وعده دولت یازدهم محقق شد

صبا رضایی- عرضه اینترنت نامحدود وعده‌ای بود که دولت یازدهم قول آن را داده بود و حتی محمود واعظی، وزیر وقت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از به تصویب رسیدن آن در روزهای پایانی فعالیت خود خبر داده بود و اکنون بسیاری از کاربران اینترنتی شاکی هستند که چرا اینترنت به صورت حجمی عرضه می‌شود‌. نکته مهم اینجاست که اینترنت حجمی بر اساس بالاترین میزان ترافیکی که کاربران بر اساس سرعت مورد تقاضا می‌توانند استفاده کنند به آنها ارائه می‌شود و به گفته کارشناسان این امر یک قانون کلی جهانی بوده و در سطح بین‌المللی اجرا می‌شود‌.
محمود واعظی، وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات در روزهای پایانی وزارت خود وعده داده بود: به جای ارائه اینترنت برحسب حجم، از حجم‌فروشی به سمت اتصال و ارائه اینترنت برحسب سرعت رفتیم، زیرا با راه‌‌اندازی شبکه ملی اطلاعات ما محدودیت گذشته را نداریم‌.
وی با بیان این که اکنون سرعت تعیین‌کننده قیمت است، گفته بود: در گذشته استفاده از اینترنت به‌طوری بود که شما یک بار هنگام خرید بسته پول پرداخت می‌کردید و با اتمام حجم باز هم مجبور به خرید حجم بودید اما اکنون تنها به ازای سرعت اینترنت هزینه می‌پردازیم‌. این مصوبه امروز تصویب شده و تا یک ماه آینده اجرایی خواهد شد‌.
محمود واعظی با اعلام به تصویب رسیدن جایگزینی اینترنت نامحدود به جای اینترنت حجمی اعلام کرده بود که تا قبل از پایان دولت یازدهم اینترنت نامحدود برای کاربران ثابت اینترنت ارائه می‌شود و اپراتورهای همراه اول و ایرانسل از جمله ارائه‌دهندگان اینترنت آزاد و نامحدود هستند‌. وی گفته بود: به منظور حمایت از تولیدات داخلی و رعایت حقوق مصرف‌کنندگان از سازمان تنظیم مقررات خواستم که ضمن بررسی شرایط بازار، مصوبه‌ای برای خاتمه دادن به فروش اینترنت در بازار اینترنت ثابت (ADSL) و آغاز ارائه سرویس نامحدود در این بخش تهیه و تا قبل از پایان دولت یازدهم برای تصویب به کمیسیون تنظیم مقررات ارائه کند‌.


یکی از اعتراضات کاربران اینترنتی ارائه اینترنت حجمی از سوی همراه اول و ایرانسل به کاربران اینترنتی است که به سرعت نیز به پایان می‌رسد اما برخی از کارشناسان بر این باور هستند که اپراتورهای خدمات موبایل نیز بر اساس سرعت اینترنتی که به کاربران موبایل ارائه می‌دهند حجم اینترنت را عرضه می‌کنند‌. اکنون دولت دوازدهم به تازگی مشکلات اختلالات اینترنتی را رفع کرده است و کاربران معتقدند با اینکه سرعت بالای اینترنت را خریداری می‌کنند اما سرعت اینترنت بسیار اندک است با این همه وعده اینترنت نامحدود محقق شده است‌.
لزوم هماهنگی با شرکت‌های عرضه اینترنتی
دولت برای عرضه اینترنت نامحدود با مشکلات بسیاری مواجه است به عنوان نمونه ‌باید هماهنگی‌های لازم با شرکت‌های عرضه‌کننده اینترنت انجام شود و زیرساخت‌های لازم برای عرضه اینترنت نامحدود فراهم شود‌.
عباس منصورنژاد، پژوهشگر فضای مجازی در گفت‌وگو با «جهان صنعت» اظهار کرد: عرضه اینترنت نامحدود از جمله وعده‌هایی بود که از لحاظ قانونی با مشکلی مواجه نیست اما برای عملی شدن چالش‌های بسیاری در پیش رو دارد‌.
