اظهارات صریح معاون استاندار خراسان رضوی در نشست خبری

نشست خبری معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی، روز گذشته برگزار شد.
به گزارش خراسان رضوی «محمد رحیم نوروزیان»   در ابتدای این نشست خبری به برخی رویکردها و نگاه‌های مدیریتی خود اشاره کرد و ارتباط مناسب با رسانه ها، توسعه و جذب مشارکت‌های مردم، کمک به شکل گیری احزاب و تشکل‌ها و پیگیری منشور گفت و گوی سیاسی در استان را از جمله برنامه‌ها و اولویت‌های خود برشمرد. وی افزود: تأمین امنیت خط قرمز ماست، به عنوان معاون استاندار و در چارچوب وظایف، به هیچ شخص یا گروهی اجازه نمی‌دهیم این امنیت را از بین ببرد و با هر کس که به صورت خودسرانه و با هر انگیزه‌ای بخواهد آرامش مردم را بر هم بزند، مقابله می‌کنیم. وی گفت: درباره این موضوع، همه دستگاه‌های استان نظر واحد دارند.
توضیح درباره تعیین مکان تجمعات اعتراضی
نوروزیان در ادامه این نشست به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. وی در پاسخ به سوالی درباره در نظر گرفتن یک مکان مشخص برای برگزاری تجمعات و اعتراضات در استان گفت: در این مورد، محل تجمع را مشخص خواهیم کرد و افراد و گروه‌ها هم باید درخواست خود برای برگزاری تجمعات را به فرمانداری ارائه کنند اما رویکرد ما این است که کار سختگیرانه نباشد و فضا بازتر شود تا اعتراضات مطرح شود. وی تأکید کرد: این مکان باید قابل دسترس، قابل کنترل و در معرض دید باشد تا کارکرد خود را داشته باشد.


از همکاری صنف زحمتکش کامیون داران تشکر می‌کنیم
معاون استاندار همچنین در پاسخ به این سوال که «چرا پیش از آن که اعتصابات کامیون داران شکل بگیرد، درباره آن چاره‌اندیشی نشد؟»، گفت: این گونه نبوده که کاری انجام نشده باشد، اما شرایط کشور متغیر است و اتفاقاتی می‌افتد که در بخش‌هایی تأثیراتی به جا می‌گذارد. منکر این هم نیستم که اگر بخشی از این مسائل را به موقع پیش بینی و ورود می‌کردند، اوضاع این گونه نمی‌شد. اما هم اکنون نیز تصمیماتی گرفته شده و با نمایندگان آن‌ها هم توافقاتی انجام شده است. نوروزیان خاطرنشان کرد: البته در استان ما چندان اخلالی نداشتیم، تجمعی انجام شد و همکاری خوبی هم با ما داشتند و همین جا از صنف زحمتکش کامیون داران تشکر می‌کنیم که اخلالی در کار ایجاد نشد.
توصیه اماکن برای تعداد معدودی از کافی‌شاپ‌ها بود
معاون استاندار درباره حواشی ایجاد شده برای پخش بازی ایران-اسپانیا در کافی شاپ‌های مشهد نیز گفت: این گونه اعلام شد که بر اساس صلاحدید و مصوبه شورای تأمین، بناست کافی شاپ‌ها همزمان با مسابقه ایران و اسپانیا تعطیل باشند در صورتی که به هیچ وجه، نه مصوبه شورای تأمین در این زمینه وجود داشته و نه شورای تأمین چنین کاری را درست می‌داند. مگر حکومت نظامی است؟ اصلا ما این روش‌ها را قبول نداریم. مگر چه اتفاقی می‌خواهد بیفتد؟ وی افزود: اگر اماکن چنین پیامکی داده، اشتباه کرده است، البته با نیروی انتظامی هم صحبت کردیم و گفتند اگر اماکن چنین کاری کرده، اشتباه کرده است. البته بعدها معلوم شد که موضوع مد نظر اماکن، این بوده که در دو خیابان که تعداد معدودی کافی شاپ مشخص در آن وجود دارد، بعد از بازی فوتبال، تجمعی شکل نگیرد و مزاحمتی برای مردم ایجاد نشود و چنین توصیه‌ای وجود داشته است.
موضوع ارسال پیامک به نمایندگان در حال پیگیری است
نوروزیان درباره ارسال پیامک‌های تهدید آمیز به نمایندگان مجلس و انتصاب آن به مشهد نیز گفت: دوستان امنیتی ما پیگیری‌هایی کرده و فردی را شناسایی کرده‌اند که بخشی از پیامک‌ها از ناحیه آن فرد تنظیم یا مخابره شده است. این موضوع در دست بررسی بیشتر است و اطلاع رسانی درباره آن صورت می‌گیرد. وی افزود: فرد مدنظر که یک خانم در مشهد بوده شناسایی شده   اما اطلاع ندارم که بازداشت شده است یا خیر.
