روز گذشته واردات 1400 کالا از جمله خودرو به کشور ممنوع شد حمایت از تولید داخل یا تنگ‌تر شدن دایره ارز 4200 تومانی؟

سمیرا ابراهیمی
روز گذشته براساس ابلاغیه وزیر صنعت، معدن و تجارت به سازمان توسعه تجارت، ثبت سفارش و واردات ۱۳۳۹ ردیف تعرفه‌ای کالا که شامل بیش از ۱۴۰۰ قلم کالا است ممنوع شد. نکته حائز اهمیت در لیست کالاهای ممنوع شده، این است که واردات خودروهای CBU (خودروی آماده مصرف) نیز در لیست این کالاها قرار گرفته است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به تاریخ سی‌ام خرداد ماه جدیدترین مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی را برای اجرا به سازمان توسعه تجارت ابلاغ کرده‌است.
در این نامه آمده است: «بدین وسیله فهرست گروه چهارم کالایی شامل ۱۳۳۹ ردیف تعرفه ۸ رقمی که ثبت سفارش آنها در جلسه روز جاری ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ممنوع گردیده، جهت اجرا ابلاغ می‌شود. لازم به ذکر است که تمام ثبت سفارش‌های صادره قبلی مربوط به این ردیف کالاها فاقد اعتبارند مگر اینکه قبل از این تاریخ توسط شبکه بانکی تامین ارز شده و یا بدون انتقال ارز باشند.»


در این شرایط طبق ابلاغیه وزیر صنعت، معدن و تجارت، ثبت سفارش و واردات کالاهای قرار گرفته در گروه چهارم کالایی که شامل ۱۳۳۹ ردیف تعرفه گمرکی کالا است ممنوع اعلام شده و متوقف خواهد شد و همچنین ثبت سفارش‌های پیشین انجام شده برای واردات این کالاها نیز ابطال می‌شود مگر برای آن دسته از کالاهای ثبت سفارش شده‌ای که ارز آن‌ها از طریق شبکه بانکی تامین شده یا واردات آنها در شرایط بدون انتقال ارز باشد.
به نظر می‌رسد این تصمیم در راستای حمایت از کالاهای تولید داخل و همچنین کنترل خروج ارز اتخاذ شده است.
نگرانی رانت اطلاعاتی
پس از انتشار این خبر، عده ای در شبکه‌های اجتماعی به انتقاد از این تصمیم دولت، آن را عاملی برای افزایش قاچاق عنوان کردند. مستنداتی هم که برای این تشخیص ارائه می‌شد دامنه وسیعی را در بر می‌گرفت که ورود 6 هزار خودروی اخیر با هک کردن سایت ثبت سفارش‌ها، یکی از مهمترین آنها بود.
دیگر انتقادی که به این تصمیم وارد می‌شود، این است که در ماه‌های اخیر به دلیل افزایش قیمت خودرو، بسیاری از وارد کنندگان به صورت صعودی قیمت‌ها را تغییر دادند که این موضوع سود نامتعارفی را وارد سیستم خرید و فروش اتومبیل کرد. اما این افزایش بی‌دلیل قیمت خودرو، احتمالا به دلیل وجود رانت اطلاعاتی و آگاهی آنها از تصمیم امروز بوده که در نهایت قرار است خودرویی به کشور نیاید. علاوه بر آن برخی از کارشناسان نیز بابت آماده نبودن زیرساخت‌های خطوط تولید داخلی برای مونتاژ خودروهایی که هم اکنون وارد می‌شوند، اظهار نگرانی کرده‌اند.
بازار خودرو آشفته می‌شود
آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن قطعه‌سازان همگن در گفت‌و‌گو با «ابتکار» گفت: اگر این تصمیم با رعایت شروط 4 گانه قبلی مبنی بر ورود خط تولید انجام شود، می تواند در گذر زمان به نفع قطعه‌سازان عمل کند.
به گفته محبی‌نژاد این شرایط 4 گانه عبارتند از: تحقق 40 درصد از عمق ساخت در داخل کشور از بدو تولید، انتقال دانش فنی و تکنولوژی به طرف ایرانی، سرمایه گذاری طرف خارجی در صنعت خودروسازی ایران و صادرات 30 درصد از محصول نهایی اعم از خودرو و قطعات.
این کارشناس صنعت خودرو در ادامه گفت: چنانچه ممنوعیت ورود خودروی کامل به کشور با لحاظ این شرایط انجام شود، می توان گفت که آینده صنعت خودرو و صنعت قطعه سازی تضمین شده است. اما اگر تخفیفی در شرایط 4 گانه قدیمی داده شود، قطعه سازان صراحتا حذف می شوند و خودروسازان نیز تبدیل به مونتاژ کار می شوند.
