انتقاد رييس دولت اصلاحات از نامه درخواست مذاكره مستقيم با امريكا

رييس دولت اصلاحات با اشاره به شرايط حساس كشور و تهديدات بين‌المللي گفت: همه دلسوزان و علاقه‌مندان به ايران، اكنون نگران هستند و رشد فزاينده تهديدات از سوي امريكا و رژيم صهيونيستي تنها عليه نظام جمهوري اسلامي نيست بلكه عليه ايران است و كساني كه مدعي دوست داشتن ايران هستند نبايد به نحوي در اين فضا عليه كشور عمل كنند. او با اشاره به خط و نشان كشيدن ترامپ و نتانياهو عليه كشور گفت: در شرايطي كه اين افراد با ادبيات كاملا خصمانه و موهن عليه كشور تهديد و توهين مي‌كنند، پيشنهاد كنار گذاشتن آداب ديپلماتيك و مذاكرات بي‌قيد و شرط با امريكا، نقض كرامت ايران است و اين‌گونه رفتارها نتيجه‌اي به سود منافع ملي در برنخواهد داشت.
رييس دولت اصلاحات در ديدار با گروهي از اعضاي هيات‌مديره و دبيران انجمن انديشه و قلم، ضمن تقدير از فعاليت‌هاي فرهنگي و علمي اين سازمان مردم‌نهاد، نوع فعاليت‌هاي معطوف به مسائل علمي و فرهنگي در جامعه را بااهميت توصيف كرده و افزود: بارها به چهره‌هاي اصلاح‌طلب اين نكته تاكيد شده است كه كسب قدرت سياسي و حضور فعال در انتخابات، اگرچه اهميت دارد اما نبايد به موضوع و محور فعاليت‌هاي اصلاح‌طلبان تبديل شده و جامعه اصلاح‌طلبي را يك حركت معطوف به قدرت تلقي كند، بلكه روح اصلاح‌طلبي را بايد در ارتقاي فرهنگ و فهم جامعه و شهروندان ديد و اگر اين تحول رقم بخورد، به‌صورت طبيعي نتيجه خود را در هسته سخت سياست و قدرت سياسي مي‌گذارد اما اگر به اين حوزه كم‌توجهي شود، اصلاح‌طلبي پايگاه اصلي خود در جامعه را از دست خواهد داد و مورد تخريب قرار گرفته و به فرصت‌طلبي متهم مي‌شود. رييس دولت اصلاحات، حركت‌هاي مردم ايران در 112 سال سپري شده از انقلاب مشروطه را در راستاي ارتقاي حكمراني و به دست آوردن اهدافي چون عدالت، آزادي و استقلال دانسته و افزود: اگر مي‌بينيم بسياري از كشورهايي كه سال‌ها و دهه‌ها بعد از جامعه ايران حركت خود را آغاز كردند، امروز از برخي منظرها توسعه‌يافته‌ترند، به دليل عدم همگرايي و اجماع نخبگان در جهت پيشرفت و توسعه ايران بوده است و اختلافات موجب افتادن كشور به دام افراط و تفريط و انحراف از مسير اصلي توسعه و اصلاح شده است. خاتمي، فرهنگ گفت‌وگو و تقريب نخبگان را يكي از نياز مهم جامعه امروز دانسته و حمايت از حركت‌هايي كه در راستاي همگرايي نخبگان و ايجاد وفاق در كشور است را ضروري ارزيابي كرد.
وي سخنان رهبر معظم انقلاب در خطبه‌هاي نماز عيد سعيد فطر مبني لزوم اتحاد ملت را در اين راستا ارزيابي كرده و افزود: براي اتحاد ملت، تقريب و وفاق نخبگان ضروري است چراكه اختلاف و كشمكش ميان نخبگان به تفرقه در جامعه منجر مي‌شود.
 


انتقاد از نامه درخواست مذاكره مستقيم با امريكا
رييس دولت اصلاحات با اشاره به شرايط حساس كشور و تهديدات بين‌المللي گفت: همه دلسوزان و علاقه‌مندان به ايران، اكنون نگران هستند و رشد فزاينده تهديدات از سوي امريكا و رژيم صهيونيستي تنها عليه نظام جمهوري اسلامي نيست بلكه عليه ايران است و كساني كه مدعي دوست داشتن ايران هستند نبايد به نحوي در اين فضا عليه كشور عمل كنند. خاتمي با اشاره به خط و نشان كشيدن ترامپ و نتانياهو عليه كشور گفت: در شرايطي كه اين افراد با ادبيات كاملا خصمانه و موهن عليه كشور تهديد و توهين مي‌كنند، پيشنهاد كنار گذاشتن آداب ديپلماتيك و مذاكرات بي‌قيد و شرط با امريكا، نقض كرامت ايران است و اين‌گونه رفتارها نتيجه‌اي به سود منافع ملي در برنخواهد داشت.
وي مذاكرات با اروپا و ساير كشورهايي كه خود را از رفتارهاي هنجارشكنانه رييس‌جمهور امريكا تفكيك مي‌كنند، راهبرد صحيح نظام دانسته و افزود: بايد براي رويارويي با تهديدات خارجي، مشكلات داخلي كشور را حل يا دست‌كم مديريت و با صدايي واحد از منافع ايران دفاع كنيم. وي، موضوع توسعه به خصوص توسعه اقتصادي را يكي از مسائل اصلي و اولويت‌دار كشور در شرايط فعلي دانسته و افزود: نبايد براي ايجاد اشتغال و رونق اقتصادي فقط به اميد دولت ماند، دولت اگرچه ضعف‌هايي در عملكرد خود دارد اما به تنهايي قادر به انجام اين امر بزرگ نيست و سازمان‌هاي مردم‌نهاد و جامعه مدني مي‌توانند با استفاده از ظرفيت‌ها و استعدادهاي فراوان جامعه در اين حوزه فعال شوند و دولت نيز از آنها حمايت كنند. در ابتداي اين ديدار، سميه عظيمي، مديرعامل و تعدادي از اعضاي انجمن انديشه و قلم، ضمن ارايه گزارشي از فعاليت‌هاي اين انجمن، ديدگاه‌هاي خود را مطرح كردند. اين ديدار با اقامه نماز جماعت به امامت سيدمحمد خاتمي به پايان رسيد.