پایان دیپلماسی قایق‌های توپدار

وزير خارجه با اشاره به اينکه اروپايي‌ها گفته‌اند ما پنج هزار شرکت کوچک و متوسط براي کار با شما تجهيز مي‌کنيم گفت: ما بايد خودمان به نحوي رفتار کنيم که انتخاب‌کننده اين شرکت‌ها باشيم و خودمان شرکت‌هايي را که مي‌خواهيم با ايران کار کنند را انتخاب کنيم چنان‌که به نحوي نباشد که فردا دلواپسان بگويند که شرکت‌هاي ورشکسته اروپايي آمد
وزير خارجه با اشاره به اينکه اروپايي‌ها گفته‌اند ما پنج هزار شرکت کوچک و متوسط براي کار با شما تجهيز مي‌کنيم گفت: ما بايد خودمان به نحوي رفتار کنيم که انتخاب‌کننده اين شرکت‌ها باشيم و خودمان شرکت‌هايي را که مي‌خواهيم با ايران کار کنند را انتخاب کنيم چنان‌که به نحوي نباشد که فردا دلواپسان بگويند که شرکت‌هاي ورشکسته اروپايي آمدند با ايران کار کنند.
محمدجواد ظريف در جمع اعضا و فعالان اتاق بازرگاني ايران ضمن پاسخگويي به دغدغه‌ها و نگراني‌هاي آنها در ارتباط با آينده اقتصادي کشور تصريح کرد: در ارتباط با بحث شفافيت مالي و بحث مبارزه با تامين مالي تروريسم و پولشويي مي‌توانيم در قالب فرمايشات مقام معظم رهبري طرح‌هايي را ارائه دهيم و در اين زمينه در حال گفت‌وگو و رايزني‌ هستيم.
به گزارش ايسنا، وزير خارجه با تاکيد بر اينکه هدف دشمنان نه نظام ايران و نه دولت روحاني، بلکه ايران است گفت: اين ايران است که اکنون براي تحقق برخي از اهداف و تمايلات مانع است، مي‌خواهند ايران را نابود کنند.


ظريف ادامه داد: خيال نکنيد که اگر آقاي روحاني رفت و اصولگرايان آمدند موفق مي‌شوند. بعضي‌ها خيال نکنند که اگر جمهوري اسلامي‌ايران رفت آنها سر کار مي‌آيند. اکنون ايران يعني اين جغرافيا و موجوديت عظيم پرافتخار تاريخي با اين مردم و توانمندي‌ها و امکانات مورد هدف است و ان‌شاءا... ما اين هدف را ناکام مي‌کنيم.
وزير خارجه با اشاره به اينکه فعالان بخش خصوصي، سربازان اصلي اقتصادي کشور و موتور محرک توسعه کشور به خصوص اقتصاد خارجي کشور هستند گفت: نگراني‌هاي بخش خصوصي، نگراني‌هاي بجايي بود که بخشي از آن مربوط به روابط داخلي کشور است که بنده آن را به دوستان مربوطه و همکاران منتقل مي‌کنم اما من در طول دوراني که درس خوانده‌ام و کار کرده‌ام ياد گرفته‌ام که فقط در حوزه تخصصي خود حرف بزنم، اقتصاد حوزه تخصصي من نيست اما در اينجا در حوزه روابط خارجي با ذکر دو مقدمه چند نکته را عرض مي‌کنم.
ظريف با اشاره به اهميت و تاثيرگذاري اقتصاد بر قدرت ملي گفت: برخي از دوستان دلواپس از گذشته به اين حرف من ايراد گرفته‌اند که فقط قدرت نظامي‌براي يک کشور کافي نيست، قدرت نظامي‌امر مهمي‌است اما تنها قدرت نظامي‌نيست و من همچنان بر اين سخن خود تاکيد دارم. ديپلماسي قايق‌هاي توپدار که تعداد توپ‌ها و برد آنها فقط ملاک برتري بود مربوط به قرن 18 و 19 ميلادي است و از ابتداي قرن بيستم قدرت اقتصادي در کنار قدرت نظامي‌قرار گرفته و اين مولفه باعث پيشرفت يا عقب‌ماندگي يک کشور شده است. از قرن بيستم به بعد ديپلمات‌ها تنها نمايندگان بخش خصوصي و امنيتي نبودند و حوزه ديگري به عنوان موضوع اقتصادي به فعاليت‌هاي آنها اضافه شد.
وي به شرايط قبل از تحقق برجام و دوران تحريم‌ها اشاره کرد و گفت: در دوران تحريم‌هاي گذشته يک عاملي که باعث مي‌شد برخي از شرکت‌ها و دولت‌هاي خارجي با ايران کار نکنند، عامل بدنامي‌بود. مي‌گفتند هزينه بدنامي‌کار با ايران باعث مي‌شود. امروز شرايط فرق کرده و هزينه بدنامي‌را آقاي ترامپ پرداخت مي‌کند.
