لزوم بازنگری در ساختار معیوب اقتصاد

گروه صنعت، ‌معدن و تجارت: روز گذشته نشست ماهانه اعضاي اتاق بازرگاني ايران ميزبان محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه کشورمان بود. جلسه‌اي که به با تقدير از ظريف و تيم مذاکره‌کننده ايران آغاز شد، اما در ادامه غلامحسين شافعي، رئيس پارلمان بخش خصوصي نکات مهمي‌را وضعيت اقتصادي کشور مطرح کرد. براساس اين گزارش سي و هفتمين نشست هيات نمايندگان اتاق ايران با حضور وزير امور خارجه برگزار شد.
گروه صنعت، ‌معدن و تجارت: روز گذشته نشست ماهانه اعضاي اتاق بازرگاني ايران ميزبان محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه کشورمان بود. جلسه‌اي که به با تقدير از ظريف و تيم مذاکره‌کننده ايران آغاز شد، اما در ادامه غلامحسين شافعي، رئيس پارلمان بخش خصوصي نکات مهمي‌را وضعيت اقتصادي کشور مطرح کرد. براساس اين گزارش سي و هفتمين نشست هيات نمايندگان اتاق ايران با حضور وزير امور خارجه برگزار شد. محمدجواد ظريف که اين روزها مذاکرات برجامي‌با کشورهاي اروپايي را دنبال مي‌کند، با حضور در جمع فعالان بخش‌خصوصي با نيازها و خواسته‌هاي اقتصادگردانان در زمينه ديپلماسي اقتصادي آشنا شد.
رئيس اتاق بازرگاني ايران در جلسه روز گذشته گفت: گرچه تاثيرپذيري اقتصاد از برجام در حد انتظار نبوده، اما اقتصاد از گذشته دچار مشکلات اساسي و ساختاري بود که همچنان شاهد حضور و وجود اين مشکلات ساختاري در کشور هستيم. غلامحسين شافعي اظهار داشت: عدم تمرکز و وجود مراکز متعدد تصميم‌گيري در حوزه مسائل اقتصادي کشور و به حاشيه راندن بخش خحصوصي واقعي در فعاليت‌هاي اقتصادي و عدم توجه کافي و واقعي دولت به اين بخش و همچنين تکيه بر قاعده نانوشته برتري دلالان و نامولدان بر منافع توليدگران از موارد ديگري است که مي‌توان به عنوان مشکلات ساختاري اقتصاد به آن توجه کرد. وي با بيان اينکه سال‌هاست که نوآوري و خلاقيت در ايران منشا و موتور اصلي خلق ثروت نيست، گفت: به جاي آن واسطه‌گري‌هاي مالي و فروش ثروت‌هاي طبيعي منبع اصلي خلق ثروت شده است.
رئيس اتاق بازرگاني ايران افزود: اقدام مهم و تاثيرگذار که سايه خطرات و افزايش تنش‌هاي بيشتر را از سر کشور دور کرد و منجر به بازگشت يک ثبات نسبي در سياست خارجي ما شد. شافعي اظهار داشت: البته بايد اذعان داشت اقتصاد ما دچار نارسايي اساسي است که ايجاد تنش‌هاي سياسي و ايجاد سايه تحريم‌ها بر سر کشور طي چند سال اخير صرفا اين نارسايي‌ها و مشکلات ساختاري را عيان‌تر و آشکارتر به نمايش گذاشت. وي اظهار داشت: مسائل اقتصادي در داخل کشور نبايد به گونه‌اي طراحي و مورد بحث قرار گيرند که گويا علت همه مشکلات تحريم‌هاست و با رفع تحريم‌ها مشکلات اقتصاد ما هم حل مي‌شود. وي اظهار داشت: بايد گفت که با گذشت 12 سال از شروع تحريم‌هاي هسته‌اي اقدامات سازنده‌اي براي حل مشکلات ساختاري در حوزه اقتصاد کشور انديشيده نشده است.


شافعي تاکيد کرد: جناب آقاي ظريف امروز بحث امنيت و اقتدار سياسي کشورها در دنيا صرفا به توان نظامي‌و تسليحاتي آنها گره نخورده است، بلکه امروز بحث امنيت و اقتدار سياسي کشورها ارتباط نزديکي با توان اقتصادي، توليدي و صادراتي دارد. وي افزود: در کشور ما اينکه حوزه سياسي به شدت بر حوزه اقتصادي تاثير مي‌گذارد، واقعيت است، اما آنچه در اين ميان مهم است، نه اصل تاثيرگذاري است، بلکه نوع تاثيرگذاري است. رئيس اتاق بازرگاني ايران افزود: جذب سرمايه امروز بدون حضور در جريان گسترده و پوياي جهاني شدن اقتصاد با هر عقيده‌اي که نسبت به آن داشته باشيم ممکن نيست. براي چنين حضوري بايد بر اتحاديه‌هاي منطقه‌اي کوچک و بزرگ تکيه کنيم، هرچند شکي وجود ندارد که موقعيت آرام و ثبات سياسي پيش شرط لازم براي جذب سرمايه‌هاي مستقيم خارجي به شمار مي‌رود.
