هم طرح استیزا آماده است و الان هم این طرح حداقل امضای لازم را دارد و همین طور به تعداد امضاها اضافه می‌شود و امیدواریم که حالا که دولت در این زمینه تصمیم گیری نمی‌کند ما بتوانیم اقدام لازم را صورت دهیم‌ و کسانی ان‌شاءالله به مسئولیت گمارده شوند که مرد این شرایط باشند.