صدور مجوز شکار برای اتباع آمریکایی را سیاسی کردند
معاون استاندار در پاسخ به سوال دیگر درباره ماجرای صدور مجوز شکار در استان نیز گفت: در مورد آمریکایی‌هایی که برای شکار به استان خراسان آمده بودند، فضایی ایجاد شد که انگار ما بخشی از خاک کشور را به آمریکایی‌ها داده ایم و از آن بهره برداری سیاسی کردند. در صورتی که این کار، کاری مرسوم بوده است. وی افزود: بر اساس سوابقی که از محیط زیست گرفته ایم، از سال 1386 در مجموع 14 پروانه شکار برای اتباع آمریکایی در منطقه نیشابور صادر شده که فقط دو مورد آن در این دولت بوده و بقیه در دولت قبلی بوده است. چگونه است که در دولت گذشته، هیچ کس حرفی نزد و مطلبی نگفت و موضعی نگرفت؟ البته نه آن جا و نه این جا نباید موضوع مطرح می‌شد. این یک مسئله طبیعی است. محیط زیست بر اساس برآورد موجود، هر سال که احساس می‌کند جمعیت این حیوانات در منطقه بیش از حد است، مجوزی می‌دهد و این امری مرسوم است. ممکن است این مجوز به یک فرد خارجی یا ایرانی داده شود. از این افراد 17 هزار دلار به عنوان پروانه شکار دریافت می‌شود و توری برگزار می‌شود و این موضوع جنبه گردشگری دارد. فقط سر و صدا کردند که ما در این دولت به منافع ملی بی توجه هستیم. ضمن این که آمار ارائه شده، فقط مربوط به اتباع آمریکا بوده و علاوه بر آن، اتباع کشورهای دیگری نظیر فرانسه، اسپانیا، ایتالیا، اتریش، دانمارک، آلمان، کانادا، مجارستان، مکزیک و نروژ نیز در این فهرست هستند. البته ممکن است از منظر زیست محیطی، کسی به این موضوع معترض باشد که محیط زیست باید پاسخ گو باشد.
گزینه فرماندار مشهد مشخص شده است
نوروزیان درباره انتخاب فرماندار مشهد نیز توضیح داد: گزینه فرماندار مشهد مشخص شده و کارهای قانونی آن در حال انجام است که کمی طول می‌کشد و این طولانی شدن، مورد انتقاد ما نیز هست. وی افزود: در دو شهرستان کاشمر و زاوه هم سرپرستی داریم که گزینه آن‌ها معرفی شده و مترصد آن هستیم که همین روزها ابلاغ آن صورت بگیرد.
گاهی تندترین مخالفت‌ها با دولت در مشهد صورت می‌گیرد
معاون استاندار در پاسخ به این اظهار نظر که «جریانی در کشور به وجود آمده که منشأ اتفاقات دی ماه گذشته، پیامک‌های تهدیدآمیز به نمایندگان، اژدهای هفت سر فساد و هر چه که باب میل او نبوده را به دیار خراسان ربط داده و این ظلم به مردم مشهد است»، نیز اظهار کرد: درباره توهین به مردم، بین مردم خراسان و کشور یا حتی مردم هیچ نقطه از دنیا تفاوتی وجود ندارد و این کار، از ناحیه هر کس که باشد، ناپسند و مردود است. وی افزود: این یک واقعیت است که بخشی از بزرگ‌ترین مخالفان دولت در مشهد هستند و تندترین مخالفت‌ها و مقابله ها، گاهی در مشهد صورت می‌گیرد. طبیعی است که دشمن هم از این موضوع غفلت نمی‌کند و به عنوان یک فرصت به آن نگاه می‌کند و ماجرای دی ماه هم از این منظر قابل تحلیل است. نوروزیان خاطرنشان کرد: افرادی دی ماه گذشته، با موضوع گرانی در میدان شهدا گرد آمدند و خیلی از آن‌ها هم انسان‌های ظاهر الصلاحی بودند که نمی‌شد گفت ضد انقلاب یا اراذل و اوباش بوده‌اند. برخی از آن‌ها هم مخالفان دولت بودند و آمده بودند فشاری به دولت وارد کنند. اما کار از دست آن‌ها خارج شد.
وی درباره وقایع دی ماه گذشته افزود: بعضی از افرادی که در اغتشاشات دست‌اندرکار بودند، شناسایی و دستگیر شدند و مراحل قضایی آن نیز طی شده است. اما نکته این است که ما در کشور نیاز به اتحاد و انسجام داریم. ما نمی‌توانیم دولتی را که در خط مقدم مبارزه با مشکلات قرار دارد، تضعیف کنیم و توقع داشته باشیم که مشکلات را هم حل کند. عقل به ما حکم می‌کند که ما با هر تفکر و گرایش سیاسی هم که هستیم، در برابر این مشکلات و شرایط جهانی موجود، دولت را تقویت کنیم.
