سيگنال‌هاي متناقض از كاخ سفيد

شهاب  شهسواري
 دو هفته پيش زماني كه دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا از ديدارش با رهبر كره شمالي، كيم جونگ اون، به واشنگتن بازمي‌گشت، در شبكه اجتماعي توييتر نوشت كه «امريكايي‌ها از اين به بعد مي‌توانند آسوده بخوابند.» اما خواب ترامپ، كمي آشفته‌تر از آن بود كه با يك توييت يا «ديدار تاريخي» آسوده شود. پيونگ‌يانگي كه قرار بود ديگر تهديدي عليه امريكا نباشد، عصر جمعه توسط كاخ سفيد بار ديگر به عنوان «يك تهديد فوق‌العاده و نامعمول» معرفي شد و «وضعيت اضطرار درباره كره شمالي» و تحريم‌ها عليه اين كشور براي يك سال ديگر تمديد شد. اما همزمان، وزارت دفاع امريكا در خبري كاملا متفاوت اعلام كرد كه دو رزمايش پيش روي مشترك ميان اين كشور و كره جنوبي، براي مدت نامعلومي به تاخير افتاده‌اند و رزمايش‌هاي مشترك برنامه‌ريزي شده دو كشور براي سه ماه پيش رو، برگزار نخواهند شد.
ترامپ درست در لحظه‌اي كه هواپيماي رياست‌جمهوري امريكا از سنگاپور به امريكا بازگشت اعلام كرد كه «ديگر كره شمالي تهديد هسته‌اي عليه امريكا نيست» و «امريكا از نسبت به روزي كه او رييس‌جمهور شده است، امن‌تر شده است. » اما روز جمعه، كاخ سفيد در نامه‌اي كه براي اطلاع كنگره امريكا در مورد تمديد يك ساله تحريم‌هاي امريكا عليه كره شمالي نوشته‌بود، آورد: «ريسك اشاعه مواد شكافت‌پذير تسليحاتي در شبه جزيره كره و اقدامات و سياست‌هاي دولت كره شمالي، باعث شده تا تهديدي فوق‌العاده و نامعمول عليه امنيت ملي، سياست خارجي و اقتصاد ايالات متحده امريكا شكل بگيرد.» هرچند بعد از ديدار رهبران امريكا و كره شمالي، مقام‌هاي امريكايي اعلام كرده‌بودند كه تا زمان اجراي كامل برنامه خلع سلاح هسته‌اي كره شمالي، تحريم‌ها عليه اين كشور حذف نخواهد شد، اما ادعاي رييس‌جمهور امريكا در مورد رفع خطر و تهديد كره شمالي بعد از ديدارش با كيم و پس از آن نامه كاخ سفيد به كنگره با لحن پيشين، باعث شد تا دوگانگي و آشفتگي در رويارويي واشنگتن با پرونده كره شمالي بيش از گذشته مشخص شود. وضعيت اضطرار ملي كاخ سفيد، اولين‌بار 26 ژوئن 2008، در سال آخر رياست‌جمهوري جورج بوش پدر در مورد كره شمالي اعلام شد و طي 10 سال گذشته هر سال توسط روساي جمهوري بعدي، باراك اوباما و دونالد ترامپ، تمديد شده است. با اين حال تصور مي‌شد كه وضعيت برخورد دولت امريكا با كره شمالي بعد از ديداري ميان رهبران دو كشور كه از سوي آنها «تاريخي» توصيف شده‌بود، تغيير كند. هم زمان با اعلام تمديد يك ساله وضعيت اضطرار ملي در مورد تهديد كره شمالي، دينا وايت، سخنگوي ارشد وزارت دفاع امريكا اعلام كرده است كه دو رزمايش مشترك ميان سئول و واشنگتن در نزديكي مرزهاي كره شمالي، براي مدت نامعلومي به تاخير افتاده‌اند. به گفته اين سخنگوي پنتاگون، جيم متيس، وزير دفاع در ديداري با مايك پومپئو، وزير خارجه، جو دانفورد، فرمانده ستاد مشترك ارتش و جان بولتون، مشاور امنيت ملي رييس‌جمهور، براي بررسي نحوه اجراي نتايج ديدار اخير رييس‌جمهور امريكا با رهبر كره شمالي در سنگاپور، تصميم گرفته‌اند كه براي تسهيل مذاكرات ديپلماتيك كه قرار است طي هفته‌هاي آينده توسط مايك پومپئو، وزير خارجه پيگيري شود، تمامي رزمايش‌هاي برنامه‌ريزي شده با كره جنوبي در طول سه ماه آينده را متوقف كنند. سال گذشته، رزمايش تابستانه «نگهبان آزادي» ميان امريكا و كره جنوبي با حضور 50 هزار نظامي كره جنوبي و 17 هزار و 500 نظامي امريكايي برگزار شده‌بود. قرار است جيم متيس، وزير دفاع امريكا براي رايزني در مورد اين تصميم، به زودي به پكن و سئول سفر كند.
ازسرگيري برنامه ديدار خانواده‌هاي جداشده


