«ابتکار» از تفریحات لاکچری‌بازها در فصل گرما گزارش می‌دهد هشتگ تابستون!

پویان خوشحال
جامی سرخ رنگ را در دست دارد و لبه استخری نشسته است که آب درون آن از آسمان هم آبی‌تر است. دوربین را به دست گرفته و به گونه‌ای فیلم‌برداری می‌کند که جزئیات لاکچری در آن محیط به خوبی در تصویر منعکس شود. صدای خنده چند دختر و پسر هم شنیده می‌شود. هشتگ زده است:« هاهاهاهاها، میترکونیم #تابستون». این وضعیت تعدادی از جوانان ما در کشور است که وضعیت مالی مساعد آن‌ها تفریحاتی را برای آن‌ها ممکن کرده است که در کشورهای اروپایی نیز نظیر آن را نمی‌توان یافت!
سراسر عشق و حال!
تابستان را از کودکی به فصل تعطیلات می‌شناسیم؛ زنگ سه ماهه تفریح! این تفریحات در بزرگسالی هم ادامه پیدا می‌کند و تنها مختص به کودکان نیست. نوجوان، جوان، میانسال و سالمند، همه و همه در تابستان برنامه‌های خاص خود را برای تعطیلات می‌نویسند. آن‌ها که کار می‌کنند، مرخصی می‌گیرند و آن‌ها که شغل‌شان فصلی است، با فراغ بال تابستان را سر می‌کنند. حال اینکه برنامه‌های تابستان تنها محدود به مسافرت‌های چند هفته‌ای نمی‌شود و با وجود امکانات مناسب تفریحی فراهم شده در شهرها، بسیاری برنامه‌های روزانه تفریحات را جایگزین سفرهای برون استانی کرده‌اند. تفریحاتی که برای اقشار مختلف جامعه متفاوت است.


در برهه کنونی که وضعیت اقتصادی کشور مساعد نیست و به گفته بسیاری در مرحله بحران قرار داریم، نوع تفریحات نیز در اقشار مختلف جامعه متفاوت است. اگر بگوییم تابستان برای بچه‌پولدارها است، بی‌راه نگفته‌ایم. با نگاهی گذرها با تصاویری که در شبکه ‌اجتماعی اینستاگرام از تفریحاتی که قشر متوسط رو به بالای جامعه با آن خود را سرگرم می‌کنند، این موضوع بهتر قابل توجیه است! ویلاهای بزرگ با همه امکانات، استخرهای عظیم، جشن‌ رنگ، مهمانی‌های با تِم تابستان و ... تنها بخش کوچکی از این تفریحات است.
مازیار، جوان 25 ساله ساکن چالوس است. پدر او که از وضع مالی خوبی برخوردار بوده، امکانات بسیاری را برای او فراهم کرده است. مازیار که در دوره کارشناسی ارشد درس می‌خواند در ارتباط با تفریحات تابستانی خود به روزنامه «ابتکار» می‌گوید: «وقتی بچه‌تر بودم، پدر و مادرم مرا به مدرسه فوتبال می‌فرستادند. فوتبال برای من جذاب نبود. بعد مدتی تنها تفریح من ماشین بود. چندین ماشین عوض کردم و سیستم صوتی معرکه‌ای نصب کردم. الان همانطور که می‌بینید، مزدا3 دارم و ماشین هم برایم جذابیت خاصی ندارد.»
مازیار در رابطه با تفریحات خود در حال حاضر و برنامه‌ خود برای تابستان 97 می‌گوید: «برنامه که زیاد داریم. ما چنتا اکیپ هستیم که اواخر بهار و اوایل تابستان برای تفریح چند روزی به دل جنگل می‌رویم. این یک کوهپیمایی ساده نیست! باندهای بزرگی می‌بریم برای پخش موسیقی که یکی از دوستانم که دی‌جی است وظیفه مدیریت پخش آهنگ ها‌ را به عهده دارد. بعد اینکه برای 3 روز غذا و نوشیدنی می‌بریم. حالا دلیل این امکانات چیه؟ یک سری اسباب‌بازی‌هایی است که در آن رنگ می‌ریزیم و یک جورایی جشن رنگ برپا می کنیم، با صدای موسیقی بلند!»
او در این باره توضیح می‌دهد: «انتخاب مکانی که بتوان در آن برای سه روز اقامت داشت و کسی مزاحم نشود، کمی سخت است اما برای ما که دو، سه سالی است که این کار را انجام می‌دهیم و مکان مشخصی داریم، سخت نیست. انتخاب افراد هم به عهده خود من است. به هرحال این امکانات هزینه دارد و مثلا برای سه شب بستگی به تفریحاتی که قرار است انجام دهیم، حداقل 200 هزار تومان آب می‌خورد که به نظر من به ‌صرفه است، چون سراسر عشق و حال است.»
جشن رنگ تنها بخشی از تفریحات سه‌شبانه روزی مازیار و دوستانش بود. آن‌ها در طول تابستان بارها از این دست از برنامه‌ها دارند و مازیار و دوستانش را هم نمی‌توان تنها افرادی دانست که اینگونه تابستان خود را می‌گذرانند. در نقاط مختلف کشور بسته به میزان لاکچری بودن، تفریحات نیز متنوع‌تر می‌شود.
