سیاست‌خارجی فروملی

گروه سیاسی: برجام در ICU است. این را نه منتقدان، بلکه عباس عراقچی، معاون محمدجواد ظریف و نفر دوم در پرونده برجام گفته است. حتی اگر عراقچی این را هم نمی‌گفت، اوضاع برجام آنقدر وخیم است که احتضار آن تقریبا علنی شده است. آمریکا از برجام خارج شده و احتمال ارائه تضمین‌های مطلوب ایران از سوی اروپا نیز بسیار کم است. مواضع رسمی نظام درباره برجام بویژه برنامه نظام برای رسیدن به ظرفیت 190 هزار سو غنی‌سازی، نشان می‌دهد برآورد نظام از رفتار اروپا در قبال برجام چندان امیدوارانه نیست. در ایران اگرچه حسن روحانی و محمدجواد ظریف در طول مذاکرات و ماه‌های نخست پس از برجام، ادبیاتی توهین‌آمیز و غیرملی علیه منتقدان و دلسوزان اتخاذ کرده بودند اما پس از آنکه نوزاد برجام ناقص‌الخلقه زاییده شد و حالا با خروج آمریکا این نوزاد در آستانه مرگ قرار گرفته، منتقدان تلاش برجسته‌ای برای شماتت دولت روحانی و ظریف انجام ندادند و با اینکه آنها از سوی روحانی و ظریف مورد اهانت قرار گرفته بودند اما در مجموع، منتقدان به جای آنکه در موعد علنی شدن شکست برجام، روحانی و ظریف را آماج انتقاد و شماتت قرار دهند، ترجیح دادند همنوا با دولت برای وضعیت پس از برجام همفکری و چاره‌جویی و همراهی کنند. این رفتار اما گویا باعث ترک عادت غیراخلاقی محمدجواد ظریف نشده است.
به گزارش «وطن امروز»، دیروز محمدجواد ظریف در اظهاراتی عجیب و غیرمسؤولانه منتقدانی را که حالا درستی مواضع آنها درباره ناکارآمدی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای به اثبات رسیده، مورد اهانت قرار داد.  وزیر امور خارجه دیروز (یکشنبه) در نشستی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران یک بار دیگر نشان داد منافع جریانی و محفلی خود را بر مواضع ملی ترجیح می‌دهد تا به قول عباس عراقچی، مصادیق «برجام فروملی» را به وضوح نشان دهد. او دیروز ادبیات مورد استفاده اصلاح‌طلبان و ضدانقلاب درباره منتقدان عملکرد وزارت امور خارجه را به‌کار برد. ظریف که حالا باید پاسخگوی بی‌تدبیری در مذاکرات هسته‌ای که منجر به برداشته نشدن تحریم‌ها و خروج بدون هزینه آمریکا از این توافق شده، باشد، در اظهاراتی توهین‌آمیز باز هم منتقدان را با عنوان «دلواپسان» خطاب قرار داد؛ همان کسانی که بی‌تدبیری و ناتوانی ظریف در مذاکرات هسته‌ای را پیش‌بینی کرده بودند و حالا پیش‌بینی آنها اثبات شد اما در کمال بزرگواری، به شماتت ظریف رو نیاوردند. ظریف اما دیروز باز هم دهان خود را به توهین به این منتقدان باز کرد. ظریف در این نشست گفت: یکی از مواردی که بعضی دوستان دلواپس خیلی به من ایراد گرفتند و بارها گفتم و کماکان هم می‌گویم این است که اگرچه قدرت نظامی برای امنیت کشور مهم است ولی قدرت، تنها قدرت نظامی نیست. وزیر امور خارجه اضافه کرد: اگر در زمانی در دوران دیپلماسی قایق‌های توپدار، تعداد قایق‌ها و تعداد توپ‌هایی که روی این قایق‌ها بود و برد این توپ‌ها قدرت یک کشور و میزان نفوذش را در روابط بین‌الملل تعیین می‌کرد، این مربوط به قرون 18 و 19 بود. از ابتدای قرن 20 میلادی، قدرت اقتصادی در کنار قدرت نظامی باعث پیشرفت یا عقب‌ماندگی کشورها شد و به همین دلیل شما از ابتدای قرن 20 ملاحظه کردید که دیپلمات‌ها دیگر تنها نمایندگان بخش دولتی، سیاسی و امنیتی کشورها نبودند و یک عاملی به اسم دیپلماسی اقتصادی را به حوزه دیپلماسی وارد کردند. ظریف با بیان اینکه آن دوران الان تکرار نشده و به نظر من تکرار هم نخواهد شد، اظهار داشت: بعضی دوستان ما از دلواپسان، یک تکه از سخنرانی من دو- سه هفته بعد از برجام در شورای راهبردی روابط خارجی را بریده و یک تکه را نیز آمدنیوز بریده و پخش کردند که من گفتم هیچ وقت هیچکس نمی‌تواند از برجام خارج شود. اتفاقا من شرایط امروز را آن روز کامل پیش‌بینی کرده بودم، گفتم اگر آمریکا کامل از برجام خارج شود دیگر بقیه دنیا همراهی نمی‌‌کنند.