كره جنوبي و كره شمالي روز جمعه توافق كردند تا بعد از نزديك به سه سال توقف، برنامه ديدارهاي خانواده‌هاي جدا شده بر اثر جنگ كره، از سر گرفته‌شود. به گزارش سي‌ان‌ان بر اساس توافق روز جمعه قرار است بين روزهاي 20 تا 26 اوت سال جاري، دو طرف 100 نفر از بين خانواده‌هايي كه از زمان تجزيه شبه‌جزيره كره از هم جدا شده‌اند، انتخاب كنند تا اين افراد با هم ملاقات كنند. تعدادي از اين خانواده‌ها نزديك به 65 سال است كه از پايان جنگ كره در سال 1953 تاكنون از يكديگر جدا شده‌اند و بسياري از آنها اجازه هيچ تماس يا ديداري با يكديگر در دو سوي مرز نداشتند. بر اساس آماري كه دولت كره جنوبي منتشر كرده است از سال 1988 تاكنون، بيش از 132 هزار شهروند كره جنوبي براي شركت در قرعه‌كشي ديدارهاي محدود با اعضاي خانواده‌شان در كره شمالي ثبت‌نام كرده‌اند. از اين ميان طي 30 سال گذشته نزديك به 75 هزار نفر از كساني كه براي ديدار با اعضاي خانواده‌شان در شمال ثبت‌نام كرده‌بودند جان خود را از دست داده‌اند. نزديك به 60 درصد از كساني كه علاقه‌مند به ديدار با اعضاي خانواده‌شان در آن سوي مرز هستند، اكنون بين 60 تا 80 سال سن دارند و فرصت چنداني براي شركت در ملاقات‌هاي محدود و قرعه‌كشي شده در كوهستان‌هاي خوش‌منظره كوم‌گانگ در كره شمالي ندارند. سابقه ديدارهايي كه تا پيش از افزايش تنش‌ها در سال 2015 انجام مي‌شد نشان مي‌دهد كه ديدارهاي اينچنيني ميان اعضاي خانواده‌هاي باقي مانده از جنگ كره، بسيار احساسي و عاطفي است، بسياري از اين افراد كه بعد از سال‌ها انتظار در صف قرعه‌كشي مي‌توانند با اعضاي خانواده‌شان، در صورتي كه زنده مانده باشند ديدار كنند. بر اساس بيانيه مشترك رييس‌جمهور كره جنوبي، مون جائه اين و رهبر كره شمالي، كيم جونگ اون كه دو ماه پيش در ديدار تاريخي آنها در دهكده صلح در نزديكي مرز دو كره امضا شد، قرار است كه ديدار خانواده‌هاي جداافتاده، بعد از سه سال توقف، از تابستان امسال از سر گرفته‌شود. بر اساس بيانيه وزارت وحدت دو كره در كره جنوبي، دو كره فهرست شهروندان منتخب خود را براي اين ديدار تا چند هفته قبل از انجام آن براي ديگري ارسال مي‌كنند تا دولت مقابل بررسي كند در صورت زنده بودن اعضاي خانواده او، اين افراد از امكان ديدار با خبر شوند.
 
مسووليت سخت شناسايي اجساد 65 ساله
يكي از نتايج ديدار 22 خرداد ماه ميان كيم جونگ اون، رهبر كره شمالي و دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا، استرداد بازمانده اجساد نيروهاي كشته شده امريكايي در جنگ كره از سوي پيونگ‌يانگ بود. به گفته دونالد ترامپ، بازمانده اجساد نزديك به 200 نيروي امريكايي در خاك كره شمالي باقي مانده است كه رهبر كره شمالي تعهد داده است، براي نشان دادن حسن‌نيت در مذاكرات آنها را به امريكا تحويل دهد. بر اساس گزارش رويترز، بعد از 65 سال شناسايي اين اجساد بسيار مشكل است. به گفته يك منبع آگاه شناسايي اين اجساد ممكن است ماه‌ها يا حتي بيش از يك سال زمان ببرد. بيش از 36 هزار و 500 نظامي امريكايي در طول جنگ كره در سال‌هاي 1950 تا 1953 جان خود را از دست دادند كه همچنان 7700 نفر از آنان مفقودالاثر محسوب مي‌شوند. پنتاگون تاكيد كرده كه در حال حاضر بازمانده اجساد نزديك به 200 نيروي امريكايي در اختيار دولت كره شمالي است.