دوئل سوال برانگیز عادل با مدیران سیما

گروه سینما و تلویزیون - ماجرای حضور کارلس پویول بازیکن سابق تیم ملی اسپانیا را دیگر همه می دانند. آن قدر در این باره در رسانه ها و شبکه های اجتماعی بحث شده که دیگر زوایای پنهانی وجود ندارد. در میان نظرات مخاطبان در شبکه های اجتماعی، آن چه جلب نظر می کند، این است که بسیاری از مخاطبان از این که مسئولان تلویزیون در توضیحاتی رسمی، دلایل روشن این اتفاق را بیان نمی کنند، انتقاد کرده اند. بالاخره روز گذشته و بعد از بالا گرفتن حرف وحدیث ها، معاون سیمای رسانه ملی در این باره توضیحاتی ارائه کرد که خلاصه ای از مهم ترین نکات آن را در سه بخش می خوانید.
1- بعد از دعوت فیگو، کاپیتان تیم ملی پرتغال در برنامه سال گذشته حواشی زیادی پیش آمد که لزومی ندارد یک چهره خارجی برای حضور چند دقیقه ای اش در برنامه ورزشی، چند صد میلیون پول دریافت کند. همان موقع رسانه ملی اعلام کرد هزینه حضور این چهره های خارجی از سوی اسپانسرها بوده و به هیچ وجه از بودجه صداوسیما خرج نشده است.
2- این مسئله در رسانه ملی ولو این که اسپانسر هزینه حضور یک کارشناس خارجی را بدهد، مورد بررسی قرار گرفت و رئیس شورای ورزش سیما بعد از بررسی و این که جلوی حواشی را بگیرد، رسماً ابلاغ کرد دعوت از کارشناسان خارجی در برنامه های ورزشی و پرداخت چند صد میلیونی برای چند دقیقه حضور ولو این که از سوی اسپانسر هم صورت بگیرد، ممنوع و مخالف سیاست های رسانه ملی است. بنابراین ما از ابتدا هم تصمیمی برای حضور کارشناس خارجی در برنامه 2018 نداشتیم.
3- [در پاسخ به شائبه ممنوعیت حضور کارلس پویول به خاطر پوشش ظاهر] شایعه ممنوعیت حضور این کارشناس به دلیل ظاهرش از سوی بی. بی .سی مطرح شد و رسانه ملی این مسئله را صددرصد تکذیب می کند.


یک توجیه نامناسب
باید توجه داشت که با وجود همه دلایلی که میرباقری آورده، رفتار سازمان صداوسیما نیز به هیچ عنوان قابل توجیه نیست. چراکه بدون تردید این برخورد، در زمان نامناسبی انجام شده است. واضح است نباید این ممنوعیت، در زمانی اعمال می شد که مهمان خارجی به ایران آمده و در هتل مستقر شده است. این موضوع نه تنها باعث وهن سازمان صداوسیما بلکه کشور ایران در برابر دیدگان این چهره بین المللی خواهد شد. به هر حال ایجنت بین المللی که کارلس پویول را به ایران آورده و خود این بازیکن نیز در بازگشت به کشور خود، سفیران خوبی برای کشور ما نخواهند بود.
از طرف دیگر در صحبت های معاون سیما، آن چه جلب توجه می کند، تأکید وی بر این نکته است که تفاوتی در منشأ پرداخت هزینه های دعوت این مهمان وجود ندارد. یعنی برای سازمان صداوسیما مهم نیست که یک حامی مالی، برای این کار دست به جیب شده است. این صحبت در حالی مطرح می شود که در بسیاری از برنامه های ریز و درشت تلویزیون، حضور پررنگ اسپانسرها توی ذوق می زند ولی ممنوعیت این حضور، جزو سیاست های تلویزیون نیست! و تنها در چنین برنامه پربیننده و مورد توجه افکار عمومی، این سیاست ها اجرا می شود. 
نامه علی مطهری
بعد از واکنش معاون سیمای رسانه ملی، علی مطهری نماینده تهران هم خطاب به علی عسکری، رئیس سازمان صدا و سیما طی نامه ای به عملکرد صدا و سیما انتقاد کرد و آنگونه که ایسنا مطرح کرده، در بخشی از این نامه بیان کرد: دعوت از آقای کارلس پویول و سرانجام لغو آن پس از اعلام، نشانه حکومت ملوک الطوایفی یا فرمانبری از بیرون در آن سازمان است.» او در پایان این نامه نوشت: «جناب عالی اقتدار بیشتری در اداره سازمان داشته باشید و تحت تأثیر فشارهای داخل و خارج واقع نشوید.»

وقتی عادل، غیرحرفه ای عمل کرد
لغو حضور کارلس پویول در برنامه 2018 همچنان خبرساز است و شبکه های مجازی مملو از نظرات متفاوت مردم و کارشناسان است اما آن چه از مجموع این بازخوردها می توان دریافت، این است که همان قدر که اقدام صداوسیما دور از انتظار و دارای تبعات زیادی بود، رفتار غیرحرفه ای عادل فردوسی پور نیز جای تأمل بسیاری دارد. غیبت این مجری در ابتدای برنامه «بیست هجده» در روز بازی ایران و اسپانیا و قهر او به خاطر حضور نداشتن مهمان، عملاً مرثیه ای در تلویزیون به پا کرد. آن هم در شبی که تیم ملی مقابل یکی از بهترین تیم های دنیا، یک بازی درخشان و شایسته ستایش را به نمایش گذاشت. با این حساب در هنگامی که فوتبال، بار دیگر غرور و انسجام ملی 80 میلیون ایرانی را متبلور کرده بود به دلیل رفتار غیرحرفه ای عادل فردوسی پور در رسانه ملی، هیچ نشانه ای از این شور و غرور ملی در استودیوی ویژه برنامه صداوسیما دیده نشد! مردم شاد از حضور قدرتمندانه بازیکنان، وقتی بعد از سرود یازده ستاره، استودیوی برنامه «بیست هجده» را دیدند، با چهره عبوس و اخموی مجری مواجه شدند که بدون توجه به شادی ملی، به شیوه های مختلف تلاش داشت ناراحتی خود را از این که نتوانسته مهمانش را به برنامه بیاورد نشان دهد. فردوسی پور در شب بازی ایران و اسپانیا نشان داد که نیامدن پویول به برنامه اش را به همراهی در شادی ملی ترجیح می دهد و بدتر آن که او با طرح مکرر موضوع مهمان، تلاش زیادی کرد این مسئله را به مخاطبانش نیز منتقل کند. متأسفانه این روند در روزهای اخیر همچنان ادامه دارد و او حتی با گذشت چند روز از آن اتفاق، همچنان حاشیه های مربوط به ماجرای کارلس پویول را ادامه می دهد.