واکنش نماینده تهران به لغو حضور پویول در صدا و سیما

گروه فرهنگ- ظهر دیروز نایب رییس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از صدا‌و‌سیما به خاطر لغو حضور کارلس پویول بازیکن سابق تیم ملی اسپانیا در برنامه جام جهانی شبکه سه این اقدام را نشان‌دهنده حکومت ملوک‌الطوایفی یا فرمانبری از بیرون در این سازمان عنوان کرد. از سوی دیگر معاون سیمای صداوسیما در واکنش به نامه مطهری در اظهاراتی عجیب، ممنوعیت حضور بازیکنان خارجی به عنوان کارشناس در صداو‌سیما را مربوط به سال گذشته و پس از حضور فیگو عنوان کرد: «بعد از دعوت فیگو کاپیتان تیم ملی پرتغال در برنامه سال گذشته حواشی زیادی شکل گرفت که لزومی ندارد یک چهره خارجی برای حضور چند دقیقه‌ای‌اش در برنامه ورزشی، چند صد میلیون پول دریافت کند. این مساله در رسانه ملی ولو اینکه اسپانسر هزینه حضور یک کارشناس خارجی را بدهد مورد بررسی قرار گرفت و رییس شورای ورزش سیما بعد از بررسی و اینکه جلوی حواشی را بگیرد، رسما ابلاغ کرد دعوت از کارشناسان خارجی در برنامه‌های ورزشی و پرداخت چند صد میلیونی برای چند دقیقه حضور ولو اینکه از سوی اسپانسر هم صورت بگیرد، ممنوع و مخالف سیاست‌های رسانه ملی است.» این در حالی است که همین هفته پیش ساموئل اتوئو بازیکن پیشین بارسلونا مهمان ویژه برنامه صداوسیما در همین برنامه و برای جام جهانی بود. حال سوالی که در ذهن مخاطبان شکل می‌گیرد این است که آیا معاون سیما حتی برنامه‌های رسانه ملی را دنبال نمی‌کند و از حضور مهمان هفته پیش بی‌خبر است یا صرفا برای توجیه سیاست‌های غلط و لحظه‌ای این سازمان چنین اظهارنظری کرده و دست به دامن عذری بدتر از گناه شده.
آن هم در شرایطی که براساس شنیده‌ها رقم قرارداد این دو بازیکن مشابه بوده.
مصاحبه پیرمرد 88 ساله را خلاف اخلاق و عقل پخش نکردید
علی مطهری نماینده تهران خطاب به علی عسکری، رییس سازمان صدا‌و‌سیما نامه‌ای نوشت و نسبت به بی‌برنامگی در این سازمان انتقاد کرد. در نامه او آمده است: «با اهداء سلام، ماجرای دعوت از آقای کارلس پویول کارشناس و بازیکن سابق تیم ملی فوتبال اسپانیا برای شرکت در برنامه جام‌جهانی شبکه ۳ در آستانه بازی ایران و اسپانیا و سرانجام لغو آن پس از اعلام در آن برنامه، نشانه حکومت ملوک‌الطوایفی و یا فرمانبری از بیرون در آن سازمان است. توجیه این خطا با صرفه‌جویی در هزینه، آن هم هزینه‌ای که توسط بخش خصوصی پرداخت شده بود قابل قبول نیست. هزینه معقول برای حفظ نشاط جامعه، زاید نیست. این در حالی است که مهمان نیز وارد کشور شده و در هتل محل اقامت خود در انتظار ورود به صدا‌و‌سیما بود. لغو چنین برنامه‌ای خصوصا با توجه به اعلام قبلی آن خلاف عقل و اخلاق بود.»


مطهری به اقدامات مشابه پیشین این سازمان هم اشاره کرده و گفته: «نظیر این اتفاق در لغو پخش مصاحبه مرحوم ناصر ملک‌مطیعی رخ داد در حالی که همه چیز هماهنگ شده بود تا مصاحبه این پیرمرد ۸۸ ساله که در آن از انقلاب اسلامی و رزمندگان اسلام تمجید کرده بود با اعلام قبلی پخش شود، ناگهان از بیرون سازمان دستور رسید که پخش نشود و این امر آثار منفی برای کشور داشت.»
نایب‌رییس مجلس نسبت به نبود اقتدار و مدیریت شخص عسکری هم انتقاد کرده و بیان کرده است: «لازم است جنابعالی اقتدار بیشتری در اداره سازمان داشته باشید و تحت تاثیر فشارهای داخل و خارج واقع نشوید. رهبر انقلاب نیز فرمودند من فقط رییس سازمان را تعیین می‌کنم و در مدیریت آن دخالتی ندارم. بنابراین نباید به علامت‌هایی که از این سو و آن سو به شما داده می‌شود ترتیب اثر دهید. با تقدیم احترام؛ علی مطهری»
دعوت از کارشناسان خارجی برای حضور در برنامه‌های ورزشی از سال پیش ممنوع شده
پس از اظهارات نایب رییس مجلس و بالا گرفتن انتقادات از صداو‌سیما مرتضی میرباقری (معاون سیمای صداوسیما)گفت: «بعد از دعوت فیگو کاپیتان تیم ملی پرتغال در برنامه سال گذشته حواشی زیادی شکل گرفت که لزومی ندارد یک چهره خارجی برای حضور چند دقیقه‌ای‌اش در برنامه ورزشی، چند صد میلیون پول
دریافت کند.»‌
او علت این اتفاق را خرج چندمیلیونی اسپانسر دانسته است: «همان موقع رسانه ملی اعلام کرد که هزینه حضور این چهره‌های خارجی از سوی اسپانسرها بوده و به هیچ‌وجه از بودجه صداوسیما هزینه نشده است. این مساله در رسانه ملی ولو اینکه اسپانسر هزینه حضور یک کارشناس خارجی را بدهد مورد بررسی قرار گرفت و رییس شورای ورزش سیما بعد از بررسی و اینکه جلوی حواشی را بگیرد، رسما ابلاغ کرد دعوت از کارشناسان خارجی در برنامه‌های ورزشی و پرداخت چند صد میلیونی برای چند دقیقه حضور ولو اینکه از سوی اسپانسر هم صورت بگیرد، ممنوع و مخالف سیاست‌های رسانه ملی است.»