او افزود: شبکه‌ای از مشکلات بر سر راه عملی کردن وعده عرضه اینترنت نامحدود وجود دارند؛ نخست آنکه زیرساخت‌های مناسب برای عرضه اینترنت نامحدود و جایگزینی آن با اینترنت حجمی در کشور وجود ندارد، مشکل دوم شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت در کشور هستند که هماهنگی با آنها برای ارائه اینترنت نامحدود کار مشکلی است‌. از سوی دیگر این شرکت‌ها معتقدند عرضه اینترنت نامحدود برای آنها مقرون‌به‌صرفه نبوده و حاضر به ارائه اینترنت نامحدود به کاربران خود نیستند‌.
منصورنژاد در ادامه بیان کرد: عرضه اینترنت نامحدود به کاربران اینترنتی کار ساده و تک‌بعدی نیست و رشته‌ای از نهادهای خصوصی و دولتی درگیر این امر هستند‌. به‌طور کلی پکیج ارائه اینترنت نامحدود آماده نبوده و به همین دلیل با وجود اجرایی شدن ناقص باقی مانده است‌.
قاعده کلی جهانی برای عرضه اینترنت نامحدود
به گفته کارشناسان فناوری اطلاعات اینترنتی که در ایران عرضه می‌شود براساس اینترنت نامحدود بوده اما براساس یک قاعده کلی جهانی، اینترنت نامحدود بر اساس بالاترین حجم مصرفی کاربران اینترنتی در اختیار آنها قرار می‌گیرد‌.
علی توسلی، عضو کمیسیون اینترنت سازمان راهنمایی و رانندگی استان تهران در گفت‌و‌گو با «جهان صنعت» اظهار کرد: اینترنتی که در ایران ارائه می‌شود نامحدود بوده و اینترنت نامحدود جایگزین اینترنت حجمی شده است‌ اما نکته مهم اینجاست که در تمام دنیا اینترنت نامحدود بر اساس بالاترین حجم مصرفی کاربران اینترنتی به آنها ارائه می‌شود‌. او افزود: مرکز ملی فضای مجازی بالاترین حجم مصرفی برای سرعت‌های مختلف اینترنت را ارائه کرده و براساس جدولی که این مرکز درباره حجم مصرفی اینترنت عرضه کرده حجم مصرفی اینترنت به کاربران اینترنتی ارائه می‌شود‌. به عنوان نمونه بالاترین حجمی که کاربر با سرعت 128 مگابایت می‌توان استفاده کند نمی‌تواند بیش از 100 گیگابایت باشد و حجم ترافیکی که در اختیار کاربران متقاضی سرعت 128 مگابایت قرار می‌گیرد تا 100 گیگ است‌. توسلی با بیان اینکه اپراتورهای همراه اول و ایرانسل نیز حجم ترافیک اینترنت را بر اساس سرعت اینترنت موبایل در اختیار کاربران اینترنتی قرار می‌دهند تاکید کرد: ایرانسل و همراه اول نیز بر اساس اینترنت نامحدود ترافیک کاربران را براساس بالاترین حجم مصرفی براساس سرعت در اختیار آنها قرار می‌دهند و این یک قاعده کلی است که در دنیا رعایت می‌شود‌.
او در ادامه بیان کرد: شرکت‌های عرضه‌کننده اینترنت برای رقابت تلاش می‌کنند حجم مصرفی بالاتری را در اختیار کاربران اینترنتی قرار دهند‌.
این کارشناس فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه شرکت‌های عرضه‌کننده اینترنت از نرخ اینترنت ناراضی هستند اظهار کرد: قرار است در ماه آینده نرخ خدمات اینترنت تغییر کرده و افزایش یابد‌.
تعرفه‌های گران اینترنت از دیدگاه کاربران اینترنتی
نکته دیگری که در اینجا مطرح است تعرفه اینترنت‌های حجمی است که به نظر کاربران اینترنتی بسیار گران است اما برای استفاده از اینترنت در کشور چاره‌ای به جز پرداخت این هزینه‌های گران وجود ندارد‌.