وی افزود: در شرایط فعلی که موقعیت کشور از لحاظ سیاسی، در شرایط بی‌ثباتی قرار دارد و تحریم ها مجددا تبدیل به عوامل فشار شده اند، تنها می‌توانیم به ورود خودروسازان چینی و هندی و شاید در اندازه های کوچک‌تر به رنو امیدوار باشیم. اما اگر این شرایط ادامه پیدا کند، به دلیل آن که ایران پتانسیل بازاری بزرگی دارد، دیگر خودروسازان مطرح دنیا نیز شاید ورود به ایران را برای کسب منافع بیشتر انتخاب کنند.
دبیر انجمن قطعه‌سازان همگن در ادامه به تبعات تصمیم یکباره ممنوعیت خودرو اشاره کرد و گفت: تصمیمات دفعتی به این شکل می تواند موجب ایجاد موجی از مشکلات در بازار شود. اما از سوی دیگر می دانیم که اقتصاد ایران هم اکنون وضعیتی شبیه به وضعیت جنگی و بحرانی دارد و اتخاذ این تصمیمات ناگزیر است. بنابراین جلوگیری از آشفتگی بازار پس از این تصمیمات نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.
محبی‌نژاد همچنین به پتانسیل مشورتی انجمن‌ها و سمن‌های بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: اگر دولت و مجلس به جای اخذ تصمیمات پشت درهای بسته، با استفاده از قوای مشورتی و کارشناسی بخش خصوصی تصمیمات کلان برای بازارها بگیرند، قطعا آثار منفی و تبعات ضد اقتصادی آن کم می شود و راحت‌تر به بخش مدیریت بازار فائق می‌شوند.
ممنوعیت واردات خودرو بحران جدی ایجاد می‌کند
کورش مرشد سلوک، عضو انجمن واردکنندگان خودرو نیز با تاکید بر این‌که اگر ارز 4200 تومانی به واردات خودرو تخصیص داده شود و تعرفه‌ها نیز کاهش یابد، خودرو ارزان خواهد شد، تصریح کرد: برای دریافت دلار دولتی پیگیری کرده‌ایم و همچنین در جلسه کمیسیون زیربنایی دولت، تبعات عدم تخصیص ارز به واردات مطرح شد اما نتیجه همچنان نامشخص است.
مرشد سلوک اضافه کرد: با توجه به این‌که خودرو به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده‌است، هر خللی که در واردات ایجاد شود منجر به یک بحران جدی در بازار خواهد شد بنابراین باید تصمیمات سنجیده‌ای در این زمینه گرفته شود.
عضو انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به این‌که محدودیت‌های ایجاد شده برای خودروهای وارداتی در قیمت خودروهای داخلی نیز تاثرگذار است، تاکید کرد: با توجه به شرایط فعلی، بازار خودروهای وارداتی در آینده‌ای نه چندان دور دچار مشکل جدی خواهد شد.
او با اشاره به «کمپین نه به خرید» و تاثیر آن در کاهش قیمت خودرو توضیح داد: این کمپین تاثیری در کاهش قیمت ندارد چرا که این نوسانات اختیاری نبوده و از این طریق قابل اصلاح نیست، ضمن اینکه این کمپین برای کالاهای مصرفی نتیجه مثبتی دارد نه برای خودرو که تبدیل به کالای سرمایه‌ای شده است.
مرشد سلوک عامل اصلی افزایش قیمت خودرو در روزهای گذشته را نتیجه عدم تخصیص دلار 4200 تومانی دانست و بیان کرد: تا زمانی که این روند ادامه داشته باشد قیمت خودرو نیز ارزان نخواهد شد.
سایر اخبار این روزنامه
امان‌الله قرایی مقدم در گفت‌وگو با «ابتکار»: ناکارآمدی محورهای توسعه زاییده رویکردهای جناحی است «ابتکار» دلایل موفقیت فراکسیون امید در تصاحب ریاست کمیسیون‏های استراتژیک مجلس را بررسی کرد منوچهر والی‌زاده در گفت‌وگو با «ابتکار» از وضعیت رادیو، دوبله و سینما می‌گوید تنها به خاطر معرفت شنونده‌ها به رادیو می‌روم! علیرضا صدقی در مسیر پیروزی کدام شهرهای ایران می‌تواند بهترین مقصد سفرهای تابستانی باشد؟ سفر به خنکای تابستان آیا می‌توان داستان‌های خیلی کوتاه را بخشی از ادبیات دانست؟ فصل خزان کلمات در دنیای داستان روز گذشته واردات 1400 کالا از جمله خودرو به کشور ممنوع شد حمایت از تولید داخل یا تنگ‌تر شدن دایره ارز 4200 تومانی؟ فدراسیون فوتبال با مربی پرتغالی به توافق اولیه دست یافت با کی‌روش تا ۲۰۲۲ «ابتکار» از تفریحات لاکچری‌بازها در فصل گرما گزارش می‌دهد هشتگ تابستون! سرنوشت‌سازترین انتخابات ترکیه کلید خورد رویاهای اردوغان در چالش صندوق‌های رای واکنش نوبخت به شایعه ارتباط فرزندش با موساد رئیس سازمان بازرسی کل کشور در حاشیه بازدید از ایران خودرو: دست دلالان را از بازار خودرو قطع می‌کنیم