فرصت طلبي عربستان در بازار نفت

اوپک با روسيه و ساير کشورهاي مشارکت‌کننده در توافق کاهش توليد جهاني نفت، موافقت کردند توليدشان را از ژوييه افزايش دهند و عربستان سعودي وعده داد ميزان عرضه را به ميزان قابل توجهي افزايش مي‌دهد اما به رقم خاصي اشاره نکرد.
اوپک با روسيه و ساير کشورهاي مشارکت‌کننده در توافق کاهش توليد جهاني نفت، موافقت کردند توليدشان را از ژوييه افزايش دهند و عربستان سعودي وعده داد ميزان عرضه را به ميزان قابل توجهي افزايش مي‌دهد اما به رقم خاصي اشاره نکرد. به گزارش ايسنا از رويترز، اوپک با افزايش اندک توليد نفت از ماه آينده موافقت کرد، اما اين گروه هدف مشخصي را ارائه نکرده که باعث شده معامله‌گران درباره ميزان توليدي که اضافه خواهد شد در حدس و گمان بماند.
اعضاي اوپک در نشست رسمي‌خود با افزايش توليد موافقت کرده بودند، اما هدف توليد مشخصي در بيانيه پاياني نشست آنها اعلام نشد. دونالد ترامپ، رييس جمهور آمريکا، درباره ميزان نفتي که اوپک به بازار عرضه خواهد کرد، واکنش نشان داد و پس از اعلام تصميم اوپک در روز جمعه در حساب توييتري خود نوشت: اميدوارم اوپک توليدش را به ميزان قابل توجهي افزايش دهد. بايد قيمت‌ها پايين نگه داشته شود. آمريکا، چين و هند از توليدکنندگان نفت خواسته‌اند به منظور جلوگيري از کمبود عرضه که به رشد اقتصادي جهاني لطمه خواهد زد، نفت بيشتري عرضه کنند. اوپک و غيراوپک پس از ماه‌ها کاهش بالاتر از سهميه تعيين شده، در بيانيه نهايي خود اعلام کردند که با بازگشت به سطح پايبندي ۱۰۰ درصد ميزان عرضه خود را افزايش خواهند داد. خالد الفالح، وزير انرژي عربستان سعودي، اظهار کرد: کشورهاي اوپک و غيراوپک احتمالا به اتفاق يکديگر توليدشان را يک ميليون بشکه در روز در ماه‌هاي آينده افزايش خواهند کرد که معادل يک درصد از عرضه جهاني است.
سهميه توليد جديد


فالح گفت: اوپک و متحدانش تحت توافق افزايش عرضه به ميزان يک ميليون بشکه در روز، سقف توليد نفت هر کشوري را بر اساس توانايي آن کشور براي توليد بيشتر تنظيم مي‌کنند.وزير انرژي عربستان سعودي گفت: تخصيص سهميه توليد از سوي کميته نظارتي مشترک وزيران اوپک و غيراوپک به رياست عربستان تعيين خواهد شد. اعضاي اين کميته متشکل از شش کشور شامل عربستان سعودي، روسيه، کويت، الجزاير، الجزاير و عمان هستند و بجز ونزوئلا، سايرين ظرفيت توليد شناور دارند.فالح در کنفرانسي پس از ديدارهاي کشورهاي اوپک و غيراوپک گفت: اين کميته تخصيص اين حجم افزايش ميان اعضا را هماهنگ خواهد کرد و به تقاضاي رو به رشد در نيمه دوم سال پاسخ مي‌دهد تا از داغي بيش از حد بازار جلوگيري کند.وي اظهار کرد: اگرچه به مواضع ساير اعضاي اوپک احترام مي‌گذارد اما اصل بزرگتري که وي به آن اهميت بيشتري مي‌دهد، نيازهاي بازار است. عربستان سعودي که بزرگترين صادرکننده نفت اوپک است، توليدش را صدها هزار بشکه افزايش خواهد داد، اما رقم دقيق بعدا تصميم گرفته خواهد شد.فالح گفت: ما پيش از آمدن به وين و حضور در اين ديدار، تجهيزات آرامکو را بسيج کرديم.
توافق اوپک منطقي است
در همين رابطه وزير انرژي روسيه با تصميم اوپک براي افزايش عرضه نفت از طريق کاهش سطح پايبندي بيش از حد خود به توافق کاهش توليد موافقت کرد. الکساندر نواک گفت: اين تصميم مرتبط با پيشنهادهايي بود که در نشست روز پنج‌شنبه کميته نظارتي اوپک و غيراوپک بررسي شد. تصور مي‌کنم که افزايش يک ميليون بشکه‌اي توليد منطقي است.نواک اظهار کرد: کشورش در نيمه دوم امسال ۲۰۰ هزار بشکه در روز بر توليدش اضافه خواهد کرد.وزير انرژي روسيه در پاسخ به اين‌که تا چه حد فشار دونالد ترامپ در گرفتن اين تصميم براي افزايش عرضه موثر بوده است، گفت: روشن است که ما تحت تاثير توييت‌هاي وي قرار نداريم، اما مبناي اقدامات ما بررسي‌هاي عميق بازار بوده است.
مخالفت ايران با فرصت طلبي عربستان سعودي
ايران که سومين صادرکننده بزرگ اوپک است، پيش از اين درخواست ترامپ براي افزايش توليد نفت از سوي اوپک را رد کرده و وي را عامل اصلي افزايش قيمت‌ها با وضع تحريم‌ها عليه ايران و ونزوئلا خوانده بود.ترامپ در ماه مه ايران را هدف تحريم‌هاي تازه قرار داد و ناظران بازار انتظار دارند توليد نفت ايران تا پايان سال ۲۰۱۸ به ميزان يک سوم کاهش پيدا کند. اين به معناي آن است که ايران برخلاف عربستان سعودي، از توافق اخير براي افزايش توليد سودي نمي‌برد.بيژن زنگنه، وزير نفت ايران، اظهار کرد: افزايش واقعي توليد به ۵۰۰ هزار بشکه در روز بالغ مي‌شود، زيرا عربستان سعودي اجازه ندارد به جاي ونزوئلا که توليدش در ماه‌هاي اخير به شدت افت کرده است، نفت بيشتري توليد کند.وي به آرگوس مديا گفت: هر کشوري که کمتر از سهميه خود توليد کرده مي‌تواند نفت بيشتري توليد کند در حالي که سايرين چنين اجازه‌اي نخواهند داشت. اين به معناي آن است که عربستان سعودي مي‌تواند توليدش را ۱۰۰ هزار بشکه در روز افزايش دهد.اما فالح اظهار کرد: تخصيص دوباره سهميه‌ها نبايستي دقيق باشد که به معناي آن است که سعودي‌ها مي‌خواهند کمبود عرضه ناشي از توليد کمتر ديگران را جبران کنند.فالح گفت: برخي از اين کشورها قادر نخواهند بود توليد ‌کنند و سايرين اين کار را خواهند کرد. وي همچنين عنوان کرد: اوپک ممکن است پيش از نشست رسمي‌بعدي خود که تاريخ آن سوم دسامبر تعيين شده است، يک ديدار فوق‌العاده برگزار کند يا در ميزان عرضه خود در سپتامبر که کميته نظارتي مشترک وزيران اوپک و غيراوپک ديدار خواهد کرد، در صورت کاهش بيشتر عرضه جهاني به دليل تحريم‌هاي ايران تغييراتي صورت دهد.
توافق گذشته اوپک
اوپک و متحدانش از سال گذشته در پيماني براي محدوديت‌عرضه به ميزان ۱.۸ ميليون بشکه در روز شرکت کرده‌اند.اين تدابير کمک کرد بازار نفت در ۱۸ ماه گذشته تعادل خود را باز يابد و قيمت‌هاي نفت از حدود ۲۷ دلار در سال ۲۰۱۶ به حدود ۷۵ دلار در هر بشکه در سال جاري صعود کرد، اما اختلالات غيرمنتظره در ونزوئلا، ليبي و آنگولا کاهش توليد اين گروه را در ماه‌هاي اخير به حدود ۲.۸ ميليون بشکه در روز رساند.فالح هشدار داد: جهان در نيمه دوم امسال ممکن است با حداکثر ۱.۸ ميليون بشکه در روز کمبود عرضه روبه‌رو شود.ايران: در صورت پايبندي کشورهاي اوپک و غيراوپک ميزان عرضه افزايش چنداني نداردايران گفت: اگر اوپک و متحدانش به توافق نفتي به شکل صحيحي پايبند بماند دنيا شاهد عرضه قابل توجهي به بازار نخواهد بود.حسين کاظم‌پور اردبيلي، نماينده ايران در اوپک، به رويترز گفت: هيچ‌گونه تخصيص مجدد سهميه توليد در ديدار مشترک توليدکنندگان اوپک و غيراوپک در روز شنبه يا ديدار يک روز قبل اعضاي اوپک مورد توافق قرار نگرفت.کاظم‌پور گفت: چنين چيزي وجود ندارد. ممکن است برخي از کشورها چنين اقدامي‌کنند، اما اين برخلاف توافق خواهد بود.کاظم‌پور گفت: آنها نمي‌توانند بيايند و بگويند ونزوئلا ۵۰۰ هزار بشکه در روز توليد کمتري داشته و اکنون که اين کشور نمي‌تواند به ميزان تعيين شده توليد کند، ما اقدام خواهيم کرد.وي گفت: اگر کشورها به سهميه خود پايبند باشند توليد به ميزان ۳۰۰ هزار بشکه در روز در سه ماه نخست پس از اين توافق و ۵۰۰ هزار بشکه در روز در اواخر سال افزايش خواهد يافت که کمتر از يک ميليون بشکه در روز است که از سوي فالح و برخي ديگر از وزيران مطرح شده است.به گفته کاظم‌پور، توليد ونزوئلا در سه تا چهار ماه آينده بهبود خواهد يافت که دليل ديگري براي اين است که ساير توليدکنندگان نبايد دست به کار شده و کمبود عرضه ديگران را جبران کنند