از زمان ارائه تعرفه‌های غیرحجمی برای اینترنت ثابت، مساله‌ مشترکینی که خواستار سرعت بالا و حجم پایین‌تر بودند، مطرح شد؛ موضوعی که با اعتراض کاربران کم‌مصرف که مجبور بودند هزینه مصرف منصفانه را بپردازند مواجه و موجب شد وعده‌هایی برای ارائه تعرفه‌هایی مناسب حال آنان داده شود‌. به گزارش ایسنا، موضوع جایگزینی اینترنت نامحدود یا غیرحجمی در آخرین روزهای دولت یازدهم مطرح شد اما با ارائه تعرفه‌هایی که انتقاد شدید کاربران را به همراه داشت، تکمیل آن به وزیر جوان ارتباطات محول شد‌. با وجود این، اگرچه تعرفه‌های قبلی، با واکنش‌های شدیدی همراه بود اما یک نقطه‌قوت داشت و آن هم در نظر گرفتن ردیف جداگانه‌ای برای کم‌مصرف‌ها بود؛ موضوعی که در تعرفه‌های جدید ارائه‌شده به آن توجه نشده بود‌.
تعرفه‌های جدید نه تعرفه‌هایی تماما نامحدود بلکه مبتنی بر سیاست مصرف منصفانه هستند‌. همان زمان هم این موضوع مطرح شد که شاید این تعرفه‌ها برای کاربری که در طول ماه مصرف اینترنت بالایی دارد، منصفانه باشد، همان‌طور که یک کاربر گفته بود: «تقریبا به نفع منه که اینترنت زیاد مصرف می‌کنم‌. من الان ۴مگ رو دارم دو ماهی ۳۰۰هزار تومن میدم!» اما کاربر دیگری معتقد بود: «تکلیف کسانی که به حجم کم دانلود ولی سرعت بالا نیاز دارند چه می‌شود؟ این نرخ‌ها بسیار گران است و قطعا استقبال نخواهد شد‌.»
ارائه تعرفه‌های غیرحجمی به جای نامحدود، نارضایتی کاربران را به همراه داشت اما جهرمی همان زمان اظهار کرد: اطمینان داشته باشید که حتی با وجود مفهوم مصرف منصفانه بیش از ۸۰ درصد کاربران دیگر نیازی به خرید حجم یا پرداخت هزینه اضافه نخواهند داشت‌. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اما در واکنش به این موضوع،‌ درباره اینترنت پرسرعت برای مشترکین کم‌مصرف، توضیح داد: دسته‌ای از مشترکین نیاز به سرعت بالا دارند در حالی که حجم مصرفی آنها بالا نیست‌. برای این دسته از مشترکین هر چند امکان استفاده از سرویس‌های موبایل وجود دارد اما شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات ثابت برای حفظ این مشترکین، ارائه بسته‌های رقابتی برای این گروه را آغاز کرده‌اند‌؛ راهکارهایی چون بسته ازدیاد سرعت و غیره‌. البته جهرمی بار دیگر نیز با اشاره به شرایط ارائه اینترنت ثابت برای مشترکین کم‌مصرف، اظهار کرده بود: در تعرفه جدید، مشترکین کم‌مصرف که پهنای باند بالا نیاز دارند، فاقد انتخاب مناسب هستند‌. برای رضایت این دسته از کاربران، پیشنهادهایی در حال بررسی است که تلاش می‌کنیم تا فروردین‌ماه به نتیجه نهایی برسد‌.
سخن آخر
اینترنت نامحدود با قواعد و قوانین مخصوص به خود عرضه شده است اما همچنان کاربران اینترنتی با وجود خریداری سرعت‌های بالای اینترنت در مشاهده ویدئو و فیلم به صورت آنلاین با مشکلاتی مواجه هستند و حجم دانلود نیز سرعت مطلوبی ندارد، بنابراین با وجود عرضه اینترنت نامحدود مشکلات پیشین مانند سرعت کم به قوت خود باقی است‌. اگرچه در سطح جهانی اینترنت با قیمت بالاتری عرضه می‌شود اما خدمات و سرعت اینترنت در دیگر کشورها با ایران قابل قیاس نیست‌.