مدارس لاکچری و موضوع ظلم به آینده فرزند
هرچند این بعد از تفریح بیشتر معطوف به جوانان می‌شود، با این حال والدین برای کودکان و نوجوانان خود نیز برنامه‌های خاص خود را دارند. حتماً اصطلاح «مدارس لاکچری» به گوش شما خورده است! مدارسی با شهریه‌های چند ده میلیونی که مطمئناً برنامه‌های تفریحی آن، از مسابقات گل‌کوچیک مدارس پایین شهر فراتر است. به طور مثال می‌توان به کلاس‌های آموزش زبان اشاره کرد! به همین سادگی نیست و این کلاس‌ها تنها یک کلاس ساده نیست. اگر فرزند خود را (البته اگر وسع مالی شما به ثبت‌نام در این کلاس‌ها برسد!) در این کلاس‌ها ثبت نام کنید، برای آموزش هرچه بهتر زبان تور چند روزه سفر به کشورهای مختلف در آن تعبیه شده است. هرچند از نظر علمی فرزند شما از این کلاس چیزی عایدش نشود اما ثبت نام در همچین کلاسی نوعی تفریح برای او محسوب می‌شود. تفریحی از جنس لاکچری که زاییده چند نوع تفکر است که یکی از آن چشم و هم‌چشمی خواهد بود!
موضوع چشم ‌و هم‌چشمی و ورودش به دنیای کودکان و نوجوانان به گفته ‌بسیاری از جامعه‌شناسان و البته کارشناسان آموزش، آسیب‌زا است. آسیب از آن نظر که ورود کودک و نوجوان به این کلاس‌ها صرفاً جنبه تفریحی دارند و اگر هم جنبه آموزشی وجود داشته باشد، با توجه به این موضوع که جزئی از علاقه‌مندی‌های کودک و نوجوان نیست، او از یادگیری دور و دورتر می‌کند.
سمیرا، مادر آیسا کوچولو که 10 سال دارد در رابطه با برنامه تابستانی آیسا به «ابتکار» می گوید: «قبل از پایان امتحانات آیسا، من و پدرش برای او برنامه خاصی را در نظر گرفتیم. چون قرار بود خودمان هم به مسافرت خارج از کشور برویم، ترجیح ما این بود که آیسا در یک مدرسه تابستانه ثبت نام شود. کلاس پیانو، شنا، زبان و کلاس‌های اینچنینی جز برنامه‌های آموزشگاه مورد نظر ما بود. خوبی این مدارس این است که زمانی که فرزندمان در آنجا است، از نظر سلامت و تکمیل اوقات فراغت او مشکلی نداریم.»
از او درباره اهمیت آموزش در تابستان پرسیدیم و او پاسخ داد: «همیشه که موضوع درس ملاک نیست. گاهی اوقات فرزند نیاز به تفریح دارد. من خوب می‌دانم که علاقه‌مندی‌های آیسا چیست اما یادگیری پیانو و یا شنا چه ضرری می‌تواند برای او داشته باشد؟ تابستان فصل تفریح کودکان است و باید به این موضوع احترام بگذاریم. این فرصتی است که فرزندم به طور مثال در برنامه کلاس زبان مدرسه تابستانه به خارج از کشور سفر کند و از نزدیک و به طور تجربی زبان را فرا بگیرد.»
به عقیده مادر آیسا، تابستان فرصتی است برای یادگیری‌‌های تجربی که در صورت داشتن امکانات اگر آن را در اختیار فرزندان‌مان قرار ندهیم، به فرزندمان و آینده‌اش ظلم کرده‌ایم.
امروز، سومین روز از تابستان 1397 است و هرچند بسیاری از جوانان در کشور اعتقاد دارند که تابستان کوتاه است اما 90 روز از این فصل باقی‌مانده که می‌توان با برنامه‌ریزی درست و دقیق از آن به بهترین شکل ممکن بهره بود. اگر دچار بحران‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه هستید که سطح توقع خود از تفریحات را پایین و پایین‌تر بیاورید تا حداقل از اتفاقات شاد لحظه‌ای زندگی خود لذت ببرید. یا اگر به اصطلاح ریچ‌کیدذ هستیم که برای شما پیشنهاد خاصی نداریم چون خودتان می دانید چگونه زمان را در دست بگیرید.
سایر اخبار این روزنامه
امان‌الله قرایی مقدم در گفت‌وگو با «ابتکار»: ناکارآمدی محورهای توسعه زاییده رویکردهای جناحی است «ابتکار» دلایل موفقیت فراکسیون امید در تصاحب ریاست کمیسیون‏های استراتژیک مجلس را بررسی کرد منوچهر والی‌زاده در گفت‌وگو با «ابتکار» از وضعیت رادیو، دوبله و سینما می‌گوید تنها به خاطر معرفت شنونده‌ها به رادیو می‌روم! علیرضا صدقی در مسیر پیروزی کدام شهرهای ایران می‌تواند بهترین مقصد سفرهای تابستانی باشد؟ سفر به خنکای تابستان آیا می‌توان داستان‌های خیلی کوتاه را بخشی از ادبیات دانست؟ فصل خزان کلمات در دنیای داستان روز گذشته واردات 1400 کالا از جمله خودرو به کشور ممنوع شد حمایت از تولید داخل یا تنگ‌تر شدن دایره ارز 4200 تومانی؟ فدراسیون فوتبال با مربی پرتغالی به توافق اولیه دست یافت با کی‌روش تا ۲۰۲۲ «ابتکار» از تفریحات لاکچری‌بازها در فصل گرما گزارش می‌دهد هشتگ تابستون! سرنوشت‌سازترین انتخابات ترکیه کلید خورد رویاهای اردوغان در چالش صندوق‌های رای واکنش نوبخت به شایعه ارتباط فرزندش با موساد رئیس سازمان بازرسی کل کشور در حاشیه بازدید از ایران خودرو: دست دلالان را از بازار خودرو قطع می‌کنیم