تهدید مجلس؛ پاسخ زنگنه به استیضاح

پرونده فساد نفتی کرسنت یک بار دیگر بیژن زنگنه را به مجلس کشاند.  دیروز یکشنبه وزیر نفت به کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی رفت تا به سوالات 17 نماینده مجلس پاسخ دهد. این 17 نماینده بیش از یک ماه پیش، پس از انتشار اخباری درباره جریمه ایران در قرارداد گازی کرسنت و احتمال صدور گاز رایگان در ازای جریمه کرسنت به امارات، طرح استیضاح وزیر نفت را تقدیم هیات‌رئیسه مجلس کردند. روز شنبه
پس از گذشت 40 روز از تقدیم این طرح، سخنگوی کمیسیون انرژی از برگزاری جلسه مشترک بین نمایندگان امضا‌کننده طرح استیضاح و وزیر نفت در کمیسیون انرژی خبر داد. دیروز یکشنبه این جلسه برگزار شد و نمایندگان به طرح سوالات خود از وزیر نفت پرداختند. هدایت‌الله آقایی، نایب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» جزئیات این جلسه و سوالات نمایندگان و پاسخ‌های وزیر نفت را تشریح کرد. آقایی با بیان اینکه در این جلسه اصلی‌ترین سوال نمایندگان درباره کرسنت بود، گفت: نمایندگان پرسیدند: شما پس از دریافت رای اعتماد از مجلس، کسانی را به عنوان معاون به وزارتخانه آوردید که در فساد کرسنت نقش داشتند؛ به دلیل افشای این فساد، رای دادگاه داشت به نفع ایران صادر می‌شد اما این انتصابات باعث شد رای برگردد. وی با بیان اینکه یکی دیگر از سوالات نمایندگان درباره بستن این پرونده بود، افزود: دوستان پرسیدند شما در روز رای اعتماد گفتید 3 ماهه موضوع کرسنت را حل می‌کنم. دوستان این را به نقل از رئیس‌جمهور هم گفتند.
آقایی تصریح کرد: این سوالاتی بود که از وزیر پرسیده شد. نمایندگان گفتند همین فساد گازی باعث شد گاز ما به پاکستان صادر نشود.
وی درباره اظهارات زنگنه در این جلسه گفت: توجیه آقای زنگنه این بود که من نگفته‌ام 3 ماهه موضوع را حل می‌کنم. او گفت اگر مدارکی دارید، اعلام کنید.


نایب‌رئیس کمیسیون انرژی در پاسخ به اینکه زنگنه چیزی درباره رای دادگاه کرسنت نگفت، گفت: دوستان در این باره توضیح می‌خواستند ولی اطلاعاتی راجع به موضوع داده نشد. وی افزود: پس از اظهارات استیضاح‌کنندگان و دریافت پاسخ‌های وزیر، در نهایت به دلیل قانع نشدن استیضاح‌کنندگان، گزارش آن برای طرح در جلسه علنی به هیات‌رئیسه ارسال شد.
آقایی با بیان اینکه سوال مجلس از وزیر نفت درباره ضررهایی است که در کرسنت به کشور زده شده، افزود: این قرارداد بازار گاز منطقه را از دست ایران گرفت.
نایب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: آقای زنگنه خطاب به نمایندگان مجلس گفت من ناگفته‌هایی دارم که اگر طرح استیضاح به صحن مجلس بیاید، آن حرف‌ها را می‌زنم.
وی در پاسخ به اینکه یعنی وزیر نفت مجلس را تهدید کرد، اظهار داشت: می‌شود اسمش را تهدید هم گذاشت. آقای زنگنه به دوستان گفت من هم  حرف‌هایی دارم که اگر استیضاح به صحن بیاید حرف‌هایم را می‌زنم و هر چه اطلاع در این باره دارم می‌گویم.
این برای چندمین بار است که مجلس تلاش می‌کند به دلیل فساد کرسنت، زنگنه را که این فساد در دولت اصلاحات و در زمان تصدی وی بر وزارت نفت اتفاق افتاده است، استیضاح کند. پیش از این همه طرح‌های استیضاح، قبل از طرح در صحن علنی از دستور کار خارج شده بود و مجلس نتوانسته بود به ابعاد این فساد نفتی ورود کند. سرنوشت این طرح استیضاح نیز مشخص نیست چه خواهد شد و آیا مجلس می‌تواند این بار زنگنه را موظف به پاسخگویی صریح درباره این پرونده کند؟ این موضوعی است که با توجه به تعطیلی مجلس شورای اسلامی، به بعد از تعطیلات مجلس موکول خواهد شد.