ظريف ادامه داد: اعتقاد دارم که اگرچه ممکن است در کوتاه مدت‌هارت و پورت‌هاي آمريکايي‌ها موثر شود ولي در درازمدت هزينه بدنامي‌ترامپ به نفع ما تمام مي‌شود.
وي افزود: قبول دارم که آمريکا مجاري تنفسي ما را شناسايي کرده و تلاش دارد که آنها را مسدود کند اما امروز هزينه بدنامي‌را ما نمي‌پردازيم، بلکه اين آقاي ترامپ است که آن را مي‌پردازد. اين هزينه‌اي بود که در ساليان قبل براي ما سنگين بود.
ظريف ادامه داد: پيش‌بيني يک فعال اقتصادي فقط پيش‌بيني نيست بلکه اين پيش‌بيني به واقعيت تبديل مي‌شود که اين موضوع به عرصه روابط بين‌الملل نيز کشيده شده و از آن به عنوان پيش‌بيني که خود به خود محقق مي‌شود ياد مي‌کند. لذا ما بايد مواظب پيش‌بيني‌هاي خود باشيم. اگر ما پيش‌بيني کنيم که برجام شکست مي‌خورد و در موقعيتي باشيم که بتوانيم اين پيش‌بيني را اجرايي کنيم اين امکان وجود دارد که اين پيش‌بيني محقق شود، نه تنها در مورد برجام بلکه در مورد ساير مسائل نيز مصداق دارد.
ظريف ادامه داد: در زماني عده‌اي در داخل مي‌گفتند که کدام عاقلي مي‌آيد در ايران سرمايه‌گذاري کند، خارجي‌ها نيز با خود مي‌گفتند وقتي ايراني‌ها خود چنين نظر و پيش‌بيني در مورد خودشان دارند ما چرا به آنجا برويم سرمايه‌گذاري کنيم به همين بابت است که مي‌گويم بايد مواظب اينگونه سخنان و اظهارات بود. ما نياز به خيال‌بافي نداريم، نياز به اميد داريم، اگر نااميدي از اقتصادمان را به دنيا تزريق کنيم نبايد انتظار داشته باشيم که دنيا به اقتصاد ما اميد داشته باشد.
وي با اشاره به امکانات و پتانسيل‌هايي که در کشور وجود دارد، افزود: ما وارد حوزه‌هاي دشواري مي‌شويم ولي ما به اين دشواري‌ها عادت داريم، اين دشواري‌ها براي ما ناشناخته نيست. ما جنگ را با بشکه‌اي هشت دلار اداره کرديم. در حال حاضر نفت بشکه‌اي 75 دلار است و اروپايي‌ها نيز مي‌گويند که تضمين مي‌کنيم که نفت شما خريده مي‌شود.
ظريف افزود: ما در مذاکراتي که با ديگر طرف‌هاي برجام و همچنين شرکايمان داشتيم همه بر اين نکته تاکيد دارند که بايد راهي را پيدا کنيم که برجام حفظ و اجرايي شود. به جز آمريکا و آن سه کشور پايين که با همه حتي با همسايگانش نيز دعوا دارند و همچنين رژيم صهيونيستي، شما کشور ديگري را پيدا نمي‌کنيد که بگويد ما در ارتباط با خروج از برجام با آمريکا همکاري مي‌کنيم حتي دولت کانادا که ما برخي مشکلاتي با آنها داشتيم اعلام کرده که ما مي‌خواهيم برجام حفظ شود.
ظريف گفت: کليد حل مشکلات ما در حال حاضر همکاري با شرکت‌هاي کوچک و متوسط اقتصادي است. موتور متحرک اقتصاد بسياري از کشورها اين شرکت‌هاي کوچک و متوسط هستند. اين شرکت‌ها مي‌توانند حتي جايگزين شرکت‌هاي بزرگ باشند.
وزير امور خارجه با بيان اينکه اروپا داراي منافع راهبردي براي حفظ برجام است ولي اينکه چقدر آماده است براي حفظ اين منافع هزينه بدهد موضوع ديگري است، تصريح کرد: ما مي‌توانيم برجام را موفق کنيم و همچنين مي‌توانيم ناموفق کنيم ولي بايد توجه کنيم که ناموفق شدن برجام براي ما خيلي خطرناک است گرچه ممکن است در مرحله‌اي مجبور شويم که اين کار را بکنيم ولي قطعا اين انتخاب نظام نيست.
وي با اشاره به موضوع شفافيت و اهميت آن در بحث تبادلات بانکي و با بيان اينکه مشکل بانکي ما برجام نبود ادامه داد:‌ متاسفانه موضوع شفافيت و لغت آن را عدهاي در داخل کشور تبديل به تابو کردند و برخي که در مورد اين موضوع و FATF صحبت کردند توجه نکردند که در مورد چه چيزي صحبت کردند در حاليکه بعضا رگ‌هاي گردن‌ آنها در هنگام صحبت کردن درباره اين موضوع برافروخته شده بود و نميدانستند که آياFATF مبناي مذاکرات است و يا اينکه يک سري چارچوب است.