میرباقری در ادامه حضور کارشناس خارجی را از ابتدا در این برنامه منتفی دانسته و گفته است به جای حاشیه‌سازی به دنبال حمایت از تیم ملی‌مان باشیم: «بنابراین ما از ابتدا هم تصمیمی برای حضور کارشناس خارجی در برنامه ۲۰۱۸ نداشتیم. بهتر است به جای پرداختن به حواشی، انرژی خودمان را برای حمایت از تیم ملی قرار بدهیم. همچنین برنامه‌سازان نباید درگیر حاشیه شوند و از خلاقیت‌های خودشان برای حمایت از ورزشکاران استفاده کنند.» میرباقری البته به حضور هفته پیش سامی اتوئو بازیکن ملی کامرون و باشگاه بارسلونا در همین برنامه اشاره نکرده و گفته از همان سال گذشته و پس از فیگو دیگر بازیکن خارجی در صداوسیما حضور نداشته است.
به من گفتند به دلیل مشکلات ظاهری امکان حضور در برنامه را نداری!
هفته گذشته روز بازی تیم ملی کشورمان و اسپانیا قرار بود طبق روال گذشته ویژه‌برنامه شبکه سوم سیما مهمانی خارجی داشته باشد. از چند روز پیش پویول به عنوان مهمان این برنامه معرفی شده بود‌ اما با شروع برنامه نه خبری از مهمان بود و نه مجری. پویول با آنکه تا استودیوی برنامه 2018 هم آمده بود اما اجازه حضور مقابل دوربین برنامه فردوسی‌پور را پیدا نکرد. اتفاقی عجیب که هیچکس نمی‌دانست دلیلش چیست. ابتدا گفتند پول لازم برای حضور او در برنامه مهیا نشده و به همین دلیل پویول نخواسته مهمان برنامه 2018 باشد‌ اما چند ساعت بعد خبر دیگری در فضای مجازی پخش شد. اینبار منابع خبری مدعی بودند مدیران سازمان با توجه به وضعیت اقتصادی مملکت حضور پویول و گرفتن مبلغی کلان توسط او را به صلاح ندانسته‌اند. این در حالی است که بارها گفته شده مهمانان برنامه عادل فردوسی‌پور تماما توسط اسپانسر برنامه حمایت می‌شوند و هیچ پولی از صدا‌و‌سیما گرفته نمی‌شود. برنامه فردوسی‌پور روی آنتن رفت اما خبری از خودش نبود. مشخص شد او در پشت صحنه ساعت‌ها مشغول رایزنی با مدیران تازه‌کار و ناراضی شبکه سوم سیماست. نهایتا اما دلیل اصلی عدم حضور پویول در برنامه 2018 اعلام شد و خبرگزاری‌ها با تیتر آبروریزی بین‌المللی به استقبالش رفتند. پویول هم در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی گفته است: «به من گفتند به دلیل مشکلات ظاهری (موهای بلند) امکان حضور در برنامه را ندارم.» ویژگی‌های ظاهری پویول دلیل اصلی مخالفت مدیران سازمان صدا‌و‌سیما با حضور ستاره اسپانیایی در استودیوی صدا‌و‌سیما بوده است. انگار مدیران سازمان با موی بلند و خالکوبی‌های پویول مشکل داشتند و به صلاح ندانستند این ستاره بزرگ دنیای فوتبال در برنامه 2018 حضور پیدا کند. دلیلی که نمی‌شود هیچ توجیهی برایش پیدا کرد.
یک بام و دو هوای صدا و سیما
معاون سیمای رسانه ملی و بخش‌های مختلف خبری این سازمان درحالی هزینه بالای حضور پویول در برنامه را بهانه جلوگیری او در برنامه عنوان کرده‌اند که براساس اعلام منابع غیررسمی مبلغ قرارداد اتوئو با پویول تفاوت چندانی نداشته. رقم قراردادها هنوز به صورت رسمی اعلام نشده اما شنیده‌ها حاکی از آن است که هزینه دعوت این سه مهمان برای صداوسیما ۲ میلیارد تومان بوده که توسط اسپانسر برنامه به عنوان بخشی از تعهد مالی به صداوسیما پرداخت شده است. این رقم برای هر دوی این بازیکنان مشابه بوده و با دلار آزاد چیزی حدود ۳۰۰ هزار دلار است.