خرید ۵۹‌هزار سکه توسط ۲ نفر

آرمان- سوسن یحیی‌پور: روز گذشته سکه هفته صعودی را آغاز کرد و در جریان معاملات، سکه طرح امامی با ۵۳‌هزار تومان افزایش نسبت به آخرین روز معاملات، با قیمت دو‌میلیون و ۶۴۷‌هزار تومان در بازار داد و ستد شد. همچنین، هر مثقال طلا در بازار تهران نیز با قیمت یک‌میلیون و سه‌هزار تومان معامله شد و قیمت سکه آتی به بیش از سه‌میلیون تومان رسید. دیروز عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی اعلام کرد که ۵۹هزار سکه طی ماه‌های اخیر توسط دو نفر خریداری شده و همزمان رئیس کل سازمان امور مالیاتی با اشاره به دستور رئیس‌جمهوری در جلسه ساماندهی بازار و بررسی نوسانات اخیر در قیمت برخی کالاهای مورد نیاز مردم از تشکیل کارگروه ویژه برخورد مالیاتی با سوداگران بازار ارز، سکه، خودرو و مسکن خبر داد. در جریان معاملات روز گذشته، سکه طرح امامی با ۵۳‌هزار تومان افزایش نسبت به آخرین روز معاملات، با قیمت دو‌میلیون و ۶۴۷‌هزار تومان در بازار داد و ستد شد. نرخ بازگشایی این سکه در ابتدای روز گذشته دو‌میلیون و ۵۹۱‌هزار تومان بود. همچنین، سکه بهار آزادی نیز به ارزش دو‌میلیون و ۴۷۰‌هزار تومان در بازار معامله شد که نسبت به پنجشنبه هفته پیش، ۵۵‌هزار تومان گران‌تر به فروش رسید. بهای نیم سکه در بازار نیز یک‌میلیون و ۲۸۰‌هزار تومان بود که به نسبت آخرین روز معاملات افزایش ۳۲‌هزار تومانی داشته است. هر گرم طلای ۱۸ عیار با رشد حدود سه‌هزار تومان نسبت به پنجشنبه گذشته، در بازار روز گذشته ۲۲۷‌هزار و ۵۲۰ تومان قیمت‌گذاری شد. هر مثقال طلا در بازار تهران نیز با قیمت یک‌میلیون و سه‌هزار تومان معامله شد.
سکه آتی، بیش از 3میلیون
قیمت هر سکه آتی تحویل شهریور، آبان و دی در بورس کالای ایران بیش از سه‌میلیون تومان داد و ستد می‌شود در عین حال قیمت هر سکه در بازار نقد حدود دو‌میلیون و ۶۵۰‌هزار تومان است. به گزارش ایسنا، با افزایش قیمت سکه در بازار نقد بازار آتی سکه نیز با افزایش قیمت مواجه شده به‌طوری که هر سکه آتی تحویل دی به قیمت بیش از سه‌میلیون تومان رسیده است. همچنین در حال حاضر قیمت تسویه روزانه قرارداد آتی سکه تحویل آبان سه‌میلیون و ۱۰۰‌هزار تومان را پشت سر گذاشته است و قیمت سکه تحویل شهریور کمی بیش از سه‌میلیون تومان است. عده‌ای معتقدند یکی از عوامل گرانی طلا نوسانات نرخ ارز است، چرا که قیمت طلا و سکه وابستگی نزدیکی به قیمت دلار دارد. از طرفی در این روزها قیمت دلار در بازار غیررسمی با افزایش روبه‌رو شده و این موضوع در افزایش قیمت سکه در بازارهای مختلف از جمله بازار آتی بورس کالا تاثیر داشته است. عدم توازن عرضه و تقاضا نیز از دیگر دلایل گران شدن طلا و به‌ویژه سکه است، چراکه بسیاری از مردم برای حفظ ارزش پول خود برای خرید سکه اقدام می‌کنند و با افزایش تقاضا با مقداری کمبود در بازار مواجه هستیم که این کمبود خود به بالا رفتن قیمت دامن می‌زند.
قیمت واقعی سکه چقدر است؟


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به بالا رفتن قیمت سکه و دلار در بازار، گفت: با توجه به وزن سکه بهار آزادی قیمت واقعی آن یک‌میلیون و 600‌هزار تومان است، اما متاسفانه در حال حاضر سکه به قیمت دو‌میلیون و 600‌هزار تومان به فروش می‌رسد. رحیم زارع با اشاره به وجود 1300 تا 1400‌هزار‌میلیارد تومان نقدینگی در جامعه، ادامه داد: علت اینکه نقدینگی، سرگردان است و به سمت بازارهای موازی با سیستم بانکی می‌رود این است که با نرخ سود سپرده‌ها زیاد بازی شده، مردم پول‌های خود را در بانک گذاشتند و دوباره آن را برداشتند و حالا به سمت بازارهای موازی مثل سکه، ارز، مسکن و خودرو رفتند. او با بیان اینکه قیمت فعلی خودرو در بازار قیمت واقعی نیست، گفت: یکی از دلایل بروز این اتفاقات، بی‌اعتمادی ناشی از سوء‌عملکرد صندوق‌های اعتباری و دیگری دستکاری کردن مکرر نرخ سود در سیستم پولی و بانکی است که باعث شده مردم پول‌هایشان را به جای دیگری ببرند تا جایی که سکه بهار آزادی در حال حاضر دو‌میلیون و 600‌هزار تومان به فروش می‌رسد در حالی که قیمت واقعی آن با توجه به وزن 1/8 گرم آن، یک‌میلیون و 600‌هزار تومان است.
2نفر 59‌هزار سکه خریدند
عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی از خرید ۵۹هزار سکه طی ماه‌های اخیر توسط دو نفر خبر داد. به گزارش تسنیم، شهباز حسن‌پور‌بیگلری افزود: فردی بیش از 39‌هزار سکه و فرد دیگری بیش از 20‌هزار سکه در ماه‌های اخیر خریداری کرده‌اند، در عین حال هنوز اطلاعاتی از ماهیت این افراد منتشر نشده است. او با اشاره به برگزاری جلسه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی پس از چندین ماه تعطیلی، گفت: در جلسه اخیر ستاد در هفته جاری تمامی اعضا حضور داشتند و گزارش‌های خوبی به‌صورت شفاف ارائه و ایرادات نیز به‌صورت روشن و صریح بیان شد. حسن‌پور‌بیگلری ادامه داد: فردی بیش از 39‌هزار سکه و فرد دیگری بیش از 20‌هزار سکه در ماه‌های اخیر خریداری کرده است که این نحوه توزیع سرمایه‌های کشور نیز در این جلسه مورد نقد قرار گرفت.
تشکیل کارگروه ویژه برخورد مالیاتی با سوداگران
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور از تشکیل کارگروه ویژه برخورد مالیاتی با سوداگران بازار ارز، سکه، خودرو و مسکن خبر داد. به گزارش ایسنا، کامل تقوی نژاد با اشاره به دستور رئیس‌جمهوری در جلسه ساماندهی بازار و بررسی نوسانات اخیر در قیمت برخی کالاهای مورد نیاز مردم، گفت: پیرو صحبت‌های رئیس‌جمهوری و دستور ویژه وزیر امور اقتصادی و دارایی مبنی بر برخورد قاطع مالیاتی با سوداگران اقتصادی، کارگروه تخصصی با هدف رصد مالیاتی بازار ارز، سکه، خودرو و مسکن در سازمان امور مالیاتی کشور تشکیل شده است.