ظریف در ادامه بدون توجه به ضرورت انسجام ملی، باز هم منتقدان را «دلواپس» نامید تا نشان دهد این رفتار عصبی وی برآمده از یک کینه‌توزی است. وی با بیان اینکه اخیرا اروپایی‌ها گفتند ما 5 هزار شرکت را تجهیز می‌کنیم با شما کار کنند، اظهار داشت: ما باید به اروپایی‌ها بگوییم کدام شرکت را می‌خواهیم. حالا شاید یک دلواپسی بگوید شرکت ورشکسته را برای کار با شما فرستاده‌اند. رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: دنیا الان دلیل دارد به ترامپ بگوید تو نمی‌توانی اعمال نظر کنی، چرا که برای بقیه دنیا فقط ایران نیست. ریچارد هاس، رئیس شورای روابط خارجی آمریکا می‌گوید «ترامپ نظم لیبرالی بین‌المللی را که خودمان بنا نهادیم نابود می‌کند».
وزیر امور خارجه علیه اصولگرایان!


اظهارات محفلی، سیاسی و غیرملی ظریف که پیش‌تر در جریان مذاکرات سعدآباد و حضور او در شورای روابط خارجی اروپا در سال 93 علنی شده بود، این بار در این سخنرانی باز هم علنی شد. ظریف به جای آنکه منتقدانی را که حالا بصیرت و تیزبینی آنها درباره ماهیت آمریکا و برجام اثبات شده، مورد تکریم قرار داده و از بی‌تدبیری‌های خود روی بازگرداند، در اظهاراتی خلاف منافع و انسجام ملی باز هم با ادبیاتی که مورد استفاده رسانه‌های زرد داخلی و خارجی است علیه منتقدان تاخت. او البته در ادامه خواستار انسجام ملی نیز شد. او گفت: ما در ایران از اصولگرا، اصلاح‌طلب، بی‌خط، مخالف جمهوری اسلامی، مخالف دولت همه در یک کشتی هستیم. هدف نه نظام است، نه دولت روحانی، بلکه هدف ایران است. این ایران است که برای بعضی اهداف و تمایلات، مانع است. وی خاطرنشان کرد: می‌خواهند ایران را نابود کنند، خیال نکنید اگر روحانی رفت، اصولگرا موفق می‌شود، بعضی‌ها خیال نکنند اگر جمهوری اسلامی رفت آنها سرکار می‌آیند. ایران، این وضعیت جغرافیایی و موجودیت عظیم پرافتخار تاریخی با این مردم، توانمندی، ذخایر، امکانات و آینده درخشان، هدف است، ان‌شاءالله همه با هم هدف آنها را
ناکام می‌کنیم. این اظهارات آقای وزیر در شرایطی است که او خود در همین سخنرانی با به‌کار بردن ادبیات دون شأن و اهانت‌آمیز علیه جامعه وسیع منتقدان که از مراجع تقلید تا اساتید دانشگاه و روحانیون و دانشجویان و... را در بر می‌گیرد، عملا اقدام به تشتت در جامعه کرده است. به عبارتی خود ظریف با این اظهارات در حال سوراخ کردن کشتی است و این با تکالیف یک مسؤول جمهوری اسلامی آن هم در سطح وزیر امور خارجه مغایر است.
مشکل بانک‌ها از برجام نبود!
ظریف دیروز در بخشی از سخنان خود  درباره FATF نیز اظهارنظر عجیبی مطرح کرد و گفت دلیل اخلال در سیستم بانکی، برجام نبود. او گفت: مشکل بانکی ما برجام نبود. متاسفانه یک لغتی را در کشور تبدیل کرده‌اند به تابویی به اسم   FATF که اصلا برخی‌ها خیال می‌کنند یک قرارداد است و اکثر کسانی که راجع به آن صحبت می‌کنند خیلی توجه ندارند راجع به چه چیزی صحبت می‌کنیم، در واقع این همه رگ‌های گردن و حجت قوی است بدون اینکه بدانیم FATF  چیست. آیا FATF  مبنای مذاکره است؟ آیا FATF یکسری چارچوب در رابطه با شفافیت است؟ من نمی‌خواهم وارد این بحث شوم ولی این دو مشکل بانکی ما بود. این دو مشکل نه برجام توان حلش را داشت و نه قرار بود آنها را حل کند. وی ادامه داد: این دو مشکل مکانیسم‌های حلی دیگری دارد. معتقدم در چارچوب فرمایشات رهبری می‌توانیم مشکل شفافیت و مبارزه با تروریسم و پولشویی را حل کنیم و ان‌شاءالله طرح‌هایی را داریم و در حال گفت‌‌وگو هستیم. همکاران من هم در این زمینه کار می‌کنند و اینها موضوع وزارت امور خارجه نیست و موضوع بخش اقتصادی کشور است، ولی چون قرار ما این است که هر جایی کتکی هست میل کنیم، در این زمینه پیگیری کرده و راهش را پیدا می‌‌کنیم. وزیر امور خارجه همچنین در ادامه اظهاراتش خاطرنشان کرد: معتقدم باید در کشور یک سیاست خارجی داشته باشیم و از نظر اجرای سیاست خارجی نمی‌شود در کشور 2 سیاست خارجی داشت. همانطور که در قانون اساسی هم آمده که خطوط کلی سیاست خارجی کشور توسط رهبر انقلاب تعیین می‌شود و ما همانطور که در برجام در قالب فرمایشات ایشان پیش رفتیم، در موضوع پولشویی و تامین مالی تروریسم نیز می‌توانیم در چارچوب فرمایشات ایشان عمل کنیم و لذا بی‌خود بازار نگران FATF نباشد.