توافق اوپک قیمت نفت را افزایش داد

گروه انرژی- در شرایطی که انتظار می‌رود با بازگشت مجدد تحریم‌ها بسیاری از مشتریان ایران واردات نفت خود را متوقف کنند برخی از کارشناسان معتقدند حتی افزایش یک دلار در قیمت نفت می‌تواند کمک بسزایی به اقتصاد ایران داشته باشد و به گفته حسن مرادی، کارشناس حقوق انرژی افزایش سه دلاری قیمت نفت به محض اعلام پایبندی اعضای اوپک به توافق کاهش تولید حرکت خوبی برای ایران بوده است.
روز جمعه با وجود اینکه پیش‌بینی بازار بیشتر به این سمت متمایل بود که نفت جدید زیادی به بازار می‌آید‌ اما با تصمیمی که اعضای اوپک گرفتند دست‌کم این اتفاق تا چند ماه آینده نخواهد افتاد و شاهد ریزش قیمت نخواهیم بود.
پس از نشست اوپک در حالی که بازار در انتظار از‌هم‌پاشیدن توافق کاهش تولید و افزایش 8/1 میلیون بشکه در روز بود و اجماع اعضای اوپک برای پایبند ماندن به این توافق‌، قیمت‌های نفت بالا رفت.
سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و هم‌پیمانان غیراوپک روز جمعه در وین موافقت کردند تولید نفت را از ابتدای ماه ژوئیه (10 تیر) حدود یک میلیون بشکه در روز افزایش دهند.


توافقی که در اجلاس 174 اوپک حاصل شد بر مبنای توافق سال ۲۰۱۶ است که در آنجا سهمیه هر کشور مشخص شده و ۳۲ میلیون تن تولید در روز است که هر کدام از اعضای اوپک سهمی در آن دارند. ممکن است بعضی از کشورها در دو سال گذشته بیش از سهمیه تولید کرده یا به بازار عرضه کرده باشند مثلا ۱۲۰ یا ۱۳۰ درصد از سهمیه‌شان استفاده کرده باشند که بر اساس توافق جدید آنها مکلفند سهمیه صددرصدی خود را رعایت کنند.
هرچند تولید‌کنندگان نفت بر سر افزایش تولید به توافق رسیدند‌ اما با توجه به اینکه قبل از نشست انتظاراتی برای افزایش بیشتر تولید شکل گرفته بود، بعد از اعلام افزایش کم تولید، قیمت‌ها شاهد افزایش بود.
قیمت نفت خام برنت دریای شمال در پایان معاملات روز جمعه با 2 دلار و 50 سنت یا 4/3 درصد افزایش نسبت به آخرین قیمت پنجشنبه گذشته به 75 دلار و 55 سنت در هر بشکه رسید.
قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدییت آمریکا نیز با سه دلار و چهار سنت یا 6/4 درصد افزایش نسبت به آخرین قیمت پنجشنبه گذشته به 68 دلار و 58 سنت در هر بشکه رسید.
در همین حال یک کارشناس حقوق انرژی در گفت‌و‌گو با «جهان صنعت» این افزایش حدود 3 دلاری را که به محض اعلام این توافق اتفاق افتاد را به نفع ایران می‌داند و معتقد است رسیدن به پایبندی 100 درصدی توافق کاهش تولید بهترین دستاوردی بود که از این نشست حاصل شد.
حسن مرادی امیدوار است عربستان همانند گذشته خویشتنداری کند و به این توافق پایبند بماند چرا که در شرایطی که ممکن است فروش نفت ایران با مشکل مواجه شود پایین بودن قیمت‌ها به اقتصاد ایران لطمه وارد می‌کند .
به گفته این کارشناس حقوق انرژ‌ی پایبندی به کاهش سطح تولید یک بحث اخلاقی است و در اوپک چارچوب‌های حقوقی و قانونی در این زمینه وجود ندارد.
مرادی می‌گوید: امیدواریم اعضا به این توافق پایبند بمانند و روسیه این بازی را بر هم نزد تا ایران نیز با افزایش قیمت‌ها بتواند اهداف خود را محقق کند .
در همین حال وزیر انرژی روسیه در نشست وزارتی اوپک و غیر‌اوپک اعلام کرده چارچوب همکاری اوپک و غیر‌اوپک باید حفظ شود.
الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه‌ گفته است امروز بسیار مهم است که ما نتایج فعلی همکاری‌مان در امسال و همچنین راهبردی که برای ادامه فرآیند پایدار باید پیش گرفته شود را بررسی کنیم.
وی معتقد است هنگامی که در سال ۲۰۱۶ کار را آغاز کردیم، بنیادی بسیار محکم را ایجاد کردیم که می‌تواند مبنای همکاری‌های همیشگی میان تولیدکنندگان نفت عمده در آینده شود، حتی پس از آنکه توافق جهانی کاهش تولید نفت منقضی شود.
وزیر انرژی روسیه گفته است: اقدام قاطع ما نه تنها به حفظ صنعت نفت کمک کرده‌ بلکه تاثیری مثبت بر اقتصاد جهانی نیز داشته است.
به گفته نواک سازوکارهای کنونی عرضه و تقاضا در بازار، سبب می‌شوند تصمیم اخیر اوپک درست باشد و این تصمیم به توازنی که می‌خواهیم ببینیم، کمک می‌کند.
وزیر انرژی روسیه معتقد است‌ موفقیت تلاش‎های مشترک تولیدکنندگان نفت، مسیر را برای توسعه چشمگیر این همکاری باز می‌کند؛ او گفته است فکر می‌کنم بهتر است ساختاری را که داریم، برای مذاکرات و نظارت بر بازار و تصمیم‌گیری درباره اقدامات لازم حفظ کنیم.
از طرفی به گفته اندی بروگان، مدیر معاملات در شرکت نفت و گاز EY Globa- اگرچه همچنان ابهاماتی در خصوص پایبندی به توافق کاهش تولید وجود دارد‌ اما تصمیم اوپک به حس تداوم تعادل و ثبات بازار کمک کرد.
در این بین جورجی اسلاوف، مدیر تحقیقات در شرکت ‌«مارکس اسپکترون» گفت: افزایش یک میلیون بشکه‌ای در روز تولید معادل ۶۰ درصد از ظرفیت شناور کوتاه‌مدت خواهد بود.
درباره دورنمای قیمت، تحلیلگران شرکت «کپیتال اکونومیکس» نیز اظهار کردند آنها همچنان انتظار دارند قیمت‌های نفت تا اواخر امسال کاهش پیدا کند که تا حدود زیادی به دلیل تولید بالاتر اوپک است.
کپیتال اکونومیکس قیمت ۶۵ دلار را برای هر بشکه نفت برنت تا پایان امسال و ۵۵ دلار را تا پایان سال ۲۰۱۹ در مقایسه با ۷۴ دلار قیمت فعلی پیش‌بینی کرده است.
این در حالی است که بیژن زنگنه وزیر نفت ایران قیمت 70 دلار در هر بشکه را برای نفت مناسب می‌داند. او می‌گوید نمی‌خواهیم به مصرف‌کنندگان فشار وارد بیاید و در عین حال می‌خواهیم ما نیز پول کافی برای سرمایه‌گذاری و تامین بودجه مورد نیاز خود داشته باشیم.
از سویی جیمز ویلیامز، اقتصاددان انرژی در موسسه«WTRG اکونومیکس» نیز در این باره می‌گوید: تا زمانی که شما درباره پاسخ احتمالی روسیه و سایر کشورهای غیراوپک مشارکت‌کننده در توافق همکاری فکر می‌کنید، ما به یک میلیون بشکه در روز عرضه جدید نگاه می‌کنیم که به بازار افزوده شده است.
وی در ادامه افزود: افزایش حدود ۶۲۴ هزار بشکه در روز عرضه به بازار، سهمیه کل اوپک بوده که به معنای آن است که عربستان سعودی و سایر کشورها می‌توانند عرضه کمتر اعضای دیگر به خصوص ونزوئلا را جبران کنند. بزرگ‌ترین سهم در افزایش تولید از سوی عربستان سعودی خواهد بود و باقی این افزایش احتمالا از سوی کویت و امارات متحده عربی صورت می‌گیرد‌ اما مجموع نفتی که به بازار اضافه می‌شود بیشتر از ۶۲۴ هزار بشکه در روز است‌ زیرا انتظار می‌رود روسیه و سایر کشورهای غیراوپک که در این توافق مشارکت کرده‌اند نیز سهمیه تولید خود را افزایش دهند. به این ترتیب ائتلاف اوپک و غیراوپک نزدیک به یک میلیون بشکه در روز به بازار خواهد افزود.