رئيس اتاق بازرگاني ايران گفت: بنابراين نبايد اين لحظات مهم را از دست داد، زيرا کشور نيازمند اصلاح و بازبيني تصميمات گذشته خود است. شافعي گفت:‌ نبايد مردم را از خود نااميد کرد. بايد از فرصت‌سوزي دست کشيد. شافعي اظهار داشت: بايد قبول کنيم که شرايط غيرعادي را هيچ‌گاه نمي‌شود، با تصميمات عادي مديريت کرد، نظام تصميم‌گيري ما نيازمند اصلاح است. رئيس اتاق بازرگاني ايران گفت: با تصميمات مقطعي نمي‌شود با مشکلات فعلي روبرو شد. شافعي اظهار داشت: راه مقابله با تحريم‌ها فراهم کردن تسهيلات در کسب و کار فعالان اقتصادي است نه اينکه هر چه تحريم‌ها افزايش يابد بندهاي جديدي به دست خود ما بر پاي فعالان اقتصادي بسته شود.
همچنين پدرام سلطاني عضو هيأت نمايندگان اتاق بازرگاني ايران، خطاب به وزير امور خارجه کشورمان گفت: ما سربازان قدرت شما هستيم، هر اقتصادي که بالنده باشد، ديپلماسي مي‌تواند با اعتماد به نفس بيشتري در صحنه بين‌المللي مذاکره کند. نايب‌ رئيس اتاق بازرگاني ايران اظهار داشت: آن کشورهايي که اقتصادهاي بزرگ دارند، قدرتشان را با اقتصادشان ديکته مي‌کنند. وي در ادامه با اشاره به تحريم‌هاي پيش‌رو گفت:‌ با توجه به تحريم‌هايي که از سوي آمريکا پيش‌رو خواهيم، داشت برخي بانک‌ها و شرکت‌ها در حال تعديل فعاليت‌هاي خود با ايران هستند. وي اظهار داشت: در چين شرکت‌هاي دولتي چيني در حال بر هم زدن قراردادهاي خود با ايراني‌ها هستند. وي بيان داشت: همچنين حساب شرکت دولتي چين توسط بانک دولتي چين بسته شده و دليل اين امر اين است که اين شرکت با ايران کار مي‌کند.
نايب رئيس اتاق بازرگاني ايران اظهار داشت: همچنين تنها بانک چيني که با ايران کار مي‌کند نرخ تنزيل را حدود 10 درصد قرار داده و به مشتريان خود اعلام کرده که اين رقم ممکن است، افزايش يابد. وي در ادامه بيان داشت: در روسيه بانک‌هاي بزرگ روسي در حال متوقف کرد خريد مستقيم خود از شرکت‌هاي ايراني هستند و آن را به شرکت‌هاي کوچک احاله مي‌دهند، تا با واسطه خريداري کنند. وي گفت: بانک‌هاي روسي که خودشان تحت تحريم آمريکا و اروپا قرار دارند از تعامل با بانک‌هاي ما سر باز مي‌زنند. نايب رئيس اتاق بازرگاني ايران اظهار داشت: در ترکيه تنها بانکي که عمده فعاليت‌هاي بين ايران و ترکيه را انجام مي‌داد، کار با ايران را متوقف کرده و حساب‌هاي ايرانيان در ترکيه بسته مي‌شود. وي اظهار داشت: شرکت‌هاي بزرگ کره‌اي اعلام کرده‌اند که تا جولاي سفارشات ايرانيان را قبول مي‌کنند و همچنين اين اتفاق در ژاپن هم افتاده است.
نايب رئيس اتاق بازرگاني ايران بيان داشت: در اروپا هم شرکت‌هايي از کشورهاي آلمان، اتريش، فرانسه، به طرف‌هاي تجاري خود اعلام کرده‌اند که بيش از دو ماه ديگر نمي‌توانند به تعهدات خود عمل کنند. وي افزود: از سوي کويت و بنگلادش و چند کشور آسيايي ديگر نيز اتفاقات مشابهي به وجود آمده است. وي افزود: همچنين سرمايه‌گذاراني که در استارتاپ‌هاي ايراني سرمايه‌گذاري کرده‌اند، گفته‌اند که مجبور هستيم سرمايه‌هاي خود را بفروشيم و از ايران خارج شويم و اين اتفاقات، اتفاقاتي است که طي يک ماه گذشته در مقابل ايران به وقوع پيوسته است. سلطاني گفت: ‌همه اذعان دارند اين بار سرعت بازگشت تحريم‌ها بسيار بالاست و ما به عنوان سربازان بخش خصوصي به شما و دستگاه ديپلماسي اميد داريم و مي‌دانيم که گره فعلي فقط با مذاکره و ديپلماسي منسجم حل مي‌شود و اين ديپلماسي، ديپلماسي است که با همه کشورهاي همسايه و قدرت‌هاي بزرگ يک رويکرد را دنبال کند. وي اظهار داشت: وقت همه ما براي اينکه بتوانيم مسيري را اصلاح کنيم کم است و ما همراه شما هستيم و اميدواريم در اين فرصت کوتاه کشور را از اين مخمصه رهايي دهيم