پیامک فراخوان در گروه‌های طرفداران احمدی نژاد در مشهد منتشر شد
وی در ادامه گفت: مخالفان دولت در مشهد پایگاه‌های قوی دارند که غیرقانونی هم نیست. پیامکی هم که فراخوان داده شد، از سوی آدم‌های افراطی طرفدار آقای احمدی نژاد بود که در گروه طرفداران احمدی نژاد در مشهد منتشر شد و نمی‌توانیم این موضوع را نادیده بگیریم. معاون استاندار در ادامه افزود: اما این که بخواهیم به این بهانه اهانت کنیم یا عده‌ای را منکوب کنیم، درست نیست. مثلا تغییر تابلوی دانشگاه فردوسی را که به نظر من کار خوبی هم بود، برخی گفتند که می‌خواهند نام فردوسی را بردارند و آقای علم الهدی می‌خواسته نام فردوسی را بردارد، این ظلم به آقای علم الهدی است. این‌ها تهمت و تخریب است و ما با آن مخالفیم. وی تأکید کرد: ممکن است آقای علم الهدی مواضعی داشته باشد که مخالف دولت است، این حق ایشان است ما می‌توانیم ایشان را نقد کنیم. اما حق نداریم تخریب کنیم.
انتشارلیست هو المطلوب مثل قاچاق موادمخدر است
معاون استاندار همچنین در پاسخ به این اظهار نظر که «در مشهد جایگاه‌ها و گعده‌هایی داریم که دارای شناسنامه احزاب و تشکل‌های سیاسی نیستند اما کاملا عملکرد سیاسی دارند، مثلا یک حسینیه است که این فعالیت‌های سیاسی را دارد و به نظر می‌رسد برای قانونمند کردن آن‌ها تلاش شود»، گفت: اگر این افراد و اشخاص مجوزی برای فعالیت سیاسی نگیرند، قطعا با مشکل مواجه خواهند شد و به آن‌ها هم توصیه کرده ایم مجوز بگیرند. وی تأکید کرد: ما مصمم هستیم و اجازه نخواهیم داد کاری خارج از قانون انجام شود. نوروزیان افزود: در زمان انتخابات و پیش از خطبه‌های نماز جمعه هم سخنرانی داشتم و در آن جا اعلام کردم که لیست «هو المطلوب» حرام و مثل قاچاق مواد مخدر است. سابقه را که بررسی می‌کردیم، این کار در مشهد مرسوم بوده است. اما وقتی می‌گویند تبلیغات انتخاباتی از ساعت مشخصی ممنوع است، دیگر نباید تبلیغاتی منتشر شود. آن هم تبلیغاتی که مشخص نیست مربوط به کیست و فقط روی آن هو المطلوب نوشته شده است. فرقی هم نمی‌کند چه کسی این لیست را بدهد، چپ یا راست، این کار غلط و خلاف است. سیاست ما این است که جلوی چنین کارهایی را بگیریم و پای همه چیز آن هم هستیم. ممکن است مقاومت‌هایی هم پیش بیاید.
معاون استاندار در پاسخ به این که «چرا پیگیری پرونده یکی از احزاب بیش از دو سال طول کشیده است؟» گفت: در این مورد خاص باید بررسی شود که چرا چنین اتفاقی افتاده است. وی افزود: رویه این است که کسانی که مراجعه و مدارک خود را ارائه می‌کنند، حدود یک ماه می‌توانند مجوز فعالیت بگیرند.
وضعیت حجاب در مشهد خوب است، باهنجارشکنی عمدی برخورد می‌کنیم
نوروزیان درباره برنامه‌های مورد نیاز برای گسترش و تحکیم عفاف و حجاب در استان گفت: ما یک جامعه مذهبی هستیم، مردم انتظاراتی دارند و قوانین بالادستی هم این موضوع را از ما خواسته است. درباره حقوق شهروندی و عفاف ستاد صیانت از حقوق شهروندی و عفاف و حجاب تشکیل شده و وزارت کشور نیز تکالیفی در این موضوع مشخص کرده است. عموم مردم هم رعایت می‌کنند، اما نمی‌توان به دلیل کم توجهی به حجاب، به عفت افراد شک و درباره آن قضاوت کرد. البته در مشهد، وضعیت عفاف و حجاب بر خلاف آن چه بزرگنمایی می‌شود، خوب است اما مشکلاتی هم وجود دارد. البته درباره هنجارشکنی‌های عمدی هم برخورد می‌کنیم و با کسی تعارف نداریم.
آیت‌ا... علم الهدی  از نظر مبنایی   با موسیقی مشکلی ندارند
وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره وضعیت موسیقی و هنر در استان گفت: ما با محدودیت‌هایی مواجه هستیم البته نباید با این موارد برخورد افراطی و تفریطی داشته باشیم. نه همه هم و غم مردم موسیقی و کنسرت است و نه این که می‌توان گفت موسیقی برای مردم چه ضرورتی دارد. اتفاقا در شورای فرهنگ عمومی سال گذشته این موضوع مطرح شد و آیت ا... علم الهدی این موضوع را تبیین کردند و گفتند از نظر مبنایی نیز با موسیقی مشکلی ندارند و اگر بحثی را مطرح می‌کنند، راجع به حواشی آن است. ایشان این موضوع را به شورا واگذار کردند و در نهایت، کارگروهی ذیل این شورا تشکیل شد تا موضوع را بررسی کند. البته خود مردم هم باید هوشیار باشند و مراقبت کنند تا حاشیه‌ای ایجاد نشود و اگر گامی به جلو برداشته می‌شود، چند گام به